Jak snížit hodnotu pH?
Chemicky čistou
Ja si pripravujem vodu do akvaria pomocou filtrov BRITA Maxtra alebo Logic(nahrada BRITA Maxtra)
Ocot je organická kyselina, vzniknú tam octany, to nie je zrovna niečo, čo je v prírode bežné! V závislosti od konkrétneho akvária a potreby hnojenia môže byť obvykle najvhodnejšou kyselina dusičná - všade tam, kde dusičnany do akvária i tak lejeme (teda asi všetky hi-tech akváriá). Len pozor, treba si veľmi dobre všetko zrátať!
Bežnejšie sa však používa spomínaná kyselina soľná (chlorovodíková - HCl), aj pre jej ľahkú dostupnosť v drogérii. Pri jej použití vznikajú chloridy, ale ide o malé množstvo, ktoré nerobí žiadne problémy. Asi lepšou by bola kyselina sírová, sírany do vody dávame bežne v hnojivách a nijako neprekážajú.
Nech sa použije kyselina akákoľvek, je potrebné myslieť na viac vecí
* V žiadnom prípade sa nemôže liať kyselina rovno do akvária! Vodu si treba chystať v nádobe. Krátko pri pridaní kyseliny do vody dôjde k reakcii uhličitanov s kyselinou, vo vode sa objaví CO
2 - preto má dočasne nízke pH. Vodu je dobré premiešavať a nechať odstáť, aby sa CO
2 uvoľnil do vzduchu, pH sa samozrejme zvýši, ale na stabilnú hodnotu prislúchajúcu zníženej alkalite.
* Do vody je možné pridať len také množstvo kyseliny, ktoré alkalitu zníži, ale ponechá aspoň nejakú rezervu. Teda nemožno do 10 l kýbla naliať množstvo kyseliny potrebné pre 20 l vody s tým, že veď potom dolejem ešte jeden 10 l kýbel čistej vody! Pretože v 1. kýbli by sa alkalita z nížila na nulu a zostala by zbytková kyselina, ktorá by potom v akváriu spôsobila problém opísaný v predošlom bode.
* Presné množstvo kyseliny je problém určiť. Marcel G. mal na svojom webe na to kalkulačku aspoň pre HCl, no žiaľ, svoj web zrušil
Mám len pre seba zrátané, že na každý liter našej vodovodnej vody (12°dKH) mám dať 1 ml 10% HCl (teda je riedená 1:3), aby alkalita klesla na 4°dKH.
* Po ustálení situácie (vyšumení CO
2) sa pH nemá prečo meniť, bude závisieť od aktuálneho obsahu CO
2 pri danej alkalite, nech je akákoľvek.
Ešte dodatok - viackrát tu zaznelo aj na základe pozorovania, že pH v akváriu postupne stúpa. Dôvody môžu byť všelijaké, napr. aj spomínaný vápenec vo vode. Ale v zásade je pH vody v akváriu dané predovšetkým obsahom CO2 a alkalitou vody. Obsah CO2 asi netreba rozoberať, to je jasné, no čo sa týka alkality: ak odhliadneme ovplyvňovaním cez vápenec, sú tu ešte bežné chemické procesy nitrifikácie.
V prerybnenom akváriu s nedostatkom rastlín a so zanedbávanou údržbou sa postupne hromadia dusičnany, premenu amoniaku na dusitany a dusitanov na dusičnany asi poznáme všetci, no zaujímavou je v súhrnnej reakcii skutočnosť, že sa uvoľňuje aj CO2. Ono je to v podstate podobná situácia ako keby sme do vody pridávali kyselinu dusičnú, čo som tuším v nejakej literatúre videl aj skrátene interpretované v tom zmysle, že aktivitou baktérií vzniká kyselina dusičná - netreba to brať doslova, no súhrnnú myšlienku to zjednodušujúco vystihne. Prečo to spomínam - v takýchto podmienkach (ktoré však asi návštevníci tohoto diskusného fóra nemajú) by teoreticky mala postupne alkalita klesať, teda klesať i pH.
Ale pozrime sa na to teraz opačne: vo väčšine hi-tech akvárií máme totiž opačnú situáciu, dusičnany sa z vody strácajú, musíme ich pridávať (napr. v podobe dusičnanu draselného). Ak v predošlej situácii v zjednodušenej podobe "vznikala kyselina dusičná", tu je to naoko opačne - oné dusičnany si rastliny berú a zostane teda prevaha alkalických katiónov (v tomto prípade draslíka), ktoré samozrejme okamžite zreagujú s CO2 za vzniku (hydrogén-)uhličitanov (v tomto prípade draselného), čiže alkalita sa postupne zvyšuje a s ňou aj pH. Čím viac dusičnanov v podobe solí musíme prilievať, tým viac sa to deje. Týmto si vysvetľujem aj skutočnosť, že v experimentálnom akváriu, kde nemám žiadne kamene, ale intenzívne hnojím a svietim, sa mi alkalita zvyšuje.
používá se kyselina fosforečná, kyselina vinná, nebo chlorovodíková, nicméně při KH7 se bude pH stejně stále vracet, a než to mít dlouhodobě nestabilní, je asi lepší naučit se žít s tím co je. Případně začít používat CO2, to stáhne pH taky pěkně. rašelina se dá použít jako granulát do filtru, ale do trubičky bych ji rozhodně necpal, ideálně do nějaké komory vnějšího filtru, případně zavěsit v síťovce do akvárka. Obyčejná rašelina se dá použít k tvorbě výluhů, které pak použijete při výměně vody, do akvárka bych ji přímo nedával.
jen bych jeste upresnil vychozi koncentraci, aby nesehnal nejakou skorocistou a pak se nedivil ;)
Michal7385 napsal: A proč myslíš, že nelze použít běžný ocet? Asi proto, že kyselina octová je pro ryby toxická? :o) ... Ocet patří na tlačenku s cibulí, ne do akvárka ...
Upravovat vodu kyselinou v zarostlém akváriu není moc dobré. Musel by jsi jí tam lít stále. To je jednoduší CO2. Jinak já to kdysi dělal a kyselinu solnou (chlorovodíkovou) jsem si ředil na 3% (11dílů vody na 3 díly kyseliny).
0 27.01.2016 09:11 Michal7385 –
Re: NHKG Jak bych měl v tom akva rašelinu použít? Když mám filtr od Atmana s kostkou, lze tu rašelinu nacpat do té trubičky, která spojuje kostku s filtrem?
A proč myslíš, že nelze použít běžný ocet?
Můžeš vodu v akváriu ředit měkčí kyselejší vodou. Bud z reverzní osmózy nebo přefiltrovanou přes rašelinu.
Ocet určitě ne, ale někde jsem viděl návod na použití kyseliny HCL. Ale je to asi dost riskantní.
Já chci taky snižovat pH. Začnu rašelinou a pokud nezabere budu googlit tu kyselinu nebo nechám pH jak je.
Zdravím. Tak jsem níže uvedené vyřešil takto. Namontoval jsem na kryt LED pásek společně s hliníkovým žebrováním (kvůli chlazení). LED pásek má 1 metr a cca 1200 lm, čili jako kdybych přidal další T8 18W. Kytky jedou jako divý. Tedy spíše jen Cabomba, echinodorům se moc nechce, ale pomaličku přirůstají. Hlavně že už neuhnívají. Vodu měním 1× týdně asi 1/3 a včera (před výměnou vody) jsem měřil parametry a jsou následující: PH cca 8, KH 7, GH 0, Fe téměř 0, NO2 téměř žádné (testy od Rataje hlásí jen lehce zarůžovělou barvu) a NO3 cca 25. Jako laik myslím, že výsledky jsou dobré. Fe zvýším, mám na to přípravek. NO3 ještě zkusím snížit menšími dávkami krmení. Ale to PH mě pořád straší. Přijde mi vysoké, hlavně pro rostliny. Tillmanova tabulka hlásí, že bych měl mít něco okolo 6,6 až 6,8. Myslím, že i kytkám by to udělalo lépe, kdyby byla voda kyselejší. Přidával jsem dřív ACIDON, ale téměř se nic neměnilo. Navíc to není zrovna levné. Jak dál? Mám se pokusit dále snižovat PH přípravky? Co třeba použít klasický ocet? Nebo v tom hraje významnou roli to KH 7?
Starší reakce
Má to pH tak vysoké již vstupní voda nebo takhle roste až v nádrži?
A proč vlastně chceš to pH snížit? Obecně je snadnější přizpůsobit rybí osádku a rostliny pH vody než hlídat chemicky upravenou vodu.
Jaká je tvrdost vody v akváriu?
Dřevo a rostliny s Ph moc nepohnou, ale dno a kameny můžou (obzvláště dno z mramorové drtě). Ale pravý křemen taky Ph neovlivní. Proveď test všech druhů dna a kamení octem, jestli nešumí. Pokud ano, vyhodit!
0 13.12.2015 19:06 janvolf15 – ph
mužu se ptat jak srazim ph v akvariu když se drží stale okolo 9 po snižení přípravky se za 7 dni vyšplhá opet na 9 ... jedinou dekoraci jsou křemeny je možné že je to jimy ? nemyslim že by rostliny nebo dřevo z akvaristiky zvyšovaly ph ..
Starší reakce
Tak jo, já to zkusím a uvidíme.
Chápu i princip rozložení světla, ale já tam bohužel další zářivku nedostanu. Není místo. No zkusím to ještě nějak promyslet. V každém případě díky moc všem za rady a dám pak vědět, jak to dopadlo
Michal napsal: A myslíš, že by bylo možné obalit ten stávající filtr klasickým molitanem?
Kdyby se Ti to povedlo, asi by to nějak fungovalo. Já jsem ten filtr nikdy naživo neviděl, jen obrázky na webu, parametry a zkušenosti jiných. Tam je pak otázka, jak má to čerpadlo vyřešené nasávání a jestli by tahalo vodu opravdu celým povrchem toho akvacitu, kterým by to bylo obaleno. Zkus se na něj podívat a něco s tím vymyslet. U jiného malého filtru se mi něco podobného povedlo.
Michal napsal: K tomu osvětlení: já jsem právě na netu v 60 cm našel silnější zářivky (např. 36 W), ale T5. Tak mě napadlo, leda zaměnit objímky a místo T8 dát T5. Jen nevím jestli je to tak jednoduché. Jestli by pak nemusel být i jiný startér.
To ano, když měníš T8 za T5, tak musíš vyměnit celý předřadník i patice. Taky je potřeba pamatovat na to, že jedna zářivka má jiné rozložení intenzity v prostoru než dvě zářivky, čili efekt výměny jedné za jednu bude trochu jiný než efekt přidání další zářivky.
OT: Mám pocit, že tahle debata (ač snad prospěšná) již do tohoto vlákna tak zcela nepatří, tak jestli by ji redaktoři laskavě přesunuli někam, kam se hodí víc, bylo by to fajn.
A myslíš, že by bylo možné obalit ten stávající filtr klasickým molitanem?
K tomu osvětlení: já jsem právě na netu v 60 cm našel silnější zářivky (např. 36 W), ale T5. Tak mě napadlo, leda zaměnit objímky a místo T8 dát T5. Jen nevím jestli je to tak jednoduché. Jestli by pak nemusel být i jiný startér.
Tak kombinace tohoto objemu, filtru a rybí osádky není zrovna stabilní. Tenhle filtr má veliký průtok při malém objemu (a potažmo taky povrchu) filtrační hmoty. Nahradil bych jej (promyšleně - metodika se tady mnohokrát řešila) kombinací čerpací hlavy Atman AT-201 a kostky bioakvacitu odpovídající velikosti. Klidně třeba
www.akva-exo.cz/…
Jako první věc bys mohl zkusit sundat ze stávajícího filtru ten plastový kryt, který z nepochopitelného důvodu zakrývá cenný povrch filtračního média a zhoršuje průtok vody povrchem. Tím se v debatě taky dostáváme někam jinam, protože teď by Tvým zájmem mělo být zajistit, aby ve vodě nebyly toxické látky (NO2, NH3, NO3 v normě). Různá pH a tvrdosti, kterými celá diskuse začala, jsou teď druhořadé. Správná filtrace má taky vliv na růst rostlin a na stabilitu parametrů vody.
K tomu osvětlení, u lineárních trubic je obvykle délka svázaná s výkonem, čili silnější zářivky pro danou velikost asi neseženeš. Myslel jsem přidat do krytu další předřadník a další patice. Přechod k těm T5 je taky řešením, ale taky si nejsem jistý, jestli bude stačit jedna. Možná bude taky potřeba jednu přidat. Nebo to nějak zkombinovat s těmi reflektory
www.rostlinna-akvaria.cz/…
S osvětlením to nijak nepřehánět, když neuvažuješ o CO2, ale něco na ten způsob, jak píšu výš, by to chtělo. Možností je víc, dá se uvažovat o LED, atd.
No filtr mám Pacific P-f302 (max. 450 l/h), ale mám ho puštěný na minimum (200 l/h). S tím světlem nevím, jak to udělat. Zářivka je T8 a v délce cca 60 cm jsem našel jen 24 W, což mi moc nepomůže. Pokud nevíš, kde bych mohl hledat, tak snad budu muset předělat patice na T5. Ty jsou s vyšším výkonem.
Nejdřív bych se zaměřil na základní kvalitu vody, t.j. poměr výkonu filtrace a znečišťovatelů. Jaký je v té nádrži filtr? Ty živorodky vodu umí zaneřádit svým nedokonalým trávením a filtrace by měla být vybavena k tomu, aby takový nápor zvládla.
Na tuhle velikost nádrže je tam hodně druhů hejnových ryb, které nepatří k sobě. Třeba neonky jsou čistotné a čistou vodu vyžadující ryby. S ancákem a živorodkami v nádrži budou prosperovat pouze jestli je tam tak výkonná filtrace, že se všechno spolehlivě rozloží. Skaláry potřebují pro spokojený život výšku vodního sloupce alespoň 50 cm. Jinak budou ve stresu a časem můžou onemocnět nebo otravovat další ryby. Píšeš o sedmi nebo osmi druzích hejnových ryb v celkovém počtu 55 ks (co tyživorodky můžou snadno taky zvednout). To je něco jako 7-8 kusů na každý druh. To je trochu málo k tomu, aby se mohly cítit bezpečně jako hejna. Znovu, stres, možná onemocnění, otravování jiných druhů, pokles kvality parametrů vody.
Když složení rybí osádky nebude v cajku, budou různé parametry vody nestabilní. Tady bych asi začal a současně nějak řešil to osvětlení. Když neplánuješ CO2, byla by optimální ještě jedna zářivka s podobným výkonem. Pouvažoval bych taky nad opravdu dobrým reflektorem nad tu stávající zářivku.
Máš štěstí,na měkkou vodu,já ji musím upravovat reverzní osmozou. Ph 8 neva vůbec,rostliny a bakterie si ji upravi. Používá se na snížení Torben-rašelinový,přírodní,produkt. Stojí asi 40Kč a je super. Živorodky-Platy a pod.,mají špatné trávení,kalí se voda a stoupají -zlé látky ve vodě. NO2 -to musí být na nule a NO3-to má být kolem 15st. Jinak je zle. A takto přerybněné akva jich -těch dusitanů a dusičnanů-(NO2 a NO3), produkuje moc!!Skaláry potřebují vysoké akva,jinak jim dobře není. Rostliny produkují kyslík-vydechují ho. Samy k dýchání potřebují CO2,jinak se dusí. CO2 vydechují ryby. Ale ke zdárnému růstu potřebují dostatek světla. Těch 18w,co máš,je strašně,strašně málo. Rozjedou se ti řasy. Potřebuješ tak 40-50w. Je to všechno symbioza a akva musí být-vše vněm-vyvážené. Proto se dodává do vody. Kyslík,který vydechují a pohyb hladiny z filtrace, to dodává kyslík pro ryby,proto je vzduchování zbytečné a naopak,kotraproduktivní,protože vyhání z vody CO2!! Jakou máš filtraci? Hodně důležitá věc. Rostlin musíš dát -zpočátku-hodně,pár jich vždy odejde. A až po zakořenění a po ustálení-jakžtakž-akvaria,pak teprve ryby. Cca po měsíci. Někdo je dává dříve,ale jen pár. Chce to hodně trpělivosti a dát tomu hodně času. Ale to neva,akva není přece na měsíc. Pak si musíš vybrat ryby,co bys chtěl a jestli k sobě pasujou-agresivita a pod. Některé ryjí a ničí dno,jiné se snesou se všemi ostatními,některé dýchají kyslík z hladiny-labyrintky-,jedny obývají spodek nádrže,jiné střed i hladinu,vše se musí sladit.
Jsou akvaristé,kteří vodu vůbec neměří a funguje to. Máš fakt štěstí,že máš měkkou vodu. Vše ti půjde,jen musíš pomalu.
Nejhezčí a nejlepší pro ryby je hodně zarostlé akva-s mírou- a v něm pár spokojených a zdravých ryb. Nejhorší-pro ryby je nacpané-jak v konzervě-akva,se špatnými podmínkami,kde se rybám,ani rostlinám nedaří.
No to já věřím, že mi říká pravdu, ovšem ten způsob podání zněl, jako kdybych se včera přistěhoval z jiného světa. Nejsem dnešní, vím jak kapitalismus funguje. Rozhodně se neurážím, jen jsem tím chtěl poznamenat, že jsem akva nekoupil jen tak z plezíru ze dne na den.
Ok. Co tedy? Mám dosadit další rostliny (teď je jich tam 8)? A co ryby? Kolik tedy rybiček mám mít v tomto výběru druhů. Před koupí akva jsem studoval a nikde jsem se nedočetl nic jinýho než že 1 l vody akva = 1 cm rybiček. Což dle mého názoru je podivné pravidlo, ovšem nic jinýho k dispozici nebylo.
Když nemám lít chemii, tak tedy nevadí, že voda bude mít PH téměř 8, když jsem si nastudoval, že většina rostlin má ráda něco málo pod 7? Obdobně s celkovou tvrdostí vody. Všude čtu, že ryby i rostliny chtějí aspoň trochu tvrdou vodu, ale já mám extra měkkou. Samozřejmě, že dál už se člověk nikde nedočte, zda je extra měkká voda a vyšší PH na závadu či nikoliv.
Mimochodem rady o používání testů a chemie jsem se dočetl na zdejších fórech. Ale jinak je to sranda. Jeden tvrdí, že je to stopro takhle (např. používat CO2) a druhý zase, že je to stopro jinak. Pak z toho nemá být začátečník jelen. Pak se nediv, že mě nadzvedla ta poznámka, abych si nejprve něco nastudoval a pak se teprve ptal.
Nezlob se,ale NHKG má naprostou pravdu. Už jen těch rybek-55 je šílené číslo,na tak malé akva,do začátku. Hlavně živorodky,zaneřádí hodně brzo vodu. Máš málo rostlin,testům od Rataje nevěřím. Prodavačům taky moc nevěř,potřebují prodat-ne poradit. Vzduchování potřeba není vůbec.Prostuduj si tohle
rybicky.net/clanky/536-zaciname-s-akvaristikou-zakladani-akvaria . Nelej tam žádnou -zázračnou-chemii. Tím jen akvárku ubližuješ. Fakt se nemusíš urážet,NHKG Ti říká pravdu. Kdyby Ti chtěl prodavač pomoci,tak Ti vše vysvětlí,pomůže,poradí a ne,že ti nacpe chemii a vzduchování atd.
Dobře běžící akva je dlouhodobý proces,základ je-málo ryb,hodně rostlin-pokud nechceš Malawi a pod,a nechat běžet,pomalu,až si vše sedne a upraví se samo,až se bakterie rozmnoží,atd.Pak to budeš mít pěkné a zdravé. Ale číst a nechat si poradit.
Já mám ve 200l akva 16 ryb a myslím,že je to až až.
Tato poznámka "nastuduj si toho co nejvíce a až pak se ptej na to, co ti není jasné." se mi tedy vůbec nelíbila. Nevím z čeho usuzuješ, že jsem si ještě nic nenastudoval. Mimo to, cílem takovýchto fór je přeci sdílet zkušenosti (i se začátečníky). Nebo je zde odpovídáno jen zkušeným? Jo a není mi 10 let, čili jsem schopen rozlišit prodavače od pokladníka či zapálence pro věc.
Používám testy od Rataje. Akvárko je založený 3 měsíce a cca 2 měsíce tam bydlí rybičky, takže filtr už asi zajetý bude. Světlo je bohužel dáno tím, že se jednalo o set, kde je jen jedna zářivka a druhou už tam nedostanu. A na netu nemůžu tuhle sehnat výkonnější. CO2 bych se rád vyhnul.
PS: Otázkou také je, co je to přerybnění. Nelze se přeci řídit rovnicí 1l=1cm, když některé ryby jsou velké a starší, jiné malé a mladé a některé živorodky a jiné zase ne. Pokusím se založit prezentaci, aby bylo zcela jasné, co tam mám a co ne.
Starší reakce
Na takove mnozstvi ryb je divne nulove NO3, co pouzivas za test? Jak dlouho je akva zalozeny? Taky nemusi jeste byt zajety filtr, aby ti nejake NO3 vubec vzniklo.
Mas taky malo svetla, v tom ti porostou hlavne rasy, pro ktere tam bude dost zivin, ktere nespotrebuji rostliny. Pokud pridas svetlo, muzes pridavat CO2, tim si snizis pH dostatecne, pokud ho chces snizit.
Je to vsechno se vsim dohromady - malo svetla, malo zivin nebo hodne svetla a hodne zivin. Jakmile je neceho vic, mas problem
sachlj napsal: kytky vyrábí kyslík. V noci když se jim daří.
A z čeho ten kyslík rostliny v noci vyrobí? Z prdeni ryb a vrteni ploutvi? Doporucuji zopakovat si prirodopis seste tridy zakladni skoly ...
Musíš si o akvaristice něco nastudovat. Mnohem důležitější je větší akvárium a pořádný filtr, než mít spoustu zázračných vodiček a vědět parametry vody. Některým rostlinám tvoje voda svědčit nebude, ale pro začátečníka je mnohem lepší koupit více druhů nenáročných rostlin s tím, že si nechá jen ty, co dobře rostou, než upravovat parametry vody.
Zaregistruj se, založ si presentaci, nastuduj si toho co nejvíce a až pak se ptej na to, co ti není jasné. A hlavně nevěř prodejcům. 99% jich chce prodat, ne ti poradit co nejlépe.
Tak to je pěkná sviňárna, to mám jako koupit na NO3 deset testů a modlit se, že aspoň jeden něco ukáže? To je bordel. Jen testy mě budou stát víc než celý akvárko i s kytkama i rybičkama.
No všude se dočítám, že kytky raději PH pod 7. Moje PH je 7,5 a víc. Nejsem barvoslepej, ale nad 7,5 už to nejsem schopen rozlišit.
Já jsem si vědom, že žádný z těch testů nebude stopro, ale orientace tam přeci jakási musí být.
1. Máš přerybněno. NO3 bude asi hodně vysoké, blbě ti měří test.
2. Nechápu proč řešíš ph. 7,5 je pro běžné ryby a rostliny ok.
3. Zjisti si parametry vody z vodáren (rozbor vody pokud máš studnu). Ty testy ti asi opět blbě měří. Testy na tvrdost vody bývají nepřesné a pokud je prodejce blbě skladoval, tak ukazují úplné kraviny. Některým testům stačí, jak je v zimě nechá dopravce promznout a jsou na vyhození.
Tak zaprvé máš málo světla. Za druhé je třeba aby jsi věděl jakou vodu do akvária leješ. Co ti teče z kohoutku, nebo studny. Pak bych se podíval na to jaké dno jsi tam dal. Odebrat a dát do kyseliny citronové nebo třeba do octa. Bude li šumět, stačí i trochu, vyhodit. Přidat na zahrádku na ozdobu ale ne do akvária. Rostliny potřebují čas na zakořenění, zvlášť echináče. Některé z nich jsou náročné na světlo. Hodně. Pak je třeba také přihnojit. Jako rajče na záhonku. Aby jsi s tím neměl problémy tak doporučím hnojivo ve formě "kuliček" které přidáš ke kytce, ke kořínkům. Takže nejprve rozsvítit a pohnojit. Vzduchování je důležité pro ryby, ne pro kytky. kytky vyrábí kyslík. V noci když se jim daří. Na to množství ryb co máš je vzduchování nutností pokud ti vodu nevzduchuje filtrace. Filtrace je taky pro kytky důležitá protože z howen od ryb vyrobí hnojivou vodu. Když je "zajetá" a dostatečná. a snížení pH vody já osobně řeším rašelinou. Výluhy a nebo granulemi rašeliny do filtru. rybám to prospívá a kytkám (ne všem) taky.
0 04.12.2015 12:21 Michal – vlastnosti vody
Zdravím, jsem akvarista začátečník, tak promiňte, jestli některé dotazy budou takzvaně mimo mísu. Mám 96 l akvárko středně osázené rostlinami (převážně Echinodory). Na povrchu dna kačírek a křemičitý písek. Rybiček 55 ks (celkem cca 140 cm) - neonky, mečovky, black molly, gold molly, parmičky, razbory, dania, skaláry, pancéřníčka a ancistruse. Osvětlení 1×18W. Z obavy malého množství kyslíku jsem dal na začátku na radu prodavače a koupil jsem i vzduchování. Časem ale začaly rostlinky uhnívat od okrajů listů. Některé úplně odešly. Testoval jsem vodu testy od Rataje a PH je 7,5 možná víc, GH 0 (úplně čirý roztok), KH 5, železa méně jak 0,3 (úplně čirý roztok) a NO3 test taky vůbec nic neukazuje. Železo už se mi podařilo zvýšit na "ideální úroveň", ale za boha nemůžu snížit PH a zvýšit celkovou tvrdost vody. Na PH používám ACIDON a na zvýšení celkové tvrdosti vody jsem koupil taky jakýsi přípravek. Ten je na 200l vody, už jsem ho tam nalil celej a nic. ACIDON už tam mám téměř celou lahvičku a taky nic. Trochu jsem studoval zdejší informace a dospěl jsem k závěru, že asi bude vysoká pufrační schopnost vody, ale po testu na KH je alkalita celkem v pohodě, ne? Nevíte, co s tím? Už jsem i vypnul vzduchování. Pravda, rostlinky už tak znatelně netrpí, ale růst se jim taky moc nechce. A nevíte, jak je možné, že v akva není NO3, když rybiček je tam habakůk a navíc dost živorodek? Díky moc za jakoukoliv radu.
No a právě proto o tom píšu.
když je nízká alkalita, tak je nízká pufrační vlastnost vody nebo ne. A jde pH snadno vychýlit do +,nebo do -.
Jistě...dává se to do malawi a podobně...a neobtěžují se to označovat...
Tak hlavně mě nikdy nenapadlo, že to je mramor. To za prvé a za druhé jsem nevěděl, že je to vápenec. Nechápu proč to tedy prodávají jako podklad do akva, když to tak zbytečně zvedá PH. I když chápu, že ne každé rybě to vadí.
Nejlepší řešení. Tak držím palce!! Dej pak vědět,jak to dopadlo. Mramor je hezkej na schodišti,v akva moc dobrý není..
1 02.12.2015 00:07 klinas – PH
Tak nic, už to vím. Já sice při výměně dna za menší zrnitost odstranil 80% mramorové drtě. Ale něco kolem kytek zustalo a to jsem jen překryl šterkem který je sice ok. Ale pod ním je to špatně. Ted jsem to vyhrábl a zalil octem. Pozitivní. Trvalo to déle, ale přeci se nahoře v palici rozsvítilo. Vyhodím celé dno i s rostliny. Nakoupím kořeny, větve, křemičitý písek a udělám plackám tu pravou amazonku. Koukal jsem na videa kde žijí a zeleného tam stejně moc nebylo. Člověk se stále učí a na začátku jsem tohle nikde nevyčetl.
Ještě jedna věc po odkalení zapínám na 24hod. UV lampu. To kdybych ze dna zvedl nějaké potvory.
No jo ,ale já udělal test octem a nic. Vyndal jsem hrst dal do misky zalil octem a nic. Tak že nevím čím to je. Co rostliny ? Ale o tom tady nikdo nepsal, to asi ne. Jávský mech nemám. Jen mechové koule (Cladophora aegagrophila) ale to asi také ne. Trochu hnědé řasy na zadním skle (30%) a na potrubí od filtrace a pár horních listech rostlin, že by ona ? Ale není jí mnoho. Co hlístice v písku ? jejich vedlejší produkt, odpad z nich ? Víc nevím co říci. Možná ještě voda: NO2-0, NO3-25, GH-6.5, KH-4
Není vůbec zač.
Mramor je vlastně velikými tlaky (před miliony lety)slisovaný vápenec.
Ok. Tak já ještě udělám ten test octem, jestli je to tak. A když ano, tak to zase předělám(pořídil jsem si totiž terče a tak nejak se peru s podmínky). Ale tentokrát již bez rostlin. Tak že asi jen křemičitý písek, že ano. Já se přiznám že jsem to nevěděl, že mramor obsahuje vápenec. Tak já nikdy PH řešit nemusel. Díky za odpověd.
To je stopro příčina,stoupání pH. Mramor je vápenec. Na sundání pH mi hodně pomohl Torben. To se tu ale už mockrát psalo. Vápenec musí pryč.
Mám podobný problém jako všichni zde. Nejde mě srazit PH. Ve vodovodu mám 6,8. Příklad: včera jsem odkalil a vyměnil 50% vody po výměně bylo PH 6,6 což by stačilo, ale upravil jsem ji ještě chemií PH minus myslím od Sery na 6,3. A dnes ráno opět PH 7,5 dál to neleze jen na 7,5.i dlouhodobě.Ve filtru mám granulovanou rašelinu jako vložku, která by měla PH snižovat. Jediné co, že možná šterk obsahuje mramorovou drt. Octový test provedu večer. Muze to být přičina ?
Starší reakce
no jen aby
já mám na to takové štěstí na ty problémy. já tu vodu taky často neměřím, jen občas nárazově - což je dnes
mám jen orientační testy od Tetra 6v1, a snad nejsou nijak "prošlý" ty testy, zas tak dlouho je nemám. Dno mám už zaběhlé a octovým testem prošlo, jinak přesně tam mám tohle:
www.akva-tera.cz/…
Jinak výměnu jsem trochu zanedbala, měnila jsem až po 14 dnech, ale že by to udělalo až takovej skok se mi nezdá :/
Múj názor:
Místo přípravkú nech vodu řádně odstát(24h). Srovnáš tím i teplotu.
20l není akvárko ale vytěračka případně krevetkárium. Co v tom máš za rybku?
Ve 20l udržet rovnováhu dokáže jen opravdový borec, já bych do toho asi nešel... (kecám, synovi jsem udělal 30l
a od té doby toho lituju...)
Ono stačilo aby byla nějaká porucha na vodovodu, přechod na jiný zdroj vody... a s 20l vody i výměna 5l docela zamává - tuším je 20l celé akvárko, takže vody tam bude sotva 15l.
(Promiň jestli jsem byl příliš tvrdý.)
Přidat reakci
1 ...... ...... [7] 8 9
Zpět na obsah sekce Voda, přípravky na úpravu a testy • Zobrazeno 13679x