Přihlaste se a využijte web naplno RYBICKY.NET »

Výroba břidlicového pozadí

 

Články » Výroba břidlicového pozadí   Vytisknout tuto stránku 

Výroba břidlicového pozadí

Publikováno: 01.11.2011 • Autor: © ermorek • Rubrika: Dekorace

Již delší dobu, po zhlédnutí různých akvarijních pozadí jak u známých, tak v různých obchodech, jsem se rozhodoval, že si vytvořím pozadí vlastní. Koupě takového plastického pozadí nebyla nic pro mě, a to hlavně z důvodu ceny. Po přečtení mnoha článků jsem se rozhodl, že své pozadí vyrobím z břidlice, jejíž různě nalámané a rozbité kousky budu lepit na zvláštní sklo, tzn. ne přímo do akvária a to hlavně z toho důvodu, aby bylo pozadí bez větších obtíží později odjímatelné. Názorů, proč pozadí "napevno" nebo "navolno" bude určitě mnoho. Popíšu tedy svůj postup, který by mohl být zároveň i návodem pro ostatní, případně inspirací.

 

Materiál



 

Nástroje



 

Postup



 

 

 

 

Závěrem

Cena pozadí 220 Kč (100 Kč sklo, 120 Kč bílý akvarijní silikon). Věnoval jsem jeden večer výrobě pozadí, druhý večer umisťování pozadí do akvária, samotné umístěni trvalo minutu, ale nejvíce času zabralo vše kolem, tj. obsah akvaria ven a zpátky. :) Výsledek? K nezaplacení - když se člověku něco líbí a ještě si to sám vyrobí.


F F

F F

F F

F

F

F Pozadí jsem lehce přichytil za pravý horní roh, dole je pozadí zasypáno dnem.

F Výsledný efekt I.

FVýsledný efekt II.

 

Za správnost informací zodpovídá autor článku, dotazy směřujte na autora. Hodnocení článku hvězdičkami provádí redakce. K článku se vyjádřete pomocí palců (líbilo se / nelíbilo se).

Hodnocení
*****

Líbilo se: 36x Nelíbilo se: 2x Zveřejněno: 01.11.2011 Upraveno: 01.11.2011 Přečteno: 1388x

Schválili: Bob66 *** 28.01.13

Související články
Žádné související články
Další články z rubriky Dekorace
27.03.2018*****Výroba paludární stěny nad akvárium870x
11.06.2009*****Výroba pozadia z PU peny - postrehy3276x
04.08.2012*****Nejjednodušší pozadí do akvária203x
21.09.2009*****Extralevné a efektní pseudo 3D pozadí za akvárium? Za 30 minut a 60Kč? Ano!9267x
02.09.2015*****Výměna pískového dna za terramol776x
17.04.2009*****Výroba přírodního 3D pozadí5454x
01.08.2008*****Videonávod - Výroba krytu pro mini akvária11051x
27.12.2012*****Igelitky jako pozadí?2382x
19.10.2015*****Výroba pozadí z polystyrenu458x
04.10.2007*****Výroba 3D pozadí z PU pěny19917x

Komentáře návštěvníků
Celkem: 36 záznamů přidat komentář Funkce je dostupná pouze pro přihlášené uživatele

Upravit Reagovat na tento komentář [36] ® 28.02.17 12:06
Také chci břidlici, ale štípanou a přilepenou jako menší ležaté pásky. Bojím se ale o ryby. Hrany jsou dost ostré. Tak nevím. Mňéřa

Reagovat na tento komentář [35] Tommy1996® 29.08.13 16:13
Pěkné,stručné a inspirující ;)

Reagovat na tento komentář [34] sparco2206® 31.03.13 18:14
Dobrá inspirace. Už to mám v akva .Díky

Reagovat na tento komentář [33] LinaDee® 27.03.13 18:30
břidlice je pěkná ale musí se dát sakra pozor, aby nezůstávaly mezery. Ryby jsou telata a rády se nacpou, kam se nevejdou :(

Reagovat na tento komentář [32] ermorek® 13.11.12 17:16
Rád bych doplnil, že kancelářské sponky (jsou to ty největší) jsem již z pozadí dal pryč. Pozadí je zasypáno asi 5 cm vrstvou, takže dole drží dobře. Zbytek drží řekl bych asi tlakem vody. Ono, odtáhnout vrchní okraj pozadí od stěny akvária je samo o sobě docela problém. Takže problém v tom, že by to mohlo spadnout bych neviděl.
Pro pozadí jsem našel další využití. Tedy umístění rostlin typu "Anubias" do spár mezi jednotlivými kusy břidlice.

Reagovat na tento komentář [31] predator3313® 30.10.12 22:15
Vypadá to dobře ale bal bych se že mi to spadne...jak to je přidelane takovyma sponkama :D

Reagovat na tento komentář [30] dblazek® 02.08.12 11:01
hm...Moc pěkný asi se budu inspirovat

Reagovat na tento komentář [29] PetrP2B® 09.11.11 12:15
Moc pěkné a inspirativní, mám připravenou břidlici do nového 325l akvária, ale zatím to asi nechám bez ní na rozjezd, uvidíme časem, jak se bude dařit rostlinám a řasám :-)

Reagovat na tento komentář [28] soptik® 05.11.11 19:11
já mám u obou akvárek břidlici i na bočních stěnách a vypadá to uplně jinak než pouhá zadní stěna.. je to pak opravdový výřez vodního světa :o)

Reagovat na tento komentář [27] Ivoš® 04.11.11 22:02
pravda, ten 3. rozměr je zavádějící, to jsem tam napálil bezmyšlenkovitě jak jsem zvyklý udávat rozměry akvária:-)Ale docela vážně jsem uvažoval o tom, že krom falešné zadní stěny bych udělal alespoň i poloviční falešné boky polepené přidlicí. Měl jsem to vydumané i se vzpěrama v rozích ale sklenář, který mi slíbil výrobu téhle "kostry" se na to vyprdnul, pak se neozýval, tak jsem to pustil z hlavy a spokojil se jen se zadní stěnou.

Reagovat na tento komentář [26] ermorek® 04.11.11 20:18
Ty máš břidlici na více stěnách než jedné? Jen mě zajímá proč si uvedl ten třetí rozměr. V mém případě sem břidlici lepil na sklo 33x58cm jak říkám odhadem tedy 5-9 kilo, ale spíš se přikláním k té spodní hranici. Sklo sem si samozřejmě obrousit nechal,ale ani jsem si o to nemusel říkat, když jsem zmínil k čemu sklo použiju automaticky mi to zbrousili. A co se týče tloušťky, věřím že i 4mm místo 5 mm by stačilo.

Reagovat na tento komentář [25] Ivoš® 04.11.11 18:01
Váží to opravdu dost i když používáš tenké plátky. Já mám takto udělaný pozadí ve 2 akvárkách a to na skle cca 100x40x50 a každé má určitě přes 15 kg. Uvedená síla skla 5 mm je tak akorát, slabší bych rozhodně nedoporučoval a taky by si člověk měl nechat u tohoto skla sbrousit hrany abys se při manipulaci nepořezal.

Reagovat na tento komentář [24] ermorek® 03.11.11 22:01
Klidně se vyjádři, a kolik to váží? Původně dva větší plátky břidlice plus sklo, tipoval bych tak 7kg +- 2 kg.

Reagovat na tento komentář [23] muťa® 03.11.11 19:05
Tak já se k samotnému článku vyjadřovat nechci, ale zajímalo by mne kolik to váží? Nehodil jsi to na váhu jen tak ze zvědavosti?

Reagovat na tento komentář [22] ermorek® 03.11.11 09:33
Jen bych upřesnil že rozměr 5-10 cm je v případě tohoto mého akvária trochu moc,vzhledem k tomu že celé pozadí je vysoké 33 cm a co se týče nosnosti stěny, myslím že centimetr sem nebo tam nehraje žádnou roli, těžké je to už i tak dost. Břidlici bych lepil tak, aby byla mírně nad hladinu, mírně pod dno a aby vesměs lícovala s bočními stranami :)

Reagovat na tento komentář [21] Ivoš® 03.11.11 01:09
Ještě jsem si vzpomněl na jeden fígl, který ušetří trochu silikonu, břidlice, práce a sníží hmotnost břidlicové stěny. Není třeby ono sklo pokrýt břidlicí až úplně dolů ale stačí jen k předpokládané úrovni písku. Čili u spodní hrany může zůstat pruh skla o výšce cca 5-10 cm nepolepený protože bude stejně zakrytý dnem.

Reagovat na tento komentář [20] ermorek® 03.11.11 00:04
Dovolil bych si reagovat na soptika a Ivoše. Děkuji za vaše názory a ve zkratce se pokusím k tomu něco napsat. Nevím, kde začít, tak třeba čirý silikon X černý silikon, ano souhlas, černý nejde vidět,ale ani s bílým jsem něměl problém neboť jsem to lepil tak, aby při pohledu do akvária nešel vidět jediný kousek silikonu, což se mi taky myslím povedlo. K množství silikonu bych se vyjádřil takto: nebylo třeba plýtvat i přesto, že né všechny kusy byly rovné a krásně lícovaly s plochou skla. Hlavní úspěch vidím v řádně očištěných a hlavně odmaštěných plochách, všechny kusy drží jako přibité. Co se týče "většího" 3D, vzhledem k rozměru akvária, který je od přední po zadní hranu 30 cm jsem nechtěl z tohoto rozměru příliš ubírat a i přesto jsem jeskyňky vytvořil, jeskyňky které sahají až k samotnému podkladovému sklu. Co se týče dna, je v akváriu asi 3 roky a zkušenosti s ním mám skvělé, proto jsem při instalaci pozadí o změně ani neuvažoval. Dále pak rozdílné barvy pozadí a dna to je asi každého gusto, já osobně si nedovedu představit tmavé pozadí a tmavé dno, podobně jako světlé pozadí a světlé dno, ale je to čistě můj názor. A co se týče řasy, s tou zatím problém nemám a ani v minulosti jsem neměl, takže uvidíme. Každopádně děkuji ještě jednou za vaše názory.

Reagovat na tento komentář [19] Ivoš® 02.11.11 23:34
Jak psal soptík, není třeba se bát usazování nečistot ve spárách, je to zcela zanedbatelná záležitost. Naopak, různé překryvy kamenů nejen vytvoří úkryty pro ancíky ale lze do nich různě aranžovat vhodné rostliny: anubias, microsorium atd. Z nějakého důvodu břidlici milují řasy, takže toto pozadí nedoporučuju akvaristům -řasobijcům. Naopak, pro akvaristy, kteří berou zelenou řasu s vlákny cca 1-2 cm dlouhými jako přirozenou dekoraci a zdroj potravy pro mnoho druhů ryb (u mě si na řasách pochutnávají skaláry), je toto pozadí požehnáním.
Ještě si dovolím ryze subjektivní estetický názor: k břidlicovému pozadí by mnohem lépe "slušelo" tmavé dno.
A ryze praktická doplňující rada na závěr: černý silikon je vhodnější než bílý protože jeho případné přebytky nejsou na břidlici prakticky vidět, takže nijak neruší výsledný dojem a není je třeba odstraňovat.

Reagovat na tento komentář [18] soptik® 02.11.11 21:47
pokud se autor nebude zlobit, přihodim pár svejch poznatků z pěti let provozu břidlicovýho pozadí.
silikonem rozhodně nešetřit a snažit se podlepit celou plochu každýho plátu, ona časem hodně "šupínkuje" a může se stát že právě ten kousek který se odloupne, drží celý kus, který pak odpane. nebojte se vytvořit větší 3D efekt a nalepit nějáký ten plát přez plát - vznikaj užasný prostory pro úkryt ancáků. zanášení špínou se nebojte, nic takovýho se neděje (pouze v urovni dna) jako podklad vyjde tabulka skla nejlíp, jak cenou, tak vlastnostma, na tloušťce moc nešetřete, ať vám při manipulaci pod tíhou nepraskne, u velkých pozadí je lepší rozdělit na více tabulek, spoje překrýt břidlicí lepenou pouze k jedný tabulce. já břidlici lepil na nerez plech (byl po ruce) drží to supr a část jsem lepil na plexi z kterýho je v akva vytvarovanej filtr. při dostatku silikonu to při lepení na plocho drží bez problému pro tento způsob použití, ale lepit plexi pouze hranou jako sklo (lepit z něho přepážky, filtry apod. nedoporučuju, časem vás to zklame a spoj povolí.

Reagovat na tento komentář [17] dvorak® 02.11.11 18:24
Chci pochválit za výborně napsaný článek!!! Pěkně popsaný postup a příprava k samotné výrobě pozadí!!!!

Upravit Reagovat na tento komentář [16] ® 02.11.11 13:05
Moc pěkné,taky mě to čeká...:-)

Upravit Reagovat na tento komentář [15] ® 02.11.11 11:53
chlapi cose plexi týče na něm moc dobře silikon nedrží, doporučoval bych nejdřív vyzkoušet v malým a pak lepit celé pozadí. Já jsem dával plexi zarážky na přepážky do akva a sice držely, ale daly se rukou odtrhnout prostě nedrželo jako sklo.

Reagovat na tento komentář [14] Žabka® 02.11.11 11:51
Keď si spomeniem, koľko trvala mne výroba pozadia, všade polystyrén, pryskyřica a štrk...Toto je oveľa rýchlejšie a výsledný efekt tiež super :) Palec nahoru

Reagovat na tento komentář [13] ermorek® 02.11.11 11:36
Protože nemám žádné zkušenosti s plexi volil jsem tedy sklo jako jistotu :)

Upravit Reagovat na tento komentář [12] ® 02.11.11 11:14
Silikon a plexi(plasty všeobecně) není moc dobrá kombinace.

Reagovat na tento komentář [11] půlpy® 02.11.11 11:02
Zajmavý a překvapivě jednoduchý.

Reagovat na tento komentář [10] romant® 02.11.11 10:50
Pěkně názorně, tak je to správně, alespoň bude minimum otázek, jak to udělat. Dobrý příspěvek k akvaristické tvořivosti.

Reagovat na tento komentář [9] Zoidik® 02.11.11 07:17
Pěkně popsané a inspirující. Jenom se zeptám, ty seš kterej z těch dvou? Pat nebo Mat? ;-)

Reagovat na tento komentář [8] ermorek® 01.11.11 23:03
SirPavol, myslím že ten silikon ti chytí na všechno, když chytí na kámen tak si myslím že na plexisklo určitě. Základem je ale určitě dobře odmaštěný povrch těch dvou částí.

Reagovat na tento komentář [7] masterPKbanan® 01.11.11 22:41
Super, taky to mám časem v plánu :-)

Reagovat na tento komentář [6] sirPavol® 01.11.11 22:09
sand0kan - len či Ti na plexi chytí silikón

Reagovat na tento komentář [5] ermorek® 01.11.11 21:03
Kusmo, původně sem to taky chtěl dělat z menších kousků, ale atraktivnější mi to přišlo takto, jak říkám, každého gusto.

Upravit Reagovat na tento komentář [4] ® 01.11.11 20:53
Do této nádrže nedávat jávský mech. Pokud tam přijde, časem pozadí zmizí za ním.

Reagovat na tento komentář [3] Kusma® 01.11.11 20:45
Pěkný návod :-) Osobně bych břidlici ještě trošku víc rozlámal na menší kousky, ale jinak super ;-)

Reagovat na tento komentář [2] ermorek® 01.11.11 20:42
Jo, plexi mě taky napadlo, nevím jak je to ale s cenou plexi v porovnání ke sklu. Jediné plus plexi bych řekl že bude váha, ale nechci kecat, nikdy sem plexisklo v rukách neměl.

Reagovat na tento komentář [1] sand0kan® 01.11.11 20:24
Pěkné, docela mě to inspirovalo, hlavně možnost odejmutí (tam zvolím asi plexi)

Další články tohoto autora
Žádné další články



© RYBICKY.NET - http://rybicky.net/clanky/788-vyroba-bridlicoveho-pozadi