Biomolitan
To bych musela honem pro nový filtr... jak dlouho vydrží "na suchu", než je k vyhození?
Nechat ho běžet v akváriu dál jinou možnost nevidím (pokud ti jde o zachování mikroorganismů )
Mám tak trochu lama dotaz, ale fakt nevím, kam jinam se obrátit a zde se mi zatím vždy dostalo cenných rad.
Likviduju starý filtr. Málo výkonný, postupně až na nulu, pokusy o opravu proběhly, ale bez valných výsledků a než se nervačit, to jsem radši už dávno pořídila filtr nový. Ten je již plně zaběhlý a starý ztratil smysl. Ale je mi líto vyhodit ten biomolitan. Do nového filtru ho nenacpu. Je nějaký způsob, jak ho uchovat pro budoucí potřebu? (Mimo jiné je v úvaze zavedení ještě druhého akva, v horizontu následujících týdnů až měsíců).
Starší reakce
Já si to myslela, že tam přeci z obchodní pohledu nebudou psát "stačí proprat". Přeci jen i ta vložka stojí 40 kč, což se pak napočítá. Takže díky za info, ušetřím.
Stačí vyprat. Dokud ten molitan není opravdu nějak znehodnocen, tak není důvod ho měnit. Kupovat každé dva měsíce novou... To je jen přání výrobce.
Biomolitan vydrží mnoho let. Měnit je potřeba až se scvrkne. Propírej ho v akvarijní vodě a jen pokud brzdí průtok filtru. Někdy může vydržet bez zásahu i mnoho měsíců. Hodně záleží, kolik máš ryb.
Ahoj, mám filtr aqua clean 20 a jednou ze 3 náplní je právě molitan. V návodu mají uvedeno, že je potřeba molitanovou vložku měnit každé 2 měsíce. Otázka tedy je, zda je nutné ji opravdu vyměnit za fungl novou nebo ji stačí jen proprat v čisté vodě a znova vložit? Vyměnit za úplně novou třeba až po 2-3 "vyprání".
Starší reakce
To bude v pořádku.
Zdravím, můžete mi prosím poradit, jestli je tato hrubost bioakvacitu dobrá, jestli se v ní můžou tvořit nitrifikační bakterie? Ta oka mi připadají hodně velká, jiný ale v akvaristice neměli. Písek má zrnitost zhruba 1mm.
Díky
Starší reakce
Já používám ve filtrech jedině TM20.
TM30 se rychle ucpává.
Plánujem hamburský filter s čerpadlom 500l/h pre 128l akva. Akú hrubosť by som mal použiť? Tipoval by som to na 20 alebo 30.
Ďakujem za prípadné odpovede
0 03.01.2019 16:01 pavel1234 – Biomolitan
Dobrý den,
měl jsem u 25 litrového akvária houbu, ve který byla trubice a na té trubice hlava, ze které vycházela voda. Měl jsem na tom zapojený vzduchovací motorek - 75l/h. Čistí nějaká taková houba mechanický bordel? Na dně jsem nacházel nečistoty a bylo to pěkně hnusné. Třeba to nemělo takový výkon na to, aby to tu mechanickou špínu čistilo. Třeba by to chtělo čerpadlo. Co myslíte? Potřebujete foto?
zkusim to az se snizi prutok odstranit mechanicky. Vim ze to je "korunova" zalezitost, ale kdyz cena kusu a cena posty
.
Jinak je v akva 7 let. Vzdy jednou za cca pul roku proprana jinak nebylo treba.
Řasu odstraň mechanicky, akvacit proper a požmoulej. Já někdy tu kostku pokecám peroxidem vodíku a nechám chvíli ležet bokem. Pak znova properu.
Nekonečnou trvanlivost asi nemá, ale určitě vydrží dlouho. Časem se na něm ale usadí nečistoty, které dost dobře nejdou dolů. Není to drahá věc, tak se koupí nový.
Ahoj všem. Mám dotaz ohledne životnosti kostky akvacitu. Má stáří nějaký vliv na filtraci? Nijak se nerozpadá, ale je porostlí řasou. Díky za vaše odpovědi.
Starší reakce
Dávám za pravdu. Časem ztmavne sám.
Tak tak, uměle bych to určitě nebarvil.
Úplně neškodně se probarví provozem
.
Pokud ti nebude fungovat odbourávání amoniaku, což mají ve většině akvárií na starost nitrifikační bakterie, tak se ti začne zadrhávat i ta kaskáda před tím, včetně fáze tuhých zbytků. Proč? Biologické vysvětlení - amoniak bude vadit i dekompozitorům. Chemické vysvětlení - pokud se hromadí produkty reakce, reakce se zpomaluje.
Proto je myslím nesprávné rozdělovat celý ten ekosystém mikroorganismů do škatulek a myslet si, že jedna část bude dobře fungovat bez druhé.
Kubaa napsal: Bordel likvidují vzájmenou spoluprácí nejrůznější baktérie, včetně těch nitrifikačních.
Tazatel evidentně "bordelem" myslel tuhé (převážně) organické zbytky, protože rozpuštěné látky molitanem procházejí vždy, bez ohledu na jeho "zabordelení".
S takovým bordelem nitrifikační bakterie opravdu nic neudělají, vyloženě jim neprospívá.
Pokud budeme za "bordel" pokládat i rozpuštěné látky, které v akváriu víceméně nechceme, tak nitrifikační bakterie neodstraní ani takový bordel, protože pouze přemění amonium na dusitany a dusičnany.
(Nepochybuji o tom, že to všechno víš. Jenže svým nepřesným vyjádřením přispíváš ke zmatku, který v tom mnozí mají.)
Jenže ono by to jaksi bez těch nitrifikačních bakterií (nebo jejich náhradou například rostlinami nebo chemickou filtrací) nefungovalo. Je to prostě řetěz, který musí být kompletní, jinak se zastaví.
Navíc nejde jen o bakterie, ale také o houby.
Mám za to, že nitrifikační bakterie bordel (ve smyslu pevné částice) nelikvidují. Jsou schopny odbourat látky, které zůstanou po likvidaci bordelu jinými bakteriemi a mikroorganismy.
Bordel likvidují vzájmenou spoluprácí nejrůznější baktérie, včetně těch nitrifikačních.
OK, děkuji oběma.
Průtok mám nastavený na cca pětinu, protože jinak se moc bouří hladina, příliš se kývou rostliny a myslím, že silný proud ryby i zbytečně vysiluje.
Papik napsal: aby se do akvária nevracel nějaký bordel z molitanu? Nebo ho nitrifikační bakterie spolehlivě zlikvidují?
Nitrifikační bakterie žádný bordel nezlikvidují. Čím víc bordelu, tím hůř se jim daří.
Bordel likvidují jiné, heterotrofní (organotrofní) bakterie.
Ano, chápeš to správně. I když já mám nastavený průtok trvale na maximum.
Žádného bordelu z molitanu se bát nemusíš. Pokud by jsi musel čistit filtr častěji jak 1x za měsíc, znamená to, ze je malý.
Dočetl jsem se zde, že se molitan pere, až při sníženém průtoku vody. U malých vnitřních filtrů jsem si naivně myslel, že se průtok reguluje potenciometrem, ale po rozebrání čerpací hlavy zjistil, že se jen mechanicky upravuje průměr výtoku.
Jestli to tedy správně chápu, tak při snížení průtoku z rozstřikovací rampy, zvětším průměr průtoku na čerpací hlavě. To budu dělat tak dlouho, dokud už se průtok nebude moci regulovat, protože bude na hlavě nastavený na max.
Teprve tehdy lehce vyperu molitan v odpuštěné akvarijní vodě a snížím průtok na výstupu hlavy, protože vypraný filtr bude více průchozí. A tak pořád dokola.
Jen mám obavu z toho, že pokud bude cyklus v řádu měsíce až měsíců, aby se do akvária nevracel nějaký bordel z molitanu? Nebo ho nitrifikační bakterie spolehlivě zlikvidují?
Starší reakce
Aha díky hned ju tam vrátím
Ideálně opatřenou dírama, to smysl má.
Starší reakce
Ano, myslel jsem to v tom druhém smyslu. Používá se to v nitrifikačních reaktorech, a tam jsou kolonie heterotrofních bakterií nežádoucí. Proto se domnívám, že tohle médium vyhovuje specificky těm nitrifikačním.
Ale je určitě zajímavé to vyzkoušet.
(Jinak stran vztahu k nitrifikaci to vidíme podobně, taky se o ni nestarám.)
- edit - Hezky ty fotky ukazují, jak tohle médium v oboru pokládané za elitní má "ohromnou osídlovací plochu pro bakterie" o ploše fotbalového hřiště na špendlíkovou hlavičku, že?
Čakal som väčšiu hustotu/menšiu pórovitosť. Ja by som do mojich podmienok volil ten sivý, prípadne ešte o niečo hustejší. Nikdy (možno kvôli vyššiemu pH) som nemal problém so zanášaním filtra alebo hromadením detritu, no a okrem biologickej, očakávam od filtra aj trochu tej mechanickej filtrácie.
Inak pekné ilustračné fotky...vďaka
Tak Matala přišla velice brzy. Mě se zamlouvá zelená a seda.
Porovnání s biomolitanem ...viz foto
U mňa sú v centre pozornosti práve heterotrofné baktérie (mineralizácia, CO2,..) takže "u mně dobrý"
Nitrifikáciu v dostatočnej miere zabezpečia aj baktérie na ostatných povrchoch v akváriu a osobitnú pozornosť im nevenujem.
EDIT: Alebo si to myslel tak, že sa v tom médiu heterotrofným baktérkam nebude dariť?
Matala je jedním z materiálů, který se používá ve velkých filtračních reaktorech. V takových zařízeních se ale usazování heterotrofních bakterií pokládá za nevýhodné, protože konkurenčně potlačují růst nitrifikačních bakterií (množí se rychleji a seberou všechen kyslík). Takže nevím, jestli ta Tvoje úvaha bude v reále fungovat.
Jinak originální výrobce sídlí na Taiwanu. Udává se to jako "japonské" nejspíš proto, že "přírodní akvárium" přece MUSÍ být jedině japonské, od šutrů a substrátu přes osvětlení až po síran draselný ve hnojivu (japonský draslík je přírodnější).
jsem toho stejneho nazoru.
Co vim hodne se to vyrabi a uziva v USA
no uvidime. mam molitan od TM10 az TM45. rohoze jsem vzal skoro celou radu. navzajem to orovnam.
Skúsenosti s týmto materiáom nemám ale zaujalo ma to. Vzhľadom na štruktúru (rôzne uhly a zákutia pri styku vlákien) si myslím, že poskytuje rozmanitejšie podmienky pre mikroorganizmy ako biomolitan, v ktorom žiadne ostré uhly a mikrozóny s obmedzeným prúdením vody nie sú (teda, kým sa poriadne nezanesie).
A ešte ma zaujalo v tom odkaze, citujem: "Matala Japonská rohož"..."Made in China"
Diky za dobry tip..... již jsem mu napsal. Pak sem hodim info
Pokus se kontaktovat uživatele Numa,má zde prezentaci a nabízí Matalu na stránce
www.numa.sk › e-shop › Filtračné materiály › Peny a rohože
Teď jsem na to mrknul blíž,chyba je na mojí straně,jedná se o strukturu pevné polypropylenové rohože.Omlouvám se,chybně jsem se domníval,že se jedná o nový produkt,nebo obchodní název některého z biomolitanů.
Výrobní postup je zcela odlišný biomolitan to není!
Podívej se i na tu strukturu. Je to jako bys přirovnal filtracni vatu k biomolitanu.
Nemluvě o poreznosti.
Ma s tímto materiálem někdo opravdu osobní zkušenost?
Je to pořád biomolitan, akorát má jiný obchodní název. Podívej se na fotky a popis::
www.eckold.cz/…
EDIT: Toto píšou na jednom eshopu o obyčejném Biomolitanu PPI 20: Proti desce Matala se dá zmáčknout při čištění a má větší povrchovou plochu., což je až 2450m2/m3.
Ještě jednou..... Chci řešit filtracni médium MATALA která je úplně něco jiného než bioakvacit. Ma taky čtyři hrubosti/jemnosti poreznosti a ty se i odlišují barvou. ☺
Poréznost určuje počet póru na palec - PPI, o barvě to není!
PPI 10 – 10 pórů na palec (tj. 2-3,2 póry na 1 cm)
PPI 20 – 20 póru na palec (tj. 3,3 – 5,2 póru na 1 cm)
PPI 30 – 30 póru na palec (tj. 5,5 – 7,5 pórů na 1 cm)
PPI 45 – 45 pórů na palec (tj. 10,5 – 13,5 póru na 1 cm)
Poprosil bych zda by moderátoři nemohli založit nové téma a to na filtrační médium MATALA (ja nemam opravneni)
Jsou čtyři typy a tridi se podle barev:
Super jemná hustota - šedá barva
Jemná hustota - modrá barva
Střední hustota - zelená barva
Hrubá hustota - černá barva
Chtěl bych vědět zda toto filtracni médium někdo užívá v akvaristice.
A jaka je hustota v porovnání k bioakvacitu / biomolotanu / klasické filtrační pene tm10
Starší reakce
Ono to ale není o tom, že se někomu zanese molitan za pár týdnů a proto se dá říct, že má v akvárku bordel.
Tady je nutno podotknout, že jsou filtry, které se neperou nikdy, jsou filtry, které se čistí jednou za rok (a do takových je právě už i PPI
30 na hranici použitelnosti) a pak jsou třeba bublifuky, které se právě jednou za cca měsíc prostě musí propláchnout, protože jsou tak jemné,že se zanesou.
Navíc od toho biomolitanu se očekává spíše poskytnutí plochy pro bakterie než samotná mechanická filtrace, na to jsou jiné materiály.
Já bych viděl výhodu spíš v tom že ten bioakvacit ať 45ppi oproti vatě drží pořád stejný tvar (formu) víme že když dáme novou vatu tak má třeba tloušťku 2cm ale jakmile nasákne vodu + se zanese a ještě na ní působí tlak proudění vody tak během krátké doby už má tloušťku třeba 1cm tudíž se její hustota zdvojnásobí a ještě víc omezí průtok.
Přidat reakci
1 ...... [4] ...... 22
Zpět na obsah sekce Technika • Zobrazeno 23104x