Přihlaste se a využijte web naplno RYBICKY.NET »

Jak se ze mě stal akvaristickej laik

 

Články » Jak se ze mě stal akvaristickej laik   Vytisknout tuto stránku 

Jak se ze mě stal akvaristickej laik

Publikováno: 09.06.2012 • Autor: © jamap • Rubrika: Začínáme

Tak nám pomaličku začíná okurková sezóna a na rybičkách se začaly objevovat články o tom, jak jsme začínali s rybičkami, čeho jsme se dopustili a proč vlastně. Ono to vlastně není špatný nápad, přečíst si, jak se kdo k akvaristice dostal a jak si sám zadělal na bezesné noci, nekonečné studium stránek a neutuchajících otázek, co zas dělám špatně?! Ano i já sem patřím, takže začínáme:

Úplně s první myšlenou o pořízení akvária domů přišel v dobách pravěkých můj tehdy možný budoucí manžel. Prý měli doma velké, a že to bylo bomba pozorovat ho atd. No představa to byla nádherná, i já nebyla proti, ale k realizaci se pořád nějak neměl. Tak jsem z tichého očekávání přešla k občasným poznámkám typu, a co to akvárko, nechtěl by sis jej přece jen pořídit?... prej "jo, někdy určitě"...

Tož přešlo pár zim a z možného budoucího manžela se stal opravdu manžel, pořídil se pes, dítě a akvárko pořád čekalo na "jo, někdy určitě".

Nakonec  se mi přece dostalo spojence... náš milý syn si totiž děsně oblíbil koukat v akvaristice na zvířátka a hlavně rybičky. Takže maminka, zatím, co se syn očima vpíjel do akvária, povídala tu s jednou paní prodávající a pak zas s jinou. No nakonec jsem narazila na jednu, která mi poradila! Na klasickou otázku "Jakou nenáročnou rybičku mám pořídit domů synovi na koukání? Akvárko sice mám, ale nic víc… peněz je málo a taky, aby to nebylo moc náročné na chov a čas". Vítězoslavně odpověděla, že určitě bojovnici, zrovna jich tu pár máme (v takovém decovém kelímku). Vidíte nepotřebují žádné vzduchování... stačí když ji dáte ke sklu zrcátko, dekoraci a tak si můžete pořídit časem. Spiklenecky jsem mrkla na syna... "Vítku, chtěl bys takovou modrou rybičku?"... odpověď je vám určitě zcela jasná!

S nadšením jsme/jsem si odnášela rybičku domů ... vítězoslavně jsem otevřela dveře, se širokým úsměvem poslala syna, ať tatínkovi oznámí, že máme překvápko!

A tatínek protočil oči...


„Co blázníš? Kde to proboha budeme mít?“
„No přece v tom 20 litrovém akváriu, co nám tu leží...“
„No a vždyť nemáme žádné vybavení?!“
„Je to labyrintka, paní mě ujišťovala, že rybička nepotřebuje ani filtr ani vzduchování, stačí ji zrcadlo a dekoraci můžeme pořídit průběžně!“
Manžel se na mě podíval jako na blázna, beze slova zapnul PC, strýčka googla, zadal "bojovnice pestrá", otevřel diskuzi na rybičkách o bojovnici a posadil mě před komp) -  „A teď, prosím tě, čti!“

Takže jsem po prvotním nadšení zjistila, že nic není tak jednoduché, jak jsem si myslela... vyrazili jsme do Hornbachu, koupili kamenitou drť, nejmenší Fluval filtr, dvě živé rostlinky, málem se vyvrátila u pokladny a udělala aspoň základní akvárko a hlavně četla a četla a ČETLA!

Akvárko se nějak zaběhlo, rybička žila, ale byla skleslá... asi ji bude smutně, tak jsme pořídili dvě gupky... a tu začali problémy. Řasy, bakteriální rozpad ploutví... další studování na internetu... špatně obhospodařované akvárko... no jo malá nádrž, tak pořídíme větší... tak jsem pořídili 96 litrové, dokoupili štěrk, rostlinky a maminka získala nového koníčka.

Po problémech s nedostatečným výkonem filtru, nerostoucími rostlinami, rostoucími řasami jsem se dopracovala k dvěma akvárkům (150 a 100 litrů), které jsou stabilizovaná a fungují relativně bez zásahů. Gupky, krevetky a ancitrusi se množí a sami si regulují populační exploze.

 

Jestli bych za ten rok, co jsem s akvaristikou začala flirtovat, měla shrnout svůj vývoj a názory, tak bych to shrnula asi takhle:

Z (na začátku): Voda v akvárku má být křišťálově čistá!

R (po roce):  Křišťálově čistá ve skutečnosti znamená, voda bez zápachu, bez mechanických a biologických nečistot (žádné bílé tečky, čárky či něco jiného neidentifikovatelného) barvy s opravdu velmi mírným zabarvením dohněda. Prostě jako velmi slabý výluh rašeliny.

 

Z: Akvárko je taková malá zahrádka, o kterou je nutné se pravidelně starat, rostliny tvarovat a přesazovat, tak aby plnily estetický vzhled.

R: Akvárko je kus přírody a jako každá přírodě se ji daří nejlíp, když nastolíte na začátku vhodné podmínky a pak co nejméně zasahujete! Takže žádné týdenní stříhání, přesazování, dosazování, tvarování a obdobné blbosti.

 

Z: Akvárko by mělo být rozmanité nejen v rostlinách, ale i v barevnosti a druzích rybiček. Ať se na to dobře kouká!

R: V akvárku nejlíp vynikne hejno jednodruhových rybiček a i hejna by měla být maximálně dvě! I gupky nejlíp vypadají, pokud jsou jednoho druhu a nekřížené. Samozřejmostí je dostatečně velké akvárko, a to se pak teprve kouká!

 

Z: Krevetky se chovají v samostatných akváriích, kde se jim nejlíp daří!

R: Krevetky je sice možné a u některých druhů vhodné chovat samostatně, ale pokud je máte ve velkém akvárku a s vhodnými rybami, je to úžasný doplněk. Navíc musím říct, že nejvíc se mi krevetky nejlépe množí právě ve společenském akvárku.

 

Z: Filtr stačí vnitřní a výkon dle toho, co je psáno na obalu.

R: U filtru zásadně koukáme na objem filtrační hmoty, čím víc tím líp a nejlíp vnější filtr. Ono věřit tomu, co je napsáno na obalu, je jako věřit prodavačům ve zverimexu...

 

Z: Stačí kupovat techniku z druhé ruky.

R: Techniku z druhé ruky kupujeme většinou jen jako provizorní řešení, případně na zkoušku "jak nám to bude vyhovovat". Už byla použitá a její výkon a životnost tomu odpovídá a maximálně nás může mile překvapit. Ale většinou stejně skončíme u toho, že časem pořídíme novou.

 

Z: Akvárko musíme každý týden důkladně čistit, odkalovat, měnit vodu a nejlíp čistit i filtr.

R: Akvárko čistíme dle nutnosti pod heslem "jen nutná údržba". Ve výsledku je to tak, že jednou za týden spíš měsíc  akvárko velmi lehce odkalím s odčerpáním max třetiny vody a doplním odstátou. Není-li volný kal na zemi, neodkaluji. Jak si vzpomenu, doplnim odpar. Filtr čistím až tehdy, když pozoruji, že v akvárku už to není ono ani po klasické údržbě – to znamená, že posledního půl roku jsem na něj nesáhla… ale tak za měsíc už to bude chtít.

 

Z: Sediment ve štěrku vypadá škaredě a je známkou nedostatečně udržovaného akvárka.

R: Houby s octem, sediment je právě to o co nám jde!

 

Z: Šneci v akvárku jsou zlo, přemnožují se a je třeba je zlikvidovat.

R: Šneci v akvárku jsou a vždy budou. Když je akvárko v pohodě, je určitý počet šneků normální, prospěšný a nepřemnožují se. Rozhodně je radikálně nelikvidujeme.

 

Z: Řasy v akvárku rozhodně NE!

R: Řasa je rostlina jako každá jiná a i tak je vhodné se k ní chovat. Pokud se nám na kořenech tvoří jen zelená řasa, můžeme si gratulovat, máme skvělou potravou pro ancíky. Objeví-li se v akvárku řasa jiná, je něco špatně v akvárku, a likvidujeme ji pouze sekundárně tzn. nastolujeme správnou rovnováhu pro akvárko.

Z: Na potěr rybiček potřebujeme odchovnu a pečlivě se o něj starat.

R: Odchovat potěr bokem je náročné na údržbu a pokud se nehodláme věnovat prodeji i zbytečné. Potěr nechávám od narození ve společenském akvárku, výhodou je, že nemusím nějak měnit zaběhnutý rytmus starání se o akvárko. Taky nedochází k drastickému přemnožení a starostem komu darovat/prodat (a rybičky mají občas zpestření stravy). Možná to vyznívá trošku drasticky, ale je to přirozené.

 

Z: Akvaristika je dlouhodobě finančně náročný koníček.

R: Akvaristika může být finančně náročná, hlavně když u toho nepřemýšlíme. Na začátku nás opravdu čekají velké náklady. Ale následně můžou být nižší, pokud na začátku investujeme právě do kvalitní, pokud možno nové nebo opravdu zánovní techniky. A techniku nejlépe vybíráme tak, že máme dostatečnou rezervu výkonu (ono sem tam máme víc rybiček v akvárku nebo se jednoduše rozhodneme pro o něco větší...).

 

Z: Akvaristika je můj koníček a tak si do něj nenechám zasahovat.

R: I když vám to není někdy vhod, že vám do toho drahá polovička kafrá, neřešte to! Ještě vám přijde vhod, když nebudete stíhat a ta drahá polovička vám ho odkalí.

Z: Konečně má rodina možnost vám dát k narozeninám něco, co se vám bude hodit.

R: Funguje to jen u manžela, s kterým se stejně přesně domluvím, co chci. Jediný další dárek, co jsem k „akvaristice“ dostala byl od sestry… „rybičky v kovovém akvárku“.  :-/

Po roce akvaristiky se považuji za akvaristického laika, tzn. někoho, kdo má sice akvária, ale má se stále co učit i o těch rybičkách, u kterých se mu daří i přes to, že jeho akvária jsou v podstatě soběstačná - což považuji za malý zázrak, a rozhodně se mě neptejte, jak se mi to povedlo a jak dlouho to bude fungovat. Navíc každý, kdo vlastní akvária, má k nim svůj přístup a své očekávání. A co funguje a vyhovuje mě, pro jiného nemusí platit.

 

Za správnost informací zodpovídá autor článku, dotazy směřujte na autora. Hodnocení článku hvězdičkami provádí redakce. K článku se vyjádřete pomocí palců (líbilo se / nelíbilo se).

Hodnocení
*****

Líbilo se: 50x Nelíbilo se: 3x Zveřejněno: 09.06.2012 Upraveno: 09.06.2012 Přečteno: 724x

Schválili: Bob66 ** 12.01.13 • alpaka * 10.03.13

Související články
Žádné související články
Další články z rubriky Začínáme
05.09.2015*****Wroclaw či Vratislav - pastva pro oči akvaristy503x
08.10.2012*****Méně náročné rostliny vhodné do malého akvária - vlastní zkušenost2714x
02.05.2014*****Zbavení se šneků v akváriu38x
11.11.2010*****Začínáme s akvaristikou - zakládání akvária4833x
10.08.2015*****Moje "poprvé" aneb dlouhá story o mém začátku až po současnost13x
18.01.2012*****Výroba akutní porodničky pro živorodky 151x
29.01.2015*****Zdarma a nezávazně vyzkoušejte nové prémiové krmivo Dennerle – Ryba je kámoš, ne žrádlo1024x
13.04.2014*****Jak začal můj chov Axolotlů492x
20.01.2015*****Liapor - mé první zkušenosti II - po 6 měsících979x
06.01.2015*****Listonoh letní - chov565x

Komentáře návštěvníků
Celkem: 12 záznamů přidat komentář Funkce je dostupná pouze pro přihlášené uživatele

Upravit [12] ® 26.04.2015
Palec hore ! :-) a prajem veľa zdaru !

[11] Eledian® 30.01.2015
Výborné úplně v tom poznavám vlastní chyby :-)

[10] predator3313® 22.10.2012
:) tak debata o tom zda je članek upe pravdivy nebo přece jen ne je podle mě celkem zbytečna, každy tu píše sve postřehy, které jsou rozlišné.. ale každopadně originální podání a zabavne čtení

[9] Sentinel.czech® 27.07.2012
Také jen krátce zareaguji, spíše souhlasím s názorem uživatele Voloduson. Nicméně to co popisujete funguje v low-tech akváriích kde je nízké osvětlení, dostatek živin a není přerybněno. Také jsme měl 80L akva kde jsem takto fungoval, ale byla to spíše náhoda než znalost. V momentě, kdy jsem začal dosvětlovat, protože jsem si někde přečet článek že "světlo světlo.." tak se situace zhoršila. Pokud akvarista chce mit nenáročné akvárko, a moc se o něj nestarat není úplně špatné jit vaší cestou ale hrozí riziko že se náhodně něco pokazí a místo krásného koníčku na akvaristiku zanevře. Nicméně v low tech stačí opravdu tu a tam něco zastřihnout, jednou za nějakou dobu vyměnit trochu vody, a !udržovat akvárium v čistotě!. Ovšem pokud je akvarista více zapálený a chce si koníček opravdu užít (a nemusí jit přímo o aquascaping), je dobré si o tom něco přečíst. A není toho moc. Mě nejvíce otevřel oči článek s boji proti řasám na webu rostlinna-akvaria.cz A určitě bych pár článků o filtraci, osvětlení a základní článek o boji s řasama dal jako bibli každému začínajícímu akvaristovi! A nemusí mít nutně rostlinné akvárium, ale ty principy platí obecně, a hlavně se každý vyhne mýtům které se v ČR drží po dlouhá léta a neustale se přiživují. Každopádě abych to neuzavřel pesimisticky, každý koníček je o rozvoji, ja byl před rokem zhruba ve stejném myšlenkovém rozpoložení:) ale jak informací přibývá náhled se mění. Ať se Vám daří!

[8] Bími® 28.06.2012
Tak já jsem teď v té fázy "Z". Akvárko mám krátce, ale máme společný začátek: dcerka tak dlouho chodila, že chce akvárko, až z toho mám já nového koníčka. Ono nastudovat hned všechno rozhodně nejde, ale přeci jen pár informací na začátek bych každému začátečníkovi doporučil. Když nic jiného, tak já jsem alespoň skončil pro začátek u 180l akvárka a to i přes to,že původní záměr byl pořídit tak max.30l. A už dnes si říkám, že mohlo být ještě alespoň o kousek větší...

[7] Treeman® 26.06.2012
Každý si hrajeme ve svých akvárkách tu budovatelsky osidlovací strategii a co člověk to názor a co akvárium to jedinečný kousek "přírody" a každý z nás má jinou představu o ideálu své nádrže
a jejím tvoření.

Jak mi řekl jeden kamarád co pamatuje Šemíka hříbětem a hradčany dřevěný.Akvaristika je o trpělivosti pokoře a čase a každým dnem tě dokáže překvapit něčím novým a je to běh na dlouhou trať.

Závěrem hezky napsaný článek který sem zhltnul jako malinu.

[6] půlpy® 17.06.2012
Nenech se rozházet, já s Tebou ve většině souhlasím, to s těma rostlinama nebo i potěrem. Ať mi řeknou kdo v přírodě prostříhává a tvaruje rostlinky to nemá s přírodou nic společného, kdo přendavá potěr a kam - příroda je nemilosrdná. Dle mého je lepší detrit než umělá hnojiva, odkalovat se má, ale cpát tam místo toho chemii? Mně se Tvůj článek líbil a souhlasím s většinou co jsi v něm napsala

[5] jamap® 17.06.2012
Dobrý den všem, nedá mi to a nakonec budu reagovat na komentáře.
V prvé řadě musím uvést na začátek jednu věc, zde napsané názory (Z/R) jsou pouze názory ke kterým jsem dospěla za ten rok u svých akvárek, neříkám že jsou všeobecně platné a za rok klidně můžu konstatovat, že už to vidím jinak (nebo že to byla totální blbost). Prostě takhle mi to teď funguje. Rozhodně nechci, aby to někdo dělal podle mě...každé akvárko je jiné (i ty dvě co mám doma, každé funguje úplně jinak) a každý musí sám odzkoušet, co bude fungovat právě v jeho.
Ad Voloduson, dívala jsem se na tvoje akvárka a musím říct, že jsou opravdu pěkná na pohled. Ale já prostě na aquascaping prostě nejsem, přirovnala bych to tomu, někdo rád parky, jiný les. Samozřejmě pokud se věnujeme aquascapingu, tak se bez častých týdenních zásahů, odkalovánhí, přihnojování, COčkování prostě stěží obejdeme. Je to prostě jiný level akvaristiky se svými specifiky.

Kal jak jsem psala odkaluji, když je třeba. Rozhodně ho nenechávám ladem lěžet na dně a ani když se mi podaří překrmit ryby, nenechávám to ležet. Sedimentem byl myšlen detrit, který se usazuje ve spodních vrstvách substrátu (u mě flexiobklady černá 2-4mm), dle mého jen díky tomu je nádrž stabilizovaná a rostliny mají dostatek živin pro kořeny. Horní centimetr je detritu prostý od odkalování. Pkud někdo chce udržovat celý substrát nez tohoto a dohnojovat rostliny, jeho věc. I tak to jde.

Zelená šasa u mě znamená, že mám lehce porostlý kořen a řasa se nikam jinam nešíří, ani na skla. Mladí ancíci na ni velmi rádi hodují a prostě v tom nevidím problém, ani že je problém v akvárku. Problém by to byl, pokud by se řasa nějak šírila, případně začli růst další druhy.

Jak jsem psala ohledně zastříhávání, přesazování rostlin - nevím jestli je to druhy které mám, ale prostě se mi neosvědčilo. A klidně to může být i tím, že to neumím. Většinou mám v akvárku anubiasy a ty rostou pomalu a dělám velké trsy. Další dominantní kytkou je kryptokoryna a pak šípatkovec, který nechávám růst aby vytvoři hustý trávník. A kdykoliv jsem do nich zasáhla, přesadila apod, zastavili růst. Takže teď zasahuju jen pokud rostou kam nechci a jinak je nechávám být.

Co se týče samoregulaci populace, zatím to tak opravdu funguje, za půl roku (asi 5 vrhu gubek o 30ks potěru) mi pribyli tři dospělé gupky. U ancíků to bude asi horší, ty přibývají rychleji (3 vrhy po cca 20ks) tak už je asi 5 třícentimetrových a nějaké další dorůstají.
Na druhou stranu, z osmi krevetek jich mám teď v akvárku takových 200ks, ale pro akvárko to zatím není problém...spíš bych řekla, že se nemalou měrou podílejí na funkčnosti akvárka. Ale na počnu se drží už tři měsíce.

Na závěr bych opravdu napsala, že tento článek rozhodně nebyl zamýšlen jako rada začínajícím akvaristům (i když tam byl redakcí zařazen, původně jsem ho zadávala do zábavy). Na to aby radili jsou tu jiní s opravdovými zkušenostmi. Účelem článku bylo spíše ukázat jak se člověk vyvíjí.

[4] Ad@m® 16.06.2012
Celkom pekný článok, aj keď s niektorými časťami nesúhlasím. Napríklad časť o rastlinkách. Keby sa akva tak 1krát za 2 týždne nepretrhávalo(aspoň u mňa to tak je), tak by tam rybky kompletne obrástli Vallisneriou a Egeriou(samozrejme záleží na tom, aké druhy rastlín sú v akva). Alebo časť o tom, že rybky samé zredukujú svoj počet v akvárku. S tým nesúhlasím, neviem či mám rybky vegetariánky alebo čo, ale svoje počty moc neredukujú. Časť filtrácia: Filter(vnútorný (čerpacia hlava Atman s väčšou filtračnou hmotou)) potrebuje vyčistiť aspoň raz za pol roka(ak ale pîšeš o externom tak tých 7 mesiacov mi príde dosť skoro). A čo sa týka sedimentu, o ten rozhodne nejde. Ide o to, aby sa darilo rastlinkám, ale zároveň bol estetický dojem minimálne dostatočný. Záver je ale veľmi pekný a ja patrím k tým, ktorí majú trochu iné skúsenosti.

[3] Voloduson® 14.06.2012
No to byste tesal do kamenu tu nejvetsi hloupost tohoto clanku. Akvarium rozhodne neni kus prirody. Je to pokus o kus prirody, kteremu chybi do dokonalosti daleko a prave tema vsema zasahama, kteryma tu pani v clanku tak opovrhuje se snazime z nej ten kus prirody udelat. Bohuzel tohle je "kosa na kamen" veskerych ceskych radoby akvaristu. Ono kdyz nam roste zelena rasa, tak proc bysme hledali nejake chyby ze? Radeji to omluvime tim, ze mame zradlo pro anciky :D... Kdyz nejsme schopni menit vodu tyden co tyden, tak budeme psat, ze kristalove cista voda je prece lehce nahnedla... Kdyz neumime odkalit dno, mame nevhodne substraty a tvori se nam kvuli prekrmovani na dne kal, budeme rikat, houby s octem o to nam jde... Nez se naucit udrzovat rostliny co nejlepsi, radeji budu psat, zadne strihani, zadne protrhavani... A kdyz uz se k te udrzbe nejsem schopen postavit vubec nijak, tak pekne napisu, ze tak je to preci prirozene, tohle je ta prava priroda! :D...

[2] Zoidik® 11.06.2012
Pěkný článek. Část „A teď, prosím tě, čti!“ se mi neskutečně líbila!!! No a tu část "Z" a "R" bych zařadil mezi zdejší povinnou četbu.

[1] Tomas Enderson® 11.06.2012
Hezkej článek. To že se považuješ za laika je v pořádku. Já dělám akvaristiku už víc než 5 let a pořád říkám, že jsem totální začátečník. Naštěstí se mi začátečnické chyby vyhýbají a ani nevím jak.

Další články tohoto autora
Žádné další články

© RYBICKY.NET - http://rybicky.net/clanky/975-jak-se-ze-me-stal-akvaristickej-laik