Čím hnojit?
90 l vody (mám to v prezentaci). V návodu se uvádí dávkování 10 ml/20 l vody 1x za 14 dní. Takže jsem tuto dávku o něco snížil (o cca 12%) a rozložil na čtyři.
Tudy napsal: Už rok používám Bioflor a nemohu si stěžovat. Dávkuji 2x týdně (na návodu je 1x za 14 dní) 10 ml a nemohu si stěžovat.
2x týdně 10ml. na jaké množství vody?
Měřit má smysl Fe, NO3 a PO4
Hnojení určitě PMDD kde si můžeš namíchat zvlášť jeho složky a dávkovat podle výsledků testů. Do jedné lahvičky rozmícháš dusičnan draselný (měříš pomocí NO3 testu). Do další fosforečnan (měříš PO4) a do třetí zbytek (Měříš pomocí Fe testu). Doporučuji si první týden psát kolik jsi čeho který den dal a vždy před přidáním další dávky provést příslušný test. Pokud testovaná složka chybí tak přidat dle doporučeného dávkování. Pokud je přítomna v množství blízkém optimálnímu tak nedávat. Je možné dát i sníženou dávku - chce to postupovat obyčejným selským rozumem a trochu počítat. Na konci týdne sečteš všechny poznámky (celkem 7 - z každého dne jedna) a vydělíč sedmi. Tím získáš aritmetický průměr pro denní dávku. Takto si spočítej pro každou složku a poznamenej si. Pak už stačí jen dávkovat denně příslušné množství a bude to sedět dokud se výrazně nezmění osvětlení, hladina CO2 nebo množství rostlin. Stačí pak jen občas provést kontrolní testy jednou za týden nebo čtrnáct dní.
Možná to vypadá složitě, ale je to jednoduché a bezpečné, zkus to.
Někomu možná nebude vyhovovat můj příliš technický přístup ale to je mi jedno
Komu se to nelíbí tak ať si to dělá po svém. Mě to takhle funguje výtečně
...nechcel som to do toho vlakna na Osvětlení
ale HCL sa mozno pridava aj do toho biofloru...podobne ako do PMDD
neviem sice ake pH ma ten Torbex? ale podla mna viac sfarbuje vodu ako stiahne pH
ja si vyluh varim sam z jels.sisiek a ten ma pH cca 4.3
podla mna ten Torbex kyslejsi nebude -teda ak donho nepridavaju daaku kyselinu
ja pouzivam pri vymene vody 2.5ml toho vyluhu na 10L vody -pri pouziti 5ml je to uz dost tmave...
Už rok používám Bioflor a nemohu si stěžovat. Dávkuji 2x týdně (na návodu je 1x za 14 dní) 10 ml a nemohu si stěžovat. Cenově to vyjde na cca 250 Kč,-/rok. V kombinaci s CO2 se rostliny pěkně rozjely i přes relativně slabé osvětlení.
tak zkus zatím jen CO2 a uvidíš. Světla tam moc nemáš, takže to bude rostliny trochu omezovat (což je i trochu dobře, protože možná nebude potřeba hnojit).
Můžeš zkusit jen hnojit menšími dávkami nějakého komerčního hnojiva, když to budeš dělat z citem a pozorovat akárko, tak testy nejsou ani zas tak potřeba (je dobré měnit pravidelně část vody)
Zdravím. V komentu prezentace mi bylo doporučeno, že bych měl začít hnojit rostliny. Ano, nebráním se tomu. Co by bylo nejvhodnější? PMDD? Co jsem o tom četl, tak raději do tohoto se pouštět nebudu. NHKG mi radil, že jedinné hnojení formou CO2 a žádnou chemii. Co potřebuju vědět než začnu hnojit? Asi parametry vody. Jaké? Koncentrace CO2, NO2, fosforečnany....??? Podle tohoto se potom dále rozhodnu čím přihnojovat rostliny? S čím máte nejlepší zkušenosti?
Starší reakce
Tak přesně v tomhle duchu bych si myslel, že to bude i s těma tyčinkama.
vím jen, že bigV zkoušel klasické NPK a kytkám to svědčilo.ale v akva nevydržely ryby. Zato kytky ty se plazili ven z akva.
Neexperimentoval bych s ničím, co není určený do vody, ale kdo ví, třeba to už někdo zkoušel a podá svědectví a účincích.
0 13.01.2011 16:44 camaron – hnojivo na zahradku aj do akvarka ?
v predaji maju male tycinky univerzalneho hnojiva na zahradku, a do crepnikov, ..ma napadlo, odstiepit len par milinetrov a dat ich medzi strk pomaly rozpustat, ublizilo by to akvarijnemu ekosystemu ?
...jak to vypada s kulickama od rataje?...
Zkuste se obrátit na kolegu Matlalu
rybicky.net/profil/103 , jistě vám se zásobním hnojivem rád pomůže.
jasny,ryby hnoji samy
jinak mas moc pekny akvarium!jak se jmenuje ta cervana rostlinka?je moc hezka...nenarocna? a chtel jsem kdyz se podivas na me akvarium tak tam mam jeste 4 tetry kongo,ty chci ted odendat znamemu a jeste tak 3 zivorodky...misto toho bych tam chtel nejlepe parecek skalar amazonskych a k tomu dve cihlidky ramirezky...myslis ze by to slo k sobe?
S kuličkama, žádný zkušenosti nemám. Já žádný jiný hnojiva než rybky a výměnu vody nepoužívám. Musíš pohledat, strejda gúgl jistě pomůže. Hledej zásobní hnojivo. Tady na fóru k tomu jistě taky něco bude.
ok.to bych mohl
spinaci hodiny tady mam,ale mel jsem je prave od 2h -9h.A pres vikend kdyz jsem doma cumim do toho porad
a jak to vypada s kulickama od rataje?cetl jsem o tom neco malo,mas s tim zkusenost?na jak dlouho to vydrzi a kolik to tak stoji?je to kvalitni?dekuji ti moc za rady...rad se prinaucim nove veci
Tak jasně, světlo je základ. To svícení bych sjednotil po celý týden po 1O dodinách denně. Jednoduchý spínací hodiny pomůžou. Všechny kytky, který se do akvárka dají při zakládání stejně v drtivé většině tzv. nejdou. Chce to zkoušet čemu se daří, mrknout do atlasu a udělat si představu, jak asi by to mělo být s těma podmínkama pro zdárný vývoj. Postupem času se to vybere podle podmínek který v daný nádrži panují.
No ono jak ktere...nejaky jedou perfektne a napr.chebule brazilska skoro vubec.Ale nevim jestli to neni treba osvetlenim v tydnu svitim tak 7 hodin a o vikendu to bezi od rana...
Pokud rostliny prosperují, tak proč to měnit?
ja si udelal prezentaci ale akva mam zalozeny od listopadu a pravidelne 1 tydne menim vodu a pridavam prave hnojivo do vody.Tak nevim jestli prave pridat jeste neco navic nebo to nechat tak je...
Já bych takhle čerstvě založený akvárko do vodního sloupce nehnojil vůbec. Pod rostliny je možné dát nějaký zásobní hnojivo(pár těch kuliček) a pravidelně měnit vodu. V akvárku jsou živorodky a to jsou velmi zdatní producenti přírodního hnojiva. Ještě dalším přidáváním hnojiva do vody by se velmi snadno mohlo stát, že se při nepravidelný či opomenutý údržbě rozjedou řasy. Toť můj názor.
Potreboval bych se poradit..pouzivam na sve akvarium takove obyc,hnojivo si myslim.Mohl by mi nekdo poradit nejake dobre hnojivo a za rozumnou cenu ?dekuji
Starší reakce
0 26.12.2010 12:16 Sid [6685] - Rostliny ...Výňatky z diskuzí Barra sem dávat nebudu...
Vřele souhlasím.
Koho tahle problematika zajímá, určitě si tyto diskuse dohledá...
(A na těch desítkách stránek najde kopu zajímavých informací, m.j. i odpověď na otázku, proč je vhodná pravidelná výměna části vody i z jiného důvodu, než jen "propláchnutí" akva od případných přebytků živin...
)
0 26.12.2010 09:03 smik Sid napsal:
Tak hlavně aby se Matlala správně zorientoval a své potíže s kytkami vyřešil co nejdřív.
Souhlas.
Výňatky z diskuzí Barra sem dávat nebudu to bychom byli úplně OT
0 26.12.2010 02:03 Sid [6685] - Rostliny ...Potom jste princip EI elementárně nepochopil a přečetl jste si "nějaké doporučené dávkování"...
Elementární princip EI vyjádřil jeho autor zhruba takto:
"
...The Estimative index is a simple method to dose nutrients for any tank without test kits. In a nut shell, the aquarist doses frequently to prevent anything from running out (plant deficiency) and does large weekly water changes to prevent any build up (plant inhibition)...
"Nějaké doporučené dávkování" jsem si nepřečetl - podobně jako vy se bavím pročítáním stránek T. Barra.
Zřejmě ale to, co čtu, vnímám jinak, než vy.
Tak hlavně aby se Matlala správně zorientoval a své potíže s kytkami vyřešil co nejdřív.
0 25.12.2010 20:36 smik – Re: Sid
Potom jste princip EI elementárně nepochopil a přečetl jste si "nějaké doporučené dávkování".
Pokud by jste četl o EI do hloubky tak nemůžete toto napsat. Princip EI je založený na hnojení akva tak aby ve vodě nebyl žádný nedostatek prvků potřebných pro růst rostlin. To jestli přidám do akva 10mg/l NO3 nebo 30mg/l NO3 není podstatné. To dávkování uváděné v EI je pouze dávkování, které zaručí dostatek makro a mikro prvků dostupných pro rostliny při vysoké intenzitě osvětlení a vychází z toho, že jejich nadbytek při nižší intenzitě nic vážného nezpůsobí. Tím se nemusí špekulovat s různými testy a měřeními, které jsou stejně s testy běžně používanými nepřesné. Tímto dávkováním pak můžu vyřadit jednu proměnnou a tou je nedostatek živin. Výměny vody primárně nejsou určeny k ředění živin i když i to je možné dělat. EI tak jak ho znáte má samozřejmě i své nevýhody a záleží na cílech které chci v rostlinném akváriu dosáhnout.
no, uvažuji ted jestli koupit RO nebo raději ještě dokoupit HDMI kabel k TV<>PC,vyjde to nastejno a na obojí nemám, začínám totiž zjišťovat, že bych nemusel přidávat P a N, když budu měnit opravdu kolem 50-60l týdně a ne jen 35l. Nejspíš si budu muset udělat odbočku ve sklepě sám, po dnešku snad, tatovi mluvil do duše strýc z prahy, náhodou dojeli na svátky a oni maj hezký akva strašně rádi, jen nemaj prostor.
No, přečíst, (raději několikrát
), by sis to měl - já ti žádnou nadstandardní výměnu části vody, (tedy jinou, než děláš dosud), nenutím, právě naopak.
Sid napsal: (Proto také nerozumím tomu Matlalovu vysvětlování potíží s hadicemi ap. ... )
Je dost možné, že větší výměna vody by přišla vhod, ale zatím nelze, ještě zkusím proměřit naši studniční vodu,ale co vím, je nic moc a kvalita se rychle mění, bývalo tam dost NO3 a po dešti zase měkčí voda. Zkrátka zkusím a uvidím, neco jsem pochopil, ale chce to několikrát přešít a vstřebat.
...Při EI není potřeba proplachovat nádrže velkou výměnou vody... Princip EI je o něčem jiné...
Princip EI je o tom, že "v pracovních dnech akva nadopujete živinami", "v sobotu máte volno" a "v neděli akva dobře propláchnete". (Detaily čím a v jakých termínech hnojit, jakož i kolik vody a v jakých intervalech měnit, se dají snadno na netu dohledat - stačí do vyhledávače napsat "Estimative Index"...)
Pokud upravíte dávky hnojiv tak, že do akva "cmrndáte trochu PMDD, aby se neřeklo, a aby se nemusela měnit týden co týden velká část vody {cca 50%, jak doporučuje EI}", pak nejde o princip EI. Ten spočívá skutečně v "
předávkování" živin a následném "
vypláchnutí jejich přebytku" právě výměnou velké části vody.
A protože výměna části vody (natož velké části vody!) je pro Matlalu problém, doporučil jsem mu jiný postup, který výměnu (časté a velké) části vody
nevyžaduje.
(Proto také nerozumím tomu Matlalovu vysvětlování potíží s hadicemi ap. ...
)
Ve stručnosti - doporučil jsem mu podle spotřeby NO3 za určité období odhadnout potřebu ostatních živin a tuto potřebu alespoň přibližně porovnat s množstvím živin, které do akva za tuto dobu dodá.
Evidentně jsem se svou snahou neuspěl, takže škoda dál mrhat časem...
no, já za prvé nemám moc času, nechce se mi moc experimentovat a výměna vody bez kanystrů kvůli vodovodní vodě ve sklepě a v zimě nesmím jít s výtokem nad úroveň sklepa (otevřené kohoutky v dílně).
Zatím jsem přidal PMDD a pistie už se zlepšili, ale sagittarie ještě nic, uvidíme, ještě ze 2 dny počkám a uvidíme, pak zkusím ještě KH2PO4.
Re: Sid: o těch hadicích to bylo na tebe.
To zjišťování je dost složité, ale test na Fe a PO4 mám, dneska to proměřím, měnil jsem cca 60l vody ve čtvrtek, výjimečně.
0 24.12.2010 21:41 smik Sid napsal: Nemusíš tahat žádné kanystry, abys akva propláchl, jako při EI.
Při EI není potřeba proplachovat nádrže velkou výměnou vody. Stačí upravit dávkování na takové výměny, které je člověk schopen a ochoten akceptovat. Princip EI je o něčem jiné.
Matlalův přístup mi tak nějak přijde ehm. Chci mít nádherné akva, ale nechci pro to nic udělat.
To ale není reakce na můj příspěvek, že ne?
Pokud ano, nechápu, oč ti jde.
EDIT: Já po tobě nechci tahání hadic ani proplachování akva! Doporučil jsem ti zkusit zjistit, kolik kterých živin (velmi orientačně!) rostliny spotřebují v období mezi výměnami vody a podle toho upravit hnojení.
ted v zimě hadice nepřipadá v úvahu, jelikož je to přímo napojené na dílnu, kde musí být otevřené kohoutky a odbočka před uzávěrem není a udělat ji mám zakázanou
V létě to není problém, ale nedělal jsem to ted před zimou, tata se prostě nedá přesvědčit, snažím se o to už 3,5 roku
Co kdybys zkusil udělat, co jsem ti napsal včera? Nemusíš tahat žádné kanystry, abys akva propláchl, jako při EI.
Jen je potřeba nemít PMDD ve "směsce", ale jednotlivé komponenty zvlášť. (Jak jsem mnohokrát doporučoval...
)
panejo, to je zase náročný, voda má 10°C a když vyměním co mám, ochladím to i o 5°C. Zkusím ten KH2PO4 a uvidím. Mám doma 5g balíčky. NO3 je dle mě v pohodě hned ze vstupní vody.
Už na to koukám, nejsem zvyklý že tyhle údaje najdu v prezentacích, jak to sám nedělám...
Oproti údajům VAK nesedí celková tvrdost, proto co by jistota aby nedošlo k nějakému narušení poměrů Ca:Mg, tak bych do hnojení vždy přidával MgSO4x7H20 a časem se s tím dá třeba pohrát...COčka je dost.
Každopádně pokud testem na PO4 máš průměrně naměřeno 0,1mg/L tak jen potvrzuješ, to co si myslím-tedy že limitujícím prvkem je právě PO4(či laicky fosfor).
Pro srovnání udávám rozptyl hodnot základních prvků ve vodě při hnojení různě silnými dávkami EI, kterých je dobré se držet při silnějším osvětlení.
NO3 (mg/l) PO4 (mg/l) K (mg/l) Mg (mg/l) Fe (mg/l)
5 – 30 / 1 – 3 / 10 – 50 / 10 – 30 / 0.2 – 0.5
EDIT: Safra, šouply se mi hodnoty,
I z toho je patrné, že to PO4 bude nejspíš jádrem pudla...
Osobně měním 30%-40% vody týdně v nádržích kde nemám hnojení tak přesně vyladěné, abych se vyhnul nějakým kolapsům, které přijdou třeba až po několika měsících...V nádržích co znám jak své boty si mohu pak troufnout i při hnojení měnit 30% jen jednou za dva týdny, aniž by hrozilo že by se nahromadil nějaký nespotřebovaný prvek
Pokud nosíš vodu z daleka, chápu že to není nic příjemného, ale asi to jinak nepůjde...Temperovat ji necháváš z jakého důvodu? Teplota nebo případně chlor? Kdyby to bylo kvůli teplotě, tak bych si s tím hlavu nelámal
Pokud Tě opravdu tíží i čas, zkusil bych si namíchat třeba jen 300ml té makro směsi a dávkovat jednou ob den 10ml a klidně jen jednou týdně 10ml té mikro směsi. Výsledky by mohly být vidět i po týdnu, tudíž bych to zkusil teď přes Svátky
A když by bylo vidět, že to zabralo, tak pak bude dobré proměřit hodnoty PO4 a NO3 po výměně vody a před výměnou vody a podle toho kdyžtak upravit množství přidávaného KNO3 a PO4 aby rostliny spotřebovaly co potřebují a nehromadily se přebytky živin v akva. A až tuto finální směs bych dal do automat. hnojítka
0 23.12.2010 14:14 matlala [798] - Rostliny pořád tu odkazuju na prezentaci, testy na to mám, hodnoty jsou v prezentaci. PO4 je vždy když měřím tak 0,1mg/l, s PO4 jsem zatím moc experimentovat nechtěl a potřebuju najít ustálený poměr všeho abych to vždy nalil do zásobníku automatiky a hnojil denně, popř obden (je to na časovač). čas hnojit denně mám max přes svátky a prázdniny, jinak jsem doma dost pozdě a ráno zas moc brzo odjíždím do školy. Kh2PO4 mám doma, jednou jsem zkoušel ale nevím nevím. Moc vody taky neměním, zvládám měnit týdně cca 40l vody, poněvadž to beru z vodovodu, který nejde přes bojler(tam jde ze studny a ta mi nikdy nevyhovovala) a taky nemám zas tolik kanystrů (5l je mrtě, ale kdo to má furt nosit, daj se vzít max 2 a furt se tahat ze sklepa). Jen dneska jsme vyměnil cca 60l vody, jelikož byl čas to nechat vytemperovat.
EDIT? parametry vstupní vody jsou tu: (kliknout na Holešovsko/Martinice)
www.vak-km.cz/… 0 23.12.2010 12:50 smik Já bych volil kombinaci vóťa87 + romant
romant napsal: Možná je to zcestná úvaha, ale co takhle toho světla ubrat? Vyřadil bych jednu zářivku a vidělo by se jak zareagujou kytky. Vycházím z toho, že jejich potřeba po živinách by se měla snížit a těch co jsou do akva dodávány by mohlo být dostatek pro dobrý růst.
Tak jste mě víceméně předběhl...
Když se do toho vložím...Můj názor je ten, že rostlinám spíše schází nějaký makro prvek a za stagnací blyxy možná stojí vyšší celková tvrdost, či pH...Nemáš změřenou i hodnotu pH,GH v akváriu?Na jakých hodnotách se případně drží to pH při přidávání COčka tím kvašením-ráno před rozsvícením a večer před zhasnutím světel?Bylo by dobré změřit hodnotu NO3 před výměnou vody a pak chvíli po výměně vody, případně pokud máš i test na PO4...Tím by se dalo snadno zjistit, jak je na tom poměr NPK v nádrži a vstupní vodě.Často bývá limitujícím fosfor, nač poukazuje i to, že blyxa shazuje starší listy a nové jsou takové mrzké. Přidáváním větší dávky PMDD s Tenso pak spíš ještě zvyšuješ poptávku rostlin po N03 a P, což nás vrací opět k mé úvaze že se nedostává fosforu. Celé by to šlo vcelku dobře proměřit, spočítat a přidat třeba jen samotný fosfor v podbě KH2PO4, jednodušší postup ale píšu níže.
Pokud bys chtěl zkusit potvrdit moji doměnku o nedostatku fosforu bez měření vody, tak bych si namíchal klasickou dávku makro složky NPK-tedy KNO3 (12,3g), KH2PO4 (3,5g) a MGSO4x7H2O (32g) rozpustit v 600ml vody a denně přidat na zkoušku 5ml(případně i více), rostliny by měli za krátko zareagovat a začít bublat. Samotné tenso bych si namíchal vedle (protože může s fosforem reagovat) do 200ml vody a dávkoval třeba jen ob den 2-2ml, nebo dle stavu rostlin...Je to vlastně slabé dávkování podle EstimateIndexu, už se mi s tím podařilo rozpohybovat několik akvárií bez nějakých nechtěných excesů s řasou a podobně. A má to za cíl jedinou věc-dokázat ten nedostatek fosforu čí špatný poměr makro živin a ukázat že železo či jiné mikroživiny v tomto případě moc nehrají roli...
Hnojení akva je věda sama o sobě, je nutno přečíst spoustu materiálu a rad např. zde na fóru aby si člověk vytvořil nějakou ucelenou představu a začínat pozvolna malé dávky případně zkoušet co zabírá a co né, každý ma v akva různé podmínky a každému muže zabrat něco jiné a jiný přístup, jak říkám věda
...Tipuju správně, že málo hnojím...? No3 je ve vstupní vodě dost-50mg/l)... dnešní hodnoty Fe jsou 0,1mg/l (stabilní) a NO3 k dnešku něco přes 10mg/l... Hnojím zatím 5ml PMDD bez KNO3 denně...
Zkus si udělat alespoň hrubou představu o spotřebě NO3 za období mezi výměnami vody a pak si odhadni, jakou (přibližně) mohou mít kytky potřebu ostatních živin.
Vyjdi z toho, na jakou koncentraci se ti zvýší NO3 po výměně části vody a na jakou koncentraci se tyto dostanou před další výměnou. (NHx uvažovat nemusíš.) No a pak si odhadni přibližnou potřebu K, Mg, P atd. a porovnej ji s množstvím těchto živin, které za uvedenou dobu do akva dodáš formou PMDD. (Krmivo jako zdroj živin také neuvažuj.)
...a nebude to nedostatkom manganu?
časněji to nelze, musím vodu nechat vytemperovat není kde, kytky to stejně hned vyžerou.
Nemám zkušenosti s hnojením, sám se pořád rozmýšlím jestli se do toho pustím nebo ne.. Ale čistě pocitově mi přijde , že tam toho dáváš příliš. Pokud má zdrojová voda 0,15mg/l, což mi nepřijde zas tak málo, zkusil bych asi vysadit na 10-14dní pmdd a třeba častěji vyměnit část vody... Je to jen moje úvaha.
Ahoj, koukal jsem na tvůj problém a taky na to co ti kdo radí. Je to tedy pořád dokola( Fe,světlo, PMDD) Měl jsem jednou podobný problém :( Zkus popřemýšlet o vodě kterou používáš. Pokud má sama o sobě dost prvků a ještě tam dáš jiné tak kytky blokuješ a oni na to tak reagují! Osobně jsem celé AQ musel znovu založit a přidával jsem jen CO2. Nyní funguje zas jak dřív
PMDD jsem hodil do koše - moje voda ho nená ráda. Stačí ji jen 1/3 pravidelné výměny. Světlo máš O.K.
Hodně štěstí a málo starostí
0 22.12.2010 20:23 tomas120 – Re: matlala
Ja dávam 5 ml na 130 litrov plus dvakrát do týždňa navyše Fe po 2 ml... Myslím si že deď zvýšiš postupne dávku PMDD o 2 ml nič sa nestane...
Přidat reakci
1 ...... [17] 19
Zpět na obsah sekce Akvarijní rostliny • Zobrazeno 24835x