Vývojová deska Arduino Uno a její využití v akvaristice
Mimochodem, mrkni sem:
gme.cz/…
Ty menice maji primo PWM vstup. Drzi proud LED (typem menice je pevne dan proud) i pri zahrivani LED a zmene ubytku napeti na nich, takze je komplet o vykonovy vystup postarano, LED jsou v nejlepsi peci
. Je to pulzni zalezitost, s vysokou ucinnosti (mam 3ks v provozu, decentne se za provozu ohrivaji).
Pravda, neni to uplne nejlevnejsi mozne reseni.
mno to je ten muj druhyproblem ze pri hodnote 0 z 255hodnot led nesviti a pri hodnote 1 z 255 hodnot uz sviti moc pro to aby to bylo plynule rozsveceni :(
tohle ale nevim jak vyresit.
MOSFETu je dnes spousta, modelari hodne pouzivali tyhle (dnes uz si spis veci kupuji nez bastli):
gme.cz/…
protoze uz pri hodne nizkem napeti Vgs pusti dost velky proud.
Pokud by se Ti MOSFETy nejak ovlivnovaly, slo by o zkrat a nebo preruseny spoj, jinak dobre zapojene jsou proti nejakemu vnejsimu ruseni dost odolne. MOSFETy najdes i v hodne tezkych aplikacich (treba prumysl) a ver mi, problemy s nimi nejsou (pokud je nekdo spatne nezapojil).
0 30.10.2013 15:08 Masoxik [12] - Cichlidy udelal jsem jeste jeden test. Na zminene 4 vystupy PWM arduina jsem pripojil diody naprimo bez pouziti tranzistoru. Na vystupech je max napeti 5v, ale to nevadi. na vystupech bude max napeti az v druhe polovine programu. vim ze i tak trpi, ale mam 200 techto diod za par fufnikodolaru. takze tam nedavam zadny predradny odpor. nicmene zde k pulzovani nedochazi.
nicmene jsem si ted pri psani tohoto prispevku uvedomil, ze mam ty arduina dve a delaji obe s mosfetama. takze to vyada ze je problem v zapoeji tech mosfetu. Je mozne ze se nejak ovlivnuji? nemaji se nejak od sebe odstinit?
jsou od sebe vzdaleny jen 1.5mm.
mozna by stalo za to poridit toto a nesrat se stim tolik :(
www.emartee.com/…+
Pockej ted uz rozumim jak to myslis. K resetu mcu nedochazi. Protoze arduino ihned pri resetu jede nahrany program odznova. A jelikoz program ma simulovat rozednivani, tak na zacatku sviti led velice malo a postupne pridavaji na intenzite. Nakoned po nejakem case jsou vsechny led rozsviceny uplne naplno. takze MCU jede bez preruseni svuj program az do konce.
Ale jak jsem psal a je videt na videu, tak pruvodni jev toho pozvolnho rozednivani je, ze bile a modre led pulzuji. Ale nepulzuji skokove, pulzy nejsou (hranate), ale pozvolne jako sinusove.
To nemusi byt jen ochrana proti pretizeni. Jestli tedy muzes udelat jednoduchy pokus. Do programu dej na zacatek pauzu, kdy je vsechno ohledne MOSFETu vypnuto a rozsvit si na tu dobu (treba 5 sekund) obycejnou LEDku pres rezistor. Pak zhasni tu LED a teprve pak nahod tu PWM.
Pokud by dochazelo k resetum, pochopitelne to snadno poznas tim, ze se Ti po kazdem resetu na 5s rozsviti ta LED. At aspon vime, zda se MCU neustale neresetuje.
ja tomuto rozumim, ale ty tvrdis ze to kolisani je zpusobeno ochranou proti pretizeni, ale ja jsem to vyvratil, ze jsem na vystupy zapojil nizkoprikonove ledky a jen 4 v serii na kazdou vetev 3V@20ma. I v tomto pripade to poblikava. Takze to neni v pretizeni.
spotreba v tu chvili velmi je nizka a ani netreba to merit.
dela to ikdyz na 4 ledky v serii nasteluju zdroj na 9V i tak to dela. ten zdroj je sice spinany, ale ma tam filtraci jiz od vyrobce.
Navic zdroj, ktery mam pouzity ma ochranu takovou, ze pri pretizeni se na 5 vterin uplne vypne.
Ale to tak nemuzes brat, ze je tam "teprve" 3V, to je jen efektivni hodnota, napeti tam je pri PWM bud plne, nebo zadne, coz je principem PWM, coz predpokladam vis.
Takze ted Ty pripojis svych rekneme 12V MOSFETem k LED a to plne napeti jimi provali mnohem vetsi proud, nez o jakem pises, je to proste silena rana a ta to shodi.
Jaky proud tim v ten okamzik protece bys poznal, kdybys ty rude LED jak jsou pripojil rovnou ke 12V (nebo k tomu, co tam mas na zdroji). EDIT: V ramci zachovani zdravi tech LED to nedelej...
Pro zdroj 12V vem odpor 3.3R/20W (20W je at si nepopalis prsty, 10W by taky stacil, ale bude dost horky) a zarad ho pred ty rude LED. Uvidis tu zmenu.
A pak uz vyresime, jak pustit temi LED spravny proud
.
EDIT: Ten 3R3 odpor za predpokladu, ze chces pri otevrenem MOSFETu proud a napeti na LED jak jsi uvedl.
Predpokladam, ze se bavime o tomto zapojeni:
arduino.cc/…
Tam vidim ATMEGA328 a pohledem do PDF jsou HW PWM kanaly pripojeny na PD7(OC0A), PD5(OC0B), PB1(OC1A), PB2(OC1B), PB3(OC2A), PD3(OC2B), takze na tyto piny by se sluselo pripojit to kam PWM chci (na ty MOSFETy). A pohledem do schematu, jestli chapu to znaceni co mas uvedeno, jako cisla vedle konektoru ve schemtu Arduina, jsou 7,5,9,10,11,3.
PIN6 tam jako HW PWM kanal nevidim (ale mozna jsem jen slepy), stalo by za to jej prehodit jinam.
Nedelam s AVR a ani Arduino nepouzivam, takze to ber jen jako navod na co se podivat a co si ujasnit (prece jen by mne nemel nikdo moc rad, ze resim moc neco jineho nez mam ted sam delat). Pokud generujes PWM piny, ktere to neumi primo pomoci HW, pak ta PWM nemusi za moc stat a muze se znacne rozjizdet.
www.atmel.com/… BTW, zvolene MOSFETy nejsou prilis vhodne pro prime ovladani logikou, pri napeti z te logiky se nemusi dobre otevirat, pro 3.3V logiku se nemusi otevirat prakticky vubec, pro 5V logiku se to da pouzit jen pro relativne male proudy.
No v podstatě sis odpověděl sám, problém je v červené větvi;) Ale za mě bych spíš viděl problém v programu. Tam bude nějaká bota. Pokud to máš všechno stejně zapojené a nemáš chybu tam, tak bude problém v SW. Kundík k té blikající větvi by možná šel dát, ale asi by to nic moc neřešilo.
Muzes prosim uvest link na pdf tech rudych LED? A nebo pokud neni k dispozici, alespon jimi pust proud ktery pozadujes a zmer na nich napeti, pripadne na samotnych tech rudych LED nastav takove napeti, aby jimi tekl pozadovany proud a napis jake to napeti je.
moc dik za rady.
bohuzel 1. i 2. moznost jsem ted vyloucil. pripojil jako zdroj LEDek PC zdroj o vykonu 500W. jako zdroj Arduina mam samostatne napajeni z USB jineho zdroje (z notebooku) a porad to poblikava. tohle vypada spis na problem v zapojeni samotnych tranzistoru. ale nevidim kde vtom muze byt problem. Vzdyt je to veice jednoduche zapojeni. :(((
mozna jestli se nejak neovlivnuji indukci :/ ale o no to dela i pri napeti 10V a proudu v celem obvodu 400mA. poblikavani je silne i pri mirnem zhnuti ledek.
kdyz odpojim cervene ledky od jejich tranzistoru, tak to prestane poblikavat.
Blikani LED bude nejspis zpusobeno pretizenim zdroje. Jde o to, ze pri sepnuti LED tece ze zdroje prilis velky proud. Chces pouzit 4 ruzne typy LED ve 4 vetvich, kazdy typ ma jiny ubytek napeti a ty je mas vsechny po 4ks seriove a ziveny jednim napetim. At nastavis napeti jakekoli, bud pro nektere LED bude napeti male pro vhodny proud jimi, nebo pro nektere vysoke. Zdroj muze padat proto, ze je pretizen tim, ze LED pri nastavenem napeti pusti (po sepnuti MOSFETu) tak obrovsky proud, ze se to cele spadne, cimz se snizi odber a znovu to nabehne, az to zase spadne. Diky nadproudove ochrane na zdroji jsi ziskal oscilator.
Dalsi moznosti padani je napajeni MCU (zde Arduina) z tehoz zdroje jako vykonova cast (zde LED). Jde o to, ze si vykonova cast cucne vice proudu, poklesne napeti ze zdoje, a MCU se zresetuje. V takovych pripadech se pouziva k napajeni ridici desky dioda do cesty kladneho napeti a za ni vetsi elektrolyticky kondenzator k zemi, spolu s keramikou. Pokud vykonova cast stahne napeti na zdroji, z kondenzatoru za diodou neodebere naboj diky one diode a proudova spicka a pokles napeti zdroje je prekryt pro ridici desku tou kapacitou.
To co popisujes ohledne rozliseni PWM, je prave o tom, ze pokud pouzijes MCU na vysoke frekvenci, kde dokazes na LED rozlisit dejme tomu 16b (65536) stavu pri dostatecne frekvenci PWM, oko uz povazuje takove rozsveceni LED za plynule. Pri 256 urovnich oko rozdil mezi hodnotami 1 2 a 3 pozna. Ovsem co oko pozna nelze rozlisovat pohledem primo na LED, ale je potreba je prekryt frostem (nebo rekneme treba pauzakem), pripadne se divat na plochu osvicenou temi LED. Vysledek pozorovani oproti primemu pozorovani LED vypada jinak.
Pokud bys potreboval konzultaci ohledne elektroniky, jsem Ti k dispozici, zdarma, bezne to zakazniky stoji 400 az 1000Kc/h podle toho o co jde
.
Nechapu proc by to tak nemohlo byt. Vsak maximalni napeti nastavim na zdroji, takze nikdy nedojde k pretizeni ledek, ale to nebyla moje otazka. Ani nebyla moje otazka ze je nejaky MCU. Ja mam toto reseni a potrebuji pomoct stimto. Me 4 pwm vystupy na Arduinu staci.
Prosim tedy o radu, ktera pomuze resit muj problem.
Starší reakce
1. Led pripojit na zdroj napeti jen tak, a spinat je MOSFETem, si rikas o jejich vyhoreni. Musel bys presne nastavit napeti, ale ani to nelze, ono u LED ujizdi s teplotou. Takhle ne!
2. Arduino zahod, v dobe kdy mas 32bit MCU kolem 30Kc pouzivat neco neco takoveho... vzdyt to asi ani nema dost HW PWM kanalu.
0 24.10.2013 10:07 Masoxik [12] - Cichlidy Ahoj vsem, zahajil jsem stavbu svetel akvaria s Arduinem UNO R3. Chci dosahnout toho aby bylo simulovano rozednivani a stmivani vcetne verneho podani barev.
Narazil jsem vsak na problemy.
Na nejakych strankach jsem nasel jednoduche zapojeni PWM ovladani LED pomoci MOSFET trnz. Zapojeni jsem upravil a udelal 4 samostatne okruhy s LED bila, cervena, modra a zluta. Kombinaci a intenzitou techto barev chci dosahnout verohodne barevne podani vychazejiciho a zapadajiciho slunce. Kod je zatim v pocatcich a je velmi jednoduchy kdy v pravidelnych casovych intervalech jsou navysovany hodnoty 0-254 na PWM pinech Arduina.
Na videu:
www.youtube.com/…
Jsou ale videt dva problemy. Uz v hodnote 1 led sviti prilis intenzivne. Hodnota 2 je uz led 2x tolik rozsvicena. Takze nelze dosahnout plynuleho rozsveceni. Pri odnote 40 je led uz rozsvicena naplno. Jak mam dosahnout toho, aby rozsveceni bylo plynule od hodnoty 0-254 a ne 0-40 a hodnota 1 svitila velice malo. Dalsim problemem je, ze bile a modre led problikavaji. Vubec nechapu proc. Kdyz odpojim pouze cervene a zlute LED od vystupu mosfet trnz, tak blikani ustane.
Prosim nekoho trochu znaleho v elektronice o radu. budu moc rad.
schema zapojeni a provedeni je na zacatku tytrubko videa.
Starší reakce
Aloha,
tak se mi povedlo ho připojit a nahrát testovací program. Vše proběhlo jak má a display je OK.
Přiloženo foto s připojením na piny, kdyby někdo měl stejný typ a nevěděl jak na to.
Dále je potřeba stáhnout knihovny:
Adafruit ST7735
github.com/…
Adafruit GFX
github.com/…
Teď už jen to naprogramovat aby to ukazovalo to co chci.
Hurá do vzdělávání.
Zatím se mějte
Aloha, to fórum už sem četl a vypadá to ze to je připojený na arduino Uno, já to potřebuji připojit na Megu. A navíc mi nepřišlo že by to tam dovyřešil. I když moje Aj není úplně super.
0 10.07.2013 10:58 ohruska Aloha, tak po dalším hledání jsem zase nic nenašel. Mam pocit ze v Číně mají značení jiné. Což asi ne.
V pohodě já si rád počkám na dobrou radu či pomoc.
Ale jo, vim i jak ty 128x160 ovladat, ja s nimi pracovat, jsou to std. displeje z levnych mobilu. Jen dnes nestiham a rad bych vecer stihl setkani. Je tady toho vic, treba o zarivkach a predradnicich, dnes ale reagovat nejspis nestihnu...
Aloha, to nikdo neví jak na to?
neviete niekto, prosím, aké je v porovnaní s Arduinom Raspberry Pi? mám na mysli využitie pri ovládaní akva-príslušenstva...
Ještě fotka zepředu.
Lidičky mohl by mi někdo poradit jak toto propojit s arduinem Mega??? nějak se mi nepovedlo dohledat náležitost pinů ani pro I2C ani pro SPI. jedná se o 1.8" TFT display.
Díky moc za každou radu.
Starší reakce
Kdybych to mel udelat jednoduse a melo to byt k Arduinu i s tim nastavenim trimry, pak bych to udelal takhle (obrazek). Jako vstupni parametry pro reseni jsem si zadal:
Napajeni jen 5V.
Nastaveni pro sondu v rozsahu 40 az 70mV/pH (typicky by mela mit 59mV/pH).
Vystup pri pH=7 je 2.5V (stred ADC v rozsahu 0 az 5V).
Rozsah mereni pH od 3 do 11 (v akvaristice nevidim duvod k vetsimu rozsahu).
Vystup s omezenim a nastavitelny v rozsahu 0 az 5V.
Offset a zesileni nastavitelne trimrem.
Nastaveni offsetu v rozsahu minimalne jednotky pH.
Nastaveni 25 otackovym trimrem ve spravnem rozsahu (ne zbytecne citlive).
Dostupny a ne prilis drahy operacni zesilovac.
cz.farnell.com/…
Edit: Samozrejme napajeni 5V musi byt stabilizovane a nesmi ujizdet, napriklad s teplotou, a nebo obsahovat ruseni z dalsich casti zapojeni.
No na vstup arduina může přijít max 5V. Takže by se mi líbil rozsah od 0V do 4V aby byla rezerva. A s programem to bude složitější. Programování moc zatím nerozumím takže se s tím dost peru. Takže asi tak. Každá rada se mi hodí.
K tem hodnotam bych potreboval vedet, jake napeti ma prijit na vstup ADC od Arduina, tedy jake hodnoty napeti program v nem zobrazuje jako jake pH. Rozsah nastaveni zesileni tim 100k trimrem na schematu je velice siroky (1.39x az 11.39x). Link na program by nebyl?
No to je vyčerpávající článek. Měření pH nepotřebuji nijak extra přesné jde mi jen o to aby mi to při zvýšené hodnotě otevřelo ventil na Co
2. Proto jsem zvolil toto. K tomu poměru odporu a trimru jaky způsobem by se dal dopočítat ideální hodnoty.
Akorát jsem z toho zmatený, pač v tomhle jsem zatím stále amatér. :-
Pripojuje se to k MCU (zde Arduino, tedy AVR) a resi se tam trimry. Spravne se takova vec dela tak, ze odpory v delicich maji stejnou teplotni zavislost a nerozjizdeji se tak s teplotou v delicim pomeru a zaroven se nepouziji trimry. Trimr je totiz v pouziti s MCU celkem k nicemu. Na MCU navesim 2 cudliky, jeden stisknu pri pH=4, druhy pri pH=7 a zbytek (prepocet) resi MCU, nastaveni si pamatuje v interni EEPROM ci FLASH, trimr tam nema co delat. Zesileni a offset se resi v analogove casti tak, aby byl nastaven pro cely rozsah tolerance sondy a vesel se do rozsahu ADC.
Pouzite Arduino (AVR, pouzite za timto modulem, alespon podle napisu na desce) ma nic moc ADC, MCU od Microchipu je maji vyrazne lepsi, pokud chceme neco srovnatelneho. Idelane bych ale pouzil levny MCU od NXP, protoze v pripade LPC1xxx jde o 32bit, snadno se pro to pise, a nektere maji 12bit ADC, cena srovnatelna. Co se tyce napetove reference, ADC pro presne mereni ji ma mit externi, vyber je dnes slusny. Pouzity OZ je stary kousek a pouzil bych operak novejsiho provedeni s lepsimi parametry, protoze to zase neni cenove zadne drama a tady nejde o kazdy halir.
Celkove bych nazval pouziti Arduina pro mereni pH jako velice amaterskou zalezitost, proste to lze, ale nema to nic spolecneho s tim, jak se dnes takove veci delaji, pokud se od toho chce trosku vic, nez ze to jde.
Ohledne modulu, schema zapojeni nize, kdyz uz to tak nekdo chce, je velice nevhodne zvolen trimr 100k a k nemu seriove rezistor 3k9. Jde o to, ze rozsah nastaveni je zbytecne velky, nastaveni pak malo jemne (jen se to toho trosku strci a hned to ujede o moc), coz se tady snazi resit 25 otackovym trimrem (z obrazku). Trimr ma byt proste co nejmensi mozny pro pokryti potrebneho rozsahu a zbytek ma byt na tom odporu seriove s nim, protoze teplotni zavislost trimru je horsi nez slusnych rezistoru (rekneme 100 az 300ppm proti beznym 50ppm u obycejneho metalizovaneho rezistoru).
no fotku desky mám v profilu u nově budovaného AQ.
rybicky.net/fotogalerie.php… i když tam taky moc vidět nejsou. tak ještě přikládám foto jednoho z potíků.
Kamen urazu budou nejspis ty trimry.
Pokud jsou to ty nejobycejnejsi uhlikove, jake se daji koupit, pri rozdilech teplot ktere ted panuji (rekneme 15°C rozdilu) jsou zmeny jejich hodnoty v radu jednotek procent. A kdyz neco takoveho pouziju k nastaveni zesileni a offsetu, mam jedinou sanci jak slusne merit pri ruznych teplotach - kalibrovat pred kazdym merenim.
Ale jen predpokad ze zkusenosti. Pochopitelne ze schematu s popisem pouze hodnot trimru nepoznam co tam je presne osazeno
.
No tak podle tohohle bych to chápal. jenom já mám schéma trochu jiné ( myslím že toto schéma nás má většina ) takže myslím že by ty napětí měli být trochu jinde. Schéma přiloženo.
Prosim, zkus sem dat link na tu sondu...
Tak dnes mi přišla nová sonda tamta byla opravdu Ko, zamrzí. Každopádně mám problém to naladit při kalibraci buffrem na pH 7 víc jak 1,5V respektive víc to nejde. Ale když to dám do buffru na pH 4 tak se dokonce dostanu až do mínusu cca -0,586V, což mi přijde divné. A když to dám do roztoku v kterém to přijelo tak se mi tam objeví 2,6V. Sem z toho na větvi nevíte někdo co s tím???
Starší reakce
Tady mas datasheet k pouzitemu chipu:
www.adafruit.com/…
Mimo jine tam najdes veticku:
"Flexible signal level requirement on the RS232-like serial port side also allows PL-2303HX to connect directly to any 3.3V~1.8V range devices."
Rychlym pohledem dle napajeni VDD325... Takze pri jednoduchosti te desky predpokladam 3.3V urovne...
TX-GND má necelé 3,3V. Napájení švába využiju přímo z routeru, mě jde spíš o to, jaké napětí pouští na datových linkách ten už hotový na netu prodávající se převodník. Žádný datasheet jsem k němu nenašel... výstupy mají rx tx gnd 3,3v 5v a jsou brány jako univerzál 3,3/5 V... z toho převodníku chci zapojit jen gnd tx rx.
To zalezi na tom, jak a z ceho je to postaveno. Casto je napeti jadra nizsi (ani nemusi byt vyvedeno, chip muze mit stabilizaci napeti pro jadro uvnitr) a periferie okolo mivaji 3 nebo 3.3V. Pokud je svab napajen 3V, je velice pravdepodobne, ze TXD a RXD linky budou na tomto napeti. Nicmene to muzes snadno zmerit, TXD je v klidu ve vysoke urovni, takze jen zmer napeti od TXD k zemi, ten signal bude nezatizeny nejsis o par mV pod temi 3V.
Já narazil často na něco takového
www.easyduino.cz/…
tak mě napadlo jestli to někdo ze zdejších vlastníků arduino stavebnice nemá.
A ano, šváb v routeru je na 3v (+- 0,3).
K tomu napětí, tak samotné datové linky už mají nějaké své standardní, nebo se taky odvíjí od napájecího ?
Jsi si jist, ze potrebujes RS232 v TTL a ne treba v CMOS 3.3V? Ja jen ze routery pouzivaji nizsi napajeni a 5V urovnemi muzes napachat skodu (pokud nema router vstupy 5V tolerantni). Radeji se tedy mrkni... A jinak si v Ostrave v GME kup MAX3232 a preved si jakykoli kabel USB/RS232 na urovne 3.0V az 5.5V, podle toho, cim ten MAX budes napajet (predpokladam, ze ho budes napajet primo z desky toho routeru). Muzes taky koupit FT232RL, coz je primo prevodnik USB na seriak a vystupem jsou rovnou ty logicke urovne, ale uz to chce aspon umet slusne pajet... Jinak muzes koupit i hotove moduly, staci hledat.
Ale asi jsi mel vazne pouzit jine forum, nez akvaristicke
.
tak to ti zavidim... me to cte stale hausnumera co se datumu tyce, uz jsem vyzkousel asi 15 ruznych kodu a nic... takze jsem Arduino presunul do faze suplyk...
Starší reakce
0 29.05.2013 17:23 GuzA A co tohle:
ledshield.wordpress.com/…
Max 36V, max 700mA, 3 kanály, PWM regulace nebo analogová regulace. Možnost stohovat ty desky na sebe až 64x. Na každé desce integrované měření teploty.
Starší reakce
Designer
Velke ,velke vdaka.
Ak to pochopil taky znalec elektriky ako ja(este tak ziarovku dokazem vymenit
) tak to uz na 1000% musi kazdy
Přidat reakci
1 ...... [9] ...... 14 15
Zpět na obsah sekce Technika • Zobrazeno 16710x