Rostliny nerostou, řasy ano.
Protože snížit tvrdost, vodivost je pomocí demikolony jednodušší, než vozit tvrdší vodu za účelem zvýšení CT,UT. Přes rostliny nejsem, takže nevím jaké parametry jsou nejvhodnější, Vy píšete, že jsou skoro ideální, ale to nízké UT mi nějak nesedí.
To je sice hezké, ale o tom řeč není.
Ptám se, proč byste měl raději vodu s takovými parametry, abyste ji musel (mohl) upravit demikolonou, když vám taková (podobná) voda teče z vodovodu?
Třou se mi terči a voda je pravděpodobně moc měkká, pár hodin před vylíhnutím jiker je samec požere. Ale to sem nepatří, byl bych raději, kdyby se to společenské akvárium konečně rozjelo.
...Byl bych radši, kdyby byla voda tvrdší a mohl jsem to prohnat demikolonou a namíchat dle potřeby...
Vám teče z vodovodu skoro "ideální" voda, kterou je možné upravit si podle potřeby, a vy byste ji vyměnil za vodu, kterou byste nejprve upravil demikolonou a poté namíchal podle potřeby?! Nějak nechápu, proč?
Vodu používám z vodovodu, který má jako zdroj pitné vody nádrž Šanci pod Lysou horou. Pro měření používám kapkové testy od Rataje, konduktometr mám nějaký starší digitál pro rozsah teplot 10-30°C. S tím CT jsem to možná přehnal, možná tam ten jeden stupeň je, měřil jsem to testem od Dajany. Když to změřím testem od rataje je tam jeden stupeň maximálně 1,5, víc ne. Byl bych radši, kdyby byla voda tvrdší a mohl jsem to prohnat demikolonou a namíchat dle potřeby.
Těch 20 litrů vody co měníš tejdně, to se ve 450 litrovým akvárku nemůže nijak projevit, to se vpodstatě jenom dolejvá odpařená voda. Začal bych praktikovat tu 30% týdenní výměnu. Pokud to vzduchování není nezbytně nutný, tak bych ho vypnul a pohrál si s těma náplněma ve filtru, čím si zlepšíš jeho účinnost. Uvažoval bych klidně o přidání čerpadla s kostkou bioakvacitu, jako vnitřního jednoduchýho a účinnýho filtru, čímž bych nahradil to vzduchování a ještě si vypomohl zařízením s velmi slušnou filtrační plochou. Určitě se bude dát dobře maskovat těma Valisnerkama. Ničím bych nehnojil, jeno praktikoval tu výměnu vody. Stará voda není nikdy dobrá jak pro rostliny, tak pro ryby.
Ty parametry vody mi stále nejdou do hlavy s těmi problémy co máte+to vzduchování...Jaký máte zdroj vody?Studna či vodovod?Případně jaký vodovod...Čím měříte?Testy(od koho) nebo konduktometr? Ta nulová Kh je na pováženou, bál bych se, že voda bude mít dost nestabilní hodnoty pH...Výměny vody u terčů s takto malým objemem, nevím, ono to většinou může fungovat, fungovat a pak se to celé sesype.
Jinak zářivky určitě vyměňte-na můj vkus 830 je již moc žlutá, spíš kombinaci 840 a 865. ale jinak celková intenzita je dostačující por méně náročné druhy.
Filtr je možná dimenzovaný na 450L dle výrobce, ale terčovci jsou velká zátěž co se znečištění týče, navíc ty Fluvaly jsou dá se říci bez náplně-ta keramika a uhlí je tam spíš na oko...Tam by stálo za to zainvestovat a naplnit filtr třeba Ehfi substratem Pro od Eheimu, ADA Bio Rio, Sera Siporax. A pak jde o to rozhýbat vodu v celé nádrži-rozstřikovací rampa pomůže, případně i rozdělění vývodové hadice na dvě a umístění výtoků na opačné konce akvaria, leč tyhle věci jsou u Fluval hadic nerealizovatelné bez jejich výměny.
Zkusím teda namnožit v jiném akva Althernatheru a vysadit ji do toho 450l. Parametry vody jsou NO3 10mg/l, NO2 0,1mg/l, CT 3°dGH, UT 0°dKH, pH 6,6-6,4, 75uS/cm2 a 28,5°C a to při výměně vody pouze 10-20l/týden. Udivuje mě, že se to akva takhle chová, protože u menších akvárií jsem měnil vodu 1x měsíčně v obsahu cca 1/3 objemu a nikdy mě nic takového v podobě řas a nerostoucích rostlin nepotkalo, úhyn ryb samozřejmě taky žádný (naštěstí ani v tom 450l nic nehyne a třou se mi tam pancéřníčci). Možná jsem zapomněl na důležitou věc a to, že v akváriu je zavedeno vzduchování 24h denně prostřednictvím dvou vzduchovacích kamenů.
Začal bych tím, že bych si založil prezentaci a nakrmil jí informacema, protože takhle to bude vyplňování dotazníku, což se po určitý době může jak jedný, tak druhý straně zajídat. Prostě kdo poradit chce a umí, tak si rozhodně rád nastuduje akvárko dle vypsaných skutečností a svůj doplňující dotaz posléze již pokládá přímo k problému.
A co světlo, výměna vody, odkalování?
0 18.06.2011 16:00 taibron – Začátečník prosí o radu
Ahoj,
už delší dobu se potýkám s (a pro začátečníka docela velkým a nepříjemným) problémem.Kytky se sice rozrůstají a mají další a další oddenky,ale zarazí se na určité výšce a nerostou(např.Valisnerie se zarazí cca na 5 cm,přitom je to forma gigantea
)Kromě toho listy v horní části odumírají,jsou dohněda.....
Když jsem si kytky kupovala,cca 2 měsíce krásně rostly,byly vysoké,listy pevné....tak nevím,stalo se to někdy někomu z vás?
Rybičky mám 4ks pavích oček,2ks mečovek,4ks plat,4ks pancéřníčků na 130l akvárium.
Budu vděčná za jakoukoli radu,pravděpodobně jsem vypsala málo informací,takže se zeptejte,jestli je toho málo na nějaký "verdikt"
Jsem moc vděčná za odpovědi,DÍKY
Roztřikovací rampa je trubka s dírama z nichž posléze ta voda vytéká, takže to o čem píšeš bude zřejmě něco jinýho.
Filtr jede naplno, na výpusť je napojena taková zploštělá hubice přiložená v originále jestli je to ta rozstřikovací rampa.
Výkon toh filtru bych nesnižoval a použil bych roztřikovací rampu, pokud již není použita a vodu bych posílal po hladině přes celou dýlku akvária.
Zářivky jsou stále ty aqua glo a sun glo, mám v plánu koupit klasické 830 a 840. Ty NO2 a NO3 jsou fakt nízké až neměřitelné, teď jsem to byl změřit a NO3 se pohybuje okolo 10mg/l a NO2 0,1 - 0,15mg/l. Okyselení vody proběhlo možná pokusem s kvasinkovačem, ale ono v podstatě ani neproběhlo, když totiž natočím vodu z kohoutku, už je slabě kyselá, takže není potřeba okyselovat. S tím filtrem mě to dost udivuje, je pro 450l dimenzovaný, navíc ten proud u výpusti je dosti silný. V ostatních akváriích mám vnitřní filtry a to buď turbínové nebo bublifuky a není probém. V tom Fluvalu 405 je jako filtrační náplň standartně 4x molitan, dva koše keramiky a dva koše aktivního uhlí, které už bude asi nefunkční (snad není na škodu, mám v plánu jej vyměnit za molitan nebo keramiku). před kompletním vyčištěním jsem hnojil Bioflorem, teď jsem zkusil dvakrát týdně PMDD, protože jsem nebýval 3 dny v týdnu doma. To osvětlení by mělo být snad dostačující, když vidím, že někdo má stejné akva s osvětlením 120W a rostliny mu jdou. Možná by stálo za to zkusit ty draselné hnojiva.
U toho filtru bych vyměnil to aktivní uhlí(pokud již není vyněněný), třeba za Ehfi substrát, nebo za něco obdobného co bude daleko více osídleno nitrifikačníma bakteriema a posílí se tak účinnost filtrace, která je, ostatně jak zde již zaznělo, velmi důležitým spojencem v boji s řasama. Výzman pravidelné týdenní výměny vody bych rozhodně nepodceňoval a snažil se jí aplikovat. Odkalování bych prováděl jenom lehkým polechtáním dna, rytí do dna netřeba, to bývá naopak kontraproduktivní.
No mám chvoný pár ancíků gold, tak jsem zkusil i variantu že se tam vykrmí. Filtr čistím občas když měním asi 20l vody v akvaríjní vodě, nikoliv pod tekoucí vodou. Co se týče výměny vody tak mi připadá, že čím víc ji vyměním, tím víc se řasa rozbují. V ostatních akváriích cca 60-250l měním vodu jen jednou měsíčně a vše klape jak má, ryby se množí, rostliny jakž takž rostou, nic neumírá a vše se má k světu. Nedovedu si to vysvětlit, ale kdyby to tak řešilo sousta jiných lidí, dopadlo by to úhynem ryb nebo katastrofou celho akvária. Možná to je zapříčiněno tím, že mi doma teče takřka měkká voda cca 1,5°dGH vodivost cca 43uS/cm. Stonovky jsem měl ty althernathery, ty odešly bohužel protože je udusila řasa. No zkusím dát na tvé rady, ale 1/2 objemu akva asi nebude tak často možné.
Písek z flexiobklasů na tomhle podíl mít nebude, i když má své mouchy...Jak píše Voloduson, pochybuji že NO3 budou na nule už z toho důvod kolik jej přichází ve vstupní vodě, NO2 je pak otázkou, ale asi to taky nebude uplně ideální. Projel jsem starší příspěvky, svítíte stále těmi Aqua-Glo? pH vody-6,4 je docíleno jak CO2 či voda z osmozy?a je tomu doopravdy tak? Bylo někdy do akvaria hnojeno? Filtr je naplněn čím?
Vyndat kořeny a kameny kvůli tomu že se na ních objeví třeba ruducha mi přijde jako blbost, ale bohužel vím, že je tu pár jedinců, co to vehementně prosazuje :/
Osobně vydím problém v nerovnováze koloběhu živin-filtr je na takovou osádku slabý, nevhodný zdroj světla,to stádo ancistrusů udělá taky pěkný nepořádek a zhobluje co se dá, u terčovců mají rostliny poněkud rychlejší metabolismus-potřebují tedy přidávat draslík, mikroprvky, občas i lehce fosforečnanů a jemně se hýbající vodu. To vše tak nějak nefunguje, chybí a výsledek je pak jaký je...Řešení bych viděl v posílení filtrace, pravidelných výměnách 1/3 vody, přidání rostlin, co zvládají vodu u terčovců a k tomu rozumně a cíleně přihnojit hned z počátku.
Ale lépe se bude radit, až budeme znát ty další údaje...
Hmmm sterk za to s nejvetsi pravdepodobnosti nemuze... Jak vis, ze NO3 a NO2 je minimalni? Tohle nejde strelit jen tak od boku... To se musi zmerit, hlavne NO2. Dale pestovat tercovce a rostliny je vzdy na povazenou... Neni totiz zrovna moc rostlin co snesou trvale 29 stupnu... Ja to resim tak, ze mam v akva teplotu 26 a tercovcum to nevadi... Viz profil... Jinak ancistrus neni ryba co pozira rasy (30 kusu je neuveritelny mnozstvi!)... Kdyz uz tak nakup spis neritky, SAE, nebo Otiky, pripadne krevety, ale ty budou kvuli tercovcum spis poschovavany... Dalsi vec, echinodory berou ziviny predevsim ze substratu, takze na ubytku ras maji jen pramalou zasluhu... Navic maji obri korenovy system a postupne sezerou ziviny ze dna vsem kytkam (zvlast ve dnech, kde je zivin nedostatek), anubiasy jsou kapitola sama o sobe... Podle me bude problem v kombinaci nevhodneho osazeni, s vysokou koncentraci NO a nejspis s nedostatecnou udrzbou... Zacal bych velkou vymenou vody kazde tri dny (1/3 - 1/2 nadrze). Caste odkalovani. A nakupem armady stonkovek (Ludwigia, Hygrophila, Rotala), ale bacha armada je opravdu armada, to nejsou tri kosicky. Chce to treba 30 kosicku (pokud nemas prachy, zkus burzy) do 450 litru. V kombinaci s neritama a SAE to musi zabrat. Dalsi vec, neni tam moc svetla, ale mohlo by to stacit. Kazdopadne zmen dobu sviceni na 10-14 a 16-22... Deset hodin bude naprosto stacit a pauza pomuze proti rasam. Asi bych nehnojil, minimalne do doby, nez se daji rasy na ustup. Pak muzes pomalicku zacit s PMDD...
Edit: Ted jeste ctu, ze cistis filtr! To v zadnem pripade nedelej! Filtr potrebujes zabehlej. S tvojim problemem pomahaji hlavne bakterie, ktere se mnozi a zijou prevazne ve filtrech. Tim ze ho umejes je zabijes... Tohle je nejvetsi chyba vsech lidi co maji problem s rasou... Maji pocit, ze filtr je spinavej tak ho porad mejou. Takze na filtr zapomen a nech ho pracovat.
NO3 a NO2 bude minimální, navíc když vyměním větší množství vody, dojde k rozbujení řas, stejně tak se stane když vyčistím filtr...
Určitě to nebude tím substrátem, je tam nějaká nerovnováha, která se asi ještě více naklonila vytažením těch E. Jaké jsou hodnoty NO3?
Zdravím všechny,
mám takový dotaz na pěstitele rostlin. V akva mám černý štěrk z flexiobkladů a rostliny v akváriu nejdou, místo toho jdou řasy. Už s tím bojuju rok a pořád nic. Nedávno jsem to musel celé vypustit, vyčistit abych se zbavil alespoň ruduchy, nyní je v akva jen taková blanitá řasa na dně a občas na listech rostlin, kterou občas požírá stádo 30ks ancistrusů. Akva má rozměry 150x50x60cm čili 450l, vnější filtr Fluval 405, tepltoa 29°C, 80uS, pH 6,4. Žije tam 10 terčů, 35 neonek červených a nějací pancéřníčci zlatopásí + ancistrus gold. Nyní je akva osazené pouze valisneriemi a ještě jednou rychle rostoucí rostlinou. Dříve bylo osazeno spoustou velkých echinodorů, althernatherou, anubisy atd...vše nějak zastavilo růst nebo hynulo až na ty echinodory, ty rostly dobře pokud je neokupovala ruducha. Osvětlní je 4x40W od 8 do 22h. Nyní pouze 2x40W stejnou dobu. Bylo mi doporučeno odstranit kořeny a kameny z důvodu výskytu ruduchy. Nyni je akvárium víceméně holé se štěrkem a valisneriemi. Ptám se tedy jestli špatný růst rostlin nemůže být způsoben tímto štěrkem, jestli je vhodný pro rostliny? V jiných akváriích se rostlinám celkem daří, ale nic náročnějšího jako eleochnaris parvula v nich nemám, tak nemohu posoudit. Zrnitost je asi 2mm a když silné echinodory rostly, bylo vidět, že kořeny mají rozsáhlý systém a když jsem zařasené rostliny tahal ve štěrku, šlo to dost těžko. Poraďte prosím čím by to mohlo být, slunce na akva nedopadá, jedině až při západu slunce po dobu max 30 minut.
Dík za rady
Starší reakce
Když pominu, že jsme v tématu Rostliny nerostou... Jinými problémy jsem měl na mysli tu plejádu různých druhů řas...
EDIT: Teď jsem si uvědomil, že podle názoru některých lidí řasy nejsou problém.
ja ale nemam jiny problem. rostliny rostou, rybky jsou zdrave. tohle se mi objevilo az ted, je to tak 10 dni. vic ne. nevim ceho se vyvarovat. asi budu tydne menitv vodu a jinak nevim co bych mel delat vic. rostlinky dostavaji CO2, hnojeni, pripadne Fe+ nebo Mangan.
No, protože ve vašem akva nejde jen o tento problém, (resp. v tomto případě spíš "pseudoproblém"), tak recept na jejich řešení vidím v poskládání a provozování akva tak, aby fungovalo pokud možno bez nich.
je BO. myslim ze to nejak pujde. nejhorsi jsou podle me ty steticky.. to vam je tvrde a pevne jako svine.
Ten světlej povrch je podle mě proto, že list postupně odumírá, hnije..
Já tam prostě BO neviděl a asi ani teď nevidim
Krusta uhličitanu vápenatého, na které si lebedí řasa.
Mejla napsal: Zkusil bych to poopravit. Na prvni fotce neni biogenní odvápnění ... A ten světlý povrch na Anubiasu je co?
Zkusil bych to poopravit. Na prvni fotce neni biogenní odvápnění, zato tam jsou dle mě min 3 druhy řas. Zelená přisedlá, to "čený" je snad ruducha? ( to si nejsem jist) a pak tam vidim zelenou vláknitou. na druhé fotce v podstatě to samé a na třetí je určitě štětičková ruducha. Jinak jestli se nepletu tak "hnědá řasa" = rozsivky = mazlavý povlak, dá se setřít prstem, tu jsem tam neviděl..
díky za radu. CO2 dávám pořád. nevzduchuju vůbec. tak to zkusim očistit. chystám se na vetší výměnu vody než obvykle a pak dám mangan. dobrý?
Hledej pojmy "biogenní odvápnění" foto 1, "hnědá řasa" nebo "rozsivky" foto2 a "štětičková řasa" foto 3. Já bych doporučil CO2, zrušit to přivzdušňování a výměnu vody 1/3 vody týdně. Listy Anubiasů se dají opatrně vyčistit hrubší stranou houbičky na nádobí nebo kartáčkem.
Starší reakce
měl jsem podobný problém v 200l akva, kde jsem měl slabé světlo 0,3W/l (klasicky koupený set s dvěma zářivkama)a kromě microsoria,anubiasu,ruduchy a hnědá řasy mi tam nic nerostlo.Přidal jsem zářivku (0,47W/l) a zrcadlovou folii, co2 pomocí kvasnic. pmdd 5ml denně a rostliny rostou a krásně bublají. viz moje akva.JInak používám obyč. zářivky Philips LTD 830 teplá bílá (150,-kč /ks).
Na nenáročné rostliny by mělo být osvětlení dostatečné. Tady by možná bylo dobré vědět parametry vody a přidat jen prvek, který chybí.
Rekl bych ze asi nedostatek svetla.
0 05.03.2008 14:48 pawlas – Rostliny nerostou, řasy ano.
Zdravím,
potřeboval bych radu ohledně rostlin. V mém 40-ti litrovém akva, založeném před rokem se jim moc nedaří. Snažím se kupovat nenáročné rostliny, které z počátku mají snahu růst, pak ale přestanou, začnou porůstat řasou, chřadnou a zakrní. Je na nich takový hnědy mazlavý povlak, stejně jako na dně. Už jsem vyměnil i filtr, který jen honil vodu, za bublifuk se vzduch. kompresorkem, dále značkovou zářivku za obyčejnou bílou Philips 15 W. Mám 10 teter + parmičku černopruhou, jako řasobijce. Svítím 12 h denně, vodu měním a pdkaluji tak 1x za 1-2 týdny, cca z 1/3. Dno bylo založeno s pomocí vrstvy "starého dna" a na něj přišlo "nové dno". Fitraci mám myslím tak akorát s ohledem na objem akvárka. Zkoušel jsem i přihnojovat, ale rostly spíš řasy. Sluníčko mi na akva nesvítí, teplotu udržuji tak okolo 24 st. C.Krmím málo. Díky za všechny podněty.
Starší reakce
Měří se uhličitanová tvrdost Kh To bys si musela koupit jiný test. A co takový ty klasický rady měnit vodu 1/4 každý týden pořádně odkalovat aby nečernalo dno mít dost světla (W/l) svítit aspoň 12 hodin Dobrý filtr který přečerpá obsah nádrže/hodina Nemít přerybněno. nepřehánět to s krmením a jednou nebo dvakrát týdně nekrmit vůbec. Mít co nejvíce rychle rostoucích rostlin.
Tak jsem udelala testy ktere vysli: pH 7 a Ct(GH) 5. Koukala jsem se na tu tilmanovu tabulku, ale tam jsou hodnoty nejaky jiny tvrdosti nez ja merim. Je tam Kh, na tu bohuzel testy nemam. Jinak ty testy jsou od aqua Železny Brod a vypadaji duveryhodne. Takze z toho nejsem vubec moudra
Napsat že mám PH +- 6,5 a UT 5-6 je stejné jako koupit rodinný domek nebo karlštejn.
A co to znamena? nepridavam ho do vody. Co s tim muzu udelat?
Jestli je to PH pravdivé tak se podívej na obsah co2 (tilmanova tabulka) a zjistíš že ho tam máš trochu moc.
0 26.01.2007 18:27 Lupendo – Rostliny :((
Ahoj, potrebovla bych poradit. Stale stejny problem nerostou a nerostou. Mam 120l akvarium v nem par rybek: dve skalary, ancistrusy a pancernicky. rostliny:Limnophila sessiliflora,jedina rostlina, ktera mi vzdycky sla bez problemu, pak anubias afzelii a hygrophila dimorffis.
Svitim 2* osramkama myslim 830 a 860. PH je -+ 6,5. Jeste obces merim tvrdost CT vzdy 5-6°.
Rostlinky uhnivaji od spoda, nahore normalne rostou za svetlem. POsledni dobou anubias zacal mit divne skvrnite listy a celkove vypada nezdrave.Stare listy byli tuhe a silne, na tech novych jsou nejake dupky a jsou zkroucene. Nevim cim by to mohlo byt. Odkaluju nadr pravidelne jednou za 3-4 tydny a nikdy jsem s tim problem nemela. Zahadou je proc se nedari ani ty limnophile,ji nikdy nic nebylo a spousta jsem ji vyhazovala
Co s tim? Poradite?
Jeste fotky ty dimorffis, nechapu to nahore vypada krasne a ma stale novy listy a od spoda ji ty listy uhnivaji, od koncu, pak ji shnijou i koreny a muzu ji dat sbohem.
Přidat reakci
1 ...... ...... [5]
Zpět na obsah sekce Akvarijní rostliny • Zobrazeno 8959x