Vývojová deska Arduino Uno a její využití v akvaristice
Divam se do pdf, existuje ve dvou typech, pro stmivani napetim s pismenem "D" na konci oznaceni a pismenem "P" pro PWM.
Pripojis 5V na stmivani a jas jde na pulku, predpokladam ze mas typ "D". Nicmene to neni velke bebi, stacilo by PWM vyfiltrovat a zesilit na 0 az 10V. Bohuzel nikdy nebudes stmivat od nuly, kdyz se podivas do katalogoveho listu, nejdriv nic, nic a pak skok, proste pomale rozsveceni od nuly nejspis nebude...
EDIT:
www.meanwell.com/…
Tak já se nakonec taky pustil do arduina, ale mám takový problém díky mé neznalosti v elektronice. Musím nějak pomocí 5V z arduina ovládat 10V pro proudový zdroj LED. Našel jsem takové pěkné schéma, ale nějak mi to nefakčí a já nevím co mám špatně. Když připojím arduinových 5V, tak se zdroj stmívá krásně, ale jen do 50% zdoje, logicky
Nemohl by někdo poradit prosím?
Starší reakce
Já jsem řešil úplně stejný problém, také mám tento RTC modul. Nakonec jsem přišel na to, že bylo úplně nejjednoduší, když se časomíra vždy v 19:00 na několik vteřin zastaví.
Tímto jsem se dostal na takovou přesnost, že se to za měsíc rozejde o max 1-3 vteřiny, záleží na okolní teplotě.
Nevím, jestli je to elegantní řešení, ale je jednoduché a funkční.
Starší reakce
A jeste mne napada jedna vec. Obcas se lze setkat se spatnou filtraci napajeni, a tak se na napajeni objevuji pulsy, pronikajici vsim. Takoveto obvody s oscilatorem jsou na to pochopitelne citlive a kdyz jim jina elektronika takhle "zprijemnuje zivot", mohou delat psi kusy. Nasel jsem si schema, na modulu je napajeni filtrovano dvemi kapacitami 100n (C1 a C2). Zkusil bych paralelne k tem kondenzatorum pripajet 1nF/NP0 (posadit na ty stavajici) a napajeni do modulu privedl pres tlumivku rekneme 22uH az 100uH. Staci uplne obycejna, treba tahle:
www.gme.cz/…
Nerikam, ze to pomuze, ale pokud je na napajeni svincik, muze to pomoct.
Tu kapacitu bych vzal v klasice, polozil ji na pouzdro DS1307 a vyvody prihnul a pripajel k vyvodum DS1307. Nakup si (pokud nemas) 10pF, 12pF, 15pF, 18pF, 22pF, 27pF, 33pF, 47pF a zkus treba 18pF jako prvni. Stoji to houby, a i kdyby moc, vic jak 20Kc na to nemuzes potrebovat. Ty kodany vem ve hmote NP0.

Používám toto. SW kompenzace by taky šla, ale pořešit i tu kapacitu by asi nebyl marný pokus
Jde-li o DS1307 a predbiha se, zkusil bych doplnit zapojeni mezi jeho vyvody 1 a 4 kapacitou rekneme 10 az 47pF. Neco takoveho tam pridej a zkus co to udela, je to mezi vstup oscilatoru a GND. Kdyz to pomuze, jen hodnotu dolad.
Kdyztak uved co jako RTC pouzivas, at se muzeme podivat, o co presne jde.
Kluci, blbne mi RTC čas, jak modul tak i přímo na arduinu. Problém je v tom, že se čas buď předbíhá, nebo zpomaluje. Máte s tím taky problém? Existuje řešení? Tohle mě docela brzdí v použití, za měsíc se čas předběhne o 17minut, což je docela průser.
Možná by šlo denně o půlnoci nějaký čas odečíst, aby se to nepředbíhalo, ale nemyslím si, že tohle je řešení.
/ampérmetr se mi pořád nedaří rozchodit, nejsem programátor, absolutně se v tom nevyznám, umím to jen mechanicky připojit
Našel by se někdo, kdo by mi s tím pomohl?

Přerovsko osobně by bylo nejlepší! A samozřejmě né zadarmo

Starší reakce
Díval jsem se, bohužel ty akce bejvaj dost daleko na to abych vyrazil

S Arduinem nedelam, ale rychlym hledanim...
openenergymonitor.org/…
Treba knihovnu, ktera je tam ke stazeni, vyuzijes

.
Kluci, nějak mi nechce šlapat ampérmetr na střídavinu 230V (odběr filtru) nemá někdo fungující kód? Podle informací by to mělo měřit v jistý čas po jistou dobu a to nějak neumím napsat... Díky
Starší reakce
A mimo jine se divam, jedna akce je uz i vyhlasena:
robodoupe.cz/…
Komu by se to zdalo mimo, ona robotika a automatizace/elektronika kolem akvaria maji k sobe hodne blizko, je to casto o tomtez, jen jinak aplikovanem.
Jsem rád, že jsi to sem dal. Hned to prozkoumám

To je od Hobbyrobotaku
www.hobbyrobot.cz , vztahuje se k nim i e-shop
www.snailshop.cz . Kluci jsou ochotni a pratelsti.
Doufam ze to nebudete brat jako nejakou nevhodnou reklamu, ackoli se s klukama znam osobne, obcas mivaji volne pristupna setkani robotiku, pokecat o svem problemu s lidmi z oboru muze byt fajn.
Hledal sem něco kolem programování pro Arduino a narazil sem na
www.hobbyrobot.cz/…
Mohlo by se to někomu hodit

Starší reakce
Potrebujes vic nez 8bit PWM, vice hodnot PWM, tot cele.
Mrkni sem:
forum.arduino.cc/…
Ovsem jen co jsem v rychlosti nasel, a i kdyby to takhle slo, stejne to ono nebude.
I kdyz zkus to rozsvecet nad akvarkem, ono Ti to takhle na primy pohled na LED neprijde, ale v akvarku se ledacos ztrati.
Nicmene nez vecne resit nejake obezlicky, nepredpokladam ze je to posledni co v elektronice delas...
cz.farnell.com/…
Za ty prachy mit cele vyvojove prostredi s JTAG do USB a pokusnou (zde klidne aplikacni) deskou, no co muze kdo chtit vic. Kdo zvladne Arduino a nema v hlave slamu, tohle musi taky, on ten Arduiini jazyk je jen pomuchlane Cecko, tak proc to nenapsat v Cecku rovnou

. Jinak tyhle kity existuji pro celou radu LPC, takze kdyz par kacek pritlacis, muzes mit tuhle 120MHz priseru:
cz.farnell.com/…
Arduino je pro lidi, kteri si chteji neco udelat, ale nikam nepokracovat, nejaky rychly vysledek bez vetsich znalosti a klidne i dosti omezeny, hlavne ze to nejak jede.
Mimochodem, mrkni sem:
gme.cz/…
Ty menice maji primo PWM vstup. Drzi proud LED (typem menice je pevne dan proud) i pri zahrivani LED a zmene ubytku napeti na nich, takze je komplet o vykonovy vystup postarano, LED jsou v nejlepsi peci

. Je to pulzni zalezitost, s vysokou ucinnosti (mam 3ks v provozu, decentne se za provozu ohrivaji).
Pravda, neni to uplne nejlevnejsi mozne reseni.
mno to je ten muj druhyproblem ze pri hodnote 0 z 255hodnot led nesviti a pri hodnote 1 z 255 hodnot uz sviti moc pro to aby to bylo plynule rozsveceni :(
tohle ale nevim jak vyresit.
MOSFETu je dnes spousta, modelari hodne pouzivali tyhle (dnes uz si spis veci kupuji nez bastli):
gme.cz/…
protoze uz pri hodne nizkem napeti Vgs pusti dost velky proud.
Pokud by se Ti MOSFETy nejak ovlivnovaly, slo by o zkrat a nebo preruseny spoj, jinak dobre zapojene jsou proti nejakemu vnejsimu ruseni dost odolne. MOSFETy najdes i v hodne tezkych aplikacich (treba prumysl) a ver mi, problemy s nimi nejsou (pokud je nekdo spatne nezapojil).
0 30.10.2013 15:08
Masoxik [12] - Cichlidy udelal jsem jeste jeden test. Na zminene 4 vystupy PWM arduina jsem pripojil diody naprimo bez pouziti tranzistoru. Na vystupech je max napeti 5v, ale to nevadi. na vystupech bude max napeti az v druhe polovine programu. vim ze i tak trpi, ale mam 200 techto diod za par fufnikodolaru. takze tam nedavam zadny predradny odpor. nicmene zde k pulzovani nedochazi.
nicmene jsem si ted pri psani tohoto prispevku uvedomil, ze mam ty arduina dve a delaji obe s mosfetama. takze to vyada ze je problem v zapoeji tech mosfetu. Je mozne ze se nejak ovlivnuji? nemaji se nejak od sebe odstinit?
jsou od sebe vzdaleny jen 1.5mm.
mozna by stalo za to poridit toto a nesrat se stim tolik :(
www.emartee.com/…+
Pockej ted uz rozumim jak to myslis. K resetu mcu nedochazi. Protoze arduino ihned pri resetu jede nahrany program odznova. A jelikoz program ma simulovat rozednivani, tak na zacatku sviti led velice malo a postupne pridavaji na intenzite. Nakoned po nejakem case jsou vsechny led rozsviceny uplne naplno. takze MCU jede bez preruseni svuj program az do konce.
Ale jak jsem psal a je videt na videu, tak pruvodni jev toho pozvolnho rozednivani je, ze bile a modre led pulzuji. Ale nepulzuji skokove, pulzy nejsou (hranate), ale pozvolne jako sinusove.
To nemusi byt jen ochrana proti pretizeni. Jestli tedy muzes udelat jednoduchy pokus. Do programu dej na zacatek pauzu, kdy je vsechno ohledne MOSFETu vypnuto a rozsvit si na tu dobu (treba 5 sekund) obycejnou LEDku pres rezistor. Pak zhasni tu LED a teprve pak nahod tu PWM.
Pokud by dochazelo k resetum, pochopitelne to snadno poznas tim, ze se Ti po kazdem resetu na 5s rozsviti ta LED. At aspon vime, zda se MCU neustale neresetuje.
ja tomuto rozumim, ale ty tvrdis ze to kolisani je zpusobeno ochranou proti pretizeni, ale ja jsem to vyvratil, ze jsem na vystupy zapojil nizkoprikonove ledky a jen 4 v serii na kazdou vetev 3V@20ma. I v tomto pripade to poblikava. Takze to neni v pretizeni.
spotreba v tu chvili velmi je nizka a ani netreba to merit.
dela to ikdyz na 4 ledky v serii nasteluju zdroj na 9V i tak to dela. ten zdroj je sice spinany, ale ma tam filtraci jiz od vyrobce.
Navic zdroj, ktery mam pouzity ma ochranu takovou, ze pri pretizeni se na 5 vterin uplne vypne.
Ale to tak nemuzes brat, ze je tam "teprve" 3V, to je jen efektivni hodnota, napeti tam je pri PWM bud plne, nebo zadne, coz je principem PWM, coz predpokladam vis.
Takze ted Ty pripojis svych rekneme 12V MOSFETem k LED a to plne napeti jimi provali mnohem vetsi proud, nez o jakem pises, je to proste silena rana a ta to shodi.
Jaky proud tim v ten okamzik protece bys poznal, kdybys ty rude LED jak jsou pripojil rovnou ke 12V (nebo k tomu, co tam mas na zdroji). EDIT: V ramci zachovani zdravi tech LED to nedelej...
Pro zdroj 12V vem odpor 3.3R/20W (20W je at si nepopalis prsty, 10W by taky stacil, ale bude dost horky) a zarad ho pred ty rude LED. Uvidis tu zmenu.
A pak uz vyresime, jak pustit temi LED spravny proud

.
EDIT: Ten 3R3 odpor za predpokladu, ze chces pri otevrenem MOSFETu proud a napeti na LED jak jsi uvedl.
Predpokladam, ze se bavime o tomto zapojeni:
arduino.cc/…
Tam vidim ATMEGA328 a pohledem do PDF jsou HW PWM kanaly pripojeny na PD7(OC0A), PD5(OC0B), PB1(OC1A), PB2(OC1B), PB3(OC2A), PD3(OC2B), takze na tyto piny by se sluselo pripojit to kam PWM chci (na ty MOSFETy). A pohledem do schematu, jestli chapu to znaceni co mas uvedeno, jako cisla vedle konektoru ve schemtu Arduina, jsou 7,5,9,10,11,3.
PIN6 tam jako HW PWM kanal nevidim (ale mozna jsem jen slepy), stalo by za to jej prehodit jinam.
Nedelam s AVR a ani Arduino nepouzivam, takze to ber jen jako navod na co se podivat a co si ujasnit (prece jen by mne nemel nikdo moc rad, ze resim moc neco jineho nez mam ted sam delat). Pokud generujes PWM piny, ktere to neumi primo pomoci HW, pak ta PWM nemusi za moc stat a muze se znacne rozjizdet.
www.atmel.com/… BTW, zvolene MOSFETy nejsou prilis vhodne pro prime ovladani logikou, pri napeti z te logiky se nemusi dobre otevirat, pro 3.3V logiku se nemusi otevirat prakticky vubec, pro 5V logiku se to da pouzit jen pro relativne male proudy.
No v podstatě sis odpověděl sám, problém je v červené větvi;) Ale za mě bych spíš viděl problém v programu. Tam bude nějaká bota. Pokud to máš všechno stejně zapojené a nemáš chybu tam, tak bude problém v SW. Kundík k té blikající větvi by možná šel dát, ale asi by to nic moc neřešilo.
Muzes prosim uvest link na pdf tech rudych LED? A nebo pokud neni k dispozici, alespon jimi pust proud ktery pozadujes a zmer na nich napeti, pripadne na samotnych tech rudych LED nastav takove napeti, aby jimi tekl pozadovany proud a napis jake to napeti je.
moc dik za rady.
bohuzel 1. i 2. moznost jsem ted vyloucil. pripojil jako zdroj LEDek PC zdroj o vykonu 500W. jako zdroj Arduina mam samostatne napajeni z USB jineho zdroje (z notebooku) a porad to poblikava. tohle vypada spis na problem v zapojeni samotnych tranzistoru. ale nevidim kde vtom muze byt problem. Vzdyt je to veice jednoduche zapojeni. :(((
mozna jestli se nejak neovlivnuji indukci :/ ale o no to dela i pri napeti 10V a proudu v celem obvodu 400mA. poblikavani je silne i pri mirnem zhnuti ledek.
kdyz odpojim cervene ledky od jejich tranzistoru, tak to prestane poblikavat.
Blikani LED bude nejspis zpusobeno pretizenim zdroje. Jde o to, ze pri sepnuti LED tece ze zdroje prilis velky proud. Chces pouzit 4 ruzne typy LED ve 4 vetvich, kazdy typ ma jiny ubytek napeti a ty je mas vsechny po 4ks seriove a ziveny jednim napetim. At nastavis napeti jakekoli, bud pro nektere LED bude napeti male pro vhodny proud jimi, nebo pro nektere vysoke. Zdroj muze padat proto, ze je pretizen tim, ze LED pri nastavenem napeti pusti (po sepnuti MOSFETu) tak obrovsky proud, ze se to cele spadne, cimz se snizi odber a znovu to nabehne, az to zase spadne. Diky nadproudove ochrane na zdroji jsi ziskal oscilator.
Dalsi moznosti padani je napajeni MCU (zde Arduina) z tehoz zdroje jako vykonova cast (zde LED). Jde o to, ze si vykonova cast cucne vice proudu, poklesne napeti ze zdoje, a MCU se zresetuje. V takovych pripadech se pouziva k napajeni ridici desky dioda do cesty kladneho napeti a za ni vetsi elektrolyticky kondenzator k zemi, spolu s keramikou. Pokud vykonova cast stahne napeti na zdroji, z kondenzatoru za diodou neodebere naboj diky one diode a proudova spicka a pokles napeti zdroje je prekryt pro ridici desku tou kapacitou.
To co popisujes ohledne rozliseni PWM, je prave o tom, ze pokud pouzijes MCU na vysoke frekvenci, kde dokazes na LED rozlisit dejme tomu 16b (65536) stavu pri dostatecne frekvenci PWM, oko uz povazuje takove rozsveceni LED za plynule. Pri 256 urovnich oko rozdil mezi hodnotami 1 2 a 3 pozna. Ovsem co oko pozna nelze rozlisovat pohledem primo na LED, ale je potreba je prekryt frostem (nebo rekneme treba pauzakem), pripadne se divat na plochu osvicenou temi LED. Vysledek pozorovani oproti primemu pozorovani LED vypada jinak.
Pokud bys potreboval konzultaci ohledne elektroniky, jsem Ti k dispozici, zdarma, bezne to zakazniky stoji 400 az 1000Kc/h podle toho o co jde

.
Nechapu proc by to tak nemohlo byt. Vsak maximalni napeti nastavim na zdroji, takze nikdy nedojde k pretizeni ledek, ale to nebyla moje otazka. Ani nebyla moje otazka ze je nejaky MCU. Ja mam toto reseni a potrebuji pomoct stimto. Me 4 pwm vystupy na Arduinu staci.
Prosim tedy o radu, ktera pomuze resit muj problem.
Starší reakce
1. Led pripojit na zdroj napeti jen tak, a spinat je MOSFETem, si rikas o jejich vyhoreni. Musel bys presne nastavit napeti, ale ani to nelze, ono u LED ujizdi s teplotou. Takhle ne!
2. Arduino zahod, v dobe kdy mas 32bit MCU kolem 30Kc pouzivat neco neco takoveho... vzdyt to asi ani nema dost HW PWM kanalu.
0 24.10.2013 10:07
Masoxik [12] - Cichlidy 
Ahoj vsem, zahajil jsem stavbu svetel akvaria s Arduinem UNO R3. Chci dosahnout toho aby bylo simulovano rozednivani a stmivani vcetne verneho podani barev.
Narazil jsem vsak na problemy.
Na nejakych strankach jsem nasel jednoduche zapojeni PWM ovladani LED pomoci MOSFET trnz. Zapojeni jsem upravil a udelal 4 samostatne okruhy s LED bila, cervena, modra a zluta. Kombinaci a intenzitou techto barev chci dosahnout verohodne barevne podani vychazejiciho a zapadajiciho slunce. Kod je zatim v pocatcich a je velmi jednoduchy kdy v pravidelnych casovych intervalech jsou navysovany hodnoty 0-254 na PWM pinech Arduina.
Na videu:
www.youtube.com/…
Jsou ale videt dva problemy. Uz v hodnote 1 led sviti prilis intenzivne. Hodnota 2 je uz led 2x tolik rozsvicena. Takze nelze dosahnout plynuleho rozsveceni. Pri odnote 40 je led uz rozsvicena naplno. Jak mam dosahnout toho, aby rozsveceni bylo plynule od hodnoty 0-254 a ne 0-40 a hodnota 1 svitila velice malo. Dalsim problemem je, ze bile a modre led problikavaji. Vubec nechapu proc. Kdyz odpojim pouze cervene a zlute LED od vystupu mosfet trnz, tak blikani ustane.
Prosim nekoho trochu znaleho v elektronice o radu. budu moc rad.
schema zapojeni a provedeni je na zacatku tytrubko videa.
Starší reakce

Aloha,
tak se mi povedlo ho připojit a nahrát testovací program. Vše proběhlo jak má a display je OK.
Přiloženo foto s připojením na piny, kdyby někdo měl stejný typ a nevěděl jak na to.
Dále je potřeba stáhnout knihovny:
Adafruit ST7735
github.com/…
Adafruit GFX
github.com/…
Teď už jen to naprogramovat aby to ukazovalo to co chci.

Hurá do vzdělávání.
Zatím se mějte
Aloha, to fórum už sem četl a vypadá to ze to je připojený na arduino Uno, já to potřebuji připojit na Megu. A navíc mi nepřišlo že by to tam dovyřešil. I když moje Aj není úplně super.

0 10.07.2013 10:58 ohruska Aloha, tak po dalším hledání jsem zase nic nenašel. Mam pocit ze v Číně mají značení jiné. Což asi ne.

V pohodě já si rád počkám na dobrou radu či pomoc.

Ale jo, vim i jak ty 128x160 ovladat, ja s nimi pracovat, jsou to std. displeje z levnych mobilu. Jen dnes nestiham a rad bych vecer stihl setkani. Je tady toho vic, treba o zarivkach a predradnicich, dnes ale reagovat nejspis nestihnu...
Aloha, to nikdo neví jak na to?

neviete niekto, prosím, aké je v porovnaní s Arduinom Raspberry Pi? mám na mysli využitie pri ovládaní akva-príslušenstva...

Ještě fotka zepředu.

Lidičky mohl by mi někdo poradit jak toto propojit s arduinem Mega??? nějak se mi nepovedlo dohledat náležitost pinů ani pro I2C ani pro SPI. jedná se o 1.8" TFT display.
Díky moc za každou radu.
Starší reakce

Kdybych to mel udelat jednoduse a melo to byt k Arduinu i s tim nastavenim trimry, pak bych to udelal takhle (obrazek). Jako vstupni parametry pro reseni jsem si zadal:
Napajeni jen 5V.
Nastaveni pro sondu v rozsahu 40 az 70mV/pH (typicky by mela mit 59mV/pH).
Vystup pri pH=7 je 2.5V (stred ADC v rozsahu 0 az 5V).
Rozsah mereni pH od 3 do 11 (v akvaristice nevidim duvod k vetsimu rozsahu).
Vystup s omezenim a nastavitelny v rozsahu 0 az 5V.
Offset a zesileni nastavitelne trimrem.
Nastaveni offsetu v rozsahu minimalne jednotky pH.
Nastaveni 25 otackovym trimrem ve spravnem rozsahu (ne zbytecne citlive).
Dostupny a ne prilis drahy operacni zesilovac.
cz.farnell.com/…
Edit: Samozrejme napajeni 5V musi byt stabilizovane a nesmi ujizdet, napriklad s teplotou, a nebo obsahovat ruseni z dalsich casti zapojeni.
No na vstup arduina může přijít max 5V. Takže by se mi líbil rozsah od 0V do 4V aby byla rezerva. A s programem to bude složitější. Programování moc zatím nerozumím takže se s tím dost peru. Takže asi tak. Každá rada se mi hodí.

K tem hodnotam bych potreboval vedet, jake napeti ma prijit na vstup ADC od Arduina, tedy jake hodnoty napeti program v nem zobrazuje jako jake pH. Rozsah nastaveni zesileni tim 100k trimrem na schematu je velice siroky (1.39x az 11.39x). Link na program by nebyl?
No to je vyčerpávající článek. Měření pH nepotřebuji nijak extra přesné jde mi jen o to aby mi to při zvýšené hodnotě otevřelo ventil na Co
2. Proto jsem zvolil toto. K tomu poměru odporu a trimru jaky způsobem by se dal dopočítat ideální hodnoty.
Akorát jsem z toho zmatený, pač v tomhle jsem zatím stále amatér. :-
Přidat reakci
1 ...... 14 15
Zpět na obsah sekce Technika • Zobrazeno 16712x