Přihlaste se a využijte web naplno RYBICKY.NET »

Neodsuzujte začátečníky, prosím

 

Články » Neodsuzujte začátečníky, prosím   Vytisknout tuto stránku 

Neodsuzujte začátečníky, prosím

Publikováno: 17.11.2010 • Autor: © Chalybda • Rubrika:

Jako spousta maminek jsem i já vždy chtěla mít doma něco živého, aby má robátka , přestože pražská, získala vztah k živým tvorům a přírodě jako takové a také smysl pro povinnost a zodpovědnost.

Jelikož chov psů ve velkoměstech neschvaluji (ale nezavrhuji), na kočky jsou, jak se bohužel ukázalo, dvě děti ze tří alergické a manžel ještě hůř. Po zkušenosti s různými hlodavci a jejich citelnou „všudypřítomností“v celém bytě, zvláště v letním období mě konečně „napadly“ rybičky. Není to sice tak úplně mazlíček „do ruky“, ale budiž. Protože právě (ani nikdy jindy :c)) nedisponujeme finančními přebytky, musím každý takový svůj záměr realizovat raději bez drahé polovičky a takovým způsobem, aby to skromný rodinný rozpočet narušilo co nejméně. Konečně se hodila malá elementka (vím, že teď mnohým vztávají vlasy na hlavách, tedy pokud dosud nějaké mají), kterou kdysi někdo odložil k popelnicím! Po důkladné očistě a urychleném prostudování dosažitelné literatury v knihovně a nákupu nezbytné základní techniky jsem založila naše miníčko. Po týdnu jsme si vybrali dvě rybičky, na doporučení prodavače samozřejmě úplně špatně – mečovky. Koníček bohužel děti, kromě občasné „okulární vizualizace“ neboli očumování moc nezaujal, zato já tomu úplně propadla!

V té době jsem již o stránkách „Rybičky.NET“ věděla, pilně studovala a hltala všechny možné informace, ale bála se na cokoli sama zeptat, aby mě někteří skalní akvaristé nezlynčovali, každá odpověď totiž začínala otázkou: „A jak velké máš akvo?“

Do „plivátka“ přibyl ještě pár pavích oček, které brzy zmnohonásobily svůj počet a já začala koukat po větším… Po třech měsících fungování miniakvárka jsem svým rybkám a SOBĚ pořídila 54-litrový set Diversa, který jsem do našeho stísněného malého bytečku prostě nacpala, přestože byly nutné přesuny a kompromisy, ale byla jsem šťastná!

Vím, že velikost je důležitá,  ale také už vím, že akvaristika se, jako cokoliv jiného, dá „dělat“ mnoha způsoby. Například v domě, kde žijí moji rodiče, bydlí stařenka X. se svým jezevčíkem. Má malý důchod a shrbená záda, ale každý den se pečlivě ohýbá pro to, co pejsek venku zanechal a svého věrného společníka odmění nějakou dobrotou a láskyplným pohlazením. Také tam ale bydlí mladík Y.- chodící to reklama na moderní oblečení, který má tuším že ne právě levného, zato velkého a neposlušného hafana, kterého sem tam počastuje kopancem, při jeho venčení stojí v závětří domu, dá si své Marlboro, počká, až pejsek umístí „neviditelnou“ hromadu a odchází. A s rybkami je to bohužel možná někdy trochu podobné. Známí si pořídili akvárium na míru, dokonale sladěné s nábytkem v obýváku, do něj samé „špeky“, ale když se dostali do horší finanční situace, šlo akvárko jako první – prostě to byl jen pěkně vypadající doplněk do bytu.

Tím chci jen apelovat na ty zkušenější z Vás, aby měli s námi začátečníky trpělivost a podělili se o své vědomosti s těmi, kdo chtějí vědět. Vím,že i zde často padají otázky, nad kterými se už i já musím pousmát, né li přímo řehtat, a že komu není rady, tomu není ani pomoci, o to více však obdivuji a velmi si vážím Vás, kteří se opravdu snažíte poradit a nikoliv jen kázat.

Vždyť nebýt mého maličkého prvního zkušebního akvária, na kterém jsem si to trochu „osahala“, nikdy bych si netroufla investovat peníze i čas do tak krásného, přestože i poněkud nákladného koníčka, jakým akvaristika bezesporu je.

 

P.S.. Už teď přemýšlím do budoucna, jak přestěhovat byt tak, aby se vešlo zas něco většího, ale ještě to holt musím chvíli vydržet!

 

Chalybda

 

Za správnost informací zodpovídá autor článku, dotazy směřujte na autora. Hodnocení článku hvězdičkami provádí redakce. K článku se vyjádřete pomocí palců (líbilo se / nelíbilo se).

Hodnocení
*****

Líbilo se: 36x Nelíbilo se: 0x Zveřejněno: 17.11.2010 Upraveno: 17.11.2010 Přečteno: 1973x

Schválili: Bob66 ** 07.01.13 • Jarka ** 18.01.14 • Rex ** 18.01.14

Související články
Žádné související články
Další články z rubriky
12.05.2011*****Ako si urobyť svoje vlastné akvárium.184x
07.11.2010*****Gelová krmiva - nové trendy v akvaristice?1839x
04.08.2009*****Jak si chovám Mikry.1939x
18.11.2010*****Jak na viřníky1386x
18.05.2016*****Obhajoba jednoduchých akvárií1737x
01.12.2012*****Jasné, že sú zdravé...68x
11.05.2014*****Kožovec rybí51x
19.03.2013*****Vznik Kroměřížského akvaristického spolku1551x
20.02.2015*****Děláme pro své chované miláčky vše správně?403x
22.10.2011*****Když si ostatní dělají legraci...492x

Komentáře návštěvníků
Celkem: 42 záznamů přidat komentář Funkce je dostupná pouze pro přihlášené uživatele

Upravit [42] ® 26.04.2015
Držím palce ! :-)

Upravit [41] ® 05.07.2013
Každý akvarista musel někdy začít.
Žadný mistr světa z nebe nespadl.
Proto držím palce.

[40] Jar-oslaw® 19.04.2013
hezky clanecek,taky jsem zacinal s 60 a pak jsem mel moznost videt a mluvit s majitelem 750,hlavni myslenka byla,ze jestli me to bude drzet,budu chtit taky vetsi a vetsi...ted bojuju s manzelkou o 300,tak uvidime.

[39] LinaDee® 09.03.2013
Větší a větší. Začínala jsem na třech litrech, teď jsem na dvoustech a dlší, již pomalu realizovaná etapa má třista litrů.

[38] Choseno® 12.12.2012
Moc pekny článek. Taky to vidím stejně - mám aqua asi dva roky (postupně už tři) ale pořád jsem začátečník

[37] predator3313® 04.11.2012
:) pěkně řečeno

[36] Carlatti® 30.09.2012
Opravdu hezky napsaný článek. Zbývá mi jen souhlasit s autorkou, vždyť každý přeci nějak začínal. Přestože jsem zastánce spíše větších nádrží, tak musím uznat, že jde velmi úspěšně provozovat akvaristiku i s malými akvárky, jako dokazují fotografie některých kolegů akvaristů na těchto stránkách, kteří z mála vytvořili krásný kus přírody.

[35] MoLend® 25.09.2012
Líbí, líbí, líbí:). I já začala s akvaristikou letosna mateřské, ne kvůli dcerce - už máme pejska, ale potřebovala jsem protiklad ke každodenímu chaosu a uspěchanosti...změnu. . První akva set 30l a živorodky, pandy. Chybky od začátku, netrpělivost a katastrofa, úhyn, sem tam nemoc a parazit atd. . Po 8 měsících vzdělávání a desítkách hodin u knížek i na webu, zaláskovaného brejlení do akva a chození na burzu na Pankrác, přecházím na akva 60l, jinou skladbu rybek, rostliny, CO2 i klidný a rozvážný styl. Pokud vše půjde jak má, v lednu stěhuji obývák a zařizuji 350l pro velké Gavůnky:).... Jen musím začít více šetřit... Tak ať se daří!

[34] majka0007® 02.06.2012
Veľmi sa mi páči článok, ktorý si napísala :) skutočne som si túto stránku zamilovala a aj všetkých tých, ktorí majú úžasné vedomosti, skúsenosti a široký rozhľad, ale tiež mi niekedy "nereže" konverzácia typu "si to ale pototo" a nič viac... Napísala si to pekne, pýtajú sa tu (drvivá väčšina) ľudia, ktorým to nie je jedno, bez ohľadu na to, či to robia dobre alebo zle, ale CHCÚ VEDIEŤ :) tak moji milí, skúsenejší, ďakujeme za pomoc a rady :) ♥

Upravit [33] ® 05.09.2011
ahoj, díky za článek. I my doma začínáme. Nejprve se u nás objevila beta va dvoulitrové nádržce. Já vím, že to je dost hrůza, ale díky ní jsem asi po týdnu rozhodla, že konečně koupíme akvo. A tak máme 54-litrový set. A konečně jsou v něm už i rybičky a i náš Herold (ona původní beta). A samozřejmě dělám chybu za chybou a pomocí těchto a podobných stránek se ty chyby snažím napravovat a minimalizovat. A takový článek povzbudí.

Upravit [32] ® 05.06.2011
ahoj,presne takéto niečo som potrebovala na povzbudenie.som totálny,ale totálny neznalec,čo sa snaží založiť si kúsok vodného sveta,ale na otázky ohladom rady ako začať od "skúsenejších" dostávam odpoved ze si mám kupiť morskú pannu a podobne.každý raz začinal tak nechápem tú ironiu...dakujem ešte raz! :-)

[31] René® 01.04.2011
Naprosto souhlasím, i já tu začínala s nejlevěnším setem z OBI- dárkem od manžela a v něm ještě "krásnějším" hradem od dcery, která v něm nechala nadšeně měsíční kapesné.
Pravda je, že mi tu pár lidí hodně pomohlo, hlavně s technikou. Později jsem pomáhala i já - s akváriem stejného typu. Nyní budu začínat s kapku větším a hurá zpátky mezi začátečníky.....
Tepat desetileté dítě, že tam má potápěče a poklad mi nepřipadá ani moc vhodné .. ... Však ono si na to příjde časem samo a teď se mu to líbí, tak proč ne že ? Dík za tento článek. R.

[30] Capricorn® 19.02.2011
Upřimně seřazené myšlenky s kterými souhlasím. Taky mám ani ne čtrnáct dní nano AQ a předcházelo tomu mnoho dnú inspirací a informací na těchto stránkách. Jsou přehledné a mnoho se tady dozvím. Přeji všem mnoho trpělivosti a zvědavosti.

Upravit [29] ® 06.02.2011
Děkuji Vám za tento článek. Jsem naprostý začátečník, který si ale v rychlém sledu pořídil malé, které ho uchvátilo, větší a poté ještě větší akvárko. Udělal jsem snad všechny chyby, které jsem mohl. A tak nyní řeším nevhodný filtr a přerybnění. Váš článek mi nalil novou krev do žil, a vše v nejkratší době napravím. Ještě jednou děkuji. Super.

[28] Žabka® 04.02.2011
Super článok:)

[27] Chalybda® 11.12.2010
Všem vám moc děkuji za ohlasy, podporu i shovívavost!
Ostatním začátečníkům také držím palce!

[26] zdenefek® 05.12.2010
Popis mladíka Y mě opravdu pobavil :) Článek je fajn, plně souhlasím:)

[25] lucius® 25.11.2010
Naprosto úžasné, mluvíte mi z duše. Přeji, ať se Vám podaří přeskládat byt tak, aby se tam větší akva vešlo.

[24] pancéřníček® 24.11.2010
Také souhlasím s Bob66 :-)

[23] Kajka99® 23.11.2010
Bob66: naprosto přesné a výstižné, na 100% s vámi souhlasím. Není začátečník jako začátečník.

Upravit [22] ® 21.11.2010
Hezký článek.Mám několik let malé akvárko,v současné době zakládám velké akvarium,ale stále se považuji za začátečníka.Nevím kde je hranice mezi začátečníkem a odborníkem v tak rozsáhlém koníčku jako je akvaristika,ale myslím si,že nikdo neví všechno.A co se odpovědí na otázky začátečníků týče,tak bych řekl,že některé jsou špatně položeny,protože je pokládá právě ten začátečník.Ten kdo má víc skušeností a trpělivos odpovídat ať odpovídá,ale na úrovni.Ten,kdo se chce ptát na základní otázky a problémy,tak by si měl pročíst tyto stránky a odpověd jistě najde sám a ještě objeví něco nového.

[21] Bob66® 21.11.2010
Pěkný článek a pravdivý, mnoho akvaristů začínalo podobně :-) Na druhou stranu mnoho lidí se jen vymlouvá na začátečnictví a ani nemá snahu pochopit základní principy jak akva funguje a jen pokládá dotaz za dotazem bez jakékoliv snahy si něco přečíst. Pokud si někdo pořizuje živého tvora a nic o něm neví a až když ho má doma tak začíná zjišťovat co vlastně k životu potřebuje, tak řeknete co? že je to v pořádku, je to přeci začátečník :-))) Já pokud vím a můžu tak rád se snažím poradit ale musím vidět snahu i z druhé strany a pokud vidím že někdo takový na žádné rady nedá ani nemá zájem si sám nic najít a přečíst jen se ptá dokola pořád na to samé a čeká až mu to nakonec někdo schválí tak kritizuji a kritizovat budu i nadále. Chce se na to podívat objektivně z obou stran ;-)

Upravit [20] ® 21.11.2010
pravdivý a čtivý článek :-) Ať se daří!!

[19] jajaapaja® 20.11.2010
I já začínal s 5L.Bohužel nebo bohu dik?Nebyl internet.Takže mi nikdo nemohl nadávat,ale ani poradit.Pouze knihy a časopis .Dnes už mám akvárko větší a ne jen to ,ale i odchovnu.Ale k věci.I já se někdy pozastavím nad někým kdo místo rady krytizuje a nadává.A věřím tomu že v začátcích určitě takové chyby dělal taky.Proto prosím ,nenadávejte a snažte se poradit.Ať nás chovatelú rybek přibývá.A příroda se rozšiřuje i když jenom za okny naších domů.Venku ji nehorázně ubývá.

[18] Jitule® 20.11.2010
Krásný článek. Děkuji :) . Naštěstí, krom kritizujících (už jsem se párkrát divila, proč někdo někomu chce akvaristiku zošklivit svými přehnanými negativismy) jsou tu i tací, co jsou nám rádci a oporou.

Já, jako začátečník (i když to budu asi celý život, stále je co zdokonalovat),tímto děkuji za trpělivost a trpělivé vedení jmenovitě Sidovi a ustavprochore. ;) :)

Nikdo není neomylný a pokud to nedělá se zlým úmyslem, tak proč mu nepomoct. Kdo z Vás je bez viny, nechť hodí kamenem (Jsou někteří zde tak neomylní a 100%?) ;) .

[17] sivon® 19.11.2010
I z malého se dá udělat krásný kousek přírody a příjemné prostředí pro obyvatele. Přeji hodně radosti.
Některým kritickým komentářům k dotazům se ale nedivte, člověk někdy neví, zda si tázající nedělá legraci. Lidé jsou schopni se zeptat i zda se ryba neutopí :-). Ale myslím že většina "starých mazáků" ráda poradí.

[16] petastastna® 19.11.2010
také stoprocentně souhlasím,kolikrát mi zkušení akvaristé nadávají za týrání, přitom mnohdy netuší záměr,například pro miminko želvy-malá nádrž,až vyroste-dostane větší...

Upravit [15] ® 19.11.2010
Ano občas se tu poradit je dá se říct ,, O hubu ,, Každý druhý je tady profík ale nám začátečníkům radit to je pro ně občas pod pás. Když oni mohli studovat jen z knížek tak proč by mi jsme také nemohli že . Od toho tu přeci máme internet a hodné chovatele a lidi ochotné nám poradit a těch si tu především většina lidí cení =)

A jen tak dál jen tak dál ať se Akváriu daří =) Sám sem v průběhu 4 měsíců přeskočil několik litráží =)

[14] Frissky® 18.11.2010
Krásný článek... Když jsem začínala, komentáře mé první nádrže mě od akvaristiky skoro odradili, ale našlo se i pár rozumných akvaristu co mi poradili jak napravit co jsem napáchala. Stejně tak se ted snažím chovat i já takže když vidím Betu v 2l nadržce, kterou si člověk ve zverimexu koupil s čistým svědomím a doporučením od prodavače... tak hned nenadávám tomu člověku do tyranů a jaké je to vězení, ale poradím mu ať se podívá do atlasu ryb a zváží nápravu této možná nevědomky udělané chyby...

[13] Tom76® 18.11.2010
plně souhlasím...jsem rád že se někdo objevil s takovýmto článkem. Sám jsem se setkal na jedněch internetových stránkách s prezentacemi se samou kritikou o mém akva i když jsem prosil o pomoc a radu. Vše bylo špatně (výběr rybiček,rostliny,dno atd.) ale nikdo ze zkušenějších nedokázal poradit, ale pouze kritizoval.
Sám jsem začátečník a rád budu naslouchat radám starších a zkušenějších tak prosím poraďte nám začátečníkům a nekamenujte nás hned při prvních pokusech. :-)))

Upravit [12] ® 17.11.2010
Asi by to chtělo toleranci z obou stran. Každý nějak začínal, já s flaškou od okurek.
Nevýhoda internetu je určitá anonymita, úplně jinak to chodí na srazech.

[11] Fisulka® 17.11.2010
Jsem ráda, že je tu někdo takový :) páč já jsem začátečník teprv týden a už jsem odnesla tolik vysloveně ošklivých a sprostých slov, jen proto, že mám 30l akva a nemohu si pořídit větší. Za tu dobu, za ten týden jsem poznala tak málo lidí, kteří byli ochotni opravdu poradit a mít semnou trpělivost, i když jsem se tázala na jednu otázku třeba 3x.. Prostě chci, aby vše klapalo, tak se raději zeptám.
Takže, super článek :)

[10] Silent® 17.11.2010
I já začínal podobně před třiceti lety. V domácích potřebách jsem si koupil litou dvaceti litrovou elementku, táta mi udělal světlo se žárovkou, nandal jsem písek od řeky, pár rostlinek z rybníka, od kamaráda paví očka. To vše během jednoho dne a bylo. Taky to nedopadlo napoprvé dobře. Až další pokusy se zdařili. Net nebyl, žádný pořádný akvarista v okolí taky ne, po ruce jen ruská knížka o akvaristice z roku 1952. Takže zbývala jen metoda pokus-omyl. Jó to byly časy.

[9] harpunar® 17.11.2010
Krásný příspěvek,který by mohl obohatit dušičku nejednoho s nás!!! Chovám rybičky už nějaký pátek,pejska,vlastně fenečku Sisinku(fr. buldoček) mám také a tímhle malým příspěvkem bylo řečeno vše!!!! Gratuluji a jen tak dále,Ostravak ostravski-harpunar.A jen douška nakonec-učený s nebe nezpadl,ale ten chytrý si od toho,který tomu už trošku rozumí nechá poradit rád!!!

[8] stetinka® 17.11.2010
Také plně souhlasím. Něco podobného jsem někde na netu četla a od té doby se snažím "být hodná". Nedělá mi to problém, pokud je fakty projevena snaha řídit se radami. Pokud ale někdo hodí dotaz typu, že má doma 20 l elementku a chce do ní od kamaráda 3 závojnatky a i přes několikeré upozornění na tom trvá, pak nedokážu být trpělivá.
Ano i já jsem začínala s nějakou elementkou napráskanou gupkami a danii, beze světla, filtru, topení a vodu jen dolívala nikoli měnila.Šlo to. Měla jsem štěstí, že mě to chytlo. Postupovala jsem stále k větším a větším akváriím a větším chybám,ale pak jsem si nechala poradit a pochopila zákonitosti akvaristiky a snažím se jimi řídit! Ta snaha, to je to, co dělí dobré začátečníky od těch horších. Nikoli znalosti.

[7] invalida® 17.11.2010
Taky sem dal tolik hvězd...

Upravit [6] ® 17.11.2010
Krásně napsaný článek...

[5] Chalybda® 17.11.2010
Za velikost písma se omlouvám, musela jsem to napsat mimo a pak zkopírovat, neboť se mi to podařilo ze začátku dvakrát(!) smazat a už mě nenapadlo písmo nějak upravit... Moc děkuji za ohlasy!

[4] roper® 17.11.2010
Klidně ti dám taky nějaké krevošky a taky hodně ancáku :)

Upravit [3] ® 17.11.2010
Máš recht. Souhlas. Oddělit zrno od plev. Najít ryzí zlato. Ty co to myslí fakt vážně. I když zase ti co se v tom jenom patlají a mají prachy jsou ti co obchodníkům zvedají zisky. A movitý nadšenec cosi nechá nakukat kde co a nadchne se hnedle pro tohle akva a pak pro tuhle rybu (i když je de fakto jen umoří) je ten pravý zákazník.

[2] roper® 17.11.2010
Myslím že to krásně vystihuje každého začátečníka, nejen s aqa. Já byl úplně stejný :). Palec hore

[1] invalida® 17.11.2010
Kdybys to napsala ještě i většími písmeny. Strašně supr článek..mluví mi z duše. Visí mi ke schválení něco na podobný téma..bude to vypadat že sem opisoval. Ale opisovat se nedá napřed. V noci sem skončil. Sice toho moc nemám ale ptej se. Možná Ti i nějak pomůžu..Třeba pár krevetkama atd. supr supor supr

Další články tohoto autora
Žádné další články

© RYBICKY.NET - http://rybicky.net/clanky/546-neodsuzujte-zacatecniky-prosim