Přehnojení
Už jsem tu o těch všech možných souvislostech psal tolikrát, že se mi to takříkajíc "zajedlo".
Což mne sice neomlouvá, ale je to prostě tak...
(Ano, řešení znám a velmi vážně o něm uvažuji. Zatím jsem se ale k němu nedopracoval...
)
Side, díky za tvůj příspěvek. Víš, nezlob se, ale nikdy nepřijímám názory bez hlubšího pochopení souvislostí. Nejsem prostě z těch, kteří chtějí stručný jasný návod a nepídí se po souvislostech.
Takže pokud mi napíšeš "vyhoď obludy", tak chci vědět proč a taky chci vědět jaký jsou alternativy. Přeci ti péřovci nejsou satani akvárií, chová je řada lidí, takže je otázka proč jim to funguje. Pokud mi to dokážeš vysvětlit, tak mi prokážeš ohromnou službu.
To samý je se substrátem. Ty mi napíšeš vyměň substrát. To je sice fajn, ale mnohem lepší je, že moucha napsal "do hrubšího substrátu zapadne víc bordelu a hůř se odsává". To už je názor, kterej si člověk může srovnat a ověřit a zařídit se podle něj. Samozřejmě, když ty detaily nenapíšeš, tak já si je dohledám sám, ale dokud je neuvidím, tak ten názor prostě slepě nepřijmu.
To nic nemění na tom, že jsem rád za každej názor, kterej tu zazní. Díky
...Ono to tak nějak na dálku ani nejde...
Jak komu a jak kdy.
Ale vážně: akva se dá "spravit" i "na dálku", (asi by se pár lidí našlo, kteří by to mohli potvrdit...
), ale jak jsem napsal - základní podmínkou je, že musí být po mém!
...Momentálně mám problém, že se mi nedaří stlačit PH pod 6,8 a aktuální hodnota je 7,1 (při UT = 5,5). Možná to je ten důvod, proč živiny využívají řasy a ne vyšší rostliny...
V tom bych příčinu nehledal. Kde bych začal s hledáním, to jsem už napsal. (Tuším, že dokonce dvakrát.
)
no me kyti prosperuji i pri pH 7-7,4
jinak do kvasaku zkus pridat zivnou sul pro kvasinky (kvasinky potrebuji nejen cukr, ale i dusik a fosfor, zivna sul je hydrogenfosforecnan amonny a nektere smesi obsahuji i vitamin B1), chystam se s tim zacit experimentovat, protoze se mi zatim neporarilo spravne prokvasit vzdycky tam zustane jeste hodne cukru
no do hrubsiho dna se hur sazi, snadneji a hloubeji do nej zapadavaji zbytky a detrit, hur se odkaluje
jo a stabilan (da se nahradit jedlou sodou) zvysuje pH
ja mam uhlicitanovou tvrdost nekde okolo 3-4°dKH, snekum se rozpoustely ulity, tak jsem jim tam dal kus sepiovy kosti a zlepsilo se to
V pohodě. Ono to tak nějak na dálku ani nejde
já to co si tu povídáme beru jako zajímavý tipy a krom zbavování se rybek zkouším kde co
Momentálně mám problém, že se mi nedaří stlačit PH pod 6,8 a aktuální hodnota je 7,1 (při UT = 5,5). Možná to je ten důvod, proč živiny využívají řasy a ne vyšší rostliny. CO2 difusor mám mezi Echinodorem latifoliusem a Ludwigiou repens. Ty dvě kytky jsou narvaný bublinkama a jinde jsou sice taky, ale je to takový vlažnější. Že by ta Ludwigia fungovala jako vysavač CO2?
CO2 z kvasnic mi v láhvi jede už 9 dní, dle návodu od ústavu pro choré, tak by to mělo ještě 5 dní vydržet. Ale když mám to PH vysoko, tak asi zkusím rozdělat novou dávku, aby to frčelo rychleji
Jinak příliš mnoho živin odstraním častější výměnou vody než 1x za týden.
Pro mouchu: ty fotky už nejsou aktuální. Jsou před výměnou rostlinek. Musím to přefotit.
šneky mám 3 a rostlinky jsem koupil následující:
1x Hygrophila corymbosa (cca. 10 stonků)
1x Echinodorus angustifolius (2 trsy)
3x Ludwigia repens (cca. 16 stonků)
3x Echinodorus latifolius (6 trsů)
1x Echinodorus ovalis (ve vaničce byly 2 velké a 2 malé)
K nim jsem nechal Valisnerii spiralis (8 trsíků
), 1x Microsorium pteropus a 2x zatím úplně malinkatou Egerii densu. Ještě tam chci přidat 3-4 kelímky menších rostlin. Měl jsem objednánu Cryptocoryne parva, ale ta nedorazila a tak místo ní dám asi 3x Echinodorus quadricostatus (musím objednat).
To už je snad na plochu dna 80x40cm až dost, ne?
Jinak co se dna týče, tak já jsem v místě kde jsem sázel nové kytky dal nové dno z písku 2-4mm a jen na povrchu jsem to překryl tím velým 4-8mm, tj. kytky by měli mít kořeny v písku 2-4mm. Nebo myslíš, že je nutné aby i povrch dna byl z menšího písku? Myslel jsem, že je to kvůli kořenům.
na mne je to huz velkej objem....
nevidim nikde sneky (zkus neritku), hodne malo kytek, filtr nahrad cerpaci hlavou s poradnym kusem biomolitanu, okolo dej javskej mech (ucinna predfiltrace a maskovani)
vymenil dno za jemejsi
zkusil bych rotalu, bacopy; e.tennelus, e.isthmicus (echynace); cryptocoryny
nejlepsi je ziskat kytky od nekoho v okoli, kdo zrovna "protrhava" svy nadrze
uvidis co pujde, ja si nejvic kytek pritahl ze srazu u3trojek, kde mi vaclav vzdycky poradi
a tedka, kdyz prihnojuju pmdd s pridavkem fosforu (nejdrive jsem zkusil bez fosforu, ale zloutli starsi listy, hlavne egerka) tak mi to roste pekne a mam opacnej problem, nemam rasy a sneci zacinaj ozirat blixy a monoselium
kdybych mel dost zdravejch kytek, dno a pripravenej lepsi filtr, tak bych provedl rychlou prestavbu, vymenil dno zasadil novy kytky, dal tam na mesic oba filtry, zachoval co nejvic puvodni vody a malo krmil (mecovky si zpestri jidelnicek rasou)
ale fakt nemam zatim zkusenosti s vetsim objemem nez 30L a pomalu chystam prestavbu u nadrze ve ktery ma moje kolegine jednu mecovku.... silena kombinace- blondina + mecovka + 20L + obcas zapomina krmit a pak to prekrmi, takze je tam tedka krasna invaze zabiho vlasu + hnijici dno i kdyz ho kazdej tejden poradne odkaluju
...Jediná teorie, kterou jsem někde četl je, že při růstu rostlin se uvolní hodně algicidů, které zásadním způsobem potlačí růst řas...
Tak nějak to vidím i já.
A to přesto, že relevantních informací na toto téma je - bohužel - pomálu.
...Ryb se zbavovat nechci...
To jsem tak nějak předpokládal, proto také nemám potřebu nějak detailněji se vaším problémem, resp. jeho řešením, zabývat.
Víte, mám takovou zásadu, když někomu začnu fušovat do akvária: "Buď je po mém nebo nezájem!"
Ale třeba vám pomůže Moucha.
Ten horácovo článek jsem už četl. Jedna věc v něm mi vrtala hlavou. Sice proč, když budu mít dostatek živin a světla, tak způsobím velký růst rostlin, ale malý růst řas? Jediná teorie, kterou jsem někde četl je, že při růstu rostlin se uvolní hodně algicidů, které zásadním způsobem potlačí růst řas. Je to pravda? Nevím, nemám dost znalostí.
Ryb se zbavovat nechci. I ty "obludy" péřovci se mi dost líbí.
Jestli jste přesvědčen o
"perfektnosti popisu celé problematiky rovnováhy světlo - živiny - rostliny - řasy", co kdybyste zkusil Hedgimu poradit, jak
konkrétně uvedený popis celé problematiky rovnováhy mezi světlem, živinami, rostlinami a řasami
aplikovat na jeho podmínky?
...Třeba budeš mít víc štěstí a přesvědčíš ho...
Obávám se, že nepřesvědčím...
Nemyslím si, že by Hedgi "bez protestu"
vyměnil šutráky za "normální" substrát, zbavil se "oblud", zainvestoval do kytek a rozumné filtrace...
no stabilni co2 jedine s bombou, stabilnejsi mozna se zasobnikem co2 (viz ma nadrz antistres, ale je otestovanej jen pro miniakvarka, pro vetsi je potreba vetsi objem zasobniku), pak je dulezity taky jak ten co2 rozpoustis
nejmensi co by jsi mohl udelat je castejsi vymena vody, tim aspon castecne nahradis hnojeni, ale nevim jak dlouho te to bude bavit
opravdu si prostuduj ten horacuv clanek, perfektne popisuje celou problematiku rovnovahy svetlo - ziviny - rostliny - rasy
jak jsem se i ja presvecil tak je treba experimentovat ktere kytky ti v tvych podminkach jdou a ktere nejdou
nejlepsi by bylo sehnat si zkusenyho akvaristu ve svem okoli, aby ti pomohl
To se hluboce mýlíte. Já hi-tech akva a napasování do Ratajovo tabulek nechci
Mým cílem je, aby řasy v mém akváriu byly "jen trochu". Je mi jasné, že v každém akva "trošku" jsou. A taky chci, aby mi dobře rostly rostliny a řasy nad nimi neměly šanci.
Věci které píšu jsou mé představy jak toho dosáhnout a to proč to sem píšu je, že doufám, že se třeba dozvím zajímavej tip co zlepšit od zkušenějších akvaristů. Na druhou stranu si uvědomuju, že každej máme jiné výchozí podmínky (jiná voda, světlo, nádrž, ryby, ...) a tak není možné každou radu slepě převzít a to bez ohledu na to, že si každého pokusu o pomoc velmi cením.
Průšvih je, že majitel chce "hi tech" akva - hodně světla + živin a bujně rostoucí rostliny, což se mu marně snažím vysvětlit, že s litím hnojiv neznámého složení, snahou akvárko "nacpat" do nějakých (Ratajových) tabulek a udržováním dosavadních špatných návyků (krmení, filtrace, nestabilní CO2,...) fakt nepůjde. Třeba budeš mít víc štěstí a přesvědčíš ho.
Podle mne spočívá váš problém v tom, že máte "zahnípáno". Tyhle řasy vám bez dostatku (nadbytku) živin v takovém objemu nenarostou. Pokud se objevily v době, kdy jste do vodního slouce nepřihnojoval, dá se předpokládat ono "zahnípání"...
Rybí "obludy" (peřovci) prostě do takového akva nepatří. A krmivem určitě nešetříte. (Ty fotky mečovek jsou toho důkazem.)
Nápravu bych hledal ve výměně rybí osádky, v odstranění zařasených rostlin nebo jejich částí, v doplnění velkého množství zdravých, převážně rychle rostoucích kytek, v pravidelné výměně části vody bez přihnojování do vodního sloupce.
To je zajímavej nápad
díky za něj. Nelíbí se mi na něm, že není moc praktickej. Přeci jen dát pár ml hnojiva a nebo vyměnit 20l vody je rozdíl. Raději bych to vymakal s tím hnojivem, aby ho bylo tak akorát a vodu měnil jen 1x týdně
Ještě jednou ale děkuju za zajímavej nápad
Zdravím, jen mě tak napadlo, že by možná šlo místo hnojení jen každě ty 2-3 dny vyměnit "kýbl" vody. Tím by nehrozilo předávkování. Co, když rostlinky přestanou pouštět bublinky, protože za ty 2-3 dny mají některého prvku nadbytek? Je to jen můj pocit, cesta nejmenšího odporu a možná taky voda vyjde levněji než hnojivo (i když to asi nebude citelná úspora).
Mě rostlinky rosto, ale pomaleji, páč nehnojím. Nechci si tam něco pokazit, takže dokud to roste, nehnojím.
Novým rostlinkám jsem dal před 1 týdnem ke kořenům při zasazení po 1 kuličce Bivoje. Jinak jsem nikdy nic nedával. Nyní jsem prostě v začátcích hnojení.
S hnojením chci začít právě proto, že jsem si všiml, že rostlinky po výměně vody 2-3 dny pouští bublinky a pak přestanou. Říkal jsem si, že jim musí něco chybět. Ale co? Světla mají furt stejně. CO2 a s ním PH se sice mění, protože je z kvašení, ale že by to dělalo takový efekt?
Proto jsem chtěl zkusit hnojivo (jak kuličky, tak kapalné). Tak jsem na pochybách. Nechci to s hnojením přehánět (a zbytečně utrácet). Jde mi jen o dobrý růst rostlin.
...Podle vodáren mám Fe ve vodě jen asi 0,1mg/l, což je pro rostlinky málo. Také mám málo NO3 (méně než 10mg/l) a P (cca. 0,5mg/l dle testu). Proto jsem minulý týden přidal hnojivo Makron... Tento týden jsem přidal ještě trochu Brutusu...
0,1mg Fe/l není pro rostlinky málo; v podstatě vždy, když "nějaké" Fe naměříte, je ho pro rostlinky dostatek. (Často je ho dost, i když žádné nenaměříte.
)
Ani <10mg NO3/l neznamená, že drtivá většina rostlin bude trpět nedostatkem N...
No a 0,5mg P/l je taky "tak akorát".
A před tím přidáním Makronu a následně Brutusu - hnojil jste něčím (kromě CO2 cca po půl roce od založení)?
jeste jeden clanek, kterej ti mozna napovi, jinak bych vymenil az 50% vody
pmdd.mrp-cz.com/… To se mi právě asi teď stalo.
Podle vodáren mám Fe ve vodě jen asi 0,1mg/l, což je pro rostlinky málo. Také mám málo NO3 (méně než 10mg/l) a P (cca. 0,5mg/l dle testu). Proto jsem minulý týden přidal hnojivo Makron, o kterém se píše na webu a na papírové krabičce, že obsahuje N a P. Tento týden jsem přidal ještě trochu Brutusu, protože ten zas obsahuje vše možné kromě N a P.
Chyba byla, že jsem si nevšiml, že na lahvičce Makronu je napsán jiný obsah a Makron také obsahuje Fe a další prvky. Takže jsem přehnojil.
Proto jsem taky honem vyměnil 20l vody, abych to hnojivo alespoň trochu odstranil. Snad mi kytky přestanou na okrajích hnědnout a zas se pěkně zazelenají.
cisteni vlozek filru NIKDY chlorovanou vodou!!! vzdy ve vode odpustene z akvarka (maximalne tak plastove casti, cerpadlo bych pod kohoutkem umyl, tim bych biologicke filtraci nejak vazne neuskodil)
rostlinky pookrejou protoze jim s vymenou vody dodas i ziviny (a evidentne ty jenz se staly limitnimy pro vyssi rostliny), zvazil bych opatrne prihnojovani, ale musis dobre vedet cim a proc prihnojujes (aby jsi nejakym prvkem neprehnojoval!)
zkus si procist tenhle clanek
www.horacovoakvarium.cz/… Před nahrazením 3/4 rostlinek jsem dělal toto:
- podle potřeby očištění řas ze skla
- 1x za 14 dní:
a, výměna 3 kýblů vody = 30l ze 110l vody. Vodu liju neodstátou rovnou z kohoutku
b, odkalení jsem prováděl na povrchu, tj. mírně jsem zvonem zakvrdlal nad pískem a bordel z povrchu odsál. Do hloubky písku jsem nikdy neryl (až po roce).
c, vyčištění filtru někdy pod tekoucí vodou jindy v kýblu s odsátou akvarijní vodou,
d, vyhodil jsem ty části egerie densa, valisnerie spiralis a microsoria pteropusu, které byli hustě porostlé zelenou řasou a nejnovější části rostlinek znovu zasadil
e, z plovoucích rostlinek jsem odstranil ty, jejichž kořeny byly porostlé černým povlakem (asi nějaká řasa)
Tak to jsem dělal v uplynulém roce, níže je aktuální stav.
Po půl roce běhu akva. jsem začal hnojit CO2. Navíc jsem si všiml, že s každou výměnou vody rostlinky ožily. Začli vypouštět bublinky. To jim vydrželo 2-3 dny a potom přestaly.
Proto jsem začal každý týden měnit 2 kýble tj. 20l ze 110l. Nyní stejně často, tedy jednou týdně také čistím filtr. Potřebuje to.
Všechny ryby jsou v akváriu celou dobu vč. péřovců. Nic jsem neodstranil ani nepřidal. Ještě jsou tam 3 šneci (mají oranžovou ulitu), ale nemnoží se.
...před 14 dny jsem na 3/4 povrchu dna zaryl zvonem a bordel, kterej se zvedal, a bylo ho po roce běhu akvárka fakt hodne...
Jak vypadala vaše péče o akva v tom uplynulém roce? Že jste neodkaloval, to jsem pochopil. Co výměna vody?
Ty "obludy" (péřovce) máte v akva od počátku?
...no ked ti mam poradit Ja - tak toto viac nerob...
...jednorazove 1-2tyzdenne davky
Dlho som pouzival Bioflor alebo Brutus - podla toho co som kupil ale stale som to davkoval denne cca 4-5ml na 100L vody...
No před 14 dny jsem na 3/4 povrchu dna zaryl zvonem a bordel, kterej se zvedal, a bylo ho po roce běhu akvárka fakt hodne, jsem odsál. Důvodem pro to brutální odkalování bylo, že staré kytky byly včudu a tak mohly živiny využívat hlavně řasy.
Před týdnem jsem vyházel ty rostlinky, které byly úplně v čudu a zasadil nové rostlinky (výměna asi 3/4 rostlinek). K novým rostlinkám (Echinodorům a Ludwigii repens) jsem ke kořenům zapíchal ke každé 1 kuličku hnojiva Bivoj.
Kytky už se vesměs docela rozjely, tj. na lístkách je vidět spousta bublinek, tak předpokládám, že asimilujou. Výjimkou je Hygrophyla corymbosa, kde jsou bublinky vidět jen na pár nových lístkách, jinak staré lístky se spíš rozpadají.
Jinak dneska jsem vyměnil 20l/113l vody, abych ubral hnojivo a snížil UT a tak i PH ze 7,0 a aby se zbylé hnojivo se stalo vstřebatelnější. Když to nezabere, zítra vyměním zas 20l.
Edit: Jo a NO3 podle testu je méně než 10mg/l. Ona už vodovodní voda dle vodáren má 3,5mg/l.
co ji delal s tim dnem? je mozny ze kytky chtej znovu zakorenit tak trosku stagnujou, takze bych vymenil cast vody a na par dni vysadil hnojeni (nebo ho dost omezil) dokud se kytky nerozjedou
pripadne bych tam prihodil nejaky rychlerostouci kyti jako egerie, aby odcerpaly prebytek zivin
tim hejbanim ze dnem jse ti do vodniho sloupce dostalo dost detritu, ktery spokojene lezel na dne, premer NO3
jak casto odkalovalujes?
0 28.06.2010 22:12 hedgi [8] Mám podobný problém: mám akvárium 128l (113 vody), UT 6,25, 27°C (podle teploty v místnosti). Před týdnem jsem vyměnil 3/4 rostlin (kvůli řase). Akvárium jinak běží víc než rok. Před 14 dny jsem hloubkově odkalil většinu dna a Ratajův test CHSK ukazuje něco kolem 0-3. Svítil jsem 72W 12h + 2x 0,5h jen 36W.
Dnes jsem zpozoroval, že mi začínají hnědnout okraje lístků a místy i špičky. Také 2 nové lístky na Echinodoru ovalis byli zažloutlé. Místy se začala na lístcích zatím mírně tvořit zelená řasa. Změřil jsem PH a to vyšlo 7 rovných.
Podle dostupných zdrojů by PH mělo být nižší, zhruba z rozsahu 6,3-6,8 pro optimální spotřebu hnojiva rostlinami.
Navíc jsem včera hnojil 25ml Brutusu (K, Mg, Fe, Mn, Cu, Zn, Mo a B) a týden předtím jsem dával 50ml Makronu. Makron podle krabičky a také dle webu obsahuje jenom P a N. Jenže ouha, když jsem vyndal lahvičku s hnojivem z krabičky, tak jsem zjistil, že na lahvičce je napsáno něco jiného a sice, že obsahuje N, P, K, Mg, Fe, Mn, Cu, Mo, B
Zatraceně, myslel jsem si, že Makron je doplňkové hnojivo k Brutusu a ono ho přitom více méně nahrazuje
Z výše uvedených důvodů jsem se odhodlal k okamžité výměně 20l vody. Cílem je snížit obsah živin, hlavně železa kterého je tam asi hodně a UT a zajistit tak zároveň snížení PH. Zároveň jsem použil mírně chladnější vodu, abych snížil teplotu z 27°C. Dále jsem mírně omezil svícení, takže z 12h asi 8h svítím 72W a zbylé 4h jen 36W.
Uvidím zítra jak to zabere. Pokud ne, tak zítra vyměním dalších 20l vody a dodám stabilan, abych udržel UT přes 5.
Co na to říkáte? Zabere to, aby se mi tam zas "sviňsky" nerozjely řasy
Starší reakce
Naši to nějak počítali a vyšlo jim, že moje akvárium měsíčně sežere cca 350 Kč. Započítáno topení, filtrace a světlo. Takže teď musim přispívat 350 kč na energii
Dosáhnout 0,5w/l ve tvé louži je snadné na tobě ČEZ moc nevydělá. U 500 litrového akva je to ale už podstatně horší a pokud ho nemáš přímo jen rostlinné tak i zbytečně přehnané.
Ok no proto.
Vesměs s tebou souhlasím, akorát u větších rostlinných akvárii si myslím že by "světlo" mělo být min 0.5W/l. Samozřejmě kytky porostou i s nižší intenzitou, ale budou vyčáhlejší, patro bude tř. po 3cm kdežto u optimálního osvětlení bude patro co 1cm. Nicméně se domnívám, že v tomto případě není na škodu předimenzovat osvětlení, ubrat se dá lehce, ale s přidáním další trubice je to horší, pro někoho i nemožné.
Václavovy příště vyřiď, že elektrárny mají nadbytek.
A pokud se mu něco nezdá, tak ať sepíše petici za regulaci ceny za odběr.
Prachů mají hromadu a stále zdražují.
Ale nesiju, tak to neber. Jen me to doporuceni pobavilo, v souvislosti s proverenim rady kamarada. Treba jemu funguje prave 20ml pmdd dene, protoze sviti 300W a produkuje spousty zelene biomasy?
Kdyz si udelas srovnani nadrzi, podle toho, jak prosperuji, a jak jsou osvetlene, vyjde ti, ze mala akvarka jsou osvetlena akorat pri 1W/l, a velka pri 0.3, ze objem akva neni uplne to prave, k cemu by se dalo doporuceni svetla vztahnout.
Udelal jsem si srovnani spousty nadrzi (+ nejake vlastni pokusy se svetlem), a vylezlo z toho, ze doporucuju jako prvotni navrh osvetleni 0.02W/cm2 hladiny. Samozrejme je to jen opet jakesi voditko, clovek sam musi vedet, co od akva chce a jestli chce vic ci min. Ale kdyz se nekdo zepta, doporucim mu prave tolik a jsem si jisty, ze akva bude schopne slusne funkcnosti.
Parametry T5 jsou dohledatelne v diskuzich i na netu, ale to hlavni neni v parametrech, ale geometrii (mnohem tensi). Vic svetla se tak s pouzitim reflektoru a odraznych ploch dostane kam ma.
(fakt to nebylo ve zlem, sam si zive pamatuju, jak jsem nekomu asi pred rokem radil na nejakych 400l 200W, a vaclav reagoval, panove, vy zas chcete strhnout elektrarnu)
filipsi napsal:Doporučit 300w v T5 na základě svícení 39w/45l je odvážné"
Pozor!
Toto jsem netvrdil psal jsem, "300W/540l=0,55W což je udáváno jako optimum."
Vzhledem k jeho třetí fotografii, mám za to že to asi nebude Malawi či Tanganika, rostlin tam má dost a ještě třeba přibudou. Nicméně moje osvětlení jsem uvedl pro porovnání, já s tím nemám žádné problémy, žádná zelená řasa a jí podobné. Rozhodně s tebou souhlasím, člověk by měl něco o tom vědět.
Nechápu ale proč do mě šiješ?
Pokud je zde téma osvětlení, tak většina píše 0,5W/l.
On musí vědět co chce, konec konců jsme lidi a od zvířat se lišíme především inteligencí.
Také by mě zajímalo o kolik procent jsou T5 světelnější oproti T8, když tak prosím odkaz na nějaké věrohodné pojednání.
No právě
. Doporučit 300w v T5 na základě svícení 39w/45l je odvážné. Je to hrozně moc, nedá se to s malým akva srovnat, bylo by to několikrát víc než u tebe. Zůstal bych někde kolem 160-ti, když víc, tak jen jako rezervu, případně jen experiment na pár hodin denně. Zkus schválně projít osvětlení velkých akva v prezentacích.
(tedy, ne že by to nešlo, ale bude to chtít dost úsilí a zkušenosti)
Vycházel jsem z výpočtů 300W/540l=0,55W což je udáváno jako optimum.
Já mám například čistý objem 45l, ode dna k hladině 28cm, svítím tam 2x úsporná 12w na zadní stěně, a na víku je 15W trubice T8. Což je dohromady 39W a 39W/45l=0,86W/11Hod.
Pozor na silné světlo a to hned od začátku. Většinou je to katastrofa. Chce to začít z menším a postupně přidávat. Pokud je to tedy nutné.
Tak jsem si to celé pročetl...a radím nepřehánět to s pořizováním těch "zaručených řasožroutů", ta řasa která se Ti v akváriu tvoří je naprosto normální průvodní jev v čerstvě založených nádržích, je mazlavá, jde snadno odsát hadičkou a zmizí postupně sama za 2-3 týdny a rozhodně nehrozí že by zahubila rostliny které teď v akváriu teprve začínají růst...s tím PMDD bych uplně nevysazoval, tím akorát zbrzdíš adaptaci rostlin a dáš prostor řase, snížil bych dávku na 5-10 ml denně a podle růstu roslin a hustoty osázení časem přidal(mám podobně velké akvárium a dávkuju 15ml denně) je mi jasné že mě ted zde začne spousta čtenářů napadat, ale všechno co píšu je ověřená praxe z práce...a výskyt tédle hnědé řasy bych nepřisuzoval přehnojení, ale volbě kořenů v akváriu, pokud se nemýlím, je to oblíbený driftwood a ve všech akváriích které jsem měl možnost v práci sledovat od založení se tahle řasa tvoří, ať už se s PMDD začalo okamžitě nebo později...
ohledně intenzity osvětlení bych být Vámi těch 300W nezatracoval, předpokládám, že svítíte T8 trubicemi a přeci jen na takhle velkou nádrž už to nemusí stačit, alespoň na pár hodin denně bych být Vámi rozsvítil všechny trubice...pokud by se jednalo o T5 trubice, tak tam už by byla situace jiná, přeci jen světlo které vydávají je poněkud intenzivnější a pravidlo 0,5W/litr bych u nich už nepovažoval za pravdivé...
takze dnes jsem vymenil tretinu vody a vycistil co se dalo....zena mi koupila particku ctyr krunyrovcu skvrnitych a co ti dokazali sezrat ras za noc bylo neuveritelne
normalne jsem druhy den po vpusteni neveril vlastnim ocim, ale sezrali tak tretinu ras z pozadi....no stali se tim padem mymi oblibenci
kazdopadne uz nehnojim ani kapku, zitra jeste poridim par parmicek cernopruhych a mozna sezenu i krevetky na zkousku. no snad se bude uz darit vic. btw svitim 180w, 300w uz mi pripada peknej narez jak na svetlo v akva tak na spotrebu energie...chci mit 6 x 36w coz by melo byt ok pri ciste litrazi nekde kolem 450 l
dik za rady vsem
DrBolíto napsal: ..u tebe by to mělo být cca 300W. Třeba 4*80W....A na závěr, každou radu od kamaráda si nejprve prověř na internetu....
Přesně tohle je jedna z těch rád, kterou by bylo záhodno promyslet si.
Já se s tímto ještě bohu dík nesetkal. Ale na hnědou řasu doporučují světlo, u tebe by to mělo být cca 300W. Třeba 4*80W, lineární zářivka OSRAM T5 FQ, 80W/ 2x830 a 2x840, délka trubice 1449mm.
Co se týče PMDD tak cituji ze stránek:
pmdd.mrp-cz.com
"Maximální denní dávka je cca 5ml/100l a to pro holandské akvária, kde je pomalu víc rostlin nez vody
."
Kamarád měl v podstatě pravdu 25ml na 500l, bohužel přehlédl dodatek k dávkování a nebo mu také někdo blbě poradil. Nicméně postupoval bych jak ti tady ostatní radí.
Já osobně bych nechal odstát vodu, alespoň půl dne, nebo se silným vzduchováním cca 2hod. Množství co jsi schopen pohodlně uskladnit (tř. Vanu, pořádně umít a opláchnout) a vyměnil bych hned třičtvrtě nádrže. Odstátí vody volím proto že ti chlor nezabije užitečné baktérie.
Pokud máš peníze kup Nutrafin Cycle 250ml týdenní dávka 50ml a Nutrafin Waste Control 250ml dávkování stejné jako u Cykle, (dávka záměrně snížena aby ti lahvička vystačila na 5 týdnů) oba přípravky dohromady koupíš za cca 300Kč. Tyto přípravky mám odzkoušené a fungují, akorát nečekej popisované zázraky, tř. filtr to za tebe nevyčistí a dno neodkalí.
Počkal bych jak to dopadne s řasou, pokud by se přestala šířit a začala se odlupovat, vzal bych houbičku na nádobí a co jde bych setřel a nechal v klidu klesnout na dno. Filtr stáhnout na 1/3 průtoku a namířit do rohu, aby se usedající řasa nevracela do sloupce vody, pak pořádně odkalit dno.
A na závěr, každou radu od kamaráda si nejprve prověř na internetu.
Tak toho maglajzu bych se nebál.Stačí na to koupit několik neritin a nekrmit.Pokud tam jsou už rybky, tak krmení jen max 2x týdně a to jen v minimálním množství.Více světla by taky nevadilo.
Ak je to hnedý "maglajz" daj tam tak dve ampulárky-poradia si s tým. No potom im najdi iné miesto,aby sa Ti nepustili aj do rastlín(i keď mne sa to nikdy nestalo). A potom pravidelne meniť tretinu vody(aspoň raz týždenne),teplotu cca 24 st.,a nehnojiť.
hnojiť sa oplatí s PMDD ,ale s mierov .. ja som sa trochen sekol a to o 1 ml do 12L akva a hneď mi riasa ruku podávala..
Vůbec nechápu hnojení do čerstvě založeného AQ??? Nehnojil bych a při založení postupoval dle doporučených standardů.
www.akvarijni.cz/… Je to pro tebe asi drsné doporučení, ale můžeš ho přeposlat i kamarádovi.
Určení nechám odborníkům, při příliš brzkém hnojení do vody se velice často objevuje ruducha.
já bych určitě přestala hnojit a měnila týdně 1/3 vody....bleee teď ti ten objem nezávidím
a asi bych přidala řasožravce, pokud to není v přímém rozporu s tím, co v akvárku bydlí
při založení bych dala hnojivo maximálně do dna
To byla rada za všechny peníze. Vyměň část vody, řasu odsaj pokud půjde, teplotu stáhni. Hnojivo nepoužívej, než se to srovná. Může to ale chvíli trvat.
Nehnojit... nechat akvarium zabehnout. V nove zalozenych akvarkach je nadbytek zivin nikoliv nedostatek.
to ten tvoj kamarat sa co zblaznil? 20 ml PDDM?
ty kokso...je vobec akvarista?
tak to ti asi poradil kámoš blbě.
0 17.10.2008 19:10 psek – brutalni zmena za 1 den
Přidat reakci
1 ...... [2]
Zpět na obsah sekce Řasy • Zobrazeno 9099x