Přihlaste se a využijte web naplno RYBICKY.NET »

Gelová krmiva - nové trendy v akvaristice?

 

Články » Gelová krmiva - nové trendy v akvaristice?   Vytisknout tuto stránku 

Gelová krmiva - nové trendy v akvaristice?

Publikováno: 07.11.2010 • Autor: © LiborSprysl • Rubrika:

Nutno předeslat, že jsem tzv."stará škola" a vždycky jsem nadšeně výskal, když se mi podařilo objevit vodní plochu, z níž jsem po lehkém otočení sítě tahal kila komářích larev, perlooček nebo buchanek. Nutno podotknout, že na Jičínsku není mnoho zdravých vodních ploch, vhodných pro lov krmiva. Co jsem se najezdil kilometrů, co času trávil na rybnících v kraji. V létě příjemný výlet, v zimě drkotání zubů...Denně minimálně třicet kilometrů, denně minimálně dvě hodiny. Co jsem se nachytal kapřivců v akváriích, kolik peněz jsem utratil za léčiva... A pak jsem jednou takhle debatoval se známým chovatelem, pořadatelem akcí v Hradci Králové, Pepou Chmelařem - jak jinak než o akvaristice - a tehdy mne Pepa začal nutit přemýšlet o tom, jak nakládám s časem a penězi na provoz rybárny. Při těch cestách za krmivem jsem rozhodně nebyl schopen nalovit tolik, abych nějak výrazně překrmil své svěřence, do mrazáku mi také nezbývalo. Nafta a léčiva také něco stojí...Vyplatí se vůbec chodit na živé krmení? Je to to jediné nejlepší krmivo, bez něhož se rybky neobejdou? Není jednodušší sáhnout do mrazáku vytáhnout z něj tři cihly krmiva a zkrmit je? Začal jsem na živé jezdit jen svátečně a střídat mrazené krmivo se suchým různých značek. A ono se nic nezměnilo. Tedy vlastně změnilo - měl jsem více času, neprojel tolik nafty a přestal se potýkat s krupičkou, nezmary a kapřivci. No takže přece jen posun...

Už vidím tváře kamarádů, kteří nesouhlasně kroutí hlavou a mezi zuby drtí kletby při vypočítávání toho, proč je to živé krmení tak báječné, že oni prostě jezdit musí. Jasně. Pro člověka, který má pár akvárií, je lov živého krmení mimo jiné i zdrojem povyražení. Uteče na chvíli od manželky, od povinností, které jej stejně neminou a nebo, jak říkal jeden z mých kolegů, prostě se v klidu vyprdí po dobrém obědě na hrázi rybníka a neprdí doma. Je skutečně živé krmivo to, bez čeho ryby neobejdou? Je mrazené krmivo to, co nám zajistí, že se rybám vyhnou choroby? Jsou suchá krmiva i těch nejlepších značek tím jediným, co nás spasí? Nevím. Vím jen, že třeba moji kamarádi ze Žďáru nad Sázavou a okolí povětšinou jezdí na živé, ať mají jedno, či sto akvárií. A je pravda, že mají nádherné, zdravé ryby. Nejspíš mají zdravé zdroje. Ale i tam se již objevují v té, nutno přiznat, "mladší generaci", akvaristé, kteří krmí umělými krmivy a nijak nehorují pro živé. Ba dokonce jsem se letos v Rychnově dozvěděl, že již se i uskutečnily srovnávací pokusy u skalár krmených umělými krmivy a živým. Překvapivě - vítězem nebyly skaláry krmené živou potravou...

Budeme vařit amarouny?

Při letošní výstavě v pražské Botanické zahradě přednášel Petr Novák o svých krmivech a nevím, kolik lidí zaujal natolik, že by zkusili zaexperimentovat. Podle reakcí na jeho texty publikované na výše zmíněném webu, jeho práce s vývojem krmiv hodnocená nijak dobře není. Ovšem spíše se jedná o besídky odborníků, reakce na formulace a podobně. Takové slovní potyčky nemají s gelovým krmivem nic společného. Představitelé starší generace svá dogmata nebudou měnit hned... A přece bych odpůrcům gelů připomněl, že je vařila již mnohem starší generace akvaristů, bratru před třiceti a možná i více lety, jak o tom svého času psal dr. Pojar v ˇAtéčku". Již dva měsíce vařím a krmím...

Na tomto místě si dovolím malou odbočku, která ovšem s tématem souvisí. Celé roky jsme našim psům vařili - maso, těstoviny, zeleninu, tu a tam tvaroh, vajíčka a další, jen aby měli pestrou stravu, plnou všeho co potřebují. Velmi hanlivě jsme se dívali na ty, kteří své čtvernožce krmili granulemi, jakby jejich psi byli o něco ochuzeni. A pak jsme setkali s jedním zkušeným chovatelem a veterinářem. A dostali výklad o složení granulovaného krmiva. Ono je to vlastně úplně stejné jako u ryb. Jsou krmiva, která ryby sežerou a nic jim to nedá, jen je akvárium plné výkalů. Jsou krmiva, která jsou bohatá na látky potřebné pro zdravý život ryby a ryba je spotřebuje téměř beze zbytku. Stejně tak koupíte v marketu pytel granulí pro psa za dvě stovky, nebo jdete do speciální prodejny a koupíte pytel za tisíc korun. Ryby můžete krmit levnými "lony či dajanami", nebo dražšími "tetraminy či serami". Určitě se tyto způsoby krmení srovnávat dají. Ovšem pořád jsme v komerčním prostředí firem, které se sice zabývají vývojem, snaží se namíchat ideální recepturu, ale vždy to bude s ohledem na cenu a zisky firmy. Nelze nepřipomenout, že by jinak stěží existovalo tolik specializovaných krmiv pro určitý druh ryb. Ryby se přeci dělí na několik málo skupin s velmi podobnými potravními nároky. Žere v přírodě skalár horší, či jinou potravu než diskus? A přece má diskus v tovární teorii své speciální krmivo.Tím samozřejmě nechci tvrdit, že je Petr Novák dobroděj, který se vývojem gelových krmiv zabývá jako nějakým povyražením, ale musel jsem zkonstatovat, že je ve srovnání s výše zmíněnými firmami levný.

Je třeba říci, že se ke mně od samého počátku dostávají vzorky ve dvou verzích - tzv. studený a horký gel. Zatímco s tím studeným se nám nějak nevede - pořád píšu připomínky a pořád Petr Novák dochucuje a pořád to většině ryb nejede. Pravda, o živorodkách typu mečovek se říká že sežerou své vlastní ....., tak těm studený gel chutná. Připravuje se tak, že se prostě rozmíchá prášek obsahující všechny potřebné suroviny ve studené vodě, přidá se gelotvorná složka a za pár minut máte amarouny. (Doufám tedy, že je tento slangový výraz přijatelný pro všechny a vědí, o co jde - Návštěvníky nedávno na ČT opakovali.) Horký gel je trochu složitější - aby toto krmivo tuhlo, je třeba je přivést téměř k varu. A pak se tento tužší sulc nalije do vaniček a nechá zchladnout.

Nijak výrazně se nechci zabývat složením gelových krmiv. Za prvé tomu moc nerozumím a za druhé si myslím, že je to celkem zbytečné. Protože pochybuji, že by se našlo více než deset procent těch, kteří studují složení krmiva na piksle Tetraminu. Pro mne byla důležitá ekonomika - ze 120g prášku vyrobím přes tři kilogramy krmiva. A pak mne zajímá, zda budou ryby prospívat a růst. Dá-li se po dvou měsících něco hodnotit, tak zatím výhrad nemám a protože jsem byl některými kolegy požádán, abych své poznatky publikoval, činím tak v první verzi. S prvními poznatky.

Když jsem začínal s gely, zkoušel jsem v jaké podobě budou krmivo ryby konzumovat. Ukázalo se, že nikoli jen tak v kuse, jak jsme se domnívali. Jako že si ryby budou uždibovat. Dnes už tuhý gel strouhám na jemném struhadle a porovnají se s ním i malé rybky. Co je podstatné - krmivo někalí vodu a může v nádrži být třeba celý den. To je nezanedbatelná výhoda pro ty, kteří nějakého důvodu nejsou schopni krmit své svěřence vícekrát denně. Do krmiva se dá přimíchat další složka či více složek a stále zůstává gelová hmota kompaktní. Tento typ krmiva je rovněž vhodný při podávání jakýchkoliv léčiv.

Čisté akvárium

Výhodou gelových krmiv, která v tomto textu chválím je fakt, že ryby odpadnímí látkami nádrž zatěžují minimálně. To je fakt důležitý, jak pro velké odchovny, tak pro akvaristy-hobbysty. Jsou chovatelé, kteří dnes už krmí i 4,5 kg gelu denně. Důležité je i to, že gel lze skladovat v lednici i týden, bez jeho zkažení. No a to jsem ještě nevzpomněl na druhý produkt, který nutně vyvolá ještě větší polemiku. Tedy spíše u chovatelů, kteří ryby množí a znají pouze toliko prachové krmivo ( to ti naturální vyznavači) nebo trepku a artémii (to ti pokrokovější). Když jsme ještě neměli artémii a chodilo se na rybník pro prach, usnadňovali si někteří chovatelé práci tím, že krmili vařeným žloutkem. I já to ještě pamatuji...Té práce s odkalováním nádržky. Petr Novák představil ve svém dalším textu "obohacené žloutky". Přiznám se, že jsem měl velkou nedůvěru k tomuto produktu, protože jsem si dobře pamatoval, jak bývala zakalená akvária s potěry, kde se žloutkem krmilo. Krmím s jeho obohacenými žloutky a nemohu si je vynachválit.

Zcela mimo mé chápání je fakt, proč při krmení "Novákovými žloutky" se nádrže nekalí. Jako podstatné však vidím, že potěr tuto potravu přijímá velmi dobře a roste rozhodně lépe, než po artémii. A to opět ještě musím dodat, že je to krmení levnější. Tak nevím...

Velké odchovny se dnes stávají laboratorními pracovišti a živá potrava se do nich dostává velmi sporadicky - snad jen v podobě laboratorně chované. Sice staří akvaristé již někdy připouští, že gely a podobné vychytávky jsou možná dobré pro výkrm ryb. Chovné ryby podle nich musí dostávat živé, protože se jinak nebudou třít. Nevím, momentálně nechovám žádné extrémně náročné ryby a proto nemohu hodnotit, se třením nemají moje ryby problémy. Ale určitě budu v experimentování s tímto zdrojem potravy ještě pokračovat. S krmivy v prášku už experimentují i velké firmy. Jablonecký Metop prodává prášek, z něhož se po smíchání s vodou stává pasta. Ta se natírá na kameny a je vhodná pro krmení ancistrusů.

 

Libor Šprysl

 

Za správnost informací zodpovídá autor článku, dotazy směřujte na autora. Hodnocení článku hvězdičkami provádí redakce. K článku se vyjádřete pomocí palců (líbilo se / nelíbilo se).

Hodnocení
*****

Líbilo se: 13x Nelíbilo se: 0x Zveřejněno: 07.11.2010 Upraveno: 07.11.2010 Přečteno: 1809x

Schválili: Bob66 *** 05.01.13 • Jarka *** 18.01.14 • Rex *** 18.01.14

Související články
Žádné související články
Další články z rubriky
04.07.2011*****Gelová krmiva 21681x
03.06.2006*****Historie akvaristiky5488x
11.04.2013*****Líhnutí Artemie (Žábronožky solné)1739x
22.03.2015*****Proč se nedaří odchovat raky?292x
15.06.2008*****Akvarijní stolek12003x
07.02.2011*****Díl 1. - Mé 12 litrové přerybněné akvárko1864x
13.01.2012*****Amazonie, domov oblíbených krunýřovců trochu jinak...1283x
03.09.2012*****AKVARISTIKA210x
06.05.2011*****Nezvaní hosté – Parazité? Potrava? Pomocníci?5249x
02.11.2017*****Návod ako odstrániť škrabanec zo skla akvária319x

Komentáře návštěvníků
Celkem: 15 záznamů přidat komentář Funkce je dostupná pouze pro přihlášené uživatele

[15] janesik1xjakep® 31.03.2016
Dneska jdu lovit a zítra asi vařit :D
Jen škoda, že tady není přesnější postup, na druhou stranu, na netu určitě je :)

[14] Xpe® 31.01.2016
Zajímavý článek a pěkně napsaný, taky zkusím.

[13] LinaDee® 14.03.2013
Hodně zajímavé, zkusím to pohledat...

[12] predator3313® 03.11.2012
:) zajimavý článek, pro mě uplná novinka

[11] exit® 14.12.2011
zajímavý článek.jednou určitě vyzkoušim.

[10] zdenefek® 05.12.2010
Zkušenosti s tím nemám, ale pokud něco takového uvidím v Brně na burze, vyzkouším a zhodnotím :)

[9] LiborSprysl® 11.11.2010
Artémie spotřebuje při svém líhnutí velmi mnoho z toho, co je použitelné pro ryby. Proto je ideální ji před použitím nakrmit a nakrmenou aplikovat. To jsou fakta, která jsou srovnáváním prokázána.
ad Botanická - Mám tu přednášku od Petra v počítači, avšak domníval jsem, že gely též proběhly:-).
Tetra Natura je krmivo úžasné, souhlasím s tebou Markéto, už proběhlo v mých nádržích. Ovšem jak jsem už i v textu poznamenal...je to hóóódně na zisk. Pro koníčkáře použitelné, při více nádržích velmi drahé.
To vaření amarounů zvládne i téměř neschopný chlap:-) Když byl Petr u mne, tak zkonstatoval po prvním vaření, že jsem to docela zvládl.-)

[8] Raviolka® 11.11.2010
Zajímavý článek a nepochybuju o tom, že další verze s odstupem bude ještě zajímavější. Jen nesouhlasím s tvrzením tady v diskusi, že artémie má "mizernou výživovou hodnotu".
A k větě "Při letošní výstavě v pražské Botanické zahradě přednášel Petr Novák o svých krmivech a nevím kolik lidí zaujal natolik, že by zkusili zaexperimentovat." bych dodala, že lidi to zaujalo moc a psali si poznámky a určitě to mnozí využijí v praxi - přednáška byla výhradně o ŽIVÉ POTRAVĚ. Takže tady Petr Novák spíš zaujal tebe Libore, že jsi téma a obsah přednášky přehlédnul ;-).
Zajímavé by bylo i srovnání s komerčními gelovými krmivy. V nabídce jich je dost "no-name" i polotovarů, ale třeba Tetra Natura vypadá moc zajímavě a je to bez toho vaření amarounů (což může někoho odradit).

[7] LiborSprysl® 10.11.2010
Živorodky - myšleno skupinu druhů...cca 20

[6] LiborSprysl® 10.11.2010
Mám velkou skupinu živorodek - od těch nejmenších až po ty největší a druhou skupinu tvoří asi patnáct druhů cichlid - spíše větších, jak je patrné z textu publikovaného dříve:-). Krmení artémie žloutkem je určitě dobré řešení - oni ti korýšci mají fakt mizernou výživovou hodnotu. Všechno spotřebují na to líhnutí. Ledničku není třeba mít plnou - vařím zatím po třetinách vždy na dva až tři dny. Srovnávací skupinu mi už v pondělí navrhl při naší besídce dr. Hofmann se slovy, že kdyby tu existoval nějaký kalý akvaristický časopis, určitě by takovou studii rád otiskl:-) Udělám ji. N-látky jsem neměřil, protože krmivo zatím tedy celý den nikdy v nádrži nezůstalo. Už jsem vychytal množství, takže do hodiny není vidět nic. :-) Pokračování určitě bude:-)

[5] stetinka® 09.11.2010
Děkuju Libore. Vskutku zajímavé. Celkem by mě zajímalo, které druhy zatím držíš, tedy ty, kterých potěr ten žloutek přijímá. Pamatuji se také dobu, kdy jsem mému potěru takhle vylepšovala artemku ( i t abývla pracnější) a vskutku práce neustálá.. Budu se těšit na další pokračování, třeba za ty dva měsíce? Chtělo by to asi i nějakou srovnávací skupinu krmenou klasicky. Vzhledem k tomu, že teď jen troškařím a o nějaké odchovně jen sním, tak si neumím představit, že bych měla plnou ledničku nějakejch gelů a můj invalidní otec by je zase pohnutím osudu spucnul (jako se to stalo u kočičí paštikou), ale umím si to moc dobře představit právě v té odchovně, kde na to mají extra lednici. Měřil si N-látky, když tam necháš gel celý den?

[4] Plecos® 08.11.2010
Vzorky gelu i obohaceného žloutku mám doma, musím vyzkoušet! :-)

Upravit [3] ® 08.11.2010
jako úvod do problematiky je to zajímavý článek okořeněný vlatsními zkušenostmi :) líbil se mi

Upravit [2] ® 07.11.2010
Hezké, díky za podělení se s vlastníma zkušenostma. matlala: co obsahuje gelove krmivo a obecne vyzivou ryb vychazi Petrovi Novákovi hodně článků na http://www.akvarista.cz

[1] matlala® 07.11.2010
Zajímavý článek, hodily by se detailnější informace. Hlavně kde sehnat a co obsahuje takové gelové krmivo.

Další články tohoto autora
19.10.2013*****Nejen rodičovský kanibalismus?644x
24.08.2012*****Přišli jak legendární vojska567x
19.01.2012*****Aklimatizace akvarijních ryb1583x
13.12.2011*****Mohou se přemnožit paví očka?1987x
22.11.2011*****Kdo nečte Akvárium živě, nemůže být dobrý akvarista777x
04.07.2011*****Gelová krmiva 21681x
22.10.2010*****Sezonní tření velkých cichlid a některé defekty při něm1333x
29.09.2010*****Párové chování velkých cichlid1794x

© RYBICKY.NET - http://rybicky.net/clanky/539-gelova-krmiva-nove-trendy-v-akvaristice