Přihlaste se a využijte web naplno RYBICKY.NET »

Děláme pro své chované miláčky vše správně?

 

Články » Děláme pro své chované miláčky vše správně?   Vytisknout tuto stránku 

Děláme pro své chované miláčky vše správně?

Publikováno: 20.02.2015 • Autor: © rak • Rubrika:

Před časem se mi dostala do ruky akvaristická kniha z roku 1927 a při listování knihou mě napadla tato otázka.

Vím, že vývoj nelze zastavit, a to se týká i akvaristiky, ale na druhou stranu mi nedá si nepoložit otázku, co by nám tak řekly naše ryby, kdyby mohly mluvit. Byli bychom pochválení? Já si myslím, že asi ne. A proč ne? Není asi jednoduchá odpověď (co chovatel, to jiný názor).

Když jsem se dostal k prvním rybičkám jako malý kluk (myslím, že jsem je dostal od někoho, komu se přemnožila paví očka), tak můj chov začal tak, jako asi u mnoha chovů v jedné nádobě - v láhvi od okurek (dnes byste mě nazvali barbarem). Vodu jsem dával přímo z kohoutku, teplota tak okolo 18 °C. Krmení byli, jak se říká, co bylo v dosahu, lovil jsem na rybníce živou potravu (nikdo v té době neřešil nějakou možnost přenosu nemocí) a sušené krmivo, v té době populární LON, i v těchto podmínkách se zdárně množily. Léčivem byla tak maximálně kuchyňská sůl.

A jsme u jádra věci: "Myslíte, že by dnešní paví očka vydržela tento chov?" Já si to vůbec nemyslím. A proč by to nevydržela?

Protože my chovatelé jsme z nich udělali tak choulostivé tvory, že bez chemie na úpravu vody, technického vybavení až po krmení (také v podstatě chemického složení) nemohou vůbec žít. Vím, že se ozve řada chovatelů a bude mi to vyvracet, ale takový je můj názor na věc. To mi také připomíná dobu, kdy lékaři na vše dávali zázračný penicilín a jak jsme dopadli, že potřebujeme stále silnější antibiotika.

A já se začínám obávat, že se to děje také v našich chovech.

Vezměte si, kolik dnes je chováno různých forem ryb (tvarem či barvou) a znovu mně nedá se nezeptat. Přežily by ryby bez těchto vymožeností? A to ani nemluvím o tom, zda by bylo možné je vypustit do jejich původních lokalit výskytů.

Kdo mě zná, tak ví, že se dosti zabývám chovem korýšů (raků a krabů) a nedávno se mi jeden známý zeptal, proč moc nechovám barevné formy. Moje odpověď je stejná jako u ryb, čím více barevný, tím více náchylný.

Nebo si vezměte, co se dříve chovalo druhů ryb a dnes vůbec nejsou v chovech. Mnohokrát jsem na tuto otázku slyšel stejnou odpověď, nejsou lákavé pro kupujícího (zkrátka nejsou tak barevné, tvarově nezajímavé atd.) A přitom podle mě by si také zasloužily být chovány, a to už vůbec se nezmiňuji o tom, jak se naše slavná civilizace stále rozpíná, tím tak likviduje jejich místa výskytu, mnoho druhů je již vyhynulých nebo na pokraji této fáze.

Kdysi se říkalo, že česká rybička je velice žádaný exportní artikl (mám to z doslechu). Jestli je to pravda, tak si, prosím, položíme otázku, proč tomu tak bylo. Podle mě pro to, že jsme chovy prováděli, tak říkajíc, bez velkých technických a chemických pomůcek. Z toho důvodu ryby byly odolnější a tím pádem i zdravější.

Dovolte mi, prosím, na závěr možná utopistickou představu, jak asi bude akvaristika vypadat v budoucnu.

Nádrž bude zalitá (bez volného přístupu majitele), prošpikovaná různými čidly, která budou neustále hlídat složení vody, přesně dávkovat různé chemikálie a léčiva v přesném poměru a potravu pro osádku nádrže. Zájemce si zakoupí hotový komplet a již se nebude o nic starat. Jednou za čas přijede nějaká firma a doplní do zásobníků potřebné komponenty, to bude vše. Zkrátka osádka a rostliny budou v jedné velké chemické sloučenině - mixu.

Bude se ještě toto někomu líbit? Asi ano, protože se nebude muset o nic starat. Ale ten duch akvaristiky tam již asi nebude, protože nebude mít nikdo žádné problémy např. s řasou.

Proto bych si přál, než začnete mojí úvahu jakkoliv komentovat, abyste si sedli ke kávě, čaji nebo jinému nápoji a zároveň si sedli také před Vaše nádrže a zadívali se tam a chvíli přemýšleli, zda opravdu děláme pro ty naše miláčky tu správnou věc k jejich prospěchu.

 

Za správnost informací zodpovídá autor článku, dotazy směřujte na autora. Hodnocení článku hvězdičkami provádí redakce. K článku se vyjádřete pomocí palců (líbilo se / nelíbilo se).

Hodnocení
*****

Líbilo se: 28x Nelíbilo se: 3x Zveřejněno: 20.02.2015 Upraveno: 20.02.2015 Přečteno: 404x

Schválili: Heimdall ** 20.02.15 • romant ** 20.02.15 • vaaclav *** 20.02.15

Související články
Žádné související články
Další články z rubriky
16.02.2011*****Teoreticky...1500x
05.02.2011*****Akvaristka1151x
23.06.2010*****JBL Bioferm - prirodzená cesta ako sa zbaviť rias vo svojom akva3201x
20.05.2012*****Vypiplání krevetek z vajíček mrtvé krevetí samičky675x
26.11.2009*****Jak jsem bojoval z Ruduchou2763x
14.08.2013*****Akvarista kutil686x
04.08.2009*****Jak si chovám Mikry.1939x
06.05.2011*****Nezvaní hosté – Parazité? Potrava? Pomocníci?5882x
23.10.2012*****Další rozměr akvaristiky...856x
17.01.2015*****Ryba je kámoš, ne žrádlo647x

Komentáře návštěvníků
Celkem: 15 záznamů přidat komentář Funkce je dostupná pouze pro přihlášené uživatele

[15] bobikcz® 22.08.2018
Mě se článek nelíbí a to zejména z důvodu mého nesouhlasu s několika úvahami v článku a dle mě nulového přínosu pro čitatele. Je to pouze osobní úvaha pisatele.
Nikdo v dnešní svobodné době není nucen dělat koníček Akvaristiku s chemií a dalšími věcmi, které jsou v rozporu s osobními hodnotami pisatele. Je to na každém znás jak Akvaristiku děláme a naopak trend je ustupovat od zbytečných chemii. Co se týče hnojiv a rostlin to je věc jiná, která však živočichům primárně neškodí, škodí jen našim peněřenkám :)

Co se týče techniky tak se to nazývá "evoluce", která proběhla ve všech odvětvých (neumírame ve zdravotnictví v 55 na dnes léčitelné nemoci, ikdyž je pravda že bojujeme např. s rezistencí proti lékům), avšak komplexním pohledem evoluce zdokonaluje denodení život každému z nás.

I akvarastika se dá dělat různými postupy (jako vše ve společnosti) šetrně k rybám a přírodě. Bohužel moje vzpomínky na zmiňované věhlasné odchovy mě bohužel připomínají než odchovy tak množírny, kde šlo pouze o efektivitu prodeje s nulovým pohledem na živočicha.

Nevidím nic špatného na profesionálních importech ryb za účelem zatraktivnění akvaristiky. (Je to dle mě lepší a šetrnější způsob, něž aby vyvolení jedinci drancovali přírodu a pak to primitivně množili ve sklepech jak za dob nedávno minulých.)

Závěrem asi tak, doma také nekoukáme na černobílé televize.

[14] hrochy® 07.06.2016
Souhlasím s napsaným. Ale nahlížím na věc i takto: Žijeme ve spotřební společnosti, kdy je běžné užívat věci na chvilku. Následně se buďto rozbijí (jsou tak vyrobeny) nebo je sami nahrazujeme novějšími, výkonějšími, hezčími. A jako vše, i akvaristika se logicky vyvíjí. Je to přirozené. A co je aktuálně moderní, nové, to táhne, to se líbí. Mít nádrž jako před dvaceti lety (velikostí, technologií, osázením, zarybněním), to dnes nikoho neláká. Momentálně je v kurzu hnojení, chemie, aquascaping atd. Naštěstí se najdou tací, co trendům dokáží odolat. A tak stejně jako jeden potřebuje každý rok nové auto, druhý stále jezdí starou stodvacítkou. Další si vedle moderního auta hýčká tisícovku embéčko. A snad jsou všichni spokojeni, jak ti v mainstreamu, tak ti na obou okrajích. A je to tak dle mého v pořádku.

Upravit [13] ® 07.02.2016
Souhlasím s autorem článku.

[12] Aquatica® 27.02.2015
hmm... ja si myslím, že pravda je niekde uprostred. Je fakt, že svojho času sa rybky chovali v podmienkach, za ktoré by Vás dnes na tomto fóre ukameňovali... Na druhú stranu, väčšinou sa chovali druhy menej náročné, pretože technika a vytvoriteľné podmienky neboli dostatočné. Postupom času sme získali lepšie filtre, prostriedky na úpravu vody, liečivá... Je super, že ich môžeme využívať a chovať tak viac druhov rybičiek. Lenže... s týmto prichádza ten druhý extrém... známa chcela pomôcť založiť akvarko. Tak som sa pýtala aké má predstavy, či už sa pozerala na nejaké rybky a tak podobne. Jej odpoveď: " no pozerala... nešla som také ryby, sa to volalo tuším terčovec, alebo tak dako... skrátka, morské akvarko je drahé, chcem sladkovodné ale aby vyzeralo ako morské a tam tie terčovce, ale aby to nebolo veľmi náročné". Po tejto vete som mala chuť ísť preč. Ľudia si myslia, že keď do akvarka nakydajú chémiu a také a onaké prípravky tak to bude super, a nebudú musieť často meniť vodu, a keď ryby ochorejú, tak tam zas nalejú niečo iné, a akvarko bude bežať. Lenže tak to nie je. Chémiu a všetky tieto veci by sa mali používať len v nutných prípadoch a nie ako súčasť bežnej údržby nádrže.

[11] Barakainus® 26.02.2015
to RAP: no to prave nedokazali. Cim hloubeji do minulosti jdes, tim min druhu akvaristi dokazali udrzet a jeste min rozmnozit. A ja se klidne vsadim, ze se to bude jen zlepsovat. I dneska se spousta ryb v akvariich nemnozi a hodne jich je i problem udrzet na zivu. A to plati nejspis jeste vic pro morske ryby a koraly.
Nemyslim si, ze kdyby se akaristi vratili k chovu jen tech ryb pred 30-40 lety se tehdejsi technikou, ze by meli problem dosahnou stejnych vysledku. Jsem si jist, ze spousta lidi to ve skutecnosti tak dela. Normalni pavi oka, platy, cryptokoryne a Vallisneria, v pisku se svetlem z okna... a mnozit se to bude jako pred temi 30-ti lety.

[10] lemming46® 26.02.2015
Článek mi připadá prostě hloupý. Je to asi podobná úvaha, jako chtít zahodit všechny poznatky a nástroje moderního lékařství, vrátit se někam do roku 1927 a kompenzovat to zvýšenou "péčí a láskou". Každopádně vás snad nikdo nenutí používat tu zlou techniku a chemii. Máte svobodnou volbu pěstovat nenáročné tři druhy rostlin a ryby, které by si "zasloužily" být chovány, místo 80W svítit 18W, zahodit CO2 a místo filtru jenom měnit vodu atd. Na druhou stranu respektujte volbu těch, co to chtějí dělat jinak. :)

[9] RAP® 25.02.2015
re Barakainus: Rozhodně nejde o nepochopení biologie ryb. Problém je v množství a rychlosti získávání informací dříve a dnes. Obdivuhodné je, s jakým minimem informací dokázali ryby udržet a množit.

[8] Fuchs® 25.02.2015
Já musím říct, že na tom určitě něco je. Vždy když se začnu bavit o akvaristice s tchánem tak začne: Prosímtě ty tady máš kdejaké serepetičky svítíš tam 80w, cpeš tam nějaké kvasnice. To před 25 lety jsem měl jedinou zářivku Laxmanku kytky jsem nestačil trhat třeba Vallisneria gigantea mi lezla z akva ven, ryby jsem nemusel kupovat ty jsem rozdával atd.... No a vždy po takovémto rozhovoru si říkám a proč to dnes takto taky nejde?

[7] Ivoš® 24.02.2015
Přidám takovou zajímavost:
V r.1986 jsem v rámci své diplomové práce odebíral vzorky vody z čističky odpadních vod, která čistila tekutý odpad produkovaný velkokapacitním vepřínem. Velice zjednodušeně řečeno, čističku tvořily 3 spádové venkovní otevřené bazény, kterými odpadní voda protékala. V tom posledním bazénu byla vysazena paví očka coby pomocný monitoring kvality vody na výtoku z čističky.

[6] lhajek® 22.02.2015
Já bych řekl že má pravdu jak článek tak Barakainus. Musí se na to člověk dívat z několika pohledů:
1) ryby které byly chovány kdysi a dnes - ty by podle mě stejné podmínky minulosti zvládli i dnes
2) formy nebo variety ryb vyšlechtěných - ty jsou choulostivější než jejich přírodní formy, ale když si to trh žádá .... i chovatelé musí z něčeho žít
3) ryby, které svými požadavky na prostředí byly v minulosti nechovatelné nebo nerozmnožitelné v tehdejších podmínkách nám dnešní technika, chemie a hlavně znalosti umožňují chovat
4) rostlinstvo - s ním je to stejné jako s rybami

[5] replikant33® 22.02.2015
jasně souhlasím s Barakainus je to kravina, jen si vpomentě jak vaše nádrže vypadaly před 20 lety. krásně je to vidět u nás v akvaristice kde to opravdu zamrzlo v té době.

[4] volvik® 21.02.2015
Souhlasim s autorem protoze jsem si tuto otazku pokladal uplne stejne a taky jsem nad im premyslel ze kdysi to slo bez veskerych dnesnich vymozenosti a dne uz to bez nich nejde. Za me palec nahoru :)

[3] Barakainus® 21.02.2015
Tenhle clanek je napsany z naprosteho nepochopeni biologie ryb. Mozna i z nepochopeni biologie jako takove.
Spousta tech "chemikalii" jsou pro ryby ci rostliny nutne. Treba jako voda, coz je taky chemikalie ;) Uprava pH, tvrdosti, TDS... jsou pro spoustu ryb porad jeste nutne aby se vytrely. Hodne ryb se driv vubec nechovala neb se nevedelo a) jak je vubec v akvariu udrzet nazivu a za b) kdyz uz se udrzely, jak je rozmnozit. A aby to dneska slo, k tomu prave prispiva ta technika a chemie. A znalost jejich biologie a chemie jejich biotopu.
Zbytek ani nema cenu komentovat :(

Upravit [2] ® 20.02.2015
Plně souhlasím s duchem tohoto článku. Ale nutno přiznat, že jsem zaujatá. Jsem totiž zastánce myšlenky co nejméně hnojení, chemikálií a techniky pro akvária , ale za to mnoho věnované péče ,zaujetí a lásky.

Upravit [1] ® 20.02.2015
Velmi zajímavá myšlenka, je fakt, že hyghtech akvaria jsou čím dál častější, i když hlavně kvůli rostlinám. Přírodní formy mají také své kouzlo.

Další články tohoto autora
07.02.2016*****XV. Česká rybářská a ichtyologická konference229x
22.03.2015*****Proč se nedaří odchovat raky?304x
10.11.2013*****Jak se shání korýši489x
20.05.2012*****Strasti při chovu korýšů337x
04.03.2012*****Chov raků a jak dál v r. 2012775x

© RYBICKY.NET - http://rybicky.net/clanky/1433-delame-pro-sve-chovane-milacky-vse-spravne