Přihlaste se a využijte web naplno RYBICKY.NET »

Železo v akváriu

 

NápovědaFórum » Akvarijní rostliny » Hnojení 

PMDD

Přejít na předchozí stránku 3 Přejít na další stránku   1  
Železo v akváriu
 Reagovat na tento příspěvek  Citovat tento příspěvek 0   22.11.2017 12:17 Muž Kubaa [718] Re: Maq
Toxické být určitě může (náš přednášející toxikologie s oblibou tvrdil, že jed je všechno, záleží pouze na dávce). A co se týče té dávky, dosti zajímavý je tento článeček flambeaumineexposed.files.wordpress.com/… zvlášť ve vztahu k velikosti ryb (byť je to spíš jen hypotéza). Mluví tam o toxicitě při koncentaci 0.1 mg/L.
 Reagovat na tento příspěvek  Citovat tento příspěvek 0   22.11.2017 11:51 Maq Re: Acinonyx
Acinonyx napsal: Nevedel som, ze ta to az tak fascinuje.
Áááá, tak už jsme ve správném vlákně. (ctibume díky!)
Takže, Ty i já, byť zřejmě z nestejných důvodů, nemáme rádi cheláty, přinejmenším EDTA. Onehdy jsi psal, že kromě železa nic jako chelát nedáváš. Já jsem svými amatérskými cestami došel k témuž.
Ergo, železo je specialita, je to jediný prvek, kde ještě něco řešíme - chelatant takový či makový, ev. žádný. Všechno ostatní dodáváme jako běžné soli; mikroprvky jsou tak nějak zvlášť pouze proto, že jich dáváme řádově míň.
Rostliny se v přírodě obejdou bez umělých chelátů, a to dokonce i na vápenatých půdách. Ano, vápnostřežné rostliny si při vyšším pH neporadí, a vápnomilné se při nízkém pH otráví přechodnými kovy (snad i přímo železem). Ale když rostou tam kde mají, vždy se dostanou k železu buď iontovému, anebo chelatovanému přírodními ligandy.
Farmáři potřebují EDTA a spol., protože běžně nutí rostliny růst v podmínkách, které by si ty rostliny nevybraly, a ještě dávat nenormální výnosy. My jsme v jiné situaci. Navíc, jak se domnívám a onehdy jsem popisoval v článku, žádná akvarijní rostlina nemůže být vyloženě vápnomilná. Každá totiž běžně naráží na situaci, že koření v bahně bez kyslíku a s redoxem hodně nízko. Musí "umět" nadměrný přísun železa regulovat.