Hodnoty vody
Zdravím, měla bych dotaz. Jak hodně se bude lišit ,,použitá,, akvarijní voda od té dopuštěné z vodárny o které jsem si našla parametry? Neřeším teď tak NO2 a 3 látky jako spíš pH, celkovou tvrdost, fe atd
Starší reakce
Myslím, že kým rastliny nevykazujú problémy, netreba sa trápiť hnojením, hlavne kým sa nedáva (naozajstné) CO
2. Ono nejaké to množstvo železa bude asi aj v tých ílových guličkách, makroprvky sa do akvária dostanú z krmiva a zo vstupnej vody.
To, že rastie Limnophila pomalšie, beriem ako výhodu, mne keď za týždeň narástla 20+ cm, ma to už moc nebavilo stále strihať. Ale teraz nejako spomalila, ani neviem prečo, žeby jej vadil pokles teploty? (musím už dať ohrievač konečne)
Inak nedostatky železa sa prejavujú takto:
www.prirodni-akvarium.cz/…
akvarijni-hnojivo.cz/…
deficiencyfinder.com (Iron)
dobry vecer,chtel bych se zeptat na slozku zeleza FE ve stredne zarostlem akva,podle moji prezentace a zarybneno take tak...nikdy jsem slozku FE nezjistoval,je to potreba?je to nejak znat na rostlinach? rostliny mi rostou pekne,cryptosky,valisnerie ..jen limnophila trochu pomaleji nez by mnela,ale roste...je nejaka urcita hodnota pro akva vodu?nebo jeto pro kazde akva jine??
Starší reakce
Já to bral čistě jako pokus ale třeba v zimních měsících to může být dobrá metoda
0 29.10.2014 14:35 Sharf [7] Jen pro zajímavost zmařením sem se dostal na tyto hodnoty
Voda zmražená cca 1/6 a rozpuštěn pouze led voda vylita
NO3 10
NO2 0
GH 6° d
KH 6° d
PH 8 pH
CI2 0 mg/l
někde jsem vyčetl že nejprve zamrzne voda měká a pak tvrdá a fakt to funguje
Ale je to časově náročnější než převařování :/
Tak s takovým snížením GH jsem se po převaření opravdu za svou praxi ještě nesetkal. Pokud to tak je už nic nenamítám a děkuji za objasnění a jiný pohled na věc.
Heimdall napsal: Špatně jsem to napsal. Sice klesne, ale minimálně a běžnými kapkovými testy neměřitelně (vyzkoušeno)...V příspěvku z 28.10.2014, 19:00 uživatel Sharf uvádí, že mu GH (celková tvrdost) klesla po převaření o 11 jednotek (tedy z původních 21°dGH na 10°dGH). Chcete mi tedy tvrdit, že 11 jednotek je běžnými kapkovými testy neměřitelné?! To, že vám po převaření vody tvrdost nijak znatelně neklesla, neznamená nic víc, než že ve vaší vstupní vodě nejsou pravděpodobně prakticky žádné hydrogenuhličitany (jinými slovy, že "vaše" tvrdost je tvořena z drtivé většiny rozpuštěnými solemi iontů Ca a Mg navázanými nikoli na hydrogenuhličitany, nýbrž na jiné sloučeniny). To ale v žádném případě neznamená, že totéž bude platit i pro jinou vstupní vodu! Nelze z toho tedy činit univerzální závěry. Ve vstupní vodě uživatele Sharf například tvoří vápenaté a hořečnaté hydrogenuhličitany očividně kolem 50% celkové tvrdosti. V jeho případě mu tedy převaření vody pomůže snížit celkovou tvrdost zcela zásadním způsobem.
Dobře. Špatně jsem to napsal. Sice klesne, ale minimálně a běžnými kapkovými testy neměřitelně (vyzkoušeno) tudíž pro normálního akvaristu nepodstatně a kdo z nás měří tvrdost laboratorně. Nicméně jádro pudla bylo v poznámce o přechodné a uhličitanové tvrdosti.
Heimdall napsal: Nechci Sidovi dělat advokáta ... Převaření sníží přechodnou (uhličitanovou) tvrdost ale ta co zůstane na stejné úrovni je celková .Tak mu toho advokáta raději nedělejte, protože to, co říkáte, není správně. Celková tvrdost se skládá z tvrdosti "uhličitanové" (tu tvoří výhradně jen rozpuštěné soli iontů vápníku a hořčíku navázané na hydrogenuhličitany), a pak tvrdost "ne-uhličitanová" (tzv. stálá tvrdost, kterou tvoří rozpuštěné soli iontů vápníku a hořčíku navázané na jiné sloučeniny než hydrogenuhličitany ... např. na sírany, chloridy, dusičnany apod.). Převařením vody se vápenaté a hořečnaté hydrogenuhličitany [Ca(HCO3)2, Mg(HCO3)2] vysrážejí => vzniknou méně rozpustné uhličitany [CaCO3 a MgCO3 = vodní kámen]. Při měření (celkové) tvrdosti v laboratoři se dodaný vzorek vody přefiltruje, a tím se z něj všechny vysrážené uhličitany odstraní, takže naměřená (celková) tvrdost bude po převaření nižší (nezůstane tedy stejná!). Takže když víme, že "GH = uhličitanová + neuhličitanová tvrdost", a uhličitanová tvrdost klesne, tak je jasné, že klesne i GH. Doporučoval bych si pročíst
www.prirodni-akvarium.cz/… .
...Myslel jsem to tak, zda-li je ta schopnost čerpat Nlátky taková, že rostliny mohou zmírnit dopady narušené nitrifikace, když je například vyměněn filtr nebo špatně funguje...
Kladete velmi složité otázky.
Teoreticky ano, ale za podmínek, které jsem naznačil v předchozím příspěvku. Bude-li akva hustě osázeno atd. ..., k žádnému narušení nitrifikace by nemělo dojít např. ani po odstranění filtru.
V běžných podmínkách, (přerybněná akvária, málo nebo "nefukční" rostliny), bych raději nic podobného nezkoušel.
Ale i tady záleží na hromadě jiných souvislostí; pokud se hlavní procesy nitrifikace odehrávají mimo filtr, (např. vzhledem k jeho nízké "osídlovací" kapacitě), akvárium by odstranění takového filtru nemuselo citelněji zaregistrovat.
0 28.10.2014 21:38 Koště Díky za informace, nepředpokládal jsem, že jsou to až takoví žrouti
Myslel jsem to tak, zda-li je ta schopnost čerpat Nlátky taková, že rostliny mohou zmírnit dopady narušené nitrifikace, když je například vyměněn filtr nebo špatně funguje.
Nechci Sidovi dělat advokáta, ale podle mně reagoval na tvoje prohlášení "převařením se dá zbavit přechodné tvrdosti vody, uhličitanová tvrdost zůstává" což si trochu odporuje. Ano. Převaření sníží přechodnou (uhličitanovou) tvrdost ale ta co zůstane na stejné úrovni je celková
.
nejsem sice chemik, ale vysrážený hydrouhličitan vápenatý (varem), sníží přechodnou tvrdost vody
Myslíte-li, jaké formy dusíku upřednostňuje ta která (vodní) rostlina, pak o podobném zdroji vím, ale postihuje jen velmi omezený vzorek rostlin.
Nevím, co přesně myslíte tou "pomocí nitrifikaci"...
Pokud bude v akva "hromada" prosperujících rostlin, (zejména těch rychle rostoucích), pak bude kolonie nitrifikačních bakterií limitována tím, kolik amoniaku jim rostliny "přenechají/nesežerou".
Běžné v takových akváriích je, že NH4/NH3, NO2 i NO3 jsou neměřitelné a dusík se do nich musí přidávat "lopatou".
Egeria je naozaj schopná odbúrať veľa amoniaku. V ktoromsi časopise Akvárium boli také tabuľky o rôznych rastlinách, skúsim nájsť. Ale zatiaľ veľmi odporúčam článok "Dusík v akváriu" v časopise Akvárium č. 4:
www.klub.akva.sk/… A máte prosím dostupný nějaký zdroj, kde by bylo rozebráno jaký díl na odbourávání těchto látek můžou mít? Četl jsem, že například egeria by měla odčerpávat amoniak. Je to pouze zanedbatelné množství nebo se při větším počtu rostlinek v akva dá uvažovat o nějaké ,,pomoci nitrifikaci"?
Alkalita je to, čo namerajú testy ako "KH". V skutočnosti totiž nemerajú uhličitanovú tvrdosť, ale alkalitu a v bežnej situácii v akváriu to dokonca môžeme považovať za synonymá (pokiaľ niekto zrovna nepridáva sódu).
Na pH priamo až tak nezáleží - berme to len ako prejav alkality (viac info:
prirodni-akvarium.cz/… a tabuľka
prirodni-akvarium.cz/…) - ono klesne, keď sa začne pridávať CO
2 (ak sa teda plánuje pridávať). Lenže pri vyššom pH je v začiatku riziko otravy amoniakom, v zabehnutom akváriu je to v pohode. Proste pH samo o sebe by som neriešil.
V zabehnutom akváriu nebudú žiadne dusitany (NO
2-), dusičnanov (NO
3-) môže byť buď priveľa, ak bude málo rastlín a veľa rýb alebo naopak, príliš málo, ak bude akvárium husto zarastené so silným svetlom alebo bude málo rýb (potom sa dopĺňa hnojivom). Väčšine z nás akvárium naozaj dusičnany "odbúra", resp. rastliny ho minú na nulu, preto musíme hnojiť.
A jak rádi.
...spíš z odpadu je amoniak, z něj pak dusitany a z nich dusičnany, které spotřebovávají rostliny a odstraňuješ je výměnou vody...
Jen technická: rostliny spotřebovávají i amoniak a dusitany.
grunda: ...převařením se dá zbavit přechodné tvrdosti vody, uhličitanová tvrdost zůstává...
To je solidní blábol. (Takhle jste reagoval v sousedním vlákně...)
0 28.10.2014 20:19 Koště To převařování ti pár stupínků ubere, ale musíš vodu slít hned po tom co voda nějakou dobu projde varem, tak aby ti v hrnci zůstala sraženina (takový bílý prášek na dně hrnce), jinak se to zase rozpustí zpátky. Účinnost je ale šíleně slabá a metoda je to pracná s nestejným výsledkem.
Že zaběhlé akvárium odbourává NO3 si nemyslím(tedy odbourává, ale nárůst je spíš vyšší), spíš z odpadu je amoniak, z něj pak dusitany a z nich dusičnany, které spotřebovávají rostliny a odstraňuješ je výměnou vody
Aspoň tak nějak to chápu já.
Ta alkalita ta se měří jak něco jsem o tom četl ale nějak extra jsem nepobral co to vlastně je (asi sem přečetl málo
)
A ph mám celkem dobré myslíte že je lepší mít větší PH než potřebují kytky nebo je lepší mít menší ? Asi nejlepší je mít akorát ale když není tak lepší víc nebo míň než ideál ?
Rostliny které se mi líbí mají většinou jiné nároky na vodu než mám :/
No asi uvidím jak to poroste a pak teprve budu něco řešit jak říkáte přehnaná snaha asi škodí
Podľa mňa je prevarovanie vody neefektívne, jednoduchšie je kúpiť lacnejšiu reverznú osmózu, ja som si kúpil rovno dve, aby som dosiahol vyššiu výťažnosť a menej odpadovej tvrdej vody. Ono to preverenie chce nejaký čas, nestačí len zovrieť, takže sa minie dosť tepla zbytočne, navyše je to prácne a výsledok nie je tak čistý. Inak po prevarení treba vodu ihneď preliať do čistej nádoby, nenechávať vo varnej nádobe, lebo sa spätne budú rozpúšťať usadené soli.
Čo sa tvrdej vody týka - už tu viackrát odznelo, že záleží od rastlín. Napr. Cabomba mi v tvrdej vode chcípala, stačilo mi znížiť alkalitu / KH a začalo sa jej dariť. Pokiaľ ide o nové akvárko a hlavne ak je to prvé, by som sa priklonil k názoru radšej prispôsobiť výber rastlín. A až keď sa to zabehne a ambície budú siahať vyššie, dala by sa riešiť voda.
Nech potvrdia / vyvrátia skúsenejší, ale na rastliny má väčší vplyv alkalita (a jej dôsledkom i pH) ako celková tvrdosť, nie? A alkalitu je možné ubrať aj chemicky.
Tak pokud se k tomu mám vyjádřit ještě já, tak převařování jsem nezavrhl, jenom jsem napsal jakou zkušenost jsem s ním udělal a co se týký mražení, nemám zkušenost.
Jednu poznámku si ještě neodpustím, naprosto nic proti snaze to tzv. "mít", ale někdy je snaha věci řešit do mrtě kontraproduktivní.
na můj vkus to moc řešíš, proste zkus které kytky ti porostou a které ne, nenáročné kytky by ti měly růst skoro všechny
0 28.10.2014 19:31 Sharf [7] Když tedy převařování zavrhujete tak co myslíte o tom dát vodu zmrazit tak 2/3 a pak nezmrzlou vodu vylít a nechat led roztát to jsem četl že taky sníží GH-KH co vy na to ?
A nebo ředění dešťovkou co si o tom myslíte ?
Nebo třeba sehnat nějakou vodu z pramene nebo prostě dovážet odjinud ?
Mě práce navíc nevadí jen nevím jestli je to tak hrozně důležité mít ty parametry co nejpřesnější ideálu a nebo to že budu mít parametry někde jinde mě zpomalí růst třeba jen neznatelně co si o tom myslíte jak výrazný vliv má ta tvrdost vody vůbec na ty kytky ?
Asi už jsem trochu otravný s těmi parametry ale snažím se být pečlivý hned od začátku akva
Já osobně, když jsem převařoval, tak ten efekt se do druhýho dne vytratitl a hodnoty si akvo přetavilo zase po svým, toť moje odsledování. Na to abych to z tebou rozebral vědečtěji, nemám vzdělání.
Tak já myslím že bych to tímto způsobem mohl postupně snižovat nebo ne?
Jestli ne vysvětli mi prosím proč ?
Mám to třeba takhle zkusit vyměňovat a pak třeba za týden po výměně změřit jestly je voda lepší ?
Můj cíl je se jen blíže přiblížit k ideálním podmínkám pro kytky v akva
Kdybych věděl že porostou stejně i v jiné vodě neřešil bych ale metoda pokus omyl (poroste neporoste) se mi moc nelíbí :/
Na většině fór které jsem pročet se řeší jaký mají vliv hodnoty Gh a kH na ryby ale ne na rostliny to sem se nikde nedočetl :/
Je otázka, jak dlouho to vydrží posléze v akváriu, tedy ty hodnoty.
0 28.10.2014 19:00 Sharf [7] Ale tak je snad lepší snažit se udělat podmínky co nejblíže těm které mají v přírodě ne ?
Co si myslíte o převaření vody
Voda převařená a odstátá přeceděná přes látku
NO3 25
NO2 0
GH 10° d
KH 10° d
PH 7,6pH
CI2 0 mg/l
GH kleslo o více než 11 a KH o 5
Mě by vaření 5-10 litrů jednou týdně nevadilo abych zlepšil podmínky rostlinkám
Dělá se to tak že si vybereš rostliny a pak zkoušíš co poroste a co ne.
Tak vodu se snažit dávat pořád stejnou a parametry snižovat postupně
jinak voda z kohoutku je to téměř to samé jako v akváriu po týdnu :/
NO3 30-50
NO2 0
GH >21° d
KH 15° d
PH 8
CI2 0,4 mg/L
Sharf napsal: Dobře zatím zkusím výměny vody a popřípadě sehnat někde jinou
Ať už takovou a nebo jinou, ale dávej stále stejnou a neskákej po zdrojích, to by bylo ještě horší naž zdánlivě nevhodný parametry.
Dobře zatím zkusím výměny vody a popřípadě sehnat někde jinou
Já bych teda fakt nebláznil a kvůli 40 litrům si osmózu nepožizoval, ale to je jenom můj názor.
pokusím se s tím něco udělat zatím to vidím na ty výměny vody a pak nevím jak funguje ta osmóza a jak se používá ?
Teď si mě trochu uklidnil voda je v novém akváriu týden výstup sem neměřil nechám si tedy odstát vodu jak když bych jí dával do akva a provedu opět test
Jiak test sem prováděl papírkovým jbl 6in1 někdo od toho odrazuje ale byl mi i doporučen a oproti 6 kapkovým testům vyšel o pár set levněji
Děkuji za pochvalu akva sem nikdy neměl a chci bejt opravdu pečlivej a vše mít v pořádku
Pokud máš příliš tvrdou vodu (GH) a vysokou alkalitu (KH), a tvým cílem je pěkné rostlinné akvárium (a zároveň nemáš v plánu mít nějaké extra velké akvárko), tak bych ti doporučoval pořídit si jednotku reverzní osmózy. Ta ti vyrobí demineralizovanou vodu (s prakticky nulovou tvrdostí a alkalitou), kterou si pak můžeš ve vhodném poměru smíchat s normální vodou a vytvořit si tak vodu, která bude pro akvarijní rostliny a většinu dostupných ryb vhodnější. Druhou možností je přeorientovat se na ryby a rostliny, které dobře snášejí vysokou tvrdost a alkalitu (minimálně u rostlin tím však budeš mít značně zúžený výběr). U většiny dostupných rostlin se uvádí hranice alkality kolem 10°dKH. Sám jsem kdysi zkoušel pěstovat kytky ve vodě o tvrdosti 25°dGH a alkalitě kolem 17°dKH, a většina kytek mi do měsíce odešla.
A co je na těch hodnotách špatnýho? Čím jsou vlastně měřený? Je to akvo čerstváček a tam je měření jinejch hodnot než N látek tak trochu zbytečný, změny probíhají velmi rychle. Když chceš porovnávat, tak porovnej vstupní vodu s tou co je nějakej den v akváriu a budeš vidět možný trend, kam se to hejbe, ale zase je to o té průkaznosti měření. Ono tomu zase nechce moc propadat a hlavně se teď bezhlavě nepouštět do nějakých pokusů o změnu té či oné hodnoty. Rozumí tomu, jsi z tho trošku vyplašenej a je vidět snaha to udělat jak se má a to je velmi chválihodné.
prosím tě, můžeš napsat, co je zdrojem této vody? jak jsou provedeny toty testy vody? máš někde možnost si v nějaké labině nechat udělat základní rozbory?
Ok, četl jsem to na
maniakva.sweb.cz, asi jsem to špatně pochopil nebo je to jak říkáš nepatrné
Díky za opravu, pardon za mystifikaci, zase jsem trochu chytřejší
Koště napsal: Přidáváním CO2 jde dost výrazně PH snížit a rovněž by mělo docházet ke snížení kH. Snad nekecámKecáš.
CO2 rozhodně KH nesnižuje (resp. snižuje, ale naprosto neměřitelným způsobem). Kromě toho bych řekl, že CO2 snižuje pH obvykle tak o 0,5 až 1 stupeň (víc bych od toho nečekal).
co jsou cichlidy ?
0 27.10.2014 17:25 Koště Teoreticky můžeš měnit třeba denně, ale doporučuje se většinou jednou týdně 20-30% vody.
Dešťovka by měla být chytána do čisté nádoby, měl bys nechat půl hodiny až hodinu pršet, ať se pročistí vzduch a opláchne sběrná plocha (střecha). Ale je to risk, nikdy nevíš co který mrak přinese a co si pak do akva naliješ
Čistit se dá jednoduše, třeba kávovým filtrem nebo přes vatu, zachytí se prach apod.
Dá se pořídit i reverzní osmóza pro změkčení vody, nejlevnější co jsem našel asi za 1 500 Kč.
Přidáváním CO2 jde dost výrazně PH snížit a rovněž by mělo docházet ke snížení kH.
Snad nekecám
Přidat reakci
1 ...... [10] ...... 22 23
Zpět na obsah sekce Voda, přípravky na úpravu a testy • Zobrazeno 19996x