High-tech akvaristika
Dobre tomu rozumiem, že nadbytok K môže blokovať príjem ostatných živín?
Ahoj som rád, že si to sem dal, pretože medzičasom sa mi ozval do správy, že sa v diskusii stráca a chce to dotiahnuť, možno aj niektorým iným diskutérom, ale pravdou je že sme zlyhali všetci v tejto téme a Somecheck nedostal uspokojujúcu odpoveď ,pretože sme diskusiu zapratali povedzme v tomto prípade nepodstatnými informáciami a to je určite zle..
Jediné čo by som na tých hodnotách prispôsobil je ako radil aj Erik, že vzhľadom na Platinum by to dal trochu dolu , čo sa týka NO3 a hlavne fosforu -takže NO3 10mg/l a PO4 0,1mg/l/vo vode/.Okrem toho aj častejšiu výmenu vody,vyčistenie filtru a skontrolovať testom draslík a prispôsobiť na 8-15mg/l-pretože rastliny mu stagnujú a nebublajú ako kedysi.Ak ešte niekto niečo máte na doplnenie priamo k problému s hnojením tak prosím...
Somecheck napsal:aké sú podľa vás optimálne hodnoty pri rastlinnom high-tech akváriu s náročnejšími rastlinami?
Rád bych se vrátil k tomuto dotazu. Je to problematika spíš na nějaký článek, než na příspěvek v diskuzi. Navíc názorů a strategií hnojení je mnoho. Ale obecně a orientačně viz. níže uvedené tabulky (jsou z tohoto článku:
rybicky.net/clanky/1770-)
Makroprvky
tab. 4) ideální poměry živin
N:K ..............4:1
N:P..............16:1
Ca:Mg:K.......2:1:0.5
tab. 5) doporučené koncentrace živin v ideálních poměrech
N..... 20 mg/l
P..... 1,25 mg/l
K..... 5 mg/l
Ca... 20 mg/l
Mg... 10 mg/l
Z mikroprvků je nejdůležitější železo (Fe), optimální hodnota obvykle udávána v rozmezí 0,2 až 0,5 mg/l.
U High-tech nezapomínejme na CO2 - optimálně cca 20 mg/l.
Další vynikající článek je třeba tady:
akvarijni-hnojivo.cz/…
Prosím o názory a případné doplnění.
0 15.11.2020 10:33 Jarden Sk –
Re: Sid Prosím, aby si sa neurážal, ja som to nemyslel v zlom a ak som ťa urazil-tak prepáč.Iba preferujem takúto formu diskusie ako si práve predviedol svojím ďalším príspevkom a vôbec som nechcel spochybňovať tvoje kvality.Budem rád ak sa zapojíš aj naďalej, veď sa učíme všetci, jeden má skúsenosť takú a druhý onakú, môžeme na zaklade toho vyvodzovať aj nejaké zavery. Nechcem sa nad nikoho povyšovať, skôr nabádať aj ostatných k diskusi aby prispeli vlastným názorom a skúsenosťou a nebáli sa a ak sa niekto mýli, čo je ludské môžeme predsa diskusiou o probléme to vysvetliť, ale neodradiť ho od ďalšej účasti. Presne to čo si mi napísal som nechcel.
Hnojím draslík v akva iba KNO3 a svietim hodne a akva je slušne zarastené a draslík mám na 15-20mg/l na vstupe len 2mg/l.Hnojím 5ml KNO3 denne na 450l akva.Nitro obsahuje aj draslík a predpokladám, že to je KNO3 a bude ho aj s ďalším hnojivom s dralikom moc. Prosím nezmazať.
Děkuji za upozornění, že spamuji. Beru si k srdci a končím s veřejnými komentáři.
Dál už se budu zapojovat jen formou soukromých vzkazů, budu-li mít pocit, že je to nutné a že mám co napsat.
K mým předchozím komentářům jen tolik: nemyslím si, že by musel mít Somecheck brutálně přehnojeno draslíkem. Ale je to otázka do diskuse; proto jsem uvedl, kolik K do nádrže přidává, abychom zkusili najít jakousi shodu na tom, jestli by měl přidat, ubrat nebo změnit metodiku...
Mít reálnou představu o tom, co a kolik toho do akvária přidávám, když aplikuji to či ono hnojivo, považuji za určitou výhodu oproti opaku, tedy když dělám něco a nevím co...
Že nemám dobrou zkušenost s měřením obsahu Fe hobby testy je fakt. Zkusím dát na reklamní slogany a ten test od JBL vyzkouším. Když to vyjde a výsledky nebudou "ustřelené", hodně mi to v mé práci pomůže.
...Konkrétna aplikácia v praxi je pre akvaristu dôležitá a pokial to nechcete pochopiť...
Chápu, ne že ne!
A proto je žádoucí, aby člověk, usilující o funkční High-Tech akvária, měl hlubší povědomí o procesech, které se pod hladinou i nad ní odehrávají.
Že jenom neteoretizuji, by mohl potvrdit člověk, kterému se v procesu přípravy na IAPLC 2014 totálně „podělalo“ akva.
Místní experti (tento výraz nemyslím pejorativně, naopak! - skutečně šlo a jde o experty v pravém slova smyslu!), problém řešili půl roku a bohužel...
Mně se podařilo prostřednictvím telefonu a mailu nádrž dostat do formy včas.

Presne to ma napadlo, keď už tu máme Sid a , či by nemohol spraviť porovnávajúce lab.testy, povedzme pri teplote 24st. Sera alebo JBL aspoň NO3 a PO4 príp. K a stanovil odchýlky.Rozhodne by to bolo zaujímavé, pre nastavenie parametrov.Pri tom železe by to bol asi problém, to je závislé od toho čím kto hnojí.
A ešte k tomu môjmu predošlému príspevku, mám akt. uhlie vo fitri, tak sa moje meranie asi nedá brať za relevantné, pravdepodobne sa rýchlo z vody stratí vplyvom uhlia.
Je to ovšem reklama

Zajímavý by byl nějaký dlouhodobý test na tyto testy

Ahoj, to si ma prekvapil, používal som ho myslím S.Iron a zase som teraz začal, pri hnojení mikrom som meral velmi nízke hodnoty práve Jbl testom len cca 0,05mg/l, čo sa mi zdalo málo a bolo to v celku na začiatku niekolko mesiacov po založení s JBL substrátom, kde je viacmenej len železo a mikro a to som ešte prihnojoval už spomínaným. Potom som hnojil len mikrom /tenso alebo ferox alebo FeMix/a šlapalo to s Fe okolo 0,15mg/l podľa JBL testu bez problému. Teraz už mám skôr pocit že došlo k akumulácii mikroprvov v akváriu/problémy s niektorými rastlinami/ a zase hnojím len Ironom vo velmi malých a častejších dávkach a velmi striedmo Tenso.Idem zmerať-som zvedavý.
Tak som to zmeral a posledné dávkovanie hnojiva bolo trochu tensa včera po obede a trochu Ironu ale na teste JBL mám len niečo medzi 0,02-0,05mg/l. tak neviem-čakal by som viac, hnojil som trochu tensa aj počas celého týždňa každý deň.
Mala skusenost k tym testom. Používam seachem iron. JBL test na zelezo ho nasiel vo vode, seachem multi test na zelezo nie. Dal som si raz urobit labakovy rozbor a hodnoty NO3, PO4 boli velmi podobne vysledkom co som nameral ja.
-4 15.11.2020 08:23 Jarden Sk –
Re: Sid Ahoj Sid, docela rád som uvítal tvoj návrat po tolkých rokoch, ale týmto spamovaním tu tomu moc nepomôžeš.Uznávam ťa ako odborníka a preto nemám problém, pokial budeme riešiť laboratornu tematiku a rozbory.
Po prvé bavíme sa o testoch a hnojenie popísaným mikrom mám odskúšané a merané práve JBL a meriam vo svojom akváriu parametre okolo 0,1-0,2mg/l.To že je tam aj viac je dosť pravdepodobné a akvaristi hnoja aj na vyššie dávky kludne aj 0,5 a viac mg/l.Laboratorne to tu pravidelne nikto nekontroluje pretože je to drahé, max tí ktorí majú prístup do labáku a spravia si to sami.
Po druhé množstvo pridávaného K do akvária je ovela nepresnešie pokial nedokážeme stanoviť spotrebu tzn. spotrebu rastlín a príp. substrátu. Preto orientovanie sa podľa testu a jeho množstva vo vode je pre mňa prijatelnejšie/rastliny prijímajú draslík prevažne z vody, avšak ak ho majú dostupný len v dne , tak si asi nemôžu vyberať.O prehnojení draslíkom môžeme viesť polemiku a nič asi tiež nevyriešime ale možno to niektorým pomôže.Mám pocit, že týmto zbytočným vŕtaním sa v komentoch aj s Václavom a očakávam aj ďalších v tejto téme, vôbec nepomáha riešeniu konkrétneho problému. Bol by som rád aby si stanovil konkrétny postup hnojenia uživateľa Somecheck a overil svoje postupy s high-tech akváriom v praxi, budem len rád, že sa k tomu nebude musieť nikto vyjadriť, predsa len kapacita Sid, stačí vybaviť aj celé fórum-preto sme tu mnohí naprosto zbytoční a mám pocit že poniektorí redaktori to vnímajú podobne.
Ak som poradil zle a uživatelovi to nepomôže -potom kritizujme, inak to nemá úžitok absolutne žiadny.Iba týmto prístupom odrádzate mnohých, ktorých som oslovil aby prispeli svojimi skúsenosťami.Nepotrebujem tu dokladať štúdie a výskumy-to je vhodné na odborné sympózium, oceňujem praktické skúsenosti na úrovni akvaristu, ktorý ladí hnojenie a hľadá odpovede na konkrétny problém. Konkrétne a fungujúce riešenia sú cestou tohoto fóra a nie točenie sa v kruhu vedy a jej výsledkov.Konkrétna aplikácia v praxi je pre akvaristu dôležitá a pokial to nechcete pochopiť, tak sa nikam nepohneme a budeme sa točiť neustále v kruhu vedy a overovania jej výsledkov, ktoré sa vo veľa prípadoch menia aj v priebehu krátkych období.Myslím, že som sa vyjadril jasne a chápete čo tým chcem povedať.
...záleží aj čím železo hnojíš, ak Seachem Iron, tak ti JBL test nenameria, bežné mikrohnojivá Tenso, Plantex a Ferox meria v pohode aj JBL...
Tohle mě taky docela zajímá.
Když jsem řešil otázku rozborů vody na obsah stopových prvků, narazil jsem na metodiku, jak akreditované laboratoře stanovují kovy vázané v chelátech.
Důležité nejsou detaily, jen to, že potřebné postupy jsou poměrně složité.
Nenapadlo by mě, že testy JBL to zvládnou...
Odkud máte tuto informaci? Bodlo by mi, kdybych ji mohl jako seriózní využít.
...určite máš veľa draslíku, počítaj so mnou kde je všade draslík primiešaný: Nitro, S.flourish, Potassium, Equilibrum-keby si mal test tak hodnoty budú brutálne vysoko...
Při týdenní výměně dodává do nádrže ~ 100 l vody s koncentrací draslíku ~ 28,5 ppm. Denní aplikací všech níže uvedených hnojiv zvyšuje jeho koncentraci o ~ 1,5 ppm. Výsledek laboratorního testu by mě docela zajímal...
...Ak mi viete poradiť doladiť dávky hnojenia, prípadne poradiť čo zmeniť a prečo, uvítam...
Pozorujete nějaký konkrétní problém ve vašem akváriu, který by mohl souviset s výživou rostlin, na jehož základě byste uvítal radu stran doladění dávek hnojiva, případně radu, co změnit a proč?
Pokud ano, napište, o jaký problém jde. Pak vám budou moci zdejší kapacity snáz poradit.
Ahoj, k tomu horčíku a kremičitanom sa ti neviem vyjadriť podľa farby, ale určite máš veľa draslíku, počítaj so mnou kde je všade draslík primiešaný: Nitro,S.flourish,Potassium,Equilibrum-keby si mal test tak hodnoty budú brutálne vysoko, takže by som vyhodil, Flourish a Potassium.
S dusíkom a fosforom by som išiel ako písal Erik/ak si meral ten fosfor z vody a nie zo substrátu/-takže to veľa nebude treba dvíhať a Fe na 0,1-0,2mg/l.

Zľava:
Mg, Po4, No3, Fe, Sio2
Netto objem vody: cca 380l
Hnojím prevažne denne cez dávkovač.
Easylife Ferro: 5ml / deň
Easylife Nitro: 7ml / deň
Easylife Phospho: 7ml / deň
Easylife Potassium: 2ml / deň
Seachem Flourish: 2ml / deň
Seachem Flourish Trace: 10ml / týždeň
Vstupná RO voda každý týždeň cca 100 litrov s 15g Seachem Equlibrium.
Výsledok merania je pred výmenou vody.
Ak mi viete poradiť doladiť dávky hnojenia, prípadne poradiť čo zmeniť a prečo, uvítam
Aktuálny stav akva s hnojením podpísaným vyššie na fotke
Tak držet nízké hodnoty okolo 0 (0-5) NO3 je dost nebezpečná věc. Tohle jsem nikdy nedělal protože to smrdí sinicí a to doslova. Radši jsem měl 20 -30 mg/l. Já vím že takhle nízko se to drží kvůli červenému zbarvení rostlin, nikdy ze mě nebude aquascaper takže se radši držím v měřitelném pásmu.

Jj suhlasim je to spekulacia

to len odhadujem.No co si meram ja ak nemam tam nic voda je cira ak dodam no3 sfarby sa.Ci ze 0 uz tam asi nebude.Ale jasne uplne sa neda riadit podla toho.Ja to stale beriem s rezervou.
Hele Václave, prečo do toho vrtáš? Kludne tam môže byť aj 5mg/l,sám vieš , že testy nie sú dokonalé ale orientačné, ja som rád, za každý dobrý komentár a dohadovať sa na tom či je tam 1 alebo 5 či nula je smiešne.Pozri si prezentáciu kikolcz, tam si dal namerať hodnoty laboratórne a doma meral 10-15mg/l a z labáku mal nízko len okolo 5mg/l, povedzme, že hodnoty sú velmi nízko a je to vybavené.Aj kontrola rastlín a rias je dôležitá a ak má Platinum, tak kludne môže fungovať na velmi nízkom priam nulovom NO3, pretože množstvo amónia pri tomto substráte môže byť naprosto dostačujúce z pohľadu príjmu dusíka v systéme.
Poslední ingredience testu má žlutou barvu a takhle světlounce žlutá barva tam bude vždy. Takže za mě i podle testu 0 napsat že tam je 0-5 je jen spekulace.

Aj to železo je trochu málo, ale ak budeš pridávať záleží aj čím železo hnojíš, ak Seachem Iron, tak ti JBL test nenameria, bežné mikrohnojivá Tenso,Plantex a Ferox meria v pohode aj JBL.
Bude to Mg a Ph si myslim.Po4 to by musel vzorku zo substratu nabrat a aj to nemusi ukazat realnu hodnotu.No3 bude nieco medzi 0-5.Tie hodnoty.Somecheck: Podla mna No3 do 10 nieco po4 0.1.No ale to zalezi aj ake mas rastliny atd.
Podle mě máš PO4 a NO3 na nule, prostředí pro sinici jak stvořené. Ty krajní testy neznám ale jejich barva se mě nelíbí.

Chtěl jsem tazateli napsat to samé, ale pak jsem si uvědomil, že nevím, kde je horní hranice. Proto jsem to chtěl od tazatele potvrdit. Nejvíc jsem na trhu viděl asi 16000 K.
www.ledky-svitidla.cz/… Mimochodem vhodný v akvaristice - používáte někdo takové světlo? Mně se při modrém světle vybaví spíš pěstírna marihuany.
Jinde jsem našel třeba tuto tabulku, zdroj:
www.ceskestavby.cz/…
Barevné teploty různých světelných zdrojů
600 K: červená dioda
800 K: solární teplomet
1200 K: žhavé uhlíky
1900 K: svíčka
2300 K: tlumená žárovka
2700 K: žárovka, sluneční záření při východu a západu
3000 K: studiové osvětlení
3400 K: halogenová žárovka
4200 K: zářivka
5000 K: obvyklé denní světlo
5500 K: fotografický blesk, výbojka (nejčastější barevná teplota používaná v profesionální fotografii)
5780 K: povrchová teplota Slunce (kvůli zemské atmosféře však tuto barvu vnímáme jako žlutou)
6000 K: jasné polední světlo
6500 K: standardizované denní světlo
7000 K: lehce zamračená obloha
8000 K: oblačno, mlhavo (oblaka zabarvují světlo do modra), ale i světlo blesků za bouřky
10 000 K: silně zamračená obloha a modré nebe bez sluníčka
12 000 K: modrá obloha v zenitu, světlo svářecího elektrického oblouku
14 000 K: světlo UV trubic v soláriu
20 000 K: světlo sterilizační UV-C lampy


Ahojte,
aké sú podľa vás optimálne hodnoty pri rastlinnom high-tech akváriu s náročnejšími rastlinami?
Tazatel si plete nejen Lumeny s Kelviny,ale i příkon s výkonem ,mezi rozdílnými typy chipů může být propastný rozdíl v koeficentu výkonosti w/lm.Navíc není zmínka o vzdálenosti světelného zdroje od osvětlené plochy a její velikosti (Lux,lm/m2).

Opravdu 19600 K?

Málo údajů ale za sebe bych řekl, že na rostliny málo ale tobě o ně asi příliš nejde (Cichlidy). Na High-tech teda určitě tak minimálně trojnásobek výkonu.
0 13.11.2020 18:53 Radek10111 – 24wled
24w led,3 druhy diod.19600K.je to dost na 200l? Dekuji
Tiez to tak mam a pohoda.Ma peknu zelenu farbu.Tiez som si myslel ze je to nieco zle.No vsimol som si ze listy casom zozeleneju.No nevedel som ze to je idikator ze sa ma dobre.
Ja mam 22-23.Tiez som presvedceni ze to ma vplyv na riasu.
Už som to písal dávno (asi vo vymazanom príspevku, lebo som to nevedel dohľadať), že ten známy trojuholník (živiny, svetlo, CO2) je minimálne štvoruholník a jedným z jeho vrcholov je teplota. Zabúda sa na ňu možno preto, že kvôli živočíchom a bytovým podmienkam s ňou nevieme "hýbať" v takom rozmedzí, aby bola plnohodným regulačným faktorom.
Podepisuji příspěvek níže. Teplota osciluje kolem 23 st,aktuálně dnes 23,3.. V létě tedy chladim, aby byla teplota do 24. Akva je téměř bez řas, a, pokud přece, je brzy pryč. Dle mého kombinace nižší teploty a střídmého hnojení udělá fůru práce

Teplotu jsen vždy držel 23-24°C (někdy i méně) a s řasou jsem neměl téměř žádné problémy. Abych zjistil závislost na to nemám nervy. Přes léto nechladím a teplota je vyjímečně 27°C. Řasa se neobjevila.
...Microsoria na koncích některých listů ztrácejí zelenou hmotu a jsou trošku průhledné ale bez děr...
Tak to je stav, se kterým by měl být akvarista nadmíru spokojen. Hnědovka dává na vědomí, že se jí daří.
Až se jí přestane dařit, začnou naopak listy černat.

3 12.11.2020 15:25 Jarden Sk – Teplota v akváriu
Ahoj všetkým, možno ste si niektorí prezreli, alebo už asi poznáte odkazy na videá v zahlaví od pánov z GreenAqua, preto by som ako dalšiu z tém na diskusiu uviedol často opomínanú /aj v mojom prípade/ teplotu v akváriu. Takže ako je uvedené vo videu, teplota má zasadný vplyv na výskyt rias v akváriu a doporučné hodnoty sú 23-24stC. Sám prevádzkujem akva pri vyšších teplotách 25 aj 26 a v lete aj viac a musím zatial dať pánom aquascaperom za pravdu, že pri vyšších teplotách sa to riasi viac.Momentálne som to dal dole, tak uvidíme.Niektorí už akvária prevádzkujete na týchto hodnotách, tak by som rád, keby ste pridali svoje skúsenosti-riasy a teplota v akva!
Súhlas a je to len jeden z faktorov, pridávanie CO2 stabilizuje aj KH, po pridaní na určenú hodnotu sa pokles KH zastaví, takže je nepravdepodobné vyčerpanie hydrogenuhličitanov v akva, ak sa pohybujeme v prostredí s velmi mäkkou vodou a KH na úrovni 2-3.Väčšina rastlin uprednostňuje volný CO2 pred pre ne pracnejším získavaním uhlíku s hydrogenuhličitanov.
Edit: Ešte k tomu doplním, že s ph kontrolerom je naozaj systém s pH a Kh stabilnejší, ak ph kontroler nemáte, tak činnosťou baktérii a rýb/viac detritu,či odpadu-množstvo O2, teplota/ môžu hodnoty CO2 kolísať a teda aj Ph a Kh. Vtedy v prostredí s velmi mäkkou vodou a nízkym Kh môže dôjsť aj k výraznejším zmenám.
Hladina Václavem udávaná v pro ryby bezpečném rozmezí 20-30mg/l může být aplikovaná/udržovaná i v akváriu se slabším světlem a i s rostlinami co nevyžadují zvýšený příjem CO2. Tam problém nebude, rostliny vezmou co potřebují a zbytek pozvolna vyprchá. Hlavně však rostliny nebudou vykazovat nedostatek CO2. Což mě připadá lepší variantou.
Jj Václave, tiež som takto prevádzkoval akva so žiarivkami cca 0,54W/l kde by som to ustál aj bez pridávania CO2, pochopil som to tak, že ak je silné svetlo, musíš dodať viac CO2.
Co2 hnojení jde ruku v ruce se světlem Pokud jde jen o CO2 tak to platí pouze pro náročnější rostliny že si je při silnějším světle můžeš dovolit, jinak obsah CO2 může být vysoký (20-30mg/l) i při slabším světle, dělal jsem to tak roky a fungovalo to skvěle.

To dávkování je taky na úvahu. Hnojivo dávkuju vlastně v noci vzhledem k režimu svícení. Tento týden zkouším hnojit až po návratu domů což je z hlediska osvětlení v půlce dne. Zatím to kontroluji jen změnou vodivosti kterou měřím několikrát denně. Mám ale zatím málo dat k nějakému vyhodnocení. Ta představa, že se hnojivo mele ve vodě když ho nic nepotřebuje a filtrace ho asi částečně upravuje, mě taky napadla. Pokud dodám KNO3 a pak je akva několik hodin ve tmě tak filtrace sníží NO3 a zbyde mi tam ten draslík navíc. To mohla být ta příčina jeho nadbytku se kterou jsem dlouho bojoval.
Ak ti niektoré živiny sťahuje aj substrát alebo filter, potom je lepšie pre rastliny nekoreniace aby si hnojil malé dávky a častejšie, ja hnojím 2x denne.Automatický dávkovač hnojiva-pumpa je v tomto skvelý pomocník, nemám ho ale.
Souhlasím, také si to tak vysvětluji. Microsoria na koncích některých listů ztrácejí zelenou hmotu a jsou trošku průhledné ale bez děr. Udělal jsem změny ve hnojení ale na výsledek budu muset asi čekat nějaký měsíc abych měl jistotu, že jsem zase něco něco nepřehnal. Doufám, že ztráty na rostlinách budou snesitelné i když se zatím nejedná o kalamitu.
Napadá ma ešte možnost, že keď si znižoval dávky draslíku, tak vo vode ho bolo tým pádom málo a ešte z neho niečo sťahoval substrát a teda bucky ktoré nie sú v substráte mali málo a reagujú trošku oneskorene.Ak máš teraz hnojenie draslíkom vyvážené, tak by sa problém Buciek mal zlepšovať, ak som teda trafil a je to ako som popísal.Ak sa to bude horšiť, musíme pátrať ďalej.
Hořčík jsem už hledal v substrátu a i když mi to přijde bez opakování nepřesné. Nehromadí se tam. Rozdíl voda substrát byl minimální. Ty změny v dávkách hnojiva by se měly projevit pravděpodobně tak po dvou týdnech v akva s pískem ale substrát to asi protahuje na delší dobu. Moje zkušenost se snižováním hladiny draslíku ukazuje, že to může být i záležitost dvou měsíců. Vodu měním pravidelně 3/4 týdně a v ní žádný přebytek prvků není.
Ahoj.Toto čo popisuješ je tiež jeden z dôvodov prečo sa do toho púšťam, mám v akva tiež nejaký problém a ešte som ho nepomenoval, zatial to odhadujem na prehnojenie mikrom /sypem to tam odoka/ a aj preto ma napadla myšlienka s ozdravovaním. Tie diery asi budú súvisieť s draslíkom, lenže ak ho máš dosť v akva a nie je ním prehnojené, hľadal by som súvislosť s množstvom horčíka.
Ešte by som ti doporučil urobiť merania aj zo substrátu /nielen fosfor/ a porovnať s tými s vodou, tak sa dozvieš viac čo natiahol do seba a môžeš ísť s hodnotami vo vode aj nižšie.
Já občas něco takového zkouším ale vždy velmi zvolna a opatrně. Nikdy jsem to nedotáhl až k úplnému přechodu k Low tech. Při náznaku jakéhokoli nedostatku jsem se vyděsil a vracel se zpět. Jsem začátečník a mám málo zkušeností. Provoz asi nemám úplně High. Držím osvětlení a CO2 na úrovni "bez bublin". Teoreticky substrát "něco" absorbuje a já nevím co. Při snížení dávek bude to "něco" uvolňovat. To znamená velké testování nepřesnými testy. Teď jsem třeba ve fázi kdy mám pěknou hladinu draslíku a zároveň díry v listech Bucephalandry.
Ahoj, ide mi o trochu zvolnenia, aby si trochu rastliny oddýchli a obmedzenie hnojenia ide samozrejme ruka v ruke s nižším svetlom a CO2. Takže ako píšeš spomaliť, odčerpať prebytok živín, prečistiť od org. odpadu atď.
Hnojiť nechcem prestať ale dávky výrazne obmedziť, aby aj vzniknutý deficit živín nebol príliš skokový a šokový. Procesy ktoré som mal na mysli sa týkajú aj činnosti mikroorganizmov-mineralizácia,nitrifikácia a ďalšie, množstvo kyslíku v akváriu sa tiež zmení, nielen "rovnováha" svetlo - živiny. Takže možno som tým odpovedal aj na tvoju poslednú otázku.
Vlastne hľadám odpovede predtým, než to skúsim aj keď len teórie, dík za dobrý príspevok a pohľad na vec...
Tak já trošku OT
Co2 hnojení jde ruku v ruce se světlem, tedy pokud jedno uberete, musíte ubrat i druhé.
Pokud jsou rostliny v akvariu zvyklé na co2 a akvarium je zaběhlé dlouhodobě, v akvariu se to neprojeví nijak zásadně (po týdnu).
Osobně si myslím (subjektivní spekulace), že to vypínají na dovolenou proto, aby se z toho nepos.ali až se vrátí (stříhání kytek) nebo se bojí kvůli bombě (aby nedošla/nemá jí kdo hlídat).
Procesy se nenaruší, jen se některé zpomalí.
K čemu budete hnojit, když plánujete intenzivně měnit vodu?
A těžký OT otázka - lze výměny krve a nedodání drog feťákovi na krátký časový interval, když po ukončení tohoto termínu se vrátí vše zpět, nazývat a považovat za ozdravné ?
Přidat reakci
1 2
Zpět na obsah sekce Zakládání a údržba akvárií • Zobrazeno 2976x