Proudový chránič
Princip chrániče je v tom, že vypne při úniku z fázového vodiče dřív než se něco stane.
únik z fázového vodiče do země je přece to připojení člověka do obvodu, přes to tělo se to spojí se zemí.
I wikipedie jasně říká že chránič cituji:
Za normálních podmínek je vektorový součet proudů, ve všech pracovních vodičích roven nule a v sekundárním vinutí se neindukuje žádné napětí. Jestliže dojde za chráničem k úniku proudu z fázového vodiče do země, (respektive přes ochranný vodič) vznikne rozdíl mezi porovnávanými proudy. Tento rozdíl se naindukuje v sekundárním vinutí transformátoru, které vyvolá proud pomocí citlivého relé, které pak uvede v činnost spínací mechanismus. Tím dojde k rychlému odpojení poruchy od sítě.
Bez ochranného vodiče (třetí) nemá jak vyhodnotit. Na dvouvodičovém spotřebiči nefunguje.
Původně jsem ti dal pozitivní palce, protože jsem byl z hlavy přesvědčen o tom že máš pravdu. Když se zvedl ten odpor tak jsem zabrousil na wikipedii abych si tuto znalost oprášil a bohužel nemáš pravdu:
cs.wikipedia.org/…
Zkus přesvědčit argumenty a ne jen osobním napadnutím člověka s jiným názorem!
Dostane sice ránu, ale poté bude z obvodu vypojen? Pokud ano, je to lepší než dostat krumpáčem přes ruce.
Plácáš nesmysly, nejdřív si o tom něco nastuduj.
Proudový chránič je součtový transformátor, jakýkoliv únik vybavovacího proudu jej vypne. Ochranný vodič který přes něj nevede se přivádí jako ochrana a také pro zlepšení jeho funkce. Takže funguje i na dva dráty a záleží jak je dotyčný na tom s uzemněním. Pokud stojí naboso ve vodě na betonové podlaze dostane pěknou ránu.
1.bp.blogspot.com/… Pokud se dostane napětí kam nemá, vždy bude nějaký svodový proud. A i kdyby byl tak malý, že nevyrazí chránič, tak jak tam strčíš pracky, bude už dost velký na 100%.
Ten třetí drát tam je kvůli funkci jističe. Uzemní se s ním kostra a pokud se napětí dostane na kostru, vznikne zkratový proud a jistič to vypne
Chránič nemůže ze své konstrukce fungovat na dva vodiče. Dej si do hrnku vodu strč tam dva dráty ze zásuvky, nic se nestane. Zkoušečkou ve vodě proti nule naměříš napětí kolem 220V. Chránič vypne až v případě pokud do vody přivedeš třetí prostřední drát z kolíku. Kamarádovo dítě mělo velikou kliku, že se mu nic nestalo. Udělal prostě jen zkrat a to se chránič chová jako jistič (zjednodušeně řečeno).
Kravina, už se to tu řešilo. Chránič ochrání i v případě přístrojů s dvěmi vodiči.
Mám to ověřeno i z praxe. Kamarádovo dítě strčilo kovové věci do obou zdířek zásuvky a chránič vybavil. Dítěti se nic nestalo. Ani nic necítilo.
Starší reakce
Myslím, že postačuje krytí IP44. Jestli bych měl uvažovat, že mi něco náhodou spadne do akva, tak stejně musím uvažovat, že manželce spadne třeba fén do vany, když se koupu. A ten fén taky nemá IP68 ale pohopouhé krytí IP20. Krytí se udává pro běžné provozní podmínky, takže u akva odolné proti vlhkosti
Necetl jsem tuto debatu celou ale nekde uz jsem se tu k FI take vyjadroval jako elektrikar musim jen souhlasit, ale pripsal bych neco k tomu IP XX. Je to oznaceni ochrany zarizeni prvni cislice oznacuje odolnost proti mech casticim 0-6 a druha je odolnost proti vode 0-8. viz treba tento odkaz
www.zirafoviny.cz/…
A tedy nejde aby zarizeni bylo vodotesne ale prachu propustne
.
Tak, tak.
Jen poupravím, stupeň krytí by měl být IP 47, tedy krytí proti dočasnému ponoření do vody.
Hlouběji rozebírat elektriku na fóru nedoporučuji, aby to někdo nebral jako návod.
Nezbývá, než souhlasit. Jediné, co nám vždy vytýkali, je to, že ochranný vodič není zelenožlutý, ale je v kombinaci barev zelené a žluté
0 17.11.2010 14:40 Staňa – Elektrika akavárium
Tak tohle celé vlákno mě docela zaujalo a docela dost i vytočilo. Jakožto elektrikář musím zakročit a pokusit se uvést věci na pravou míru. První
blbost je napsat že je jedno kde rozdělíte vodič PEN jestli před nebo za chráničem.
Vždy musí být rozdělen před chráničem a vodič PE (zelenožlutý) je veden mimo chránič, vodič N (modrý) je zapojen do chrániče. V kostce popíšu funkci chrániče. Obsahuje tzv rozdílový transformátor, který porovnává součty proudů ve fázích a nulovém (modrém) vodiči. Tento součet má bát 0 a vše je v pořádku. Pokud dojde k úniku proudu přes ochranný vodič PE chránič vybaví a vypne. Zavléct si jakousi elektrodu do akvárka je hloupost a spíš může přivodit víc problémů než užitku - např časté vypadávání chrániče bez příčiny. Srovnávání akva a vany je rovněž zavádějící. V koupelnách se používá tzv vyrovnání potenciálů. V době plastových potrubí a laminátových van již není tak opodstatněné.
A teď to nejdůležitěší. U každého akvarijního zařízení je návod k použití a v něm
jasně píšou, že před manipulací
musíte odpojit zařízení od sítě a neprovozovat poškozené výrobky!!! Takže ono prasklé topítko v akva nemá co dělat a jestli jste dostal ránu, dobře Vám tak! Další věcí jsou homemade výrobky a to zejména svítidla, která ve většině případech ani neodpovídají nebo dokonce odporují předpisům a normám. Vzhledem k tomu, že samotné akvárium můžeme považovat za prostředí vlhké (tedy nebezpečné), je nutné mít všechna zařízení v odpovídajícím krytí. V tomto případě dostačuje IP44. Ze samé podstaty provedení a hlavně
funkčnosti proudového chrániče
musíme všechny kovové části pospojovat ochranným vodičem PE (zelenožluým). Při namočení nebo pádu do akva splní dostatečně svoji funkci. Použití chrániče v zásuvce napříklado od ABB je rozhodně dobrým krokem ke zlepšení bezpečnosti, ale musí být správně zapojen aby tuto funkci plnil.
Pozor na zapojení víve chráničů v řadě!!! například pokud máte hlavní v rozvaděči
nesmíte použít další v zásuvce.
Takže pokud dodržujete tyto základní principy, není nutné zavádět nějaké elektrody a vymýšlet superochrany vašich nádrží.
.. a teď hurá do mě.. Staňa
Starší reakce
isamiku to prostě bigboan nemuže pochopit že to je jejich blbost nebo at udělá a vyrábí zařízeni na jejich ochranu ktere stejně přesáhne cenu pořízení kvalitního osvětlení a topení
Uprimne je to jejich blbost... uz jako deti se uci, ze elektrina neni hracka.
EDIT: patice at maji IP67 (napr. Arcadia) a muzes je docasne ponorit, proc si lide kupuji nekvalitni zato levna osvetleni, to bych tu nerad rozebiral.
elektrika.cz/… Proto celá debata - troufám si tvrdit že možná půlka akvaristů má jako osvětlení nějakou "domácí výrobu" co by normou neprošla ani omylem a ze zbylé půlky co si něco koupili v obchodě by stejně většina testem neprošla protože je to většinou čínský šmejd. Otázku proč se to prodává bych zde asi neřešil.. Ale jak říkám i sebelepší osvětlení DO VLHKA asi není vodotěsné a při pádu do akvárka to asi probije..
bigbone neřeš problemy ostatních jestli denska si myslí že se muže do elektriky hrabat kdo ma do pr***e díru tak je na omylu a neřeš bezpečnost ostatních pokud chceš tak si vyřeš svoje bezpečí a nepoukazuj ostatním na jejich sebevražedné sklony
Plastová vana samozřejmě není pospojena a proto buď neublíží nebo to nějakou cestou přes vlhko vyhodí proudový chránič.
Znovu opakuji - jen jsem upozornil na problém. V koupelně jsou normy na to jak musí být světlo metr od umyvadla, mít různé IP izolace, musí být proudový chránič apod.. A většinou nový rozvod projde revizák. Ale že má někdo na akvárku hozenou 230V žárovku 10cm nad hladinou a kolem běhají děti.. To nikoho asi nezajímá..
mimochodem norma jasně říka že zařízení provozovane ve veodě musí mit dané krytí
Jé to by mohli zrušit všichni topítka, ale to je samozřejmě nesmysl. Akva mám v ložnici, ve dne je tam v zimě tak 22 v noci možná 18. Akva potřebuji topit na 24-26. A i kdybych netopil, stále se tu bavíme o všech elektrozařízeních kolem akva na 230V. Myslím že nejnebezpečnější jsou topítka a osvětlení. Filtry/čerpadla jsou většinou dokonale zalité nějakou pryskiřicí, to topítko má nahoře jen gumový špunt přes který tam nateklo. A světlo víceméně NIKDY není vodotěsné ale v lepším případě vlhko-těsné! Kolik já už viděl akvárek kde bylo světlo řešeno jako žárovka/zářivka ležíci nad krycím sklem.. Stačí do toho jen drcnout a fáze je ve vodě..
tak a teď mi popiš situaci v laminatove vaně?
Aha opravdu mi tam chybí čárka spojující ochranný kolík zásuvky a chrániče. Ale to ani jinak zapojit nejde že! Pokud použiju chránič co se strká do zásuvky tak se samozřejmě propojí všechny 3 vodiče.
A pokud jde o hysterii. Každý ať si dělá jak myslí, už jsem to psal. A nejde jen o topítko ale i o světla, čerpadla atd.. Chtěl jsem jen upozornit lidi co elektrice prd rozumějí (většina) že nějaká ochrana jističem v akváriu většinou vůbec nefunguje a moje schémata dokazují jak se naprosto lehce v akvárku oddělat...
Ještě aby si neznalí uvědomili rozdíl třeba proti vaně, pračce apod. Pokud jsou z kovu tak jsou uzeměné. Když někde probíjí fáze tak to právě přes to uzemění vyhodí jistič. Akvárko uzeměné není a přesto do něj fáze vede! Potom stačí situace viz můj Obrázek 1 a akvárium může v klidu někoho zabít.
Moje rozbité topítko možná oddělalo jen ryby a pak přestalo fungovat. Ale úplně stejně může natéct voda do světla, světlo svítí, nikdo nic nepozná a pak už si stačí jen sáhnout.
chybí ti jedno dost zasadní zaležitost vodič PE ze zasuvky do chraniče a jak již s vaclaven jsme vedli diskuzi je lepší vodič PE vest příno z rozvodnice ale stejne nechapu infantilní hysterii s prasklým topítkem
a pokud chceš externí topítko aby nebyla možnost se dostat s elektrikou do vody tak udělej jednu jednoduchou věc top v místnosti kde maš akva na požadovanou teplotu ustředním topením
Kde je chyba? Nějak jsem to nepochopil! Podle mě je to dobře. Pokud jde o tu "spojku" v zásuvce tak tu tam nedělám já, ale takto je to zapojené. K zásuvce v paneláku vedou dva dráty a takto je zásuvka propojena.
Moje zapojení začíná až od proudového chrániče dál..
bigboban napsal: A já zase úplně nesouhlasím...
Souhlasím, u starých rozvodů které nejsou rozděleny na jednotlivé okruhy to může být problém..
A nyní situace s proudovým chráničem. Topítko má dvouvodičový přívod, tedy bez přídavné elektrody je ochrana chráničem k ničemu. Pokud se objeví porucha na topítku, stačí 30mA k tomu aby chránič vylítnul. Tedy když přijde dítě, nic mu to neudělá protože obvod je ihned po poruše odpojen.
Snad mě nevynadáte za mírně infantilní schéma, lepší jsem po ránu narychlo nezvlád.
Tedy situace č. 1 - rozvod TN/C (dva dráty ve zdi - ve většině případů), bez chrániče, jistič dejmetomu 10 nebo 16A. Porucha topítka - fáze propojená do vody. Jistič to nevyhodí a dokonce když tam šáhne dítě a projde skrz něj do radiátoru 5A tak jistič stále drží a dítě svítí.
A já zase úplně nesouhlasím, že chránič v rozvodnici je to nejlepší! Třeba pro koupelnu jasně. Ale pokud má byt už třeba jen jeden další rozvod na zásuvky a na něm je třeba akva a lednice tak je to pěkné riziko! Stačí odjet na dovolenou, akva trochu navlhne, chránič vypadne a kromě vypnutí akva vyteče i lednice!
Tedy já si naopak myslím, že v rozvodnici má smysl chránit pouze celé obvody kde to jako celej má smysl tedy především koupelnu. Pokud má akva svůj rozvod tak proč ne, ale to právě většinou nemá! Proto je pro akva podle mě mnohem lepší extra chránič v zásuvce!
Já bych zas tak rychle nesouhlasil. Většinou se do chráněných prostor tahá další drát(pospojení) Většinou z rozvodnice. (Mimo společné obložení) Ten ti potom zajistí že se ti na kostru nedostane nic i v případě který uvádíš.
Tvoje poslední věta že se za chráničem nesmí spojit PE a N jinak dojde k vyřazení chrániče je špatně napsaná. Chránič nevyřadíš ale při prvním zapnutém spotřebiči chránič vypne a už ho nenahodíš dokud spojení PE a N nezrušíš. Jinými slovy co je za chráničem fungovat nebude.
0 29.12.2008 23:51 jirikovar –
Re: Jva Jo mimochodem si nedovedu představit ještě investicu do předělání cele instalace jinak plně s tebou souhlasím neuvědomil jsem si tento problém
jirikovar napsal: V případě dvou vodičové sestavy elektroinstalace tj TN-C převedeno na soustavu TN-S chráničem na 3 vodiče kdy se vodič PEN rozdeluje na vodiče PE a N tj zeleny a modry je prakticky stejně jedno jestli se vodič pospojení PE vezme před nebo za chraničem protože kdo zna zapojení chranice uvnitř tak vodič PE a PEN je poze vodivě spojen a odbočilo se pouze na N a pospojovat vodičem N již nelze a nide v miste instalace se nesmí vodiče PE a N nikdy spojit bo by jsi vyřadil z funkce chranič
Je samozřejmě jedno, jestli k rozdělení dojde před nebo za chráničem, ale pouze pro poruchy za chráničem. Pokud dojde k poruše před chráničem, třeba rozpojení PEN vodiče (u starých rozvodů nic nereálného) dostane se při připojení elektrody v akva na ochraný vodič před chráničem do akva napětí přes ostatní spotřebiče.
Samozřejmě nejlepší je instalovat proudový chránič přímo do podružného rozvaděče (investice na jednu fázi cca 300kč) a je chráněný celý rozvod.
Rozjela se tu nsemyslná debata o tom, kdo vydrží jakou ránu, kdo jak "kvedlá" apod.
Poslal jsem odkaz na proudový chránič za 2 stovky + návod jak to zapojit, už jsem uvedl proč nestačí to jen dát do zásuvky proč elektroda apod.
Pokud má někdo akva tam kam dítě nevyleze nebo si to spíš jen myslí ať dělá jak myslí.
V telce dnes a denně vidíte neuvěřitelní případy kam které mimino vyleze, kam spadne apod.
Je na rozmyšlení každého co a jak udělá, já jen tvrdím že ochrana akvária proti elektřině pouze jističem je naprosto nedostatečná a při "kvalitě" současných výrobků je jen otázka času kdy to někoho oddělá!
Tedy já si možná zbytečně zapojím chránič za 2 kila ale vím že až nateče voda např. do světla nebo topítka tak to vyhodí chránič dřív než začnu sám na sobě nebo na rybách zkoumat kudy a kým/čím jaký proud projde a jestli to někomu ublíží.
Nechapu co se ti nezda? Bud si nestezuj a sahej do akvaria pod proudem nebo si spotrebice vypojuj. Nemyslim to ironicky jen me takova debata nebavi.
mno a když mam přivody 10-15mm do topení 230V od sebe tj jsou varianty 2 že se voda bude v okolí topení slušně vařit nebo to vybavý jistič
ja dostal těch pecek už dost a nikdy to nebylo dobrovolně teda až na připady kdy se mě nechtělo pro zkoušečku a zkoušel jsem dobrovolně prstama jestli to je pod šťavou nebo ne
Dobra je to malopravdepodobne ze by mezi koncema dratu byl vetsi odpor nez zkrz vodu k rukam prez telo zpet ale dobrovolne to zkouset nebudu. Sice par facek uz mam zasebou ale nikdy dobrovelne
Ale pri mym stesti urcite pecku dostanu
to bych musel vzít to topení do ruky kdy ba proud šel cestou nejmenšího odporu aby jak řikate semnou něco udělalo asi o kyrhofových zakonech moc nevíte
dělá dobře tvuj otec s tim vypínaním
Pokud by jste radne cetl tak jsem napsal kdyz budete radne odizolovan pak budete kvedlat protoze proud projde zkrz vaz zpet do vody na pracovni vodic a pokud nic neunikne do zemne tak nevznikne vybavovaci proud pro vypnuti proudoveho chranice !!!
Mne proud prochazejici telem zatim nijak nevadil ale vidim jak si muj tata aby vyndal nejaky bordel na hladine vypne vsechny spotrebice a zkontroluje jestli neni praskle topeni. Proste tam sahne a je to. A mam pocit ze az jeho klepne 15mA na 0,2s tak mi rozflaka vsechny trubice nad AQ a jelikoz ma spatne zada tak pri padu se bude urcite drzet predni steny AQ. Vidim to uplne zive
když solíš zvyšuješ vodivost vody tj na 1m vodovodní vody bude ubytek cca 0,1V
mluvil jsi o te kvrdlačce vody což znamená unik proudu přes tvé tělo tj na jiný potencial a vypadek chrraniče
Ted nevim proc ? Nekde jsem asi pominul neco o cem jsme diskutovaly ohledne odporu vody.
A hlavne kazdy ji ma jinou ja treba vodu i trochu solim :o)
Z vyse vyjmenovanych duvodu si myslim, ze zemnit vodu neni nutne.
mimochodem nemám z toho strach bo se mi stalo to když jsem odkaloval vodu v mé 350 tce a prasklo mi topení až do stavu odpadnutí spodního skla a nic se nestalo nezabilo mě to nebrnělo to a to jsem měl obě ruce v akva a mám na celé instalaci chránič který nevybavil
Přidat reakci
1 ...... ...... [2] 3
Zpět na obsah sekce Technika • Zobrazeno 10919x