Zelená vláknitá řasa
Ja vim, jenze SID ma momentalne spoustu prace a jinych aktivit, cili takovy podrobny detailni dohled nad mym akvariem neni mozny, coz chapu. Proto bych too radeji resil verejne, ono nekteri mohou mit podobny problem, pripadne se veci resenych tady mohou chytit ...
Rozbory od mého dodavatele:
Dusičnany: 6,9mg/l
Dustiany: 0,46mg/l
fosfor celkový: 0,64mg/l
konduktivita: 52,8mS/m
pH: 7,9
železo 0,12mg/l
amonné ionty: 0,07mg/l
chlor aktivní celkový: 0,26mg/l
Tvrdost vody je 2,1 mmol/
pak jsou biologicke a mikrobiologicke rozbory, ty predpokladam, nejsou treba...
Po pravidelnych vymenach 20/l denne se zda akvarium v lepsi kondici, rasa se tvori mene, nicmene porad to neni uplne ono, sem tam se rozpadaji listy kryptokoryn a staagnuji stonkovky ... :-/
Tímto jste to určitě zakřikl...
kloním se taky k názoru,že by bylo nejlepší si vybrat jen jednoho "poradce",mám taky tento problém a tak sem si jednoho "poradce" vybral a to SIDa ,konzultujem moje otázky jak verzí vzkazů nebo se uvolil a přijel moje aqua omrknout a poměřit parametry vody,něco mi doporučil(jiný průtok foltru,výměnu trubic,doplnění rostlin a tak)nechci SIDovi dělat nějakou relamu
,ale myslím si,že ví o této problematice hoodně a že je to přes rostliny a řasy machr,proto mu plně důvěřuju a snažím se udělat to co mi radí
Takže přeju ťastnou ruku při výběru poradce
To je tak když má člověk možnost stejný problém řešit ve dvou akváriích. A tak se toho zkouší víc. Ale tolik metod abych to zkoušel ve dvoutýdenních intervalech jsem opravdu nepoznal a je to i nesmysl tak rychle střídat. Ale pouze jedno akva mám v prezentaci.
Ve druhém kde se problém daří vyřešit právě tím co tu píšu to v prezentaci bohužel nemám.
Abych jenom nekecal tak na fotce dole je původní zařasená verze nejen vláknitou a nahoře aktuální stav. Je vidět že změn byla řada i co do tvaru dna kvůli proudění atd.
...prosím tě vyber si jednoho jehož radám důvěřuješ a řiď se jimi přesně. Pokud budeš kombinovat moc věcí najednou, nebo od každého jen něco tak z toho nevzejde nic dobrého... A až po delší době když uvidíš že to nefunguje tak přistup k dalším změnám nebo využij jiné rady...
Správná připomínka.
Já bych k ní ale ještě dodal, aby si Tragett vybíral z takových "poradců", kteří skýtají alespoň nějakou naději, že mu s daným problémem, (v tomto případě vláknitými řasami), poradit dokážou.
To, že někdo neúspěšně s podobným problémem bojuje více jak rok, přičemž ve zhruba dvoutýdenních intervalech vyzkoušel "všechno možné i nemožné", je IMO pro podobnou schopnost jednoznačná diskvalifikace.
No nevím, asi jsem barvoslepý, protože z té fotky bych spíš usoudil že se barva blíží víc odstínu na 12mg/L a nad tím bych se až tak neradoval protože z toho se víc budou radovat řasy. Jenže jsme u toho - každý to vidí trochu jinak. Pravda pokud to bylo vyloženě žluté tak to už bylo zbytečně moc.
Jinak elektroniku tam máš pěknou, ale na co ti je, když s tím nemůžeš pořádně manipulovat podle potřeby. To mě ty mechanické spínačky za 100,- přijdou lepší.
A poslední věc, prosímtě vyber si jednoho jehož radám důvěřuješ a řiď se jimi přesně. Pokud budeš kombinovat moc věcí najednou, nebo od každého jen něco tak z toho nevzejde nic dobrého. A až po delší době když uvidíš že to nefunguje tak přistup k dalším změnám nebo využij jiné rady.
Jeste upresneni, PH na vstupu je 7.5, FE: 0mg/l , PO4 PO4: 0.5mg/l, UT:5 CT:7 tot co sem ted nameril ...
EDIT: Ted vecer jsou hodnoty nasledujici: PH:7, UT 4, CT7 toto jsou parametry vody z akvaria, temer totozne ...
Jo takhle, pardon Side, komplexni rozbor nemam, pidil sem se po tom u vodaren uz nekolikrat, ale nebylo mi vyhoveno a kompletni testy tu nemam, mohu zmerit tak max UT, CT a PH, ostatni hodnoty sem nemeril doma :-/
Tohle jsem dohledal hnedle, ale za "podrobnější rozbor" to nepovažuji.
Co takhle komplexní od vašeho dodavatele - ten byste neměl?
CT 11
UT 6
NO2 0.3mg
NO3 25mg
FE 0,1
PO4 0,5
Nějaký podrobnější rozbor vody by se nenašel? (Ať to nemusím hledat...
)
To urcite, pri vysokem davkovani to bylo zbarvene na hranici tech 50mg/l, to uz bylo asi prehnane. Nicmene nekdot ady vypocital, ze mam obsah CO2 40mg/l (prave podle Tillmanovi tabulky) podle "dropčekru" mi to ukazuje poloviční, tudíž vyváženou hodnotu. Budu se tedy držet tohoto dávkování. PH je zdá se také optimální, co se týče ostatních hodnot, jsou neměnné prozatím. Musím vymyslet dávkování železa a chtělo by to i trošku fosforu výhledově ...
Tohle podle mne vypadá mnohem lépe.
Kdyz jsme u tech dropcekru, tak prikladam dnesni vysledek, co mi ukazuje. Po bulbani 20bub/min mi dnes rano ukazuje nasledujici (viz fotografie). PH 6.5 (mereno sondou + kapkove testy)
Při používání PMFE jsem nic "zvláštního" nezaznamenal, dokonce čím víc jsem si o "něm" četl, tak jsem druhou láhev již do akvária nelil, ale to spíš bylo s ohledem na ryby. Zkus si, ale přečíst vlákno o tom PMFE. Jinak to nikomu neberu, ale pro boj s řasou je lepší nastavit "dobré" podmínky v akvárku a nic se "dolévat" nemusí. Tímto prostředkem řešíš důsledek, ne příčinu. To je jenom můj názor
a osobní zkušenost, nemám nic proti firmě, která to dodává
Jako prostredek pro boj proti rasam je prave docela hodne propagovane PMFE, jak sem uz psal, spoustu akvaristu mi ho doporucilo davkovat s tim, ze je to hnojivo na uhlikove bazi, snadno rozlozitelne atp. ale k jeho definici netreba vice dodavat, rekl bych. Spis me zajimalo, jestli ho lze v teto fazi, kdy bojuji s rasou pouzit, nebot pokud je v akvariu malo zivin, uhlikove hnojivo by tomu mohlo pomoci s tim, ze by nemelo podporit rust ras. Tot ovsem pouze teorie ...
No ja to mohu velmi detailne upravit taky, po preprogramovani programu, ktere bohuzel zatim neovladam ... ono to totiz velmi dlouho v teto sestave fungovalo bez problemu :-/ tak prave proto, ted mi znamy co mi to dela odjel a ja sem defacto temer odkazany na tyto intervaly / i kdyz sem vymyslel alternativu, jak bych to mohl ovladat a zatim to vypada, ze funguje /.
Ta elektronika vypada zhruba takto:
rybicky.net/nadrz/11581/d71429.jpg
Nemusíte mě to popisovat o dropčekrech vím čím se plní atd. Jen zastávám ten názor, že nadbytek CO2 pokud neohrožuje faunu není pro floru na škodu a růst řas nepodporuje.
Podle mě je základem podpořit všemi prostředky růst rostlin a řas se tím zbavím jakoby vedlejším efektem. Aby kvalitně prosperovali rostliny tak jim k danému množství světla musím zajistit dostatek živin a CO2. Pokud k danému množství světla něco chybí tak rostlinám začnou nějakým způsobem odumírat části, které svým rozkladem podpoří růst řas. To je další důvod proč omezit osvětlení. Při nižším osvětlení lépe zajistím dostatek všech dalších komponent pro zdravý růst rostlin.
Tragett napsal: ......jelikoz mam elektronicky rizeny casovac, je velmi tezke nastavit nizsi cas, nez 10 hodin.......
Tomu nějak nerozumím. Myslel jsem si že vždycky tohle lze upravovat velmi detailně. Já tedy používám mechanické spínací hodiny a i ty mě umožňují světla spínat minimálně v 15 minutových intervalech. Tuším že to jsou tyto:
prislusenstvi-cerpadla.heureka.cz/… Díky za upozornění. Nějak jsem to "zazdil"...
Asi je zbytečné dál se tu "přetahovat" o PMDD a podobných věcech...
Mít doma stejnou vodu, neřeším žádné hnojení - většina rostlin by se dala "utáhnout" jen na výměnách části vody. A to CO2 jen v případě, že bych mocí-mermo musel mít doma nějaké "špekáčky".
...Vzhledem k živinám kterých je přiměřeně a vzhledem k druhu řasy kterou řešíme bych CO2 neomezoval... jak už tu zaznělo co akvarista to jiný názor na stejnou věc ikdyž vycházíme ze stejných informací... co do obsahu CO2 se nelze 100% spolehnout na Tillmanovu tabulku pokud měříme PH v akva, jehož hodnota je určena i dalšími složkami než jen množstvím CO2 ve vodě...
Těch informací je příliš málo na to, abych si troufl na nějaké "definitivní" názory.
Reaguji jen na data, která mi přijdou "nestandardní".
Např. to sycení CO2...
Kdybyste na tyto a další stránky chodil delší dobu, zjistil byste, že už před pár lety jsem i s přiměřeným vysvětlením popisoval, proč je potřeba brát Tilmannovu tabulku s rezervou, a proč považuji za vhodnější ke sledování koncentrace CO2 používat "dropčekry". (A proč tyto neplnit vodou z akva, ale roztokem o alkalitě 4 dKH, a proč přitom raději nepoužívat roztok jedlé sody...)
Po těch letech už mi to nějak nejde, psát to sem stále dokola, ale když už si to situace žádá, doplním vás: Tilmannově tabulce nelze věřit (zejména?) proto, že chyba měření alkality a pH běžnými prostředky je v kontextu s touto tabulkou značná, t.j. - výsledky takového měření jsou obvykle od reality notně daleko.
Takže když si dám dohromady intenzitu bublání, Drop-Checker ukazující "přesycení", "UT" měřenou testem od SERY a pH "sondou", dal bych lehce nohu z plynu, jak už jsem napsal.
Dneska sem vymenil 30 litru vody za kohoutkovou, odstatou. Co se dalo z te rasy sem sebral, nicmene vzhledem k prestavbe akvaria (presazovani rostlin diky demolaci rasou) proste nejsou rostliny zakorenene, proto kazda manipulace zpusobi vyplavani a to je tezce a nervy. CO2 pokracuju v tech rekneme 30-40bublinkach za minutu, svetlo ted mam tech 2x30w. jelikoz mam elektronicky rizeny casovac, je velmi tezke nastavit nizsi cas, nez 10 hodin, proto mohu hybat se svetly, rekneme ze mohu svitit jen 30W, nebo 60w a to tech 10 hodin. 20W zarivku mam na solo casovaci a s tou jiz hybat muzu... mohu tedy svitit treba 10hodin 30W a k tomu 3 hodiny 20w /t5/. Predelavka casu na 2x30W je temer nemozny (dela mi to znamy elektrikar, toho casu na dovolene ...
Kvůli tomu problému s filtrem a kvůli pravděpodobnému rozvýření kalu ze dna při odebírání řas i s rostlinkama bych souhlasil s doporučenou častější výměnou vody dokud se toto nestabilizuje.
Vzhledem k živinám kterých je přiměřeně a vzhledem k druhu řasy kterou řešíme bych CO2 neomezoval a naopak bych doporučil omezit světlo na nějakých 6 hodin pokud nechce dál omezovat výkon světel.
Ale jak už tu zaznělo co akvarista to jiný názor na stejnou věc ikdyž vycházíme ze stejných informací. Doufám že Tragett bude dál informovat jak se daří.
(Jinak co do obsahu CO2 se nelze 100% spolehnout na Tillmanovu tabulku pokud měříme PH v akva, jehož hodnota je určena i dalšími složkami než jen množstvím CO2 ve vodě)
jak říkal Sid, ubrat CO2 - kvůli nízkému pH, přidal bych PO4 a K, optimální poměr je někde kolem 20N : 2.85P : 28.5K+ v mg/l
Neřešila se už ta vstupní pražská voda u tohoto uživatele v jiným vlákně?
Edit: Tak to nebylo vlákno jiný, ale právě toto.
Takže (skoro) "klasika"...
A jaké parametry má vaše vstupní voda, víte?
15g Tenso cocktailu, 33g MgSO4-7H2O a 14g K2SO4 , k tomu dle potřeby PO4 apod.
Alespoň. Nejlépe ale do doby, než se srovnají NO2.
Taky uvidíte, co na to řasa.
S tim nemam problem, defacto hodnoty co sem nameril, mi tecou z kohoutku (krome PH, to mam vyssi, nekdy az k 8) takze vymenit denne 30l vody neni problem, rano si ji napustim a odpoledne / vecer ji v akva vymenim. Mohu to zkusit, to je malickost pro mne. Rekneme Tyden to takto praktikovat?
Moc jsem vám toho neporadil; abych se o to mohl pokusit, musel bych vás důkladně stran akvária "vyzpovídat", a ani to nezaručuje, že by vám mé názory musely být k užitku...
Vycházím jen z toho mála, co se dá o vašem akva vyčíst - zvýšená koncentrace NO2 a (IMO) zbytečně vysoká koncentrace CO2.
Vím, že je to otravné, ale co kdybyste zkusil měnit denně, (max. obden), tak kolem 30 l vody? A nemusíte ji ani moc upravovat mícháním s permeátem, pokud vám doma neteče "extrémně" tvrdá a/nebo alkalická voda.
Rasu sem celou vycesal po tom, co sem to akvarium predelal diky te rase. Kytky sly do pejru, tak sem co slo i s rasou vytrhal a dosazel, cili say je tam ted opravdu minimalne ...
Budu tedy bublat v mensim intervalu nonstop, bez jakehokoliv dalsiho hnojeni (jen musim doladit to zelezo vyhledove) s filtraci na max, ta se snad zajede co nejdrive. A uvidime, co to udela ...
Moc dekuju za rady!
Jak jsem napsal - CO2 bych ubral. Dávkování bych snížil na nějakých 30-40bubl./min. a pak případně upravil tak, aby pH stouplo na nějakých 6,8-6,9.
PMFE jsem krátce testoval - bez zjevného efektu... Takže neporadím.
Teď bych hlavně měnil tu vodu a přitom mechanicky odstraňoval tolik řasy, kolik jde.
Odesel, je tam ted nezajeta kostka biomolitanu, do posledni chvile jel stary filtr, ale uz je vyndany uplne, takze to ted musi jet pouze na tu kostku ...
Co se tyce CO2, mam ho tedy uplne vypustit, nebo omezit davkovani? Co s tim PMFE?
CO2 bublam momentalne 1bub/s
Pokud se dá těm číslům alespoň trochu věřit, tak hodně opatrně s CO2! Já bych na vašem místě "dal nohu z plynu".
No a ty NO2 signalizují, že není něco v pořádku. Ale píšete, že vám "odešel" filtr, takže příčina je asi známa... Měl byste začít denně měnit "citelnou" část vody.
PMDD jsem využíval, přešel jsem
merili sme testy od Sery, PH normalni sondou, testy opakovane ...
Xixao napsal: ...přesně víme kolik jaká dávka obsahuje čeho....prostě Profito je složením kvalitnější...
Ked presne vieme? -tak to treba dat sem.Lebo aj ja chcem presne vediet.
O tom ze je to kvalitne nepochybujem.
Podle vašich reakcí si troufnu předpokládat, že s tzv. PMDD, resp. jeho složkami, nemáte nejmenší zkušenost. Nebo se pletu?
U easylife ostatně jako u každého komerčního lepšího hnojiva přesně víme kolik jaká dávka obsahuje čeho. Při neznalosti PMDD a namíchání v petce to není tak jednoduché, navíc obsahuje více živin oproti standardnimu PMDD.
U používání jen určitých komponent například KNO3 ano přesně víme co tam dáme, ale jak jsem psal předpokládá to znalost základní co měřit, čím měřit a co je důležité v první řadě a co lze řešit postupně. Například amomiak a vysokou hodnotu je třeba řešit prioritněji než nedostatek například PO4.
Osobně proti PMDD v zásadě nic nemám, ale prostě Profito je složením kvalitnější a i na údržbu je pohodlější. Laik může nesprávných aplikováním složek a množství PMDD víc pokazit než u aplikování profita....
co akvarista to názor...
Taaak, dneska sem provedl mereni, teda spis Davidek75 provedl mereni (za cez mu dekuju), ja sem jen poslusne zapisoval namerene hodnoty a jsou nasledujici:
PH 6,3
CT 11
UT 6
NO2 0.3mg
NO3 25mg
FE 0,1
PO4 0,5
Pridavam momentalne CO2, cimz sundavam PH az na tuto soucasnou hodnotu, vstupni voda ma cca 7,5, nedavam PMDD ani PMFE, svitim 2x30W 10 hodin denne.
Co mi k tomu povite?
EDIT: Vodivost je 547
...PMDD je dosti zrádné, je to dle mého názoru pro zkušenější akvaristy..., různé koktejly s PMDD můžou ve finále pomáhat růstu řas...
Souhlas. Pokud PMDD namícháme a aplikujeme bez toho, abychom měli alespoň hrubou představu o tom, co děláme, dají se problémy čekat.
V tom případě je opravdu lepší komerční směska, která je připravena tak, aby v doporučeném dávkování pokud možno neuškodila, a to v jakýchkoli podmínkách...
Na druhou stranu - kdo se o problematiku hnojení PMDD zajímá, určitě narazí na doporučení nedělat z jednotlivých složek směsku, (vhodnou do podmínek, které měli kdysi dávno dva pánové ve svých dvou nádržích), ale připravovat si tyto samostatně.
...EasyLife Profito je kvalitnější než PMDD, otázka poměr cena sice není tak příznivá jako u PMDD ale budeš moc lépe najít problém který máš...
V čem je kvalitnější a díky čemu by mělo hnojivo EasyLife Profito pomoci lépe najít příčiny Tragettova problému?
...Problém je v tom že pokud nevíme co přesně schází v akváriu těžko odhadneme jaké složky PMDD použijeme...
Právě možnost použít cíleně jen tu živinu, kterou usoudíme jako "chybějící", naopak komponenty PMDD posouvá před komerční přípravky.
Znalost složení vstupní vody nám takové posuzování zjednoduší, ale není nezbytná. Pánové Sears a Conlin kromě toho, že "objevili" PMDD, také definovali doporučený postup, jak se pomocí přihnojování jednotlivými složkami (a jednoduchých hobby-testů na NO3, příp. Fe) dopátrat, která/é živina/y (nejpravděpodobněji) rostlinám chybí.
(K tomu může napomoci i znalost charakteristických projevů deficitu jednotlivých živin, kteréžto jsou ale zhusta zaměnitelné a u různých druhů rostlin různé...
).
Jako východisko bych viděl, vyrobit si z komponentů PMDD směsku, obsahující jednotlivé živiny v jakémsi "přiměřeném přirozeném poměru", a tuto používat v "decentních" dávkách v případě, že uživatel nabyde dojmu, že poměr teploty, světla a CO2 není tím, co by rostliny omezovalo v růstu.
...CO2 máš dostatek, CO2 konzumují i řasy, proto nadbytek také není dobrý...
Nadbytek CO2 není dobrý kvůli řasám?
PMDD je dosti zrádné, je to dle mého názoru pro zkušenější akvaristy znalý základy chemie, různé koktejly s PMDD můžou ve finále pomáhat růstu řas a naopak nepomáhat růstu kytek, problém je v tom že pokud nevíme co přesně schází v akváriu těžko odhadneme jaké složky PMDD použijeme.
Já ti osobně doporučuji kup si 250ml hnojiva EasyLife Profito, vydrží ti dlouho a není až tak drahé. 10ml na 100L nádrž týdně, proč? Je kvalitnější než PMDD, otázka poměr cena sice není tak příznivá jako u PMDD ale budeš moc lépe najít problém který máš.
Dle toho co píšeš CO2 máš dostatek, CO2 konzumují i řasy, proto nadbytek také není dobrý, při tvrdosti vody 7 doporučuji PH na 6.5 až PH 6.6 a měl bys mít realativně ideální hodnotu CO2, neměl bys překračovat 40mg/l ono už těch 30mg je opravdu pro hodně zarostlé akvárium, pokud ho nemáš tak zarostlé tak použij 20mg/l bohatě to stačí, zkontroluj si zda drobné bublinky CO2 se dostanou až ke spodu nádrže, ono nahoře může být zcela rozdílná hodnota než dole kam se hůře CO2 dopravuje
Odkalovat, měnit vodu, hnojit, CO2 zase nepřehánět, kup si rychle rostoucí kytky tady v atlasu jich najdeš mnoho a podpoř tím armádu rostlinek...
Nepřerybňuj ...
Mě docela ta barva sedí podle co ukazuje pH
- OT
1 15.08.2012 21:20 lhajek [1870] - Rostliny Světlo až k 10hodinám za den bych dal u stabilní a fungující nádrže spíš o hodinu méně. Jinak podle mě není problém začít kolem 5-6 hodin denně při záběhu nebo při potížích.
S dropcheckrem mám zatím špatnou zkušenost. Je pravda že origoš náplň denerle jsem nezkoušel, ale mě to ukazuje také hodně CO2 (asi tak na otravu), ale kdyby to byla pravda tak s tím musí začít mít potíže i ryby a ty se chovají jako obvykle. Nejlépe je podle mě jít podle chování obyvatel. cca po hodině trochu přidávat a neustále sledovat. Obětovat tomu víkend a vyladit to na snesitelné maximum pro živočichy a tím mám jistotu že CO2 je dostatek.
Další věc je že uvádíš občasné přihnojení, tam může být další problém. Zvýšil jsi světlo a tím stoupla potřeba CO2. Budiž to jsi také dodal. Ale stoupla také spotřeba živin a tam s občasným hnojením rostliny neuspokojíš a je tu další důvod proč přišla ke slovu řasa. Na eliminaci nedostatku živin je asi nejlepší začít hnojit metodou EI.
Jenže tím se pomalu dostáváme do oblasti pěkně bouřlivého růstu rostlin se silným osvětlením, spoustou CO2 a spoustou živin. Je otázka jestli to tak chceš. Pokud chceš klidnější růst rostlin tak je třeba začít u snižování světla. Bohužel v prezentaci máš víc nádrží a nějak jsem nedohledal ke které se ten problém vztahuje takže těžko víc upřesňovat.
Zkus pročíst tento článek o osvětlení:
www.rostlinna-akvaria.cz/…. Už jsem ho tu někde do fóra dával. Určitě na to navazují i další články o metodách hnojení, proudu v akváriu atd.
Přidat reakci
1 ...... [7] ...... 15
Zpět na obsah sekce Řasy • Zobrazeno 23929x