Přihlaste se a využijte web naplno RYBICKY.NET »

LED reflektor - ano či ne.

 

Články » LED reflektor - ano či ne.   Vytisknout tuto stránku 

LED reflektor - ano či ne.

Publikováno: 08.09.2014 • Autor: © ŠtefanT • Rubrika: Osvětlení

Než jsem začal psát tento článek, přemýšlel jsem, jestli se do toho vůbec pustit a očekávat tak to, že se na mně spustí halda kritiků a rýpalů, kteří budou tento článek považovat více za můj reklamní tah než za recenzi produktu, který je velmi silnou konkurencí klasických zářivkových těles. Ale pak jsem si řekl, Štefánku, ty jsi silný kluk, tebe to nezlomí. Takových prodejců reflektorů jako jsi ty, je na českém trhu šest půlek, takže jestli bude mít někdo s tebou problém, ať si to raději koupí u firmy Svítil a syn z Horních Soumrakovic.

Jak Štefánek ke světlům přišel a jak s nimi naložil.

No jednoduše, na aukru. Ale předcházelo tomu dlouhé povídáni si z kolegou "Tony2013". Ten kluk se minul povoláním. By přemluvil i umírajícího, že bez těch reflektorů se nedá umřít. Tak jsem je tedy koupil, celkem 4 ks s tím, že nad každou svou nádrž (60x30x30) namontuji jeden reflektor.

Když to pošťačka donesla, v ruce držela malý balíček a já bych dal krk za to, že v té malé krabičce nemůžou být 4 ks, ani kdyby je tam našlapali. Tak jsem to raději před ní začal otvírat a už ve mně stoupal tlak, jak se mnou zase někdo vyje...!  Jsou tam a jsou čtyři. Tlak poklesl, huba šla od ucha k uchu a já mazal domů a těšil se na to, jak těm šupináčům pořádně rozsvítím.

Věděl jsem již předem, že z reflektoru čumí jen třižilový kabel cca 20 cm dlouhý, a tak už jsem měl předem přichystaný síťový kabel s vypínačem zakončený čokoládou, do které jsem následně nastrkal kontakty. Výšku reflektoru od hladiny jsem moc řešit nemohl, protože mám čtyř stojan, a tak jsem omezený mezerou mezi patry. Výška od hladiny ke zdroji světla je tak 20 cm, což se později ukázalo jako ideální. Reflektor jsem umístil přesně do středu nádrže.

Je to tady! Vypínač v ruce, chvíle napětí, soustředěný pohled do temné nádrže. Za současného pronesení známé biblické věty "Budiž světlo" jsem stiskl tlačítko. No...tomu nahoře to šlo asi líp! Ryby koukaly k hladině, mžouraly jak já, když někam na chvíli odložím brýle a v té samé chvíli zapomenu kam. Narážely do rostlin a kamenů a určitě si myslely něco o tom, že ten suchozemský neřád chtěl zase jednou na nich ušetřit a taky to tak dopadlo! No zkrátka, jeden reflektor moc muziky nenadělal. Štefánku, holt nedá se nic dělat, na to se bude muset jinak, odborně. Tak jsem sedl ke kompu, otevřel grafický program a namaloval nádrž v poměru 1:1 a nad ní reflektor s vrženými úhly 120° a výškou od hladiny 20 cm. Vypadalo to asi takto:

F

Bylo mi hned jasný, že i kdyby to světlo mělo větší intenzitu, nepokrylo by to celou plochu nádrže a byla by v ní slepá místa. Takže zkusíme dva kusy a uvidíme. Nejdříve jsem zase zapojil do práce počítač a nasimuloval dva reflektory. Výsledek byl takový:

F

Fajn, říkal jsem si, vypadá to dobře a hlavně se světla překrývají a nádrž tak bude rovnoměrně osvětlená po celé ploše. Takže jsem připojil další reflektor, a rozteč mezi zdroji světla dal 20 cm, podle modelového grafu.

Je to tady! Vypínač v ruce, chvíle napětí, soustředěný pohled do temné nádrže. Za současného pronesení známé biblické věty "Budiž světlo" jsem stiskl tlačítko. No...tomu nahoře to šlo, ale mně taky! JO!!! Tak tomu říkám světýlko! Posadil jsem se na prdítko a čuměl do té nádrže jak bača do tuzexu snad 5 minut. Hledal jsem nějaký nedostatek, problém, nějakou chybu. Chyba nenalezena. Zato pozitiv až až. Když bych to měl po více než měsíci provozu nějak komentovat a porovnat se zářivkou, vypadalo by to asi takto:

LED reflektor versus zářivka.

1/ Zářivkové světlo je tzv. měkké světlo. Dalo by se to přirovnat k zamračené obloze. Světlo nevytváří žádné stíny a věci pod tímto světlem (u strukturovaných ploch to platí dvojnásob) se jeví jako ploché, bez prokleslených detailů. LED světlo je tzv. tvrdé světlo. Dalo by se přirovnat k ostrému slunečnímu světlu. Vytváří stíny a nasvícená plocha pak dostává jiný rozměr a vystupují tak struktury kamenů, listů, prakticky všeho, co v nádrži je. Pohled je pak prostorovější a více realistický.

2/ Měl jsem možnost reflektory testovat i za horkých letních dní. Ocenil jsem je i v tomto případě víc, než bych čekal. Vzhledem k tomu, že jsem jich koupil jen 4ks a tak na dvě nádrže už nezbylo, měl jsem tak možnost vidět rozdíl ve dvou nádržích osvětlovaných zářivkami a dvou osvětlených LED reflektory. Teplota vody pod zářivkou měla 31 - 33 °C, pod reflektorem nepřesáhla 26 °C.

3/ Velkou předností je to, že je světlo relativně vysoko nad hladinou. To jsem ocenil a cením dál, protože do nádrží mám nepřetržitě volný přístup a nemusím manipulovat ze světly a krytem. Pohodlně tak krmím, dělám údržbu, přesazuji kytky, lovím bordel z hladiny a další a další činnosti.

4/ Nebudu tady dělat výpis všech kytek, které ve svých nádržích mám, stačí jen jediná věta. Není kytka, která by nezačala růst rychleji pod LED světlem. Kobercovky nevyjímaje. A že ten růst nebyl nijak nepatrný!

5/ Není to žádné chlubení a nijak se tím nechci dotknout těch, co mají hlavu v péru z řas, jen musím konstatovat a poklepat na dřevo, řasa se mě vyhýbala při zářivkách, pokračuje v tom i pod LED světlem. Tím chci jen říct, že pokud má někdo obavy, že by LED světlo podporovalo růst řas, obavy nejsou na místě. Při rozumné volbě intenzity reflektoru je obava opravdu zbytečná.

Co na to ČEZ a peněženka?

Předpokládám, že tato část zvedne ze židle největší komunitu zastánců zářivek a zarytých odpůrců LED reflektorů. Jsem totiž přesvědčený o tom, že provoz LED reflektorů je daleko úspornější. Je pravda, to nepopírám, že když jsem svítil zářivkou 1x15W a teď svítím dvěma reflektory o výkonu 10W, zdánlivě jsem na tom o 5W hůř. Ale je to jen zdánlivé. Stačí si spočítat pořizovací cenu zářivkového osvětlení a LED reflektoru a okamžitě zjistíte, že jen předřadník stojí víc, než jeden reflektor. Druhý reflektor vás stojí méně, než zářivková trubice a vodotěsné patice. Když do celého komplexu zahrnete to, že předřadník si také kromě zářivky něco vezme, započítáte životnost trubice versus LED čipu, je vše jasné. Námitka, že na větší nádrže je potřeba více reflektorů, je chabá, protože na větší nádrže je i zářivek a všeho kolem nich potřeba více.

Slovo závěrem.

Mám doma zbytečné 4 zářivky 15W/840 a čtyři předřadníky. Nechcete to někdo?

Původně jsem byl domluven s přítelem "Tony2013", že tento článek napíšeme spolu. Já jsem měl na starosti ty kecy kolem a on technickou část ohledně použitých čipu a hlubší pohled do nitra reflektoru, včetně fotodokumentace. Nicméně, bude asi vhodnější, pokud se technická část uveřejní jako pokračování a Tony dostane více prostoru pro své poznatky. Takže pokud vás můj příspěvek neotrávil, můžete se těšit na jeho brzké pokračování.

 

Za správnost informací zodpovídá autor článku, dotazy směřujte na autora. Hodnocení článku hvězdičkami provádí redakce. K článku se vyjádřete pomocí palců (líbilo se / nelíbilo se).

Hodnocení
*****

Líbilo se: 36x Nelíbilo se: 0x Zveřejněno: 08.09.2014 Upraveno: 09.09.2014 Přečteno: 1653x

Schválili: romant ** 09.09.14 • vaaclav ** 09.09.14 • Mrakoplash *** 10.09.14 • slavko **** 23.06.16

Související články
16.09.2014*****LED reflektor 2 - pohled do reflektorové duše1157x
Další články z rubriky Osvětlení
13.03.2012*****LED osvětlení akvarií - III.3749x
17.12.2010*****Levný "provizorní" kryt2632x
02.08.2012*****Výroba LED osvětlení pod vodu807x
16.02.2013*****Celková repase krytu s osvětlením954x
04.02.2017*****Osvětlení akvária LED svítidly T5 - vlastní výroba osvětlovací rampy77x
16.09.2011*****LED osvětlení a jeho regulace2027x
14.03.2012*****LED osvětlení akvarií - IV.5417x
24.09.2010*****Jak vyrobit odolný a jednoduchý kryt6602x
29.12.2013*****LED osvětlení akvária s čipy CREE3570x
09.03.2012*****LED osvětlení akvarií - II.3591x

Komentáře návštěvníků
Celkem: 29 záznamů přidat komentář Funkce je dostupná pouze pro přihlášené uživatele

Reagovat na tento komentář [29] Tuzercbr® 02.11.15 23:15
Zdravim, zaujali me led refletory, dnes jsem si privezl nadrz 185x50x50. Kolik tech 10W reflektoru mam dat aby mi sli pekne kytky? Treba i ten travnik. Dno mam obednane 70kg cerny kremicity pisek 1-2mm a 3D pozadi, take tmave. Diky za rady

Reagovat na tento komentář [28] jakomo77® 17.11.14 20:58
děkuji...

Reagovat na tento komentář [27] Aquasky® 17.11.14 10:38
ahoj jakomo77 pokud jde o led technologii při výšce nádrže 40 cm je možné pěstovat méně náročnější druhy..mám výšku 25 cm a HC Kuba jen tak tak...raději bych doporučoval dvě zářivky jednu 840 a druhou speciálku třeba Aqua glo nebo Philips Aquarelle nebo Sylvania Gro-Lux pokud zvolíš kryt doporučil bych ti ho v místech kde není zářivka(často přední část krytu)umístit led pásky smd 2835 jsou za pár korun a nejlepší SMD čipy a s klidem mohu doporučit stránku www.smdledzarovky.cz/ pokud zvolíš třeba rampu od 4akva vem 3 zářivkovou verzi a 2x 840 doprostřed nějakou zářivku pro rostliny viz výše, pokud chceš stavět na ledkách doporučuji Cree čipy když už tak XP-G2 ty používám při zatížení 750 mA a jsou super zde sou za babku příjdou do 14 dní zadarmo www.fasttech.com/…/ a nebo dražší ale mnohem lepší XM-L2 zde www.fasttech.com/…/ ty nemám vyzkoušené ale mám na ně pozitivní ohlasy, co se barevnosti týče pokud je možné kombinovat studená teplá bílá 7:3 je taky v případě že jsou dostupné zařadil bych modrou ale jak se začneš informovat po internetu narazíš co a jak...led čipy jsou dražší často se doporučuje aktivní chlazení, osobně používám hliníkový chladič ke kterému mám přidělaný malý 4 cm větráček. celá instalace je relativně drahá...proto mám nejraděj zářivky :D

Reagovat na tento komentář [26] jakomo77® 12.11.14 11:00
nejsem zrovna elektro typ :) mám akva 80x40x40 řekl by mi někdo,kolik nebo jaké led ? děkuji...

Upravit Reagovat na tento komentář [25] ® 07.11.14 10:10
Ahojky všem.
Můžu přidat jen kladné hodnocení ledků. Sám mám nad akva 360 litrů led pásky a naprostá spokojenost. Sice vyšli trochu dráž, protože je mám už taky pár let od začátku co jsou tady na trhu no ale co se dá dělat. Když ta úspora tak je potřeba něco obětovat. JInak opravdu pokud se použije teplá bílá ledka tak je to úplně v pohodě. I ladleflektoy jsou teplá a studené bílá.

Reagovat na tento komentář [24] ŠtefanT® 28.10.14 17:14
Ano máš pravdu, uhly na obrázcích jsou opravdu 60°. Ty obrázky nemají ukazovat jak svítí reflektor, ale jak ho umístit, aby do samotné nádrže dopadalo co nejvíce vyzařovaného světla. Vzhledem k tomu, že optika je v případě těchto reflektorů těžko použitelná a intenzita osvětlení od zdroje úměrně klesá, je tento graf upravený k těmto podmínkám. A to, že to podle tohoto grafu funguje, mám možnost denně ve třech nádržích sledovat. Tím jistým způsobem i vyvracím některé názory Aquasky. Jsem totiž jeden z těch chudáků, kteří mají tyto reflektory 20cm nad nádrží.

Upravit Reagovat na tento komentář [23] ® 28.10.14 10:27
Dost podstatná poznámka k obrázkům:
Úhly, které máš znázorněné na obrázku, rozhodně nejsou 120°, ale odhadem tak 60° ! Jaký je rozdíl mezi 120° a 60°, se můžeš podívat tady: www.prirodni-akvarium.cz/…

Reagovat na tento komentář [22] Aquasky® 25.10.14 20:11
ahoj, nechci se nikoho dotknout ani někoho odradit ale: koupil jsem si běžný polský reflektor 10W co se tu všude prodává za 150-300 kč chtěl sem s ním osvětlit nádrž 35x30x30 takže žádnej velkej kalibr...normální miníčko...rostliny: HC, e. magdalensis, subulata, javský mech, řasokoule, anubias, vodní mor takže až na HC žádné světelně náročné druhy...musím uznat, že nejvíce se dařilo řase, světlo u dna je minimální HC naprosto nešel, chci jen říct že pro většinu lidí je tato technologie naprosto nevyužitelná upozorňuji že sem z reflektoru sundal přední sklo a rámeček a položil ho rovnou na krycí sklo...chudáci ti co to mají 20 cm nad nádrží! promiňte ale 10W na 30 l vody, tak očekávám nějaké světlo, když selhal cob čip rozhodl jsem se pro smd jelikož smd čipy jsou u nás ještě z pravěku chtěl jsem nezaizolovanou studenou bílou sehnal sem jen SMD 5050 koupil jsem na to stylovou hliníkovou lištu celkem 320 Kč..já vím dají se sehnat levněji ale já to potřeboval mít hnedka...doma sem si snýtoval rámeček nalepil dovnitř led pásky propojil a světla?..asik tak 2x více než reflektor...kde se chce hádat klidně ukážu fotografie! navíc u metru páeku (90 cm jsem použil abych byl přesný) je spotřeba 7,2 W navíc to svítí po obvodu nádrže dělal jsem 30x20 rámeček tzn. že okraje nádrže nejsou tmavé jako u reflektoru! je to lehčí a jednodušší na manipulaci asik 100x než reflektor, výkonnější, více světla a méně proudu, kdo ještě přemýšlí reflektorech ať si to nejprve dobře ale velmi dobře rozmyslí...a poslední rada na závěr šetřit neznamená ušetřit! Tímto jsem se nikoho nechtěl dotknout pokud s cob čipy máte nadprůměrné výsledky přeji vám to a samozřejmě vám to věřím, ale často i průměrný led pásek by vám to ve výkonu natřel a to jsem ještě nezačal hovořit o výkonových cree čipech :D co se týče nádrží nad 60 cm výšky kdesi jsem četl že dostupné led technologie...tím myslím samo domo pásky a slabé čipy se nedají použít, kdosi s tím experimentoval a světelně náročnější rostliny rostli pomalu nebo vůbec, pokud chcete osvětlit nádrž nad 60 cm doporučil bych vám instalovat cree čipy takové ty 10w ale už čipy vás přijdou na pořádný mailand a to nemluvím o nutnosti aktivního chlazení a výkonného proudového zdroje...ale záleží co chcete pěstovat. vemte si na druhou stranu příklad z pěstíren a také domácích pěstitelů rostlin např. marihuany...nikdo nepoužívá led ani ty nej čipy ale všichni výbojky..ano to co je nejdražší a žere nejvíce proudu ale poskytuje nejlepší výsledky...

Reagovat na tento komentář [21] grunda® 30.09.14 23:58
pěkné, jen by mě zajímalo jak je to s většími a hlubšími akva, třeba 320x80x80 - v zářivkách mi bude stačit 8x54W, co LED?

Reagovat na tento komentář [20] ŠtefanT® 18.09.14 22:07
Yety: 120l, to mi nepomůže, délka a výška nádrže?

Reagovat na tento komentář [19] Ciffik® 17.09.14 14:41
Yety: ten reflektor z odkazu má krytí IP65 a to určitě neznamená vodotěsnost, tak na to bacha

na ,,hraní" s vodou by musely mít IP68

Upravit Reagovat na tento komentář [18] ® 16.09.14 19:55
Ja mám na 120l , 3x

www.ledtip.cz/…

1 teply a 2 studené ( jo bavím se o barvě :D) abych řekl pravdu dost sem to přehnal možná by stačily 2x. Výhoda je že to má všecko v sobě stačí je propojit a fláknout do zásuvky , navíc sou vodotěsné takže naprostá spokojenost.

Odhald bych ře to má jen o něco málo větší svítivost než zřivka ( hrubý odhad je 20W led 25 zařivky)

Reagovat na tento komentář [17] Werty74® 16.09.14 11:00
Tak Štefane ty bys ukecal asi i hluchého,uvažoval jsem o zářivkách,potřeboval bych na nádrž asi 4x 90cm,myslím ale že bude opravdu uspornější a příjemnější použít ty reflektory.

Reagovat na tento komentář [16] madmax1200® 16.09.14 05:09
Porad se nemohu rozhodnout,zda jit do led pasku v kombinaci se zarivkami nebo do reflektoru.Ty reflektory me lakaji,co se prosviceni do hloubky tyka.Predpokladam,ze v tomto ohledu budou ucinejsi.A co barva tepla,ci studena bila.Cipi predpokladam 5050.

Reagovat na tento komentář [15] ŠtefanT® 14.09.14 18:52
na 120cm nádrž ve výšce 20cm od hladiny 4ks reflektorů

Reagovat na tento komentář [14] madmax1200® 14.09.14 18:38
tak alespoň ta plocha by pro začátek stačila ;-)

Reagovat na tento komentář [13] ŠtefanT® 14.09.14 16:55
popravdě, dokážu říct, kolik reflektorů bude potřeba na pokrytí celé plochy akvária, to by mi graf ukázal, nedokážu si ale troufnout odhadnout, jak silné ty reflektory na tak hlubokou nádrž bude potřeba. Třeba poradí někdo, kdo je již v podobné nádrži používá

Reagovat na tento komentář [12] madmax1200® 14.09.14 15:25
Pěkný članek.Nadchl.Kolik reflektoru na moji nádrž 450 l hloubka 60 cm.Jedu 4 x 30 w zářivkové trubice a je to bida.Rostlinky sice za mohutné podpory hnojení a CO2 rostou,ale připadá mi,jako by i stinily samy sobě a spodem hnědnou.

Reagovat na tento komentář [11] Robo® 13.09.14 16:13
Koupil jsem si od Štefana 3 tyhle reflektory. Mám je zapojené a je to opravdu jiné. Čeřící se hladina háže stíny a je to celkem rušivý element, ale dá se na to zvyknout případně upravit rampu aby tolik nedělala vlnky. Oproti zářivkám je v nádrži celkem tma i když mám 3x10W reflektory a mám obavy zda mi budou prosperovat kytky když jsem tam pral 70W zářivkama.

Reagovat na tento komentář [10] ŠtefanT® 11.09.14 17:20
ano pokud se hladina čeří, třeba rozstřikovací rampou, k tomu efektu dochází. Mně osobně to nevadí, ale souhlasím, že pro někoho to nemusí bít příjemné.

Reagovat na tento komentář [9] daren® 11.09.14 15:32
Jen poznamka k tem stinum - ja osobne jsem pri prechodu k bodovemu osvetleni zaznamenal hlavne velky pohyb stinu na dne. Proste jak se trochu byhe hladina, dela to na dne vlnky. To se nemusi libit kazdemu, ja jsem si docela dlouho zvykal, nic pro epileptiky :) Mozna ze u hlubsich nadrzi ten efekt nebude tak patrny, ja mam cca 20-25cm vody..

Reagovat na tento komentář [8] ŠtefanT® 11.09.14 07:52
pokud rostliny během týdne začaly na světlo reagovat rychlejším růstem a v dalších týdnech v tom pokračovaly, je těžké předpokládat, že se najednou rozhodnou na tom něco měnit. Ostatně, jak popisují kolegové ve svých komentářích, zkušenosti mají stejné i při delším používání reflektorů, než je 1 měsíc. To samé platí i o řasách. Pokud se během měsíce nezačaly tvořit, nelze očekávat, že by se tvořit začaly. Pokud ano, nebude to mít na svědomí světlo, ale jiný činitel.

Reagovat na tento komentář [7] slavko® 10.09.14 23:32
Dovolím si poznamenať, že mesiac skúseností je málo na robenie záverov. Stačí to tak na konštatovanie, že to svieti (alebo nesvieti) pekne ;-) ale rastlinkám môže reakcia trvať dlhšie...

Reagovat na tento komentář [6] Tony2013® 10.09.14 22:10
Uz se na tom pracuje.Popis foto atd.

Reagovat na tento komentář [5] ŠtefanT® 10.09.14 21:59
Lucky005, přečti si slovo závěrem až dokonce :-)

Reagovat na tento komentář [4] Lucky005® 10.09.14 21:57
mozna by to chtelo fotky tech reflektoru (detailnejsi popis, specifikace, kalkulace...) a pripadne jak to vypada i jako celek, proste trochu ze zivota :D

Reagovat na tento komentář [3] Davik59® 10.09.14 19:22
I ja podlehl a vyzkoušel 2x 10W LEDky a nemohu si stěžovat. Rostliny rostou rychleji, nádrž je lépe a levněji osvětlena. Co víc si přát. A jak jsi psal o těch stínech, opravdu se na to akva lépe kouká :) Za článek a názor palec :)

Upravit Reagovat na tento komentář [2] ® 10.09.14 14:55
Svítím s reflektory 1,5 roku. Spokojenost. Na nenáročnou nádrž na svētlo, jakou je Malawi, jsou dostačující i ty 10ti wattové. Článek se mi líbí

Upravit Reagovat na tento komentář [1] ® 10.09.14 13:01
Už se těším.

Další články tohoto autora
16.09.2014*****LED reflektor 2 - pohled do reflektorové duše1157x
26.06.2014*****Skimmer vlastní výroby za pár korun1239x



© RYBICKY.NET - http://rybicky.net/clanky/1377-led-reflektor-ano-ci-ne