Přihlaste se a využijte web naplno RYBICKY.NET »

Bojovnice v mučiarni zvanej Betta Kit

 

Články » Bojovnice v mučiarni zvanej Betta Kit   Vytisknout tuto stránku 

Bojovnice v mučiarni zvanej Betta Kit

Publikováno: 16.07.2014 • Autor: © Aquatica • Rubrika: Začínáme

Áno, tento článok, bude o niečom, na čo nie som ani trošku hrdá, za čo sa veľmi hanbím, a veľmi by ma potešilo, keby sa tomu ostatní  "chovatelia" vyhli.

Kým som študovala v Brne a bývala na ubytovni v poloprázdnej izbe, neustále sme so spolubývajúcou uvažovali, ako si izbu vylepšiť a samozrejme nasťahovať si tam niečo živé. Niečo, čo nie je hlučné, netreba to venčiť, vydrží to weekend bez nás (sem-tam). No jasné... rybky by boli super!!! Videli sme tie malé betta kity.. pozerali na ne... nekúpili sme ich... ale za dva týždne som prišla do práce a čo nevidím- bojovnica v tom trojlitráku, umelý kvet, tvárila sa celkom spokojne. Šéfová idúc okolo mňa hovorí: "ak sa Ti páči, tak si to celé zbal a zober, aj tak tu byť nemôže".  A tak som mala svoju prvú bojovnicu.

F

 

Veď je to pecká, je krásna, stačí jej tak málo... len škoda, že je sám, veď bojovnice sú krásne, keď ich je niekoľko v nádržkach vedľa seba a môžu sa predvádzať. Tak sme si kúpili ešte jednu. Lenže túto som nestihla ani odfotiť... Kúpila som ju v jednom veľkom, nemenovanom reťazci a dožila sa u nás 6 týždňov. Veď sa to môže stať, že tá rybka nie je ok.

Nebudem to rozoberať dopodrobna... skončilo to pri štyroch takýchto "pľuvancoch".

F

 

Sem som už aspoň dala živé kvety...

F

 

Strašne sa nám to páčilo... aj keď to bolo komplikované, lebo sme stále menili vodu, ktorú sme nechávali odstáť 24h... ale stále to bolo super... len náš strašne štvalo, že vždy ubehne max. mesiac a tá bojovnica je taká čudná, bez farby, plutvy má zložené.. pohybuje sa len málo... esha u nás tiekla potokom a pritom všetci vraveli, že bojovnica- to je nezmar... všetko prežije.... a hlavne vo všetkých tých akvaristikách sa to človek dozvedel, aj to, že toto je pre nich vhodné, lebo nie sú veľký plavci a majú malinké teritórium.... tak prečo ich trápiť vo veľkom akvarku??

Nedalo mi to a konečne ma napadlo pozrieť sa na net, čo sa o tom píše tam. Narazila som na rôzne fóra, medzi iným aj na rybičky, a pochopila, že ak sa niekde priznám, tak budem ukameňovaná.  Samozrejme zmeniť to rýchlo nebolo jednoduché, v medzi čase som sa vrátila domov a rybky so mnou, ale už len tri. Vedela som, že chcem veľké akvarko, ktoré som napokon dostala. Jedna bojovnica putovala doň a pre druhé dve som kúpila 20l akvarko, ktoré som predelila, kúpila som nový filter aj ohrievač a chlapcov presťahovala. Po krátkom čase to však jeden z nich vzdal a druhý tak získal celý objem pre seba.

Toto sú fotky toho statočného, ktorý to pol roka v betta kite prežil:

1. Takto vyzeral, keď som ho doniesla domov.

F

 

2. Po pol roku úplne stratil chvostovú plutvu, ktorá aj po doliečeni nerástla, lebo neplával- nebolo kam! Táto fotka je po mesiaci v novom akvarku kedy mu dorástla aspoň časť plutvy...

F

 

3. Po troch mesiacoch v novom akvarku plutva rástla, aj keď nie do pôvodného tvaru, ale rástla. Rybka naberala farbu, nebola taká vyplašená.

F

4. Po siedmich mesiacoch v novom akvarku.

F

 

Dnes je táto bojovnica starým pánom, slepým na jedno očko, má podivné zvyky ale stále žije... a žili by aj tie ostatné, keby som im od samého začiatku dala to, čo potrebovali. Je jedno, čo človek chová, či psa, mačku, andulku, alebo rybku... Keby niekto zavrel psa na balkón a nechal ho tam, bolo by to týranie a všetci by to vedeli. BettaKit je týranie. Mrzí ma, že som na to prišla tak neskoro a nechala sa ukecať predajcami o tom, ako je to v pohode. Dnes sú tieto plastové kelímky v pivnici a nemám chuť ich ani predávať- s vedomím, že v nich bude trpieť niekto ďalší.

Pôvodne som sa týmto príbehom nechcela "chváliť", ale sem-tam človek aj tu narazí na nadšenca podobného druhu, a možno to tých ďalších odradí... aj keby len jedného...

 

A na margo predajcov, práve včera som videla ako jeden predavač v istom chovateľskom obchode tvrdil pani s dievčatkom, že keď si kúpia jedného terčovca, tak v 50l akvarku bude v pohode, lebo to nie je náročná ryba... našťastie sa tej pani zdal veľmi drahý...

 

Na záver jedna fotka môjho starčeka z predvčera.

F

 


 

Za správnost informací zodpovídá autor článku, dotazy směřujte na autora. Hodnocení článku hvězdičkami provádí redakce. K článku se vyjádřete pomocí palců (líbilo se / nelíbilo se).

Hodnocení
*****

Líbilo se: 81x Nelíbilo se: 2x Zveřejněno: 16.07.2014 Upraveno: 17.07.2014 Přečteno: 1032x

Schválili: Mrakoplash *** 17.07.14 • Heimdall *** 17.07.14 • romant *** 17.07.14 • vaaclav *** 17.07.14

Související články
Žádné související články
Další články z rubriky Začínáme
07.06.2012*****Akvaristika, aneb dílo začátečníka1151x
10.11.2013*****Jak se shání korýši434x
12.01.2017*****Použití moderních přípravků na úpravu vody v akváriu. Ano či ne?481x
22.10.2016*****Ako som rozsvietil a prerobil Diversa startup 509x
22.10.2012*****Rostliny - od začátku do konce67x
12.07.2015*****Jaké je nejlepší krmivo pro akvarijní ryby?33x
13.10.2016*****Akvárium – hotový set nebo si složit vlastní?555x
06.08.2013*****4AQUA, Atman, Aqua-nova – mé zkušenosti s osvětlením662x
12.12.2015*****Nákup ryb727x
27.01.2008*****Kolik rybiček si mohu dát do akvária26628x

Komentáře návštěvníků
Celkem: 27 záznamů přidat komentář Funkce je dostupná pouze pro přihlášené uživatele

[27] AliceCullen® 10.03.2017
Co na to říct (napsat), obchodníci prodají cokoli. jen když je tržba. Natěšený začátečník bohužel většinou naletí.

[26] NikyH® 30.09.2016
Taky bych se ráda vyjádřila k těm plivátkům a jaký je můj pohled na věc a pohled na věc z pohledu prodavače ve zveráku.

Přibližně před rokem jsem začala brigádničit v nejmenovaném zveráku a tím se mi dostaly do povědomí bojovnice. Dřív jsem se o ryby absolutně nezajímala a při představě "bezúdržbového" akvárka na stole s jednou rybou (která kromě 3 granulek denně a jednou týdně vyměnění vody vlastně nic nepotřebuje) jsem o běťákovi začala uvažovat. Jenže pořád nebyla "ta pravá chvíle". Z menších poboček bez akvaristiky jsem se potom dostala na větší, kde je celá akva stěna a akva sortiment. Krmení, odkalování, učení se sortimentu.. Nějak mě to chytlo a začala jsem uvažovat, se si toho rybáka pořídím. Koukala jsem, kde sehnat levněji akvárko (přece jenom, 2 l vody a chtějí za to pětikilo?) a nějak jsem se dostala sem, na rybicky.net. A začala jsem číst a zkoumat a porovnávat a vymýšlet. Takhle jsem se motala asi 4 měsíce, než sem akvárko pořídila.
Z 2 litrového plivátka jsem postupně v představách přešla na 10 l, potom na 20, na 30.. Jenže 30 l, to už by se mi víc vyplatil 54 l set a mohla bych mít víc než jednu rybu. Jenže 100 l akva stojí skoro stejně 60 l akva.. Čtením různých příspěvků, diskuzí, článků, blogů.. jsem se z 2 l plivátka s barevným pískem a umělou kytkou najednou dopracovala ke 100 l s živými rostlinami. A jsem ráda za to, že jsem taková, že před pořízením každého zvířete, co bych chtěla, si o něm prvně něco zjistím a teprve potom jednám.

Z brigádníka je ze mě specialista prodeje a tím mám i větší zodpovědnost a musím toho i víc znát. Alespoň to tak vnímám. Bohužel, 2 l plivátka jsou moderní a já bych je měla ke každé bojovnici nabídnout - prostě to tak máme stanoveno. Omlouvám si to tím, že 2 l jsou pořád lepší, než kelímky, ve kterých nám je vozí a ve kterých na některých prodejnách zůstávají. U nás naštěstí ne. Snažím se ale zákazníky přesvědčovat, že čím větší akvárko, tím spokojenější ryba. Někdy to zabere, někdy ne. Bohužel, bude poptávka, bude nabídka.
Ale pár světlých stránek to má. Jsou lidi, kteří se přesvědčit nechají. Jelikož jsme největší prodejna v našem regionu, hodně ostatních poboček posílá zákazníky k nám. Několikrát jsem už slyšela, že mají zákazníci malé betárko s tím, že ji bylo v jiné naší prodejně řečeno, že nesmí být s žádnou jinou rybou ani živočichem a k němu mají i velké akvárko. Hrozně se potom diví, že toho beťáka můžou klidně dát do toho velkého, kde mu bude líp. Nebo perlička - slečna chtěla do 10 l akvárka 10 ryb s tím, že má doma beťáka. Bylo jí prý řečeno, že co litr, to ryba.. Nakonec odcházela s živou kytkou a bez ryb a později se vrátila a děkovala mi, že rybák konečně plave, neleží u dna a narostla mu ploutvička!

Abych to shrnula, protože to dá na celý článek a nevím, jestli to vůbec někdy někdo dočte. :D Chce to lidi informovat. Bohužel, ne každý si zjišťuje před pořízením čehokoliv, jaké to má nároky. A pokud jsou prodavači nezkušení, slyší "beťák = 2l a nesnáší ryby" a ventilují to dál, tak se pak není čemu divit..

[25] janesik1xjakep® 27.02.2016
Ahoj, super článek, bohužel se to vidí celkem dost často, nicméně by to mělo být na dveřích každé akvaristiky a každý kupující by měl mít povinnost si to přečíst.

Upravit [24] ® 26.04.2015
Veľmi pekné! Kiež by takto precitli všetci ,,tiežakvaristi,,
Ryba nedokáže urobiť ,,psie oči,, a tak si veľa ľudí myslí,že nemá svoje pocity.
Želám veľa úspechov :-)

Upravit [23] ® 22.04.2015
Někde jsem zahlídla, že je novinka "bettárium" 1,25 litrů, takže třílitrák ještě dobrej. Každopádně co vím, tak samcům nedělá dobře když na sebe vidí, jsou pak stále ve stresu.

Upravit [22] ® 13.04.2015
Je to strasny ty chudaci v kelimcich ale ujmout se jich vsech nemuzu ty barevny plastovy boxy je otres

[21] Th0mas® 24.11.2014
Pěkný článek ...palec hore... také vždy trpím, když vidím ty chudinky v malých kelímcích a doufám, že si je někdo co nejrychleji koupí a dá je do rozumné velikosti akvária...nejlépe díky dobré radě prodavače, který má v sobě aspoň kus lásky k přírodě jako Antarra... díky

[20] Aquatica® 29.10.2014
Si jedna z mála, ktorá to tak vníma. Nechcela som samozrejme generalizovať o predavačoch a predavačkách- spomenula som aj toho milého, ktorý mi poradil, a dobre poradil- faktom však ostáva, že väčšinou sa snažia predať za každú cenu a čím neskúsenečjší kupujúci, tým lepšie. A to sa netýka len veľkých reťazcov. Na druhú stranu uznávam aj to čo spomínal niekto iný (neviem teraz nick a nechce sa mi to hľadať), že je to ako ísť si kúpiť auto podľa farby a neprečítať si o ňom doma nič, veľa ľudí si povie "chcem akvarko" a prvá cesta nevedie do knižnice(na internet), ale priamo do obchodu. No pre predavača nie je nič lepšie a jednoduchšie. Predá akváruim, filter, ohrievač... všetko čo treba.. prípadne v podobe setu a keď je pradávajúci dostatočne tupý, kúpi rovno aj ryby... aj to som už zažila...ten pokus zatvoriť človeka na 24 (ja by som povedala aj viac)h do priestoru 2x2 metre je dosť dobrý. Asi začnem zvažovať realizáciu.
Ale späť k Tvojej práci, ďakujem, že ľudí odhováraš a snažíš sa ich nejako usmerniť. Nesmierne Ťa za to obdivujem a vážim si Ťa- za všetky rybky, ale aj iné zvery...

[19] Antarra® 21.10.2014
Za mě musím říct, že krátkou dobu pracuji v jednom nejmenovaném zverimex řetězci. Je to pro mě úžasná zkušenost, každý den se dozvídám něco nového, i od zkušených zákazníků, kteří se rádi podělí o své postřehy. Začínám však být velmi alergická na tvrzení "máme doma bettu..." Protože "betta" tomu lidi říkají až teď, když jsou v módě Betta Kitty. A to znamená, že mají bojovnici v dvoulitrové nádržce z levného plastiku. Snažím se jim to vymluvit. Když za mnou přišla slečna, že by k ní chtěla aspoň neonku, podařilo se mi ji v tomto chovatelském nadšení zarazit. Maminku s dětmi, která si naporoučela asi 10 různých rybiček do "velké sklenice" už bohužel ne. Máme pár bojovnic v nádržkách a spoustu ve zmíněných malých kelímcích. A ano, je mi jich hrozně líto, ale nemohu s tím dělat nic. Mohu jen lidem vysvětlovat, že je to zlo a ať si tu bojovnici koupí do většího akvária. Prodavači bohužel prostě mnoho nezmůžou, tohle skončí až když ta úžasná plastiková bettárka přestanou být zase v módě. Nehledě na to, že ten set stojí přes 600 Kč a přitom za méně než polovinu se dá sehnat i slušnější skleněné akvárium...(ale to by bylo moc práce, že.) Nejlepší by byla propagace, medializace, osvěta (co takhle natočit člověka 24h zavřeného v místnosti 2x2 m a hodit to s příslušným popisem na net?)...ale kdo se toho ujme??

[18] regeditka® 08.10.2014
Nejsou to jen bojovnice v láhvích od okurek, co třeba závojnatky v kouli? Terči v 50ti litrech? Prodavači v akvaristikách jsou ve většině případech (výjimky se najdou) jen loutky, kteří dostanou produkt a prodávají bez jakýchkoliv znalostí :-( Sama jsem toho svědkem až moc často. Díky bohu za tyto stránky, odborná fóra a uživatele, kteří se snaží šířit dál získané vědomosti, zkušenosti a pomůžou nováčkům se vyvarovat chyb a tím předejít utrpení rybek a jiných tvorů.

[17] Johny® 09.08.2014
Naprostý souhlas, leč jsem s tím taky začínal. Začal jsem Bettárkem o 2 litrech a tam jsem měl svoji první rybku, pravda že po týdnu jsem usoudil, ža takhle se žít nedá a sehnal jsem o něco větší. Ted mám Bettaka ve 112 litrech.
V Bettárku se nedaří ani rostlinám a ani těm rybám..

[16] deck® 29.07.2014
Naprosto s tebou souhlasim a z těch Betta kitů mi je fakt zle! Když to někde vidim a vidim ty prodavače a prodavačky, jak jim to příde naprosto mormální a chtěj to bezestudu někomu púrodat, tak mam fakt strašnej vstek! Děkuju, že jsi napsala tento článek a doufám, že si ho přečte hodně lidí, který o tomto týrání uvažuje a rozmyslí si to. Je to něco jako kytka, která je chvíli krásná a stejně za chvíli chcípne. Díky za super článek.

[15] Aquatica® 28.07.2014
krátkodobo to chápem, živé rastlinky a časté výmeny vody som robila aj ja.. a zas každodenná výmena vody mi tiež nepripadá veľmi vhodná, aj keď je "nová" voda odstáta... ono je asi rozdiel aj to sklo a plast, každopádne na dlhodobé ubytovanie sa mi to nepozdáva, a keďže (napriek tomu, že sa to zjavne dá) mne sa to prostredie nepodarilo vytvoriť a myslím, že väčšine neskúsiných akvaristov tiež nie, tak to nerobím a robiť to nebudem.
Hlavne si myslím, že je veľký rozdiel, keď sa niekto zaoberá chovom a má skúsenosti, a keď úplný "neakvarista" príde do predajne a povie si, že sa mu to páči a chcel by to, a samozrejme sa mu zdá mimoriadne vhodné začať maličkým akváriom a predavač nemá na práci nič lepšie, len mu povedať, že to je pre Bettu super, a stačí jej tam len ten štrk a vodu vymeniť tak raz za 4-5 dní... a to je to o čom ten článok primárne je... nie o skúsených akvaristoch s odchovmi a a podobne.. ale samozrejme ďakujem za reakcie

je super vedieť, že sa to dá... ale veľmi by som to nerozširovala medzi začiatočníkmi :)

Upravit [14] ® 27.07.2014
Samce mam taky ve 3 litrech a mam jich asi cca 100 vždy než jdou do prodeje, stačí se o to starat a funguje to tot mé zkušenosti

Upravit [13] ® 26.07.2014
v troch litroch mam chovne samce ale vodu menim každy den a maju tam žive rastliny a krmim mrazeným živým a občas suchym krmivom a prosperuju... len treba sa vediet o to starat a niečo vediet o vode rybach a tak ;)

[12] grunda® 24.07.2014
bettu ve třech litrech? s ledovým ksichtem, jen je třeba se o ni pořádně starat

[11] Doublecow® 24.07.2014
Asi by býlo zajímavé vědět, co tomu říkají všechny ty ochranářské organizace a v neposlední řadě i příslušné státní orgány (veterinární správa), kdejaká televize má sledovanost z toho, že ukazuje týrané koně a jiná zvířata, píší se nové zákony a tady takzvané odb/p/orné obchody provozují takto své kšefty. Lidem to je celkem jedno, protože často žijí v podobných podmínkách a někomu může přijít denně čistá voda jako luxus nota bene pro nějakou titěrnou rybičku. Článek je bezva, ale asi jako volání žíznivého na poušti ..., ten by asi uvítal takové betárko a nepohrdnul by ani bojovnicí.

[10] sivon® 21.07.2014
Díky ti za odvahu napsat článek a hlavně za snahu něco se dozvědět a následně řešit chyby. Asi hodně z nás má nějakou podobnou zkušenost, na kterou asi není moc hrdý, ale důležité je, že jsme se dokázali z chyb poučit, posunout se dál a hlavně - vytrvat u akvaristiky :-)

[9] Aquatica® 19.07.2014
Áno... tá bezmocnosť je strašná, ľudia to húfne nakupujú, napr. aj moja kamarátka... ktorej som povedala, že to nie je dobré a skôr ako som povedala prečo, som sa dozvedela, že: " toto je špeciálne pre bojovnicu, tak aby to vyhovovalo jej potrebám" (podotýkam, že v akvarku bol len v jednej časti modrý štrk a nič iné) a "bojovnica sa má ako prasa v žite". Našťastie sa mi ju podarilo ešte v ten deň presvedčiť na kúpu väčšieho akva, aj keď to dalo veľa práce...

[8] lhajek® 19.07.2014
Bohužel mám v rodině podobný případ ... sice Bojovnici nemají v tom prťavém betárku (je to drobátko větší), ale o údržbě akva netuší absolutně nic a nechtějí si nechat poradit ikdyž viděli u mě jak takové akvárko má vypadat a co se s tím má dělat. Argument byl jednoduchý: v akvaristice říkali ..... Nejvíc mě štve bezmoc cokoliv s tím trápením rybky udělat ....

Za mě si tenhle článek zaslouží 5 hvězdiček a ne jen 3.

[7] Aquatica® 19.07.2014
ďakujem za ohlasy, tie kelímky radšej ani nekomentujem. Resp. tie ešte viac v ľuďoch evokujú ten dojem, že ten betta kit je vlastne v poriadku, lebo keď v obchode "v pohode" žijú v tých kelímkoch, tak prečo nie v trojlitrovej nádržke?

Upravit [6] ® 19.07.2014
Krásný článek!
Pro mě jsou bojovnice,
vždy při vstupu do akvaristiky, kde je mají vystavené v kelímcích o ani ne 2 dcl,
synonymem pro týrané zvíře.

[5] slavko® 18.07.2014
Nikto učený z neba nespadol, ale priznať si to dokáže málokto! ;)

[4] Aquatica® 18.07.2014
tak... chybami sa človek učí, len ma napadlo, že keď to napíšem, tak na tie chyby už nebudú musieť doplatiť ďalšie rybky. A trebárs možno ľudí napadne, že to hovoria predajcovia nemá s realitou nič spoločné... hoci, tu na fóre to vie asi väčšina... pre mňa to bolo sklamaním, hlavne to, že to človeku povedia v akvaristike... nie v Hornbachu, aj keď dnes som narazila na ozaj dobrého predavača, ktorý len tak niečo nepredal a naozaj sa snažil poradiť... ale väčšinou je to o snahe predať... čo najviac, čiže čím skôr tá rybka skape, tým lepšie, lebo si človek príde kúpiť druhú... stretla som sa s názorom, že bojovnica žije len 4-5 mesiacov a potom si treba kúpiť druhú- v betta kite určite...

[3] invalida® 18.07.2014
Tak teda chválím a propaguju...kdyby se jen jednomu rozsvítilo.

[2] vondr001® 18.07.2014
Chybami se člověk učí...

[1] LinaDee® 18.07.2014
Palec hore!

Další články tohoto autora
11.05.2014*****USA- Monterey Bay Aquaruim366x
09.05.2014*****Lacný kryt s osvetlením - výroba778x

© RYBICKY.NET - http://rybicky.net/clanky/1363-bojovnice-v-muciarni-zvanej-betta-kit-