Focení akvária
ISO je odvozeno od drivejsi citlivosti filmu. Starsi znaji jeste DIN. Slo o citlivost filmu.
U digitalu se to znaci stejne, fotografove jsou na to zvykli, a dela to u nich to, ze cim je vyssi ISO, tim vice se zesiluje signal ze CCD snimace.
Film mel pri vyssi citlivosti vetsi zrno, ve vysledku jsi nemohl udelat z citlivejsiho filmu stejne velkou fotku jako z mene citliveho, protoze uz to bylo zrnite, pokud neslo v umeni o tento efekt schvalne (predstav si to jako nizsi rozliseni monitoru, vetsi kosticky a mene na stejnou plochu).
U digitalu je dani za vyssi citlivost sum. CCD prvek jako takovy sumi, a cim vice musis zesilit jeho signal, tim vice zesilis i jeho sum. Asi jako kdyz Ti do chlupateho koberce spadne mobil a spendlik, ten mobil vidis hned, spendlik se v tom ztraci, stejne jako obraz v sumu pri nastaveni vyssi citlivosti.
Takze se vzdy snazis nastavit ISO tak, aby Ti to jeste stacilo, ale nebylo to zbytecne moc. K tomu, aby to nemuselo byt moc, potrebujes dostatek svetla.
Kdyz mas prebytek citlivosti, muzes si dovolit vetsi clonu ke stejnemu casu zaverky v danych svetelnych podminkach. Kdyz mas vetsi clonu, mas vetsi hloubku ostrosti (predmety kolem vzdalenosti ostreni se mene rozostruji s rozdilem od ni). Muzes ale schvalne udelat opak, ze chces jen ostry predmet a za nim vsechno rozmazane, to uz ale jde o zamer. Kratsi cas zaverky je dobry z toho hlediska, ze to lepe udrzis v ruce bez maznuti a take se Ti neco tak moc za ten cas nepohne.
Pokud jsi nekdy strilel, budes vedet, jaky je rozdil mezi strelbou z pusky s remenem a bez nej. Remen Ti pevne fixuje pusku, miris presne, drzis jej napnuty. A u foceni muzes pouzit trik, ze se zkroutis sice do dost neprirozene polohy, ale nemas ruce uplne volne, jsi zapreny jak to jen jde, udelas stativ s moznosti malych pohybu ze sebe sameho.
Ohledne mackani spouste, zadne sup a je to, pokud mas cas, hezky pomalicku, zaverka Te musi skoro prekvapit.
To jsou asi tak uplne zaklady.
a co jinak fotíš?

to je pravda,ale jinou možnost asi nemá teď večer
Myslím že ISO 1000 bude u takhle levného foťáku asi nepoužitelné, že to do fotky vnese velký šum
jo jo zkoušel

přesně jde i o celé akvárium jak je barevně sladěné,někdy může mít automat špatné výpočty a tak manuální režim je na místě,já problém s prioritou clony nemám a každý foťák to vypočitává jinak,takže rada přesně jak co nastavit není
zkus to někdy

fakt sem na to přešel a vyplácí se. nevím jak moc rozdílně barevný máš ryby, ale mě teda automatiku(posílený střed) dokáže rozhodit různá světelnost ryb. ono se to nezdá, ale když mám v záběru G. winemilery nebo S. mapiritensis, tak ten rozdíl je dost podstatný a zbytek fotky pak vychází špatně. takhle mám střední hodnotu a pokud je potřeba tak si zbytek vytáhnu z RAWu, ale mám jistotu, že exponuju někam na střed, takže dokážu vytáhnout jak světla, tak stíny
já vím,že to jde,jde vše,když se chce,ale prostě na to jsem línej,nejde o nic a tak používám prioritu clony,úplně to stačí,ale kdo si hraje nezlobí... a o tom to je

jestli budeš fotit celé akvárium,tak nastav co nejnižší Clonu a ISO 1000 i více,podexponuj fotku,nevím zda tvůj foťák podporuje manuální režim... uvidíš,zkus si pohrát

a záleží taky jak máš nasvícené akvárium,takže každé akvárium se fotí jinak,nejde dát přesná rada
0 14.12.2013 18:55
Ičin [1405] - Cichlidy to je moje osobní deformace. nesnáším jakékoli padání fotek nebo silné deformace hran. a u toho akvária to de hrozně poznat, takže když mám možnost, tak se tomu vyhnu
Jdu zkusit udělat fotku, pak to sem přidám. No uvidíme. Snad mi poradíte.
já mluvil,když chce někdo fotit detaily ryb,tak,že honím rybu po celém akva a tak prostě manuál nastavit nejde,aspoň mě,nejsem tak rychlej

celé akva ano,to je v cajku
ISO je citlivost čipu. takže buď hledej to a nebo to

kompakty ho většinou mají nastaveno na "autoISO"
to se mi zdá moc složité fotit akvárium teletem,ale je to na každým jak si dokáže poradit,když to funguje proč ne

vidíš a já docela často používám manuál. pokud máš relativně celistvě nasvícené akvárko, tak je to dobrá varianta jak mít odpovídající fotky z jakéhokoli místa a automatika ti to nerozhodí třeba kvůli tmavým pruhům nebo nějakému odlesku od šupin. samozřejmě následně doladění při exportu z RAWu, kvůli vyvážení bílé a doladění kontrastu a barev (případně drobné retuše bordelu atd)
Co je vlastně to ISO? Mám na mysli, kde to najdu. Prioritu clony tam mám.
Vím, že je to, jako byste se bavili s .., ale já o foťácích nemám ani páru.
Poradím jediné: "Musíš fotit, fotit a fotit a zkoušet."
Ale pokud to jde, foť na prioritu času, kterej si nastavíš třeba na 1/50 s s automatickým ISO. A třeba si s tím foťák poradí.
asi takhle,nejlépe se fotí akvárium na prioritu clony,takže si čas hlídat nemusíš,dopočítá se sám,nedokážu si moc představit,že by jsi fotil detaily ryby a použil manualní režim

Takže nastaviš ISO/CLONU a čas se ti bude dopočítávat...
Ano,na celkové fotky akvária na různé soutěže na delší časy a vyšší ISO.
Já třeba makro i ryby fotím ze stativu.Někam namířím,nastavím si čas,clonu,zaostřím a počkám až mi tam vplave ryba,nebo kreveta a zmáčknu to.
Ale myslím,že stativ za pár stovek se občas hodí i na něco jiného,než na focení akva
přesně,pokud bude někdo používat stativ kvůli špatnému času,tak akvarko jako takové bude ostre,ale to co se v něm bude hýbat,stejnak bude rozmazané,stativ nemá smysl

ten foťák z odkazu raw neumí
Designer napsal: Tohle je makro, z ruky, fotka je jen vyrez, a sem jeste zmensena na ctvrtinu.
rybicky.net/fotogalerie.php…
A jiste ze se vzdycky takhle nezadari, jenze s digitalem klidne naplacam tunu materialu a pak si vyberu.
Foceno je to kompaktem za 2 litry.
www.alza.cz/…
Akorat mne na nem stve, ze neumi RAW, nebo nevim kde ho nastavit, jen JPEG. při správném čase a světle nemusíš mít vůbec stativ,třeba já nemám ani jednu fotku ze stativu
Pořád se mluví o stativu na focení nádrže, ale kdy se bude stativ potřebovat? Na makro určitě ne, krevety se dost hýbou a na celek akvária? Pouze tehdy, pokud nebude vadit, že bude čas tak dlouhý, že zmizí ryby. Pokud chce mít člověk ostré i ryby, tak stativ nepotřebuje, protože čas musí být poměrně krátký.
ti ještě nikdy neodešla závěrka?

lehce OT
jinak teda u ryb stativ nic neřeší. důležité je fakt vědět kde co nastavit. když nic jiného, tak aspoň základní parametry a úpravu expozice
Nejak mne ta vyteznost netrapi, vzdyt muzu mackat jak blazen a nic to nestoji. Spis mne trapi, kdyz potrebuju s makrem chytit rychly souboj dvou Cernych fantomu, jsou to mziky.
však ano,dá se s tím udělat povedená fotka,o tom žádná,ale jak jsi řekl..povede se jedna z bůhví kolik.Se stativem se procento povedených fotek zvyšuje
Tohle je makro, z ruky, fotka je jen vyrez, a sem jeste zmensena na ctvrtinu.
rybicky.net/fotogalerie.php…
A jiste ze se vzdycky takhle nezadari, jenze s digitalem klidne naplacam tunu materialu a pak si vyberu.
Foceno je to kompaktem za 2 litry.
www.alza.cz/…
Akorat mne na nem stve, ze neumi RAW, nebo nevim kde ho nastavit, jen JPEG.
Pořiď si stativ..bez něj prostě dobrou fotku neuděláš.Já jsem ho taky musel pořídit,protože to do té doby bylo rozmazané.
Foťák je dobrej,má manuální režim,se kterým se dá hodně vyhrát a nastavit.
Samozřejmě je to stále "jen"kompakt,ale jeden z těch lepších

Kazdej for nemuze bejt dokonalej

.
Ale uvaz, mam ukazovat jak je to akvarko velky, jak to vypada tady:
bs2h.com/…
nez abych doma predvadel, jak je mrnavy a jak se tam nic nevleze, a ze by vetsi...

neni pravda, urcite si videl spoustu aquascaping nadrzi a vetsinou pozadi videt je a casto hodne

Porovnat různé nádrže různých uživatelů takto porovnat nejsou. Já si sice podobně kontroluju, jak mám silné zdroje u různých nádrží, ale to proto, že to dělám jedním foťákem. Zakopaný pes je v tom, že různé čipy u různých foťáků jsou jinak citlivé.

no to by muselo být akva zarostlé,někdo přeci má v akva i nízké rostliny a tam hraje roli to pozadí

OT: V akvariu, ktere se vyplati fotit, je barva pozadi irelevantni, protoze pres rostliny prece nemuze byt videt

.
Jen humor.
Moc si to zas berete osobně,budou vánoce,tak trochu úsměvu neuškodí

Píšete to pro lidi,pro lidi který nefotí,ale je třeba aby se začátečník nejprve seznámil se základníma informacema a to jsou v první řade "ISO-CLONA-ČAS" co vůbec znamenají tyhle funkce a na co mají vliv,pak je můžete vést do nastavování a následného fotografování... Na druhou stranu zas palec nahoru,že jste si dal čas a to vše sepsal
Nemyslel jsem to zas zle,jestli jste si to vážně vzal osobně,tak se omlouvám
A? To je akože zle? Bolo to adresované tým, ktorých to zaujíma a ktorí sa nevyznajú a nie tým, čo sa fotením živia (resp. ktorí princípu rozumejú, lebo to nie je to isté). Nemá každý "fúlfrejm" a špičkové objektívy a tak sa snaží vytiahnuť najviac z toho, čo má.
Nuž, chcel som pomôcť, ale asi som sa zmýlil - dnes je to už na výsmech.
moc se v tom pipláte

Ešte mi napadla jedna praktická poznámka: Na základe parametrov fotenia je možné (relatívne) vyčítať, aké silné svetlo má niekto v akváriu. Napr. som uviedol, že situácie (F/2, 1/100 s, ISO 800) a (F/4, 1/50 s, ISO 1600) sú ekvivalentné. Ak parametre označíme f, s, iso, potom relatívna hodnota svetla sa dá spočítať takto:
f^2 / s / iso, čiže pre uvedené situácie 2^2 / 1/100 / 800 = 4 * 100 / 800 = 0,5 a 4^2 / 1/50 / 1600 = 16 * 50 / 1600 = 0,5.
Samozrejme, z toho lumeny ani luxy nevyčítame, ale môžeme porovnávať. Napr. moja hlavná fotka prezentácie (
rybicky.net/nadrze/19205 ) je fotená pri F/2, 1/100 s, ISO 2000, relatívna sila svetla vychádza na 0,2. Naproti tomu MICESK (
rybicky.net/nadrze/19309 ) fotil pri F/5, 1/100 s, ISO 3200, čo je 0,78, teda má takmer 4× silnejšie svetlo ako mám momentálne ja.
Vyššie uvedené funguje len v prípade, že boli fotky správne (a približne rovnako, ťažšie sa porovnáva pri tmavom vs. svetlom dne) exponované, teda nie je jedna tmavšia ako druhá a neboli dodatočne stmavené ani zosvetlené.
6 14.12.2013 09:11
zervan [1123] - Rostliny Oživujem zapadnuté vlákno diskusie - v komentároch k mojej prezentácii akvária sa objavili nejaké otázky k foteniu (tiež v komentároch ku iným) a myslím si, že toto je lepšie miesto na diskusiu, určite sa pridajú aj iní. Tak vyberám zo svojich komentárov...
Čím fotím detaily: Používam Olympus E-PL5 a pre fotenie detailov objektív 45 mm (90 mm eq.35). Ak nie je v zábere rybka, dá sa prakticky čímkoľvek zo statívu, ak vie zaostriť dostatočne blízko. Ak je tam rybka, potom je to horšie - tam využívam vysokú svetelnosť objektívu (F/1,8), vysokú citlivosť (ISO 1600-3200), stabilizáciu a skúšam "trafiť" rybku tak, aby bola ostrá, lebo pri tak malom F je malá hĺbka ostrosti, takže sa podarí sotva 1 fotka z 5, ale to nevadí. Pre detailnejšie (menšie) detaily by bolo treba makroobjektív, ale takú fotku som ešte v akváriu nerobil zatiaľ.
Fotenie akvária ako celku: Fotím z mierneho nadhľadu (zhruba z úrovne hladiny), lebo hladina zaujímavá nie je, skôr dno. Tých 90 mm (eq.35) je síce super, lebo sa fotí zo vzdialenosti viac ako 2 m a nevznikajú také deformácie perspektívy vyplývajúce z nadhľadu, ale viac sa mi páči kratšia ohnisková vzdialenosť, takže siaham po 20 mm objektíve (40 mm eq.35). S ním sa zdá akvárium hlbšie, resp. prirodzenejšie, nie je sploštené potlačením perspektívy ako pri dlhšom ohnisku. Lenže tým sa vzdialenosť fotenia skráti asi na polovicu a mierny nadhľad spôsobí značnú deformáciu ("padanie zvislíc") a je nutné geometriu obrazu následne korigovať (aby boli steny rovnobežné). Ak to niekto nemá možnosť, tak je treba fotiť vodorovne, kolmo k akváriu v oboch osiach.
Polarizák moc nepomôže, lebo odlesky eliminuje len pri pomerne ostrom uhle (a ani trochu pri kolmom čelnom pohľade) a odoberá značnú časť svetla, takže ho neodporúčam. Lepšie bude odlesky eliminovať tým, že sa bude fotiť po tme, jedine akvárium bude osvetlené. Treba nastaviť čo najnižšie clonové číslo (F/2, či dokonca F/1,4), precízne manuálne zaostriť, no a citlivosť tak, aby vychádzal čas aspoň 1/100 s (alebo kratšie), čo bude možno aj ISO 1600, podľa intenzity svetla*. Ak foťák moc "šumí" na tak vysokom ISO alebo objektív nedokáže tak nízke clonové číslo, treba silno, veľmi silno svietiť (čím nižšie ISO a čím vyššie clonové číslo, tým silnejšie svetlo treba). Blesk by mohol rybky ľakať, tak možno je lepšie dočasne použiť nejaký reflektor - samozrejme zvrchu. Ja poriadny reflektor nemám, tak som šiel na hraničné ISO a minimálne F.
Poznámky pre nefotografov k potrebnému svetlu:
Dajme tomu, že pri nejakej žiarovke (nazvime 1×) vychádza pri F/2 a čase 1/100 s s citlivosť ISO 800 - nazvime to referenčnou situáciou. Ak niekto má menej svetlý objektív F/2,8, pre rovnaké ostatné parametre by musel použiť 2-násobne silnú žiarovku (nazvime 2×) alebo predĺžiť čas na 2-násobok (1/50 s) alebo použiť 2-násobnú citlivosť (ISO 1600). Ak by to bol objektív F/4, tak už je to 4-násobok, pri F/5,6 až 8-násobok. Pre clonu platí, že zvýšenie na 1,4-násobok (o 1 krok na stupnici 1,4 - 2 - 2,8 - 4 - 5,6 - 8 - 11) zníži množstvo svetla na polovicu. Pre názornosť pár ekvivalentných situácií (pri každej je výsledkom rovnako svetlá fotka), spomínanú referenčnú označujem:
* svetlo 1×, fotenie F/1,4, 1/100 s, ISO 400
* svetlo 1×, fotenie F/2, 1/100 s, ISO 800 (ref.)
* svetlo 1×, fotenie F/2,8, 1/100 s, ISO 1600
* svetlo 1×, fotenie F/4, 1/100 s, ISO 3200
* svetlo 1×, fotenie F/2, 1/50 s, ISO 400
* svetlo 1×, fotenie F/2, 1/100 s, ISO 800 (ref.)
* svetlo 1×, fotenie F/2, 1/200 s, ISO 1600
* svetlo 1×, fotenie F/2, 1/100 s, ISO 800 (ref.)
* svetlo 2×, fotenie F/2, 1/100 s, ISO 400
* svetlo 2×, fotenie F/2, 1/200 s, ISO 800
* svetlo 2×, fotenie F/2,8, 1/100 s, ISO 800
* svetlo 4×, fotenie F/2, 1/100 s, ISO 200
* svetlo 4×, fotenie F/2, 1/400 s, ISO 800
* svetlo 4×, fotenie F/4, 1/100 s, ISO 800
A ešte jedna kombinácia:
* svetlo 1×, fotenie F/2, 1/100 s, ISO 800 (ref.)
* svetlo 1×, fotenie F/4, 1/50 s, ISO 1600
Vyváženie bielej: Vyváženie bielej pri fotení neriešim, lebo fotím do RAW a tak si ho nastavím až dodatočne pri "vyvolávaní" fotky. Na fotke celého akvária to bolo 3500 K (čo tuším zodpovedá aj hodnote použitej LED žiarovky), tint +53 (mierne do ružova). Vlastne som si to dal vyvážiť podľa neutrálne sivého vrchu čerpacej hlavy.
Vyvolávanie RAW: Áno, dokáže to samozrejme aj Photoshop, ale nepokladám to za ideálny nástroj. Je určený na zložité manipulácie obrazu a použitie na vyvolanie RAW je ako "ísť s kanónom na vrabce", navyše je príliš drahý. Na vyvolanie RAW stačia nástroje na to určené, z rodiny Adobe produktov je to Lightroom (ten používam ja), ale obľúbený je aj český Zoner Photo Studio. Existuje aj kopa ďalších - dá sa hádať, ktorý je najlepší, ale v podstate je to len o tom, komu aký štýl práce vyhovuje, na čo si zvykne. Dokonca býva softvér aj pribalený ku fotoaparátom (alebo je zadarmo stiahnuteľný), napr. k Olympusom je to Olympus Viewer, ale značnou nevýhodou je, že funguje len s RAW súbormi daného výrobcu.
Starší reakce
0 02.08.2013 13:47 - Starší reakce
tenhle tutoš na stavbu akvária je vážně dobrý

. Hlavně mě zaujalo vrstvení. Já když se snažím o nějakou tu fotku tak se řídím tutošma odtud (
print24.com/…) u blogové sekce. Tam toho mají hodně, no některé jsou krkolomní.

Starší reakce
0 02.06.2013 12:12
Nympheas [111] - Labyrintky Starší reakce
Jestli máš na foťáku manuální režim tak nastav krátký čas, nízké číslo clony a isem srovnej světelnost. Iso 400 by mohlo stačit.
Martin Honzejk
Přidat reakci
1 ...... [9] ...... 15
Zpět na obsah sekce Focení a úprava fotek • Zobrazeno 20629x