Rozpadající se listy rostlin
Ne. Hnojím složkami EI, ale denně a asi celkově jednou třetinou dávky týdně než je u EI.
Můj způsob a množství hnojení by se asi dal přirovnat k metodě PPS.

Prosím o radu. U Pogostemon Erectus mi opadávají spodní listy viz foto. Nevíte čím to může být? Mám ji v zadní části nádrže, světla dost, dokonce víc než kdykoliv předtím, protože jsem teď postupně po založení zvyšoval intenzitu i dobu osvitu.
Nemohlo by to být nedostatkem CO2? Zdá se mi totiž, že jej v akva mám žalostně málo, pod 5mg/l. Je možné, zě bych měl zanesenou patronu externího atomizeru po 4 měsících? Nevidím v akva plavat totiž bublinky a ani z vyústění filtu nevidím, že by šli, jako dříve a test ukazuje pod 5mg. Pokud ano, jak to čistíte nerozebiratelný atomizer? Děkuji za rady.
Ahoj,
máš pravdu - bydlím v paneláku a v létě ty teploty tu, to je mazec... tu chcípám já, natož ryby a rostlinky

Děkuji za rady, myslím, že to hnojení mám spočítané dobře, s tím mi hodně pomohl Márty i toto:
rybicky.net/clanky/1770-strategie-hnojeni-akvarijnich-rostlin každopádně tam ještě nějaké rezervy na zkoušení asi budou, na fosforu bych klidně asi přidat mohl, ale s tou GSA zatím nehlo jakékoliv navýšení...
Co se týče alkality, tam vidím problém, protože RO pořizovat nechci ( pokud to nebude nevyhnutelně nutné, což pokud mi někdo potvrdí, že to je třeba, asi bych to pro akvária udělal ). vadí mi velká dávka odpadní vody-bydlím v bytovce a do kanálu se mi to lít úplně nechce.. rašeliny zase nevím z dlouhodobého hlediska, zda to má smysl, navíc najít rozumnou míru asi taky nebude jen tak. o další metodě nevím, tím pádem mám vlastně PH tam kde by nemělo být to by určitě hodně pomohlo..
Děkuji za snahu poradit

Argument beru. Kdysi jsme to na praktikách ekologie měřili v ppm tak sem to podle toho spočítal, ale tak jak si to napsal je to srozumitelné. Děkuji za upřesnění.
Smetany napsal: Koncentrace v atmosféře je cca 400ppm... V akváriu pokud sytíme na 40mg/l je koncentrace 40ppm pokud nesytíme je koncentrace 1-4ppm.
Jo, ale srovnávat tahle čísla je ošidné, protože ve vzduchu se to udává v ppmv (na objem), kdežto ve vodě na hmotnost. A protože voda je hustší než vzduch, je při rovnovážném stavu v jednom litru vzduchu prakticky stejně CO2 jako v jednom litru vody.
Ta koncentrace taková určitě, za nějaké konkrétní teploty a za konkrétního tlaku, bude.(ještě to bude ovlivňovat tvrdost) Ale k rovnovážnému stavu se bude CO2 snažit dostat i při klidné hladině jen to zvětšením povrchu urychlíme.
v obytnej miestnosti 1 mg/l
Rovnovážná koncentrace CO2 v čisté vodě je asi 0,53 mg/l.
K této hodnotě bude směřovat koncentrace CO2 při vzduchování a čeření hladiny.
Bohužel to co si napsal je velmi nepřesné až zavádějící. Poměr plynů ve vodě není stejný jako v atmosféře rozpustnost závisí na teplotě a u každého plynu trochu jinak.
Co se týče hladiny taky bych měl pár výhrad ale není to nic podstatného.
Ale ta koncentrace je ve vodě oproti vzduchu o dva řády nižší v případě že CO2 nedodaváme v případě že ano je to o řád.
Koncentrace v atmosféře je cca 400ppm což je mimochodem 0,04 nikoliv 0,4. V akváriu pokud sytíme na 40mg/l je koncentrace 40ppm pokud nesytíme je koncentrace 1-4ppm.
Není to myšleno zle jen sem to chtěl opravit.
Možná jen pro upřesnění.
Poměr rozpoštěných plynů ve vodě se snaží dostat na stejný poměr plynů jako ve vzduchu nad hladinou.
Hladina působí jako bariéra, která tento proces brzdí.
Vzduchování a čeření hladiny tento "brzdící" efekt hladiny výrazně snižuje.
Běžně je v akváriu podíl CO2 vyšší i bez přidávání než ve vzduchu, kdo ho je kolem 0,4%.
Ty máš nějaký panelák, který zahřeje i trocha slunce?
U nás je na začátku podzimu a začátku jara nejchladněji, protože se netopí, ale současně není venku tak teplo. Je to období, kdy se v bytě oblékáme nejtepleji.
Každopádně by stálo za pokus, co s ludwigií udělají pro změnu vysoké teploty. V atlase se píše teplota do 26°C. Určitě vydrží i trochu vyšší, ale o kolik, nevím.
Měl by jsi se držet doporučených hodnost ale dá se říci že podle měření se od nich moc neodchyluješ, asi bych přidal trochu fosforu. Snažil bych se trochu snížit alkalitu a následně pH pod 7. Stonkovky ztrácí spodní listy běžně zvláště pokud jsou nahusto. U Ludwigia repens 'Rubin' se mě to také stává.

Ahoj,
teplotu mám přes zimu, zjara a na podzim +- pořád stejnou, teď už se mi ale pomalu zvedá a v létě budu mít co dělat abych to udržel pod 30° ...
tvá teorie s teplotou by tedy musela být leda obráceně.
Ty listy mi opadávají vlastně celou dobu co rostlinku mám, někdy víc- což je teď a někdy míň...
Děkuji za další případné rady

podle prezentace JirkoŠ ( po rozkliku měření) teplota 25-27 ( s jedním dnem na 24 a 28°)
ps: za povšimnutí stojí parametry vstupní vody a "síla" hnojiv, a také růst za 11 dní podle fotek

Mám jiné možné vysvětlení. V detailech nádrže máš uvedeno, že máš v zimě teplotu 26 a proto nemáš topítko. To znamená, že ti poslední dobou, po skončení topné sezóny, klesla teplota.
Minulé léto jsem měl ludwigii v akva s teplotou 24-27. Bujela nad hladinou. V říjnu, s poklesem teploty na cca 21-22, mi v jednu chvíli opadaly skoro všechny emerzní listy ludwigie. Pod vodou jí ale trocha přežila.
Možná, že tak ludwigia reaguje na pokles teploty. Submerzní trochu méně, než emerzní, ale přece.
Děkuji za vysvětlení...
každopádně se mi hladina zlehka "vrtí", to si myslím, že bude v pořádku...
Tak to není pouze čeřením hladiny vyháníš CO2 s kyslíkem to nemá nic společného. Čím více natočíš rampu k hladině tím více ti bude CO2 utíkat musíš najít nějaký přijatelný kompromis.

čeřením hladiny se vlastně více okysličuje voda a kyslík prý vyhání Co2, proto by se nemělo vzduchovat a pouštět Co2 zároveň, protože by to bylo k ničemu...
jak si vlastně představuješ ono vyhánění jednoho plynu plynem druhým ?
nebo myslíš, že čeřením hladiny co2 "rychleji" opustí akva..
když tak prosím přesunout ,nebo OT.
Rampu mám 3,5 cm. pod hladinou ( výš to nejde ) a skrz dávkování Co2 je v podstatě napřímo k čelnímu sklu, abych jej nevyháněl z vody...
Každopádně to vzduchování mám na noc na zkoušku nainstalované ( od 20:30 - 4:30 ), tak uvidíme co to udělá a ještě zkusím od středy ( až nebudu v práci ) postupně zvyšovat sílu osvětlení na cca. 90%.
Děkuji za rady i za případné další

"určitě" v tom vyměňování plynů nad hladinou mají nevýhodu uzavřená akva ( nebo i akva s krycím sklem)...
vzduchováním pomáháme nastolit rovnovážný stav plynů ( ani přesycení ani nedosycení)
ps: u toho dna bych to viděl na "proudění"
ps2: je fakt , že filtr má velký a vodu (asi) skutečně přetočí víc než 4x...tak tam k výměně ( difúzi) dochází ( rampu má podle fotek přes celou nádrž asi 7cm pod hladinou... takže uzavřený systém...)
To co popisuješ je klasické zahnívání dna, rostlině odejdou veškeré kořeny a mimo stonkovek to znamená její konec. To ale musí být dost zanedbané a většinou i přerybněné akvárium. To ale
rybicky.net/nadrze/29743 tomuhle akváriu nehrozí. Je pravda že skaláry tam nepatří.
V rostlinných akváriích aby rostliny vypadaly kompaktně tak se sázejí nahusto a to znamená že spodní patra už nejsou tak atraktivní nebo dokonce jsou stonky holé. Sází se proto před ně něco nižšího.
Poškození spodních listů je většinou nedostatkem světla, nebo i jiných prvků. V akváriu je poměrně velký filtr i kdyby jeho výkon klesl na 1/3 tak pořád otočí vodu v akváriu tak 4 x za hodinu a to už je pěkný proud. Doporučovat do toho ještě vzduchování je podle mě zbytečnost.
Na tom asi něco bude, protože mi rostlinky odspodu dost často "odehnívají". nejvíce je to právě vidět u pogostemon stellatus a nedávno jsem musel hygrophilu polyspermu "přesadit", protože tam v podstatě "vysela" jen na kořenech a tu Ludwighii repens také dost často předělávám, protože mi pak dole zůstanou v podstatě jen nevzhledné stonky...
to vzduchování, bych mohl zkusit, za to nic nedám.
jen nevím co zas udělá takové velké kolísání Co2 v akváriu (určitě bude větší, než bez vzduchování)...
vaclav napsal: Akváriu by prospělo noční vzduchování. I to opadávání spodních listů by mohlo omezit. Docela by mě zajímalo co tě k tomu vede.
Kořeny vodních rostlin mají velkou spotřebu kyslíku. Jednak respirační, jednak danou potřebou udržovat okysličenou rhizosféru. Kyslík ale rostliny mohou získat pouze z vodního sloupce, protože v okolí kořenů je anaerobní prostředí. Takže přijímají kyslík listy a aerenchymem vedou kyslík do kořenů.
Když je koncentrace kyslíku nedostatečná, okysličení rhizosféry, ev. i kořenů samotných, vázne. Nedaří se tak zabránit vstupu toxických látek. Z nich je důležitý zejména sulfan (nebo sulfidy). Rostlina odspodu odumírá. Napřed vzdává spodní listy, později "uhnívají" stonky.
V akváriu Blackie89 je tahle situace dost pravděpodobná, protože akvárium je hustě osázené, přes den sycené CO2, takže fotosyntéza je značná. Tomu odpovídá značná noční respirace. Navíc je tam hodně ryb a zřejmě odpovídající mikrobiální spotřeba (velký organický odpad). V noci je tak velká spotřeba kyslíku a jeho koncentrace ve vodě silně klesá.
Obecně, většina těch známých případů "odehnívání" rostlin odspoda je následkem nějakých pochodů, jejichž společnou příčinou je kyslíkový deficit.
Ano voda je bohužel tvrdší, PH mám vstupní 7,7, ale Co2 to v akváriu sklepne na cca. 7 - 7,30 -záleží v jakou hodinu měřím- drobchecker je v podstatě od zapnutí světel po zhasnutí pořád světle zelený...
Prales, tam většinou nemívám, jen teď tam je na zkoušku
Ta Ludwigia repens se jinak vybarvuje pěkně, jen dostává trochu zabrat GSA řasou - není možný, že opadávají hlavně ty listy co zničila ta GSA řasa?zdá se mi totiž, že neopadávají jen staré listy, tam kde není GSA jsou listy totiž v pohodě ...
S tou GSA si už nevím dlouhodobě rady..

podle tvých fotek v prezentaci, máš světlo dostatečné, jen tím "pralesem" nepronikne tolik světla dolů k Ludwigia repens, (měl jsem tentýž problém,) spodní lístky odpadávali,a tvořili se dírky, nevybarvovali se...
co poradit? něco naznačil maq, (vzduchování v noci, 'zbavit' se největších producentů výkalů, nádrž větrat)
a nebo si na chvíli "pokaz layout" a dej řízky ludwigie do popředí ( ať máš jistotu, že je to světlem)
ps: tvá zdrojová voda je tvrdší,to ph je v akváriu 7,7?
Akváriu by prospělo noční vzduchování. I to opadávání spodních listů by mohlo omezit. Docela by mě zajímalo co tě k tomu vede.

Ahoj, díky za radu..
o kolik % bych to osvětlení měl dle tebe zesílit?
Díky.
O těch rybách vím, hold jsem začal konat dřív, než jsem si něco přečetl...
Hnojivo mám už koupené sypané, jen musím dobrat zásoby Easy Life.
Rostlinky protrhávám zhruba jednou týdně, jen jsem to chtěl teď nechat víc zarůst na zkoušku co to udělá.
s tím osvětlením: klidně bych mohl ještě přidat ( mám ještě 20% rezervu), jen tak sám od sebe ale netuším o kolik to ještě zvednout, aby z toho nebyla katastrofa 5-10% ?
co se týče vzduchování, to bych mohl zkusit, ale myslím, že je akvárium provzdušněné dost.
Díky za rady

Příliš mnoho ryb, včetně zcela nevhodných (skaláry).
Příliš hustý porost - málo světla vespod.
Akváriu by prospělo noční vzduchování. I to opadávání spodních listů by mohlo omezit.
K Pogostemon stellatus blahopřeji. Zbytečně utrácíš za firemní flaštičky na laciná hnojiva.
světlo,
máš dost hnojiva v substrátu, ještě hnojíš, a k vůli řase málo svítíš...

Ahoj,
Mohl by mi prosím někdo poradit čím to může být?
je to opadané listí z mého akvária prezentace "moje první"
Děkuji za rady

Starší reakce
Měl by jsi si udělat prezentaci nádrže s co nejvíce informacemi. Takhle můžeme jen hádat čím to je.

0 24.04.2019 06:44 Martin – Rozpad listu Hydrocotyly


Ahoj,nevite prosim kde je problem? Jednou za cas se u H. Japan takhle rozpadne cast listu. To stejne se deje i u Microsorum Monte Carlo. Svitim 9,5h, CO2 poustim, hnojim kazdy druhy den Feroxem bez NPK. Diky za radu.
Fotka Hydrocotyle + cela nadrz
Starší reakce
Já mám v nádržích Juncus repens a bahnicku a tyhle "trávy to dělají" ostatně dělají to i okrasné trávy na zahone, starší listy od umírají od špiček. Nevidím žádný problém a už vůbec nedostatek živin ve vodě. Ty konce osmikej a ty nejhorší listy odstran úplně, pustí pak rychleji nové

Logicky, kdyby bylo něco špatně s vodou, tak jsi buď začal dělat něco jinak a nebo by se to začalo projevovat i na jiných rostlinach
Já mám zkušenosti s rostlinami in-vitro velmi smíšené. Před rokem a půl jsem objednal na zkoušku 3 kelímky (eleocharis minima, Proserpinaca palustris, pogostemon helferi) všechny rostly krásně, mám je pořád a spoustu jsem jich rozdal. Někdy na podzim jsem sázel další 2 rostliny (nějaká rotala a Cryptocoryne). Nepřežily ani měsíc. A asi před týdnem jsem sázel asi 16 kelímků do nové nádrže s CO2 zatím vypadají všechny ok ale asi je ještě brzy na nějaký závěr.
Mě naposledy dorazily přesně v tom stavu...bez vatičky

. Od té doby už jsem in-vitro neobjednávala

Mě ty in vitro moc nebaví. Jako zatím mi snad všechno přežilo, ale v už běžícím akva jim musím najít nějakej plácek, z kelímku se povede zachránit tak 5 pidi rostlin co se udrží v písku a pak se na ně nesmí ani kýchnout aby nezdechly

Problém u in vitro vzniká hlavně pokud to někdo bere přes e-shop kdy se kurýři s balíčkem nikterak nese a tak se při transportu gel promíchá(nebo spíš kelímek se převrátí na záda) s rostlinkama,což je víceméně konečná. Nedávno jsem nějaké prohlížel v hornbachu a ty vypadaly velmi dobře, dennerle si ten transport umí asi lépe ošéfovat. Jinak nemyslím, že při dobrých podmínkách by měly nějak kratší životnost.
U in-vitra se ani nedivím

Málokomu rostlinky z gelu vydrží delší dobu.
Je to Cyperus helferi byl in vitro krasne to rostlo a ted najednou tohle
Nevím. Nejspíš ty staré listy normálně odcházejí.
Lidi vidí reklamní akvárka, kde je všechno ťip-ťop, a pak z přirozeně odumírajícího listu dělají problém. Já z té fotky problém nevidím.
Právě proto jsem myslel že je to nějaký acorus nebo něco podobného co dlouho nevydrží pod vodou. U toho puškvorce si nejsem jistý. Co emersní listy? Nepřelisťuje?
Přidat reakci
1 ...... 14 15
Zpět na obsah sekce Akvarijní rostliny • Zobrazeno 24399x