Přihlaste se a využijte web naplno RYBICKY.NET »

Díl 1. - Mé 12 litrové přerybněné akvárko

 

Články » Díl 1. - Mé 12 litrové přerybněné akvárko   Vytisknout tuto stránku 

Díl 1. - Mé 12 litrové přerybněné akvárko

Publikováno: 07.02.2011 • Autor: © HaDaS • Rubrika:

 

Díl 1. - Mé 12 litrové přerybněné akvárko

Co říci na úvod? Snad shrnutí mého dosavadního akvaristického života. Pokusím se být stručný.

Shrnutí

V srpnu 2010 jsem se rozhodl využít nepřítomnosti mých dvou dětiček, byly na dovče s dědulou a babčou. Toužily po domácím zvířátku, o které by se mohli starat. Řekl jsem si : „To bude super výchovné, budou se muset naučit zodpovědnosti.“ Přemýšlím … přemýšlím. Vymyslel jsem pořízení akvárka.

První nákup

Navštívil jsem prvního prodejce akvarijních potřeb atd. (v Čestlicích kousek za Prahou)… Nechtěl jsem nic velkého. Proto mi bylo doporučeno mini akvárko o objemu 12 litrů (30x20x20). Zadní stěna byla se zrcadlem. K tomu jedna Beta bojovnice – sameček. Ještě několik umělohmotných kytiček, bílý štěrk na dno … a jeto! Od prodejce slyším : „Nic víc nepotřebujete.“. S pocitem dokonalé spokojenosti si to štráduji domů. Já hlupák … kdybych věděl!

Doma akvárko důkladně omývám v Jaru. Instiktivně jej ještě dvakrát oplachuji v horké vodě. Říkám si :“Saponát asi rybkám neudělá dobře.“.  Po přečtení informací na igelitovém obalu „akvarijního“ štěrku, a ujištění na něm vepsaném, že je praný, jej s radostí vsypávám do akvárka. Vsazuji PVC kytičky. Akva vypadá skvěle. Přistupuji k nalití vody. Po půllitru  nalévám. Jeden, druhý, třetí … třiadvacátý. Co je? Akvárko bílé. Že by na tom igelitu od štěrku kecali. Hmm, asi … určitě ano! Nebyl praný … přinejmenším důkladně. Vylívám vodu, vyndávám štěrk, několikrát ho proplachuji v sítku. Omývám akva, bez saponátu, plním štěrkem, nalívám vodu, „sázím“ PVC rostlinky. Zákal je, ale menší. Hodinu čekám … voda čirá. Kal sedl, dedukuji. Přenáším akvárko na své místo v obývací stěně. Super! Přelívám chudáka beťáka z kelímku do akva. Už plave !!! Hurá!!! Dívám se … dívám a nemohu se vinadívat. Krása!

Druhý nákup

Jeden den, druhý, třetí. Děti se vrací z dovči. Jsou nadšené. Den čtvrtý : voda začíná podivně zapáchat, kalit se a na hladině se objevuje pěna (o tom, že je to hnízdo netuším). Navštěvuji jiný akvarijní obchod (v Bráníku v Praze). Zpovídám se jim s problémy. Je mi doporučen polský filtr. S pocitem opětovné dokonalé spokojenosti si to štráduji domů. Já hlupák … kdybych věděl!

Instaluji filtr. Spouštím … to je rachot … a ten proud. Co teď? Vypínám filtr a jdu na internet. Po chvilce hledání objevuji stránky rybicky.net. Čtu, čtu … aha … vše špatně. Znovu mi v uších zní otázka: „Co teď!“.

Třetí nákup

Navštěvuji další akvaristiku (v Kamýku v Praze). Hledám vhodnější akvárko, dno, živé rostlinky, vhodnější filtr, topítko. Odcházím ale s dalším budoucím osazenstvem akvárka (živorodkami perugiovými 1 x samec + 1 x samice a platami skvrnitými var. korálová 2 x samec ). Řekli mi, jak báječně se k Betě hodí, že mé akva je v pohodě, a ať nevěřím všemu co se na netu píše. Kdo by odolal? Já hlupák ne! Kdybych věřil a nenechal se přesvědčit!

Umisťuji je do mého „super“ akva, ale pocit není ideální. Co když na tom netu měli přeci jenom pravdu? Opět jdu na rybicky.net … vše je katastrofa!

Čtvrtý nákup

Ještě stačím nakoupit dvě rostlinky a zasadit. Po dvou dnech řasa v celém akvárku. Filtr je nanic. Ani přivzdušnění nepomáhá, jak poradily v akvaristice. Kytičky pomalu odchází. Měním vodu každý druhý den jak zběsilý. Čistím, co se dá. Kdybych já hlupák dal na rady z netu. Ach jo. Prostě si musím projít vším a prožít si vše naživo, jinak neuvěřím. Živé rostlinky jsou již dávno v pražské kanalizaci.

Myslíte, že by bylo záhodno nevěřit prodejcům, nebýt hlupák a konečně se řídit radami na netu …?

Pokračování příště …

… Díl 2. - Mé 54 litrové přerybněné akvárko

… Díl 3. - Mé 138 litrové přerybněné akvárko

… Díl 4. - … nechte se překvapit ... čeká Vás odměna

Poznámka pro ochranáře přírody a rybiček především :

Veškeré osazenstvo, to znamená po 172 dnech, je živé a v dobré kondici. Ne však v původním akva. V pokračování si ještě projde mnoha nesnázemi. A ne samo! Bohužel!

 

Za správnost informací zodpovídá autor článku, dotazy směřujte na autora. Hodnocení článku hvězdičkami provádí redakce. K článku se vyjádřete pomocí palců (líbilo se / nelíbilo se).

Hodnocení
*****

Líbilo se: 39x Nelíbilo se: 4x Zveřejněno: 07.02.2011 Upraveno: 07.02.2011 Přečteno: 1893x

Schválili: Bob66 * 13.01.13 • alpaka * 14.01.13

Související články
Žádné související články
Další články z rubriky
15.04.2012*****Atypická kožní mykobakterióza způsobená Mycobacterium Marinum810x
21.02.2010*****Výpočet ceny elektrickej energie spotrebovanej elektrospotrebičmi v akváriu.2276x
27.01.2011*****Jak k rybičkám? Kvůli holkám...951x
20.02.2015*****Děláme pro své chované miláčky vše správně?406x
27.12.2017*****Nová kniha o akvaristice507x
03.06.2006*****Založení 300l akvária15835x
20.05.2012*****Strasti při chovu korýšů341x
27.05.2008*****Noční cvičení - 27.5.2008 01,15h1150x
18.11.2010*****Jak na viřníky1417x
22.01.2013*****Důvěřivý blbec!!!75x

Komentáře návštěvníků
Celkem: 21 záznamů přidat komentář Funkce je dostupná pouze pro přihlášené uživatele

Reagovat na tento komentář [21] Mircorybickar® 29.01.13 11:47
boze, takze nejsom jediny kto si takymto niecim presiel. Pekny članok

Reagovat na tento komentář [20] predator3313® 03.11.12 11:53
:D Zábavné čtení

Reagovat na tento komentář [19] glazura® 29.06.11 12:29
Na článku jsem se docela pobavil a také to vidím tak, že je to poučné a psané pro lidi, kteří si ze začátku neví rady. Já o akvárku uvažoval víc než rok, studoval net, mluvil s akvaristama, mluvil s prodávajícími, a zase četl a studoval. A akvárko jsem si pořídil teprve před 2 týdny, a to jsem ještě stejně nenašel správnou odpověď na všechno... Za začátečníky mnohokrát děkuji za článek:-)

Reagovat na tento komentář [18] growel® 07.03.11 16:18
Nejsem si jistý ale když už někdo miminko čeká a začíná chodit do poradny, není už vlastně ve stejné situaci jako začátečník akvarista? Také už má doma uvaříno a teď to musí sníst ;) pěkný článek :)

Reagovat na tento komentář [17] Modráček® 21.02.11 20:42
Souhlasím s BBerunkou. Sama teď s AQ začínám, hledám na netu, názory se rozchází. Upřímně netu až tak 100% nevěím, protože když se třeba podívám na akvária lidí tady, psousta z nich kritizuje ty s menšími akvárii, že je mají přerybněné (na zákaldě poučky 1cm dospělé ryby na 1 l vody...atp.)... a když se podíváte na jejich aktuální akvária - ano, mají 100l, 200l atd...ale těch rybek tam na pošet podle svých pouček mají také moc.
Také jsme se napálila v obchodu, ale i na netu...naže jsem narazila na paní, co chová rybičky přes 30 let a teď vede malý obchůdek. Zodpověděla mi ochodně spoustu otázek, spoustu věcí sjem si právě dnes u ní ujasnila. A mimochodme pro Farrael - na předporodní kurzy jsem chodila, knížky o miminkách četla - a bylo mi to téměř k ničemu, v praxi vše jiank. A auto - koupili jsme (po jeho prohlídce našim známým automechanikem) první, na které jsme na netu v bazaru narazili. Možná mám štěstí...
Ale rozhodně - tenhle článek je bezvadný, poučný a zárove´d i trochu zábavný. A kdo tvrdí, že nedělá chyby, ten podle mě kecá. Když je neudělá v akvaristice, udělá je jinde a možná ještě větší.Takže se omlouvám, ale nepřijde mi, že je na místě někoho tu soudit.

Reagovat na tento komentář [16] BBerunka® 14.02.11 10:32
Hezký článek, a ze života. Tak nějka jsem začínala i já. A nemějte mě to za zlé, když jsme si pořizovali prvního psa, taky jsem nečetla žádnou příručku. Zeptali jsme se co to žere, a to bylo všechno. Vychovali jsme ho bez jediné odborné věty. Když jsem si pořídila kotě neměla jsem doma ani misku na vodu, o kočkách jsme vědla pouze to že mají drápky a rády si zaškrábou, psa máme už třetího ten první zemřel stářím a druhý dostal zánět okostice, bohužel to nešlo řešit jinak než uspáním. Kočka spokojeně chrní v pelíšku - v květnu jí bude devět let. Když jsem byla těhotná - nečetla jsem žádnou příručku o péči o mim, věřila jsem že mě instinkt matky napoví co mám dělat, o poroud jsem ze zvědavosti něco pročetla, ale na kurz jsem nechodila, opět jsem se spolehla na to že v danou chvíli si tělo poradí samo a bude vědět samo co má dělat. A světe div se bylo to tak. Takže když jsem pořídila akva, strávila jsem jsem ROZHOVOREM a prodavačem ( ale i nutno dodat velkým odborníkem) asi půl hodiny. Poradil mi co a jak do začátku a dál se starej sama, ona si příroda řekne co potřebuje. A ejhle je to tak. Všichni jste zkritizovali mé první akva, když si tam malej dal potápěče a ponorku z keramiky. A já dodnes netuším proč, rybky se měli a mají přeci dobře, mají vše co potřebují. Dnes už to akva vypadá o dost jinak a to hlavně z důvodu toho, že malej už je ho nakoukanej a tak se můžu realizovat já. A takhle to dopadne i v tomto příběhu. Těším se na pokračování, i já měla 15.litr, i já měla 54. litr, a ted mám 112 a 140. litr. Těším se a moc.

Upravit Reagovat na tento komentář [15] ® 11.02.11 21:21
Ahoj všem, právě jsem se vrátil z cest a pročítám komentáře k článku. Děkuji všem, kteří nějaký ten komentář napsali. Je jedno jestli negativní, nebo chápající. Udělal jsem totiž tolik chyb, kolik jich neudělali mnozí z Vás dohromady. Díky tomu, že jsem ale tyto chyby udělal, mohu o nich dnes psát z první ruky. Věřím, že si tento článek přečte co nejvíce lidí, kteří se chystají s akvaristikou začít, nebo kteří se potýkají se stejnými problémy jako já. Snad se vyvarují většině z nich. Kdo jednou kouzlu akvaristiky propadne, už se ho nechce zbavit. Nebo ne ?

Reagovat na tento komentář [14] Farrael® 11.02.11 19:34
2to: Bubak: Opatrně s těmi "chytrými" komentátory. Já například takhle zcela určitě nezačal. Ano také jsem se dopustil chyb, ale jinačích, které neohrožovaly nijak chované ryby :-) Takže bych ty komentátory neházel určitě do jednoho pytle :-)

Upravit Reagovat na tento komentář [13] ® 09.02.11 21:43
Mnoho "chytrých",komentátorů,nezačalo jinak.Dodnes jsou někteří z nich i přesvědčeni ,že biotop Jižní Ameriky se skládá z Echinodorů a nad tím šťastně plavajících terčovců.Nebo jak v "biotopu" šťasně proplouvají neonky obecné společně s neonkou červenou. Nenech se odradit byl jsi upřímný a máš zájem o chov ryb. Přejiti spousty úspěchů a nenech se odradit.Každý jednou začínal.Článek je pěkně napsaný a varující pro začatéčniky tak ho chápu.Hodně si začinajícím akvaristům pomohl o proti diskutujícím.

Reagovat na tento komentář [12] Farrael® 08.02.11 21:57
Hezké, ale přidám se na stranu Kajky. Řeknu to asi takhle. Je rybka živý tvor? Je že. Je to stejné jako s miminkem. Když maminka čeká dítko tak taky chodí do porodnické nebo mateřské poradny (něžné pokolení případně opraví), kde budoucí maminku připravují na to, jak se starat o potomka. Případně si hromadu věcí zjišťuje sama ať už na netu, nebo od maminky, babičky atd. Navíc v době moderního internetu je opravdu hloupé věřit prodejci. Když pujdete si koupit auto tak taky sednete prvnímu prodejci na ten med co vám namaže kolem pusy? Pochybuju. Prolezete celej net a zjistíte si co je lepší a co je horší, eventuelně se vyptáte známých, ale pochybuju, že koupíte první co uvidíte. To samé mobil atd. A to jsou to prosím neživé předměty. Rybička je živá, takže by na tom jo měla bejt lépe a mělo by se o ní více zjišťovat. Ale já vím stojí méně tak jaké pak copak že? Ne přemýšlet takhle ale nesmíme.
Takže ano je dobře, že se člověk poučí, ale stále neuznávám ten názor, že oni ti začátečníci za to nemůžou. V dnešní době, kdy má téměř každej doma net, nebo může zajít aspoň do knihovny je ta nevědomost a med kolem pusy od prodavače neomlouvá. Kdysi ještě, ale tehdy aspoň prodavači poradili dobře. Takže nejdřív číst a pak něco vyrábět ;-) Přece jenom když vám někdo řekne, že skočit bez padáku je ok, že to nic není, tak mu to taky nebudete věřit že?;-)

Reagovat na tento komentář [11] Konhi® 08.02.11 11:33
Supr článek!! Příjemné počtení! ;) Už se teším na další díly ;)

Reagovat na tento komentář [10] dvorak® 07.02.11 17:59
Dobrej článek poukazující na to, jak to (bohužel) v akvaristikách bývá.
Co se týče komentářů pod článkem, souhlasím s Kajka99 ale i s Ivošem. Taky si myslím, že pokud chce někdo něco dělat (nejenom chovat domácího mazlíčka, ale např. i pěstovat nějaký rostliny, jezdit na motorce, ...) tak by si o tom měl něco přečíst (čím ho krmit, co mu dopřát, jak ho chovat, nebo jak a kde ji pěstovat, kolik má koní, .... atd.), pokud to ovšem chce dělat, aby ho to těšilo a ta činnost měla nějakej řád a cíl!!! Na druhou stranu, je pravda, že pokud nic nemám naštudovanýho, a jdu si něco koupit (spíše jen domácí mazlíček nebo nějaká kytka) tak jdu schválně do specializovanýho obchodu nebo úseku, kde zodpovědnej prodavač by měl SPRÁVNĚ poradit!!, protože od toho tam přece je!!

Reagovat na tento komentář [9] parisse® 07.02.11 17:27
Hezky napsané,těším se na pokračování

Reagovat na tento komentář [8] Kajka99® 07.02.11 15:51
Ááá panebožé ale já po něm nechci aby si sypal popel na hlavu ...když se ptal co je záhodno (a vím že to byl vtípek) jsem mu po svém odpověděla, takový verbální šťouchanec s pomrknutím, to mi neříkejte, že když k tomu nepřidám kopu smajlíků tak to nikdo nepozná (:-D)

Reagovat na tento komentář [7] Ivoš® 07.02.11 14:40
Kajiku, o nějakém nepřételském vyznění tvého komentáře nemůže být ani řeči. Jen se zastávám autora -netřeba ho nabádat k tomu, aby si sypal popel na hlavu, když už si na ní vyklopil obsah nejméně jednoho kontejneru s odpadky a to navíc veřejně a zřejmě v tom hodlá pokračovat;-)
"Problém " je v tom, že akvaristický laik má představu, že není co studovat a pokud ho v tom prodavač ještě utvrdí ( žádnej problém šéfíku, chrstnete do akva vodu z kohoutku, tu jen ohřejete na správnou teplotu, přidáte pár kapek téhle zázračné vodičky abyste nemusel na nic čekat, píchnete do písku tyhle umělohmotné smetáky, co vypadaj jak živý, hodíte tam setový filtr, topítko, rybku, který 2x denně trochu usypete tohodle krmení a máte doma krásný kousek živé přírody!), tak má pocit, že už vše potřebné ví a zná.
Ne každý dokáže dopředu odhadnout, do čeho se pouští a pokud po svém prozření dokáže svůj omyl pojmenovat a snaží se jej napravit, mělo by mu býti po zásluze odpuštěno a měl by být ve svém dalším úsilí po zkonalování se povzbuzován, nikoli kárán za nezodpovědnost.
Neb, jak známo: Chybami se člověk učí :-)

Reagovat na tento komentář [6] Kajka99® 07.02.11 13:51
Ivoš: Myslím že by mělo být samozřejmostí že když se chcete starat o nějakého živého tvora, jehož spokojenost a život jsou závislé na vašich znalostech, tak o tom napřed zjistíte první poslední, a až potom jdete nakupovat. Pokud si nějaký rodič usmyslí že dětem pořídí akvárium a pak jde prostě naslepo do obchodu a hned kupuje tak mi pak připadá vtipné že to dělá kvůli tomu aby se jeho děti naučily zodpovědnosti (hahaha :D)
Chápu že to co jste popsal se děje, a že spousta lidí nemá čas si věci zjišťovat ALE PRÁVĚ O TOM TO CELÉ JE ... nezodpovědný přístup, který se akorát rozšiřuje, a díky němu se prodávají ty 1,5l půlkoule pro betty na zeď nebo 2l krychle na bettu a jiné zhůvěřilosti.
Jsem ráda že v tomto případě autor článku se snažil a že mu nebylo jedno jak "akvaristí" a že mu nic nechíplo..

a mimochodem, já nikoho neodsuzuju protože není co odsuzovat. prostě se zachoval nezodpovědně a teď nám vypráví o trablích kam ho to dovedlo ;-) ne každý komentář ze kterého nesrší pozitivní pozitivismus je nepřátelský :-)

Reagovat na tento komentář [5] Qain® 07.02.11 12:41
presne tak. Myslim, že člověk který dřiv nic nechoval, věří že mu prodavač poradi, protoze to prece musi byt specialista. V krame se zviraty snad prece nemuze byt obycejny prodavac jak z hypernovy na pokladne... myslim, že to je správná dedukce, bohužel v našich končinách do velké míry nepodložená. A proto se nás tolik na začátku spálilo a spálí.
Dulezite je jak rychle si clovek uvedomi, ze je neco spatne. A pak je supr, ze tu weby jako napr. rybicky.net jsou, aby mel clovek konfrontaci.

Reagovat na tento komentář [4] Nancy® 07.02.11 12:02
Ivoši, mluvíte mi z duše. Popsal jste přesně, jak to (bohužel) funguje.

Reagovat na tento komentář [3] Ivoš® 07.02.11 10:48
Já bych, Kajko, hnedle neodsuzoval. Člověk, který o rybičkách nic neví, bere slovo prodavače v akvaristice pomalu jako zákon a když ten mu řekne, že to je je tak a tak, tak tomu slepě věří prototože mu to přece poradil odborník. A přesně takhle asi začínala drtivá většina lidí a teprve když poněkolikáté opakovaně narazili, tak začali shánět ucelenější informace.
Každý víkend jezdívám na Černý Most s manželkou do Makra (má malý obchod s potravinami) a zatímco ona šmejdí po Makru, jdu zevlovat hnedle vedle do Hornbachu a pokaždé tam narazím na lidi, kteří říkají prodavači : jsme úplní začátečníci, poraďte nám. Prodavač třemi větami poradí ale ještě jsem neslyšel, že by se jich zeptal, zda mají něco o akvaristice nastudovánoa případně je na nějaký zdroj informací odkázal.
Měla jsi vidět, co dělal jeden prodavač, když jsem tam s takovými začátečníky kecal o zcela prvotních krocích při zakládání akvária a zmínil se o tom, že spoustu informací z praxe najdou na rybicky.net ;-)
Prodavače málem šlehlo a začal vykřikovat, že na takovýhle portály píšou jen lidé, kteří o akvaristice nic nevědí protože jim lekly ryby zakoupené v Hornbachu cestou domů a tak mají potřebu Hornbach někde pohanět.
Takže, pokud se z nějakého důvodu rozhodne pro akvaristiku člověk, který o ní nic neví, zcela běžně předpokládá, že mu prodavač vysvětlí vše potřebné protože ani zdaleka NETUŠÍ, co akvaristika obnáší a že není v silách žádného prodavače na světě mu říci na místě vše potřebné.
Jde si zkrátka koupit rybičky asi tak jako morče - zeptá se, co žere, do jak velké klece ho má šoupnout a jestli nekouše. A tyto informace mu k chovu morčete víceméně bohatě stačí.

Další pastí na začátečníky jsou akvaristické sety. Začítečník celkem oprávněně předpokládá, že když si zakoupí kompletní set za x tisíc korun, tak že set obsahuje optimální a vyladěnou sestavu.
A pak jen valí oči (další začátečník z Hornbachu), když se dozví, že k 240litrovénu akváriu by si rozhodně měl pořídit slušný venkovní filtr t těch a těch důvodů. A že pouhé 2 zářivky , kterými je osazeno víko, taky nejsou nic moc. Atd., atd...
Já osbně autora za článek chválím protože jasně vzkazuje všem začátečníkům: Nedělejte to jako já, snažte se nejdřív nasosat maximum informací! A vo tom to je:-)

Upravit Reagovat na tento komentář [2] ® 07.02.11 10:42
Standardní situace kdy akvaristovi po přečtení se dělá mdlo a prodejci se naopak na takové zákazníky třesou a těší. a wo tom to celý je.."Každej soudruh v tomto sále může se zde přítomnými soudružkami dělat co se mu zlíbí."

Reagovat na tento komentář [1] Kajka99® 07.02.11 09:01
myslím že by bylo záhodno si před pořizováním akvária o něm vůbec něco zjistit, obzvlášť když "To bude super výchovné, budou se muset naučit zodpovědnosti." (věta je v kontextu článku opravdu nesmírně vtipná a výstižná) to by mě zajímalo od koho. Možná od vás, až se poučíte sám :)

Další články tohoto autora
Žádné další články



© RYBICKY.NET - http://rybicky.net/clanky/637-dil-1-me-12-litrove-prerybnene-akvarko