Ešte mi napadla jedna praktická poznámka: Na základe parametrov fotenia je možné (relatívne) vyčítať, aké silné svetlo má niekto v akváriu. Napr. som uviedol, že situácie (F/2, 1/100 s, ISO 800) a (F/4, 1/50 s, ISO 1600) sú ekvivalentné. Ak parametre označíme f, s, iso, potom relatívna hodnota svetla sa dá spočítať takto:
f^2 / s / iso, čiže pre uvedené situácie 2^2 / 1/100 / 800 = 4 * 100 / 800 = 0,5 a 4^2 / 1/50 / 1600 = 16 * 50 / 1600 = 0,5.
Samozrejme, z toho lumeny ani luxy nevyčítame, ale môžeme porovnávať. Napr. moja hlavná fotka prezentácie (
rybicky.net/nadrze/19205 ) je fotená pri F/2, 1/100 s, ISO 2000, relatívna sila svetla vychádza na 0,2. Naproti tomu MICESK (
rybicky.net/nadrze/19309 ) fotil pri F/5, 1/100 s, ISO 3200, čo je 0,78, teda má takmer 4× silnejšie svetlo ako mám momentálne ja.
Vyššie uvedené funguje len v prípade, že boli fotky správne (a približne rovnako, ťažšie sa porovnáva pri tmavom vs. svetlom dne) exponované, teda nie je jedna tmavšia ako druhá a neboli dodatočne stmavené ani zosvetlené.
6 14.12.2013 09:11 zervan [1123] - Rostliny Oživujem zapadnuté vlákno diskusie - v komentároch k mojej prezentácii akvária sa objavili nejaké otázky k foteniu (tiež v komentároch ku iným) a myslím si, že toto je lepšie miesto na diskusiu, určite sa pridajú aj iní. Tak vyberám zo svojich komentárov...
Čím fotím detaily: Používam Olympus E-PL5 a pre fotenie detailov objektív 45 mm (90 mm eq.35). Ak nie je v zábere rybka, dá sa prakticky čímkoľvek zo statívu, ak vie zaostriť dostatočne blízko. Ak je tam rybka, potom je to horšie - tam využívam vysokú svetelnosť objektívu (F/1,8), vysokú citlivosť (ISO 1600-3200), stabilizáciu a skúšam "trafiť" rybku tak, aby bola ostrá, lebo pri tak malom F je malá hĺbka ostrosti, takže sa podarí sotva 1 fotka z 5, ale to nevadí. Pre detailnejšie (menšie) detaily by bolo treba makroobjektív, ale takú fotku som ešte v akváriu nerobil zatiaľ.
Fotenie akvária ako celku: Fotím z mierneho nadhľadu (zhruba z úrovne hladiny), lebo hladina zaujímavá nie je, skôr dno. Tých 90 mm (eq.35) je síce super, lebo sa fotí zo vzdialenosti viac ako 2 m a nevznikajú také deformácie perspektívy vyplývajúce z nadhľadu, ale viac sa mi páči kratšia ohnisková vzdialenosť, takže siaham po 20 mm objektíve (40 mm eq.35). S ním sa zdá akvárium hlbšie, resp. prirodzenejšie, nie je sploštené potlačením perspektívy ako pri dlhšom ohnisku. Lenže tým sa vzdialenosť fotenia skráti asi na polovicu a mierny nadhľad spôsobí značnú deformáciu ("padanie zvislíc") a je nutné geometriu obrazu následne korigovať (aby boli steny rovnobežné). Ak to niekto nemá možnosť, tak je treba fotiť vodorovne, kolmo k akváriu v oboch osiach.
Polarizák moc nepomôže, lebo odlesky eliminuje len pri pomerne ostrom uhle (a ani trochu pri kolmom čelnom pohľade) a odoberá značnú časť svetla, takže ho neodporúčam. Lepšie bude odlesky eliminovať tým, že sa bude fotiť po tme, jedine akvárium bude osvetlené. Treba nastaviť čo najnižšie clonové číslo (F/2, či dokonca F/1,4), precízne manuálne zaostriť, no a citlivosť tak, aby vychádzal čas aspoň 1/100 s (alebo kratšie), čo bude možno aj ISO 1600, podľa intenzity svetla*. Ak foťák moc "šumí" na tak vysokom ISO alebo objektív nedokáže tak nízke clonové číslo, treba silno, veľmi silno svietiť (čím nižšie ISO a čím vyššie clonové číslo, tým silnejšie svetlo treba). Blesk by mohol rybky ľakať, tak možno je lepšie dočasne použiť nejaký reflektor - samozrejme zvrchu. Ja poriadny reflektor nemám, tak som šiel na hraničné ISO a minimálne F.
Poznámky pre nefotografov k potrebnému svetlu:
Dajme tomu, že pri nejakej žiarovke (nazvime 1×) vychádza pri F/2 a čase 1/100 s s citlivosť ISO 800 - nazvime to referenčnou situáciou. Ak niekto má menej svetlý objektív F/2,8, pre rovnaké ostatné parametre by musel použiť 2-násobne silnú žiarovku (nazvime 2×) alebo predĺžiť čas na 2-násobok (1/50 s) alebo použiť 2-násobnú citlivosť (ISO 1600). Ak by to bol objektív F/4, tak už je to 4-násobok, pri F/5,6 až 8-násobok. Pre clonu platí, že zvýšenie na 1,4-násobok (o 1 krok na stupnici 1,4 - 2 - 2,8 - 4 - 5,6 - 8 - 11) zníži množstvo svetla na polovicu. Pre názornosť pár ekvivalentných situácií (pri každej je výsledkom rovnako svetlá fotka), spomínanú referenčnú označujem:
* svetlo 1×, fotenie F/1,4, 1/100 s, ISO 400
* svetlo 1×, fotenie F/2, 1/100 s, ISO 800 (ref.)
* svetlo 1×, fotenie F/2,8, 1/100 s, ISO 1600
* svetlo 1×, fotenie F/4, 1/100 s, ISO 3200
* svetlo 1×, fotenie F/2, 1/50 s, ISO 400
* svetlo 1×, fotenie F/2, 1/100 s, ISO 800 (ref.)
* svetlo 1×, fotenie F/2, 1/200 s, ISO 1600
* svetlo 1×, fotenie F/2, 1/100 s, ISO 800 (ref.)
* svetlo 2×, fotenie F/2, 1/100 s, ISO 400
* svetlo 2×, fotenie F/2, 1/200 s, ISO 800
* svetlo 2×, fotenie F/2,8, 1/100 s, ISO 800
* svetlo 4×, fotenie F/2, 1/100 s, ISO 200
* svetlo 4×, fotenie F/2, 1/400 s, ISO 800
* svetlo 4×, fotenie F/4, 1/100 s, ISO 800
A ešte jedna kombinácia:
* svetlo 1×, fotenie F/2, 1/100 s, ISO 800 (ref.)
* svetlo 1×, fotenie F/4, 1/50 s, ISO 1600
Vyváženie bielej: Vyváženie bielej pri fotení neriešim, lebo fotím do RAW a tak si ho nastavím až dodatočne pri "vyvolávaní" fotky. Na fotke celého akvária to bolo 3500 K (čo tuším zodpovedá aj hodnote použitej LED žiarovky), tint +53 (mierne do ružova). Vlastne som si to dal vyvážiť podľa neutrálne sivého vrchu čerpacej hlavy.
Vyvolávanie RAW: Áno, dokáže to samozrejme aj Photoshop, ale nepokladám to za ideálny nástroj. Je určený na zložité manipulácie obrazu a použitie na vyvolanie RAW je ako "ísť s kanónom na vrabce", navyše je príliš drahý. Na vyvolanie RAW stačia nástroje na to určené, z rodiny Adobe produktov je to Lightroom (ten používam ja), ale obľúbený je aj český Zoner Photo Studio. Existuje aj kopa ďalších - dá sa hádať, ktorý je najlepší, ale v podstate je to len o tom, komu aký štýl práce vyhovuje, na čo si zvykne. Dokonca býva softvér aj pribalený ku fotoaparátom (alebo je zadarmo stiahnuteľný), napr. k Olympusom je to Olympus Viewer, ale značnou nevýhodou je, že funguje len s RAW súbormi daného výrobcu.