High-tech akvaristika
Už som to písal dávno (asi vo vymazanom príspevku, lebo som to nevedel dohľadať), že ten známy trojuholník (živiny, svetlo, CO2) je minimálne štvoruholník a jedným z jeho vrcholov je teplota. Zabúda sa na ňu možno preto, že kvôli živočíchom a bytovým podmienkam s ňou nevieme "hýbať" v takom rozmedzí, aby bola plnohodným regulačným faktorom.
Podepisuji příspěvek níže. Teplota osciluje kolem 23 st,aktuálně dnes 23,3.. V létě tedy chladim, aby byla teplota do 24. Akva je téměř bez řas, a, pokud přece, je brzy pryč. Dle mého kombinace nižší teploty a střídmého hnojení udělá fůru práce
Teplotu jsen vždy držel 23-24°C (někdy i méně) a s řasou jsem neměl téměř žádné problémy. Abych zjistil závislost na to nemám nervy. Přes léto nechladím a teplota je vyjímečně 27°C. Řasa se neobjevila.
...Microsoria na koncích některých listů ztrácejí zelenou hmotu a jsou trošku průhledné ale bez děr...
Tak to je stav, se kterým by měl být akvarista nadmíru spokojen. Hnědovka dává na vědomí, že se jí daří.
Až se jí přestane dařit, začnou naopak listy černat.
3 12.11.2020 15:25 Jarden Sk – Teplota v akváriu
Ahoj všetkým, možno ste si niektorí prezreli, alebo už asi poznáte odkazy na videá v zahlaví od pánov z GreenAqua, preto by som ako dalšiu z tém na diskusiu uviedol často opomínanú /aj v mojom prípade/ teplotu v akváriu. Takže ako je uvedené vo videu, teplota má zasadný vplyv na výskyt rias v akváriu a doporučné hodnoty sú 23-24stC. Sám prevádzkujem akva pri vyšších teplotách 25 aj 26 a v lete aj viac a musím zatial dať pánom aquascaperom za pravdu, že pri vyšších teplotách sa to riasi viac.Momentálne som to dal dole, tak uvidíme.Niektorí už akvária prevádzkujete na týchto hodnotách, tak by som rád, keby ste pridali svoje skúsenosti-riasy a teplota v akva!
Súhlas a je to len jeden z faktorov, pridávanie CO2 stabilizuje aj KH, po pridaní na určenú hodnotu sa pokles KH zastaví, takže je nepravdepodobné vyčerpanie hydrogenuhličitanov v akva, ak sa pohybujeme v prostredí s velmi mäkkou vodou a KH na úrovni 2-3.Väčšina rastlin uprednostňuje volný CO2 pred pre ne pracnejším získavaním uhlíku s hydrogenuhličitanov.
Edit: Ešte k tomu doplním, že s ph kontrolerom je naozaj systém s pH a Kh stabilnejší, ak ph kontroler nemáte, tak činnosťou baktérii a rýb/viac detritu,či odpadu-množstvo O2, teplota/ môžu hodnoty CO2 kolísať a teda aj Ph a Kh. Vtedy v prostredí s velmi mäkkou vodou a nízkym Kh môže dôjsť aj k výraznejším zmenám.
Hladina Václavem udávaná v pro ryby bezpečném rozmezí 20-30mg/l může být aplikovaná/udržovaná i v akváriu se slabším světlem a i s rostlinami co nevyžadují zvýšený příjem CO2. Tam problém nebude, rostliny vezmou co potřebují a zbytek pozvolna vyprchá. Hlavně však rostliny nebudou vykazovat nedostatek CO2. Což mě připadá lepší variantou.
Jj Václave, tiež som takto prevádzkoval akva so žiarivkami cca 0,54W/l kde by som to ustál aj bez pridávania CO2, pochopil som to tak, že ak je silné svetlo, musíš dodať viac CO2.
Co2 hnojení jde ruku v ruce se světlem Pokud jde jen o CO2 tak to platí pouze pro náročnější rostliny že si je při silnějším světle můžeš dovolit, jinak obsah CO2 může být vysoký (20-30mg/l) i při slabším světle, dělal jsem to tak roky a fungovalo to skvěle.
To dávkování je taky na úvahu. Hnojivo dávkuju vlastně v noci vzhledem k režimu svícení. Tento týden zkouším hnojit až po návratu domů což je z hlediska osvětlení v půlce dne. Zatím to kontroluji jen změnou vodivosti kterou měřím několikrát denně. Mám ale zatím málo dat k nějakému vyhodnocení. Ta představa, že se hnojivo mele ve vodě když ho nic nepotřebuje a filtrace ho asi částečně upravuje, mě taky napadla. Pokud dodám KNO3 a pak je akva několik hodin ve tmě tak filtrace sníží NO3 a zbyde mi tam ten draslík navíc. To mohla být ta příčina jeho nadbytku se kterou jsem dlouho bojoval.
Ak ti niektoré živiny sťahuje aj substrát alebo filter, potom je lepšie pre rastliny nekoreniace aby si hnojil malé dávky a častejšie, ja hnojím 2x denne.Automatický dávkovač hnojiva-pumpa je v tomto skvelý pomocník, nemám ho ale.
Souhlasím, také si to tak vysvětluji. Microsoria na koncích některých listů ztrácejí zelenou hmotu a jsou trošku průhledné ale bez děr. Udělal jsem změny ve hnojení ale na výsledek budu muset asi čekat nějaký měsíc abych měl jistotu, že jsem zase něco něco nepřehnal. Doufám, že ztráty na rostlinách budou snesitelné i když se zatím nejedná o kalamitu.
Napadá ma ešte možnost, že keď si znižoval dávky draslíku, tak vo vode ho bolo tým pádom málo a ešte z neho niečo sťahoval substrát a teda bucky ktoré nie sú v substráte mali málo a reagujú trošku oneskorene.Ak máš teraz hnojenie draslíkom vyvážené, tak by sa problém Buciek mal zlepšovať, ak som teda trafil a je to ako som popísal.Ak sa to bude horšiť, musíme pátrať ďalej.
Hořčík jsem už hledal v substrátu a i když mi to přijde bez opakování nepřesné. Nehromadí se tam. Rozdíl voda substrát byl minimální. Ty změny v dávkách hnojiva by se měly projevit pravděpodobně tak po dvou týdnech v akva s pískem ale substrát to asi protahuje na delší dobu. Moje zkušenost se snižováním hladiny draslíku ukazuje, že to může být i záležitost dvou měsíců. Vodu měním pravidelně 3/4 týdně a v ní žádný přebytek prvků není.
Ahoj.Toto čo popisuješ je tiež jeden z dôvodov prečo sa do toho púšťam, mám v akva tiež nejaký problém a ešte som ho nepomenoval, zatial to odhadujem na prehnojenie mikrom /sypem to tam odoka/ a aj preto ma napadla myšlienka s ozdravovaním. Tie diery asi budú súvisieť s draslíkom, lenže ak ho máš dosť v akva a nie je ním prehnojené, hľadal by som súvislosť s množstvom horčíka.
Ešte by som ti doporučil urobiť merania aj zo substrátu /nielen fosfor/ a porovnať s tými s vodou, tak sa dozvieš viac čo natiahol do seba a môžeš ísť s hodnotami vo vode aj nižšie.
Já občas něco takového zkouším ale vždy velmi zvolna a opatrně. Nikdy jsem to nedotáhl až k úplnému přechodu k Low tech. Při náznaku jakéhokoli nedostatku jsem se vyděsil a vracel se zpět. Jsem začátečník a mám málo zkušeností. Provoz asi nemám úplně High. Držím osvětlení a CO2 na úrovni "bez bublin". Teoreticky substrát "něco" absorbuje a já nevím co. Při snížení dávek bude to "něco" uvolňovat. To znamená velké testování nepřesnými testy. Teď jsem třeba ve fázi kdy mám pěknou hladinu draslíku a zároveň díry v listech Bucephalandry.
Ahoj, ide mi o trochu zvolnenia, aby si trochu rastliny oddýchli a obmedzenie hnojenia ide samozrejme ruka v ruke s nižším svetlom a CO2. Takže ako píšeš spomaliť, odčerpať prebytok živín, prečistiť od org. odpadu atď.
Hnojiť nechcem prestať ale dávky výrazne obmedziť, aby aj vzniknutý deficit živín nebol príliš skokový a šokový. Procesy ktoré som mal na mysli sa týkajú aj činnosti mikroorganizmov-mineralizácia,nitrifikácia a ďalšie, množstvo kyslíku v akváriu sa tiež zmení, nielen "rovnováha" svetlo - živiny. Takže možno som tým odpovedal aj na tvoju poslednú otázku.
Vlastne hľadám odpovede predtým, než to skúsim aj keď len teórie, dík za dobrý príspevok a pohľad na vec...
Tak já trošku OT
Co2 hnojení jde ruku v ruce se světlem, tedy pokud jedno uberete, musíte ubrat i druhé.
Pokud jsou rostliny v akvariu zvyklé na co2 a akvarium je zaběhlé dlouhodobě, v akvariu se to neprojeví nijak zásadně (po týdnu).
Osobně si myslím (subjektivní spekulace), že to vypínají na dovolenou proto, aby se z toho nepos.ali až se vrátí (stříhání kytek) nebo se bojí kvůli bombě (aby nedošla/nemá jí kdo hlídat).
Procesy se nenaruší, jen se některé zpomalí.
K čemu budete hnojit, když plánujete intenzivně měnit vodu?
A těžký OT otázka - lze výměny krve a nedodání drog feťákovi na krátký časový interval, když po ukončení tohoto termínu se vrátí vše zpět, nazývat a považovat za ozdravné ?
1 11.11.2020 21:03 Jarden Sk – Pauza pre high akvárium
Mám otázku pre všetkých s plynným CO2 v akva. Blíži sa zima a bude viac času a preto uvažujem o malej oddychovej kúre pre moje highakvo.Inšpiroval som sa prírodou, kedy je obdobie že slnko slabšie svieti alebo je zatiahnuté.
Takže chcel by som počas jedného týždňa ubrať svetlo a CO2 a znížiť hnojenie na minimum a zapojiť intenzívne výmeny vody po 1-2 dňoch aspoň týždeň. Už som niečo podobné odsledoval, niektorí akvaristi, ktorí išli na dovolenku a proste nemali inú možnosť ako urobiť podobné a teda obmedziť svetlo, hnojenie prihnojili cca na týždeň a stlmili CO2- po návrate z dovolenky sa žiadna katastrofa, kolaps neudial aj napriek tomu, že boli aj náročné rastliny v akva. Čo myslíte, má niekto už takú skúsenosť? Mohlo by to byť ozdravné pre systém akvária, alebo skôr naopak narušia sa procesy v akva?
4 11.11.2020 20:50 Jarden Sk – High-tech akvaristika
Ahoj všetci, komu to syčí v akváriu z CO2 fľaše a máte radi adrenalín so silnejším svetlom...Toto téma som založil, pretože som nič také nenašiel iba Low-tech akvaristiku, tému ktorú ešte v roku 2015 založil Larix, čo veľmi oceňujem. Ako snahu vytvoriť rovnováhu v akvaristike na Rybičkách, teda zakladám tému aj pre milovníkov, hnojenia, špecisubstrátov,náročných rastlín...Takže budem rád za každú zaujímavú diskusiu, skúsenosť teóriu alebo nápad, o ktorom môžeme diskutovať a ho rozvíjať. Možností je neúrekom, tak sa nebojte pýtať a písať. Velmi by som uvítal, aby všetci a hlavne tí,ktorí majú problém so svojím high akvom a položia otázku v tejto téme, mali podrobne vyplnenú prezentáciu, je to velmi dôležité a naozaj záleží na každom spomenutom detaile pri riešení problémov so stabilitou akva, výskytom rias, rastom rastlín a hnojením-takže ešte raz-Prosííííím -prihláste sa, vyplňte poriadne prezentáciu. Ďakujem .
Starší reakce
otevrene akva je sice pekne (sam jsem jedno od Amano mel), ale nehodi se to vsude, protoze vyhody jsou kompenzovany nevyhodami;) chce si to dobre rozmyslet, jak se to bude hodit vam.
jo, a vybojky nejsou nutne. T5HO poslouzi stejne dobre. a kdyz uz, sel bych radsi do LED nez do MH.
Asi to tak udělam protože ty akvárka jsou přesně to co bych chtěl a pro mě jsou jednim slovem dokonalé.
Tak když se zeptáš krále českých aquascaperů Vóti, tak si můžeš být jistý, že se dozvíš to nejlepší
0 10.08.2011 21:45 Cenda –
Díky Tak chtěl bych spíš nature. a asi spíš právě s krytem protože to bude v prostoru kde s tou vybojkou toho moc nepujde zkusim to vymyslet ještě nějak s tou výbojkou. Kdyžtak ještě někomu napíšu do zpráv abych vyřešil detaily
Myslím, že s osvětlením by se dalo uvažovat i nad výbojkou - kvalitnější světlo a otevřá nádrž je otevřená nádrž
lituju toho, že když jsem dělal svoje, tak jsem se plácal s krytem a nevyřešil jsem to radši výbojkou
Rozměr akvária je sympatický, ale výběr techniky docela nešťastný...Co si představujete pod pojmem rostlinné akváriu? Spíš Holandského typu či Nature?
Z mého pohledu:
Co2 set je na hranici toho aby stíhal, navíc s menším příplatkem pořídíte set el.mag ventilem a kvalitním difuzorem či ještě lépe externím reaktorem
Topítko-Jager je kvalita, ale pokud má jít o vzhled, tak externí Hydor je lepší volba.
Filtry Sera-celkově nic moc, žerou, UV lampu moc nevyužijete a rostliny z ní tuplem nebudou nadšené...Pokud jít cestou kvality, tak Eheim, na toto akva bych se nebál Prof3 2075.
Osvětlení-Pokud nejde o to, aby mělo akvárium kryt, tak než Juwel rampy do kterých nepasují běžné zářivky je lepší pořídit nějaké zářivkové těleso-Blau,Ati, z dražších pak Aqua-medic či Giesemann...
A poslední věc-co substrát a hnojiva?To je také jedním z klíčů fungujícího rostlinného akvária...A nevyplatí se na něm šetřit...
Podla mna je ten Dennerle Classic-Line CO2 Compact 250 L o nicom, za tie prachy mozes mat vecsiu a plnitelnu flasu aj s el.mag.ventilom
0 09.08.2011 17:49 Cenda – Rostlinné akvárium
Ahoj mam v plánu udělat si nějaký rostlinný akvárium a mam doma jen akvárko o velikosti 225L s rozměrama 125x45x40 a chtěl bych do toho techniku předběžně s tímhle výčtem:
Dennerle Classic-Line CO2 Compact 250 L
Topítko Jager 200 W
Venkovní filtr Sera fil bioactive 250 + UV lampa
4x Juwel reflektor 1047 mm
2x Osvětlovací těleso T5 Juwel 120 cm
tak bych se chtěl zeptat na vaše názory jestli někde něco jinak nebo to bude stačit
Přidat reakci
1 ...... [2]
Zpět na obsah sekce Zakládání a údržba akvárií • Zobrazeno 2975x