Vývojová deska Arduino Uno a její využití v akvaristice
Skúste to otestovať cez digitalWrite(X, 0), to sa mi javí ako dobrý spôsob privedenia 0 na vstup toho LDD

Děkuji všem za nápady a podněty co vyzkoušet. Neměl jsem včera čas se podívat ani sem. Uvidím jestli dneska nebo pak až po víkendu.
Abych to upřesnil tak používám LDD700HW (zcela určitě umí stmívat od 0, to samé LDD mám s jiným ovládám a tam to funguje jak má).
Země arduina a napájení LDD mám spojené.
Zkusím PWM vstup LDD uzemnit, to by mělo zajistit totální tmu, tím bude jasné jestli je chyba v LDD nebo v arduinu. Pak jedině si vezmu arduino s programem do práce a zkusím se podívat na osciloskop co z toho pinu vlastně leze když by měla být nula. Obávám se že měřit to obyč multimetrem v případě PWM nemá smysl.
LDD 300H az po LDD 1500H MAJU od 0. Som si isty...
REMOTE ON/OFF:
Leave open if not use
Power ON with dimming: DIM ~ -Vin >2.5 ~ 6VDC or open circuit
Power OFF : DIM ~ -Vin < 0.8VDC or short
100 ~ 1KHz
PDF:
www.mouser.com/… si si isty ze mate rovnake LDD ? kedze nenapisal typ
Diky moc, podivam se na to
Alternatívu Arduino IDE je ťažké nájsť, pretože toto "IDE" robí nekalé triky, aby skrylo komplexnosť vývoja na prostý jeden klik. Riešenia existujú, ale ich použitie nie je triviálne a často ani zdokumentované, takže bude treba použiť metódu pokus-omyl).
Existujú vývojové nástroje od Atmel, AVRStudio, či AtmelStudio, či ako sa to teraz volá (nepoužívam Windows). Netuším, či sa mu do simulátora dá dodať kompilovaný výstup z Arduina alebo dokáže simulovať a ladiť len to, čo si sám skompiluje, kdesi na nete som raz narazil na návod ako ho nastaviť, aby dokázal používať knižnice Arduina.
Používam SimAvr a/alebo SimulAvr + avr-gdb. Oba simulátory poskytujú možnosť generovania časových priebehov VCD a do oboch sa láduje súbor ELF, ktorý generuje aj IDE Arduino. Netuším však aká je funkčnosť týchto nástrojov vo Windows. SimAvr má širšiu podporu procesorov i interných funkcií, no ani jeden nemá GUI. Gdb poskytuje štandardné krokovanie a výpis ako registrov, tak premenných, či zastavenie pri zmene hodnoty, a tež nemá GUI.
Existuje i projekt Avarice, ktorý by mal podporovať hardvérové ladenie, ale myslím, že ATmega328 také nedporuje (nemá rozgranie JTAG), no nikdy som po tom hlbšie nepátral.
Existuje projekt arduino-makefile, ktorý umožňuje použiť knižnice Arduina s bežnou sadou nástrojov avr-gcc a spol + gdb, potom je možné použiť ľubovoľné IDE. Ja používam Geany, ktoré viem, že funguje vo Windows, lenže to je univerzálne IDE, takže všetko si treba nastaviť/urobiť sám.
Osobne, keď sa hrám s Arduinom, tak mi na ladenie väčšinou vystačí sériový výstup a trošku použiteľný terminál (ten ich Sériový monitor má veľkú výhodu - neblokuje nahratie programu), a na presné časovanie spomínané VCD zo simulátora + GtkWave. Na ladenie často postačí aj prostá LED, raz blikne 2x, inokedy 3x atď, napr. podľa stavu registra...
Riadi ho frekvencia (resp. pomer 1-0) 1-0-1-0 do 5V... Po odpojeni DIM by mal LDD valit naplno.
LDD vie od 0 .... Ked mne dokaze arduino vypnut LED s LDD do 0 svitu, tak asi sa to da.
PS: Asi by som sa pozrel ako mas definovane pins pre LCD /istotne mas zapojene/ a na LED by som pouzil PWM vystup, ktory isto nie je priradeny LCD.
Taketo nieco : LiquidCrystal lcd(8, 9, 4, 5, 6, 7); tak pouzi pin 3 alebo 11 PWM pre LED, pretoze je mozne , ze frekvencia na pouzity pin aj pre LCD ti drzi otvoreny LDD.
tak problem by som videl v LDD,že nevie PWM od nuly (asi aj slavko toto myslel).
Na ebayi kupis za par drobnych modul s relatkami pre arduino, tými môžeš po zotmeni PWM uplne vypnut led.
Muzete mi nekdo dat tip na alternativu k arduino IDE, kde by slo kloudne debugovat, staci mi aspon jako ve starym turbopascalu (tj krokovani s vypisem hodnot promennych)
JJ analog out má mezi 0-5V pustil jsem to na +5 a pořád to svítilo
a ked privedies +5V je tma ? (neviem ake napetie ho riadi)
Když odpojím PWM, tak mě to svítí naplno, tak to je i ve specifikaci
Ked odpojis pwm pin od LDD je tma ?(resp. privedies zem)
Teď jsem to vyskoušel bez toho odporu a funguje to taky
#define WHITEPIN 6
ve void setup mam
pinMode(WHITEPIN, OUTPUT);
ve void loop mám
analogWrite(WHITEPIN, 0);
a mám tmu
Ak sa nepletiem, tak knižnica Arduino rieši interne, že keď je použité analogWrite(X, 0), tak deaktivuje PWM a nastaví vývod na 0 (a obdobne pri 255). Takže chybka musí byť inde.
Ja by som sa zameral: Naozaj ovládač zvláda PWM od nuly? Naozaj je nula i na vstupe toho ovládača? Sú kompatibilné logické úrovne (ono logická 0 nemusí byť 0 V)? Sú prepojené zeme?
Neúplné zhasnutie nerieši rezistorom (hoci i ten môže pomôcť). V podstate ide o to, aká je interná logika -- dnes už asi bude postavená na MOSFET. MOSFET sa nemusí úplne uzavrieť, ak na jeho gate nie je privedené požadované napätie (hodnota podľa typu kanála MOSFET) a tento stav nastáva v prípade mikroradičov v dobe od zapnutia mikroradiča (privedenie napájania) po nastavenie vývodu do režimu výstup -- počas tejto doby sú (v prípade ATmega328 v Arduine) vývody v 3. stave (vstup s vysokou impedanciou) a nedodávajú žiadne napätie, čo môže mať za následok nakrátko (1-ky, ale skôr 10-ky mikrosekúnd) nežiadúci stav ovládaného MOSFETU. Vtedy sa používa zdvíhací alebo znižujúci (k plus alebo k 0) rezistor, ktorý zaistí definovanie nejakého napätia, a teda definovanie stavu MOSFETU v tejto dobe. Po nastavení vývodu na výstup už tento rezistor príliš veľkú úlohu neplní (v podstate len kazí tvar impulzu pri rýchlom PWM).
Na presnú identifikáciu by to chcelo jednak schému a jednak presnú špecifikáciu vstupu ovládača. Nepoužívam PWM na ovládanie LED, len na motory, takže tie ovládače LED nepoznám...
Pohrávám si s řízením LED přes LDD pomocí PWM z arduina a funguje mě to skoro podle mých představ. Jen jsem narazil na jeden problém. Ve chvíli kdy se PWM výstup dostane na nulu tak diody stále nepatrně svítí. Není to prakticky nic, ale že nejsou úplně zhasnuté je patrné. Sice ještě znovu chci projít program jestli v něm nemám nějakou drobnou chybku a PWM ve skutečnosti není na nule, ale už jsem to jednou kontroloval a chybu jsem nenašel. Pak už zbývá jen zapojení.
tady jsem se dočetl o tomto zapojení (zkusil jsem to a je to pravda) ale to neřeší ten můj problém.
dogmatix napsal: Je velmi vhodne, na PWM vystup z controlleru (co vede do LDD-DIMM vstupu) pridat rezistor (cca 10k vuci zemi).
Zamezi se tak rozsviceni (bliknuti) LED na 100% po zapnuti napajeni (nez se inicializuje ovladaci program controlleru, je PWM vystup "otevren" a proudovy zdroj to chape jako 100% vykon).
A nyní ve vlákně o LED čipech se honcka zmínil že přímo mezi výstupem z arduina a PWM vstupem LDD má 10k rezistor. Proč ten se tam dává a není to právě pro ten můj případ neúplného zhasnutí?
Starší reakce
0 05.10.2016 18:33 Marthinius –
Re: XX Tak vidím, že jdu pozdě...

Starší reakce
Ok. Mockrát děkuju za pomoc.
to je ok. Plus to LDD. Ale dal by som max LDD100H. neni dobre zhavit ten chip na maximum 1500mA. A tatotema je o arduine, tak veci ohladom chipov uz smeruj do temy o cree.
vybral jsem tyhle 2, můžou být ?
http://www.gme.cz/spinany-zdroj-mean-well-s-100f-48#product-detail
http://www.gme.cz/spinany-zdroj-mean-well-lpv-100-48
nebo by se našlo i něco levnějšího ?
aha, takže všechno špatně. Potřebuju nový napěťový zdroj i nové LDD. Díky za pomoc.
Tak zabudni na 12V/30W zdroj .... Potrebujes napatovy zdroj 48V / 2A + LDD1500H alebo 36V /1,5A + LDD 1000H(700H). Aspon si myslim

A hlavne skus si precitat sekciu - temu o Cree cipoch. Vyhnes sa takymto problemom.
nemám cree čipy. Mám jeden 50W COB čip. 27-38V, 1500mA ±5%
Ano, pred LDD ale max 3 diody XML2 (do 9 - 9,5V).
MNO, nesedi mi ze pripajas spolocne gnd prudoveho zdroja s napatovym zdrojom USB. Tam by som sa asi zameral. To mas 2 prudove zdroje za sebou ???? Arduino tusim ide pwm aj bez spojenia GND akurat to blikne na zaciatku a na konci - nie som si isty.
A naco potom mas LDD ked mas prudovy zdroj 27V 1.5A ?????? A navyse prudove zdroje byvaju ovladane ak maju pwm 1-10V nie 5V. (NEMYSLIM TYM LDD , tie maju 5V ale tie MW priamo prudove zdroje 36V atd)
"Tak mě napadá, jestli to nemůže dělat zdroj, který mám před LDD. Je to nějaká čínská mrcha. Proudový zdroj 27-38V, 1500mA." tu bude asi problem. 2x prudovy zdroj.... unika mi vyznam 2 I zdrojov za sebou.
Skusim len tak laicky. Nemas prepojene GND (-) na vystupe LDD? A pises, ze aj bez arduina blika - no ale ved ked odpojis arduino z dim, tak by malo naplno svietit.
Inak k tej frekvencii je dobre info aj tu :
arduino-info.wikispaces.com/…
Este ma napadlo, mas pri testoch pripojene USB (ktore je tiez ako zdroj) alebo napajas cez USB ci externym zdrojom.
máš arduino napájené ze stejného zdroje jako je napájeno LDD?
určitě máš nízkou frekvenci.
Starší reakce
Asi by se tu nenasel nekdo kdo by poskytl kod co?
Napiš na sebe kontakt, ozvu se ti.
Starší reakce
0 13.08.2016 18:17 Marthinius – Arduino Iaqua controller
Zdravím,
Jak název napovídá, hledám zde na fóru uživatele, který si stavěl tzv. Iaqua controller pomocí arduina (převzato ze zahraničního fora). Také měl povedený monitoring přes webové rozhraní.
V minulosti (necelý půlrok zpět) jsem ho měl v záložkách, ale pravidla zde na fóru byla tak dobře udělána, že se mi zrušil účet a vše jsem samozřejmě ztratil...
Už jsme ho našel webcache (takže zřejmě zrušen další uživatel)
webcache.googleusercontent.com/…
Starší reakce
RTC už mám připojený, je vložen mezi desku s displejem a arduino, takže na fotce není vidět.
Až budu dělat finální verzi a budu to montovat do krabičky, tak to spájím na pevno, tohle je zatím pracovní verze

Nechci mít nad akváriem takovou elektrárnu na pořád
Teď ještě bojuji s programem. Jsem začátečník, takže se tím prokousávám fakt pomalu. Ale něco už můj program dělá, čte rtc a zobrazuje čas na displeji, a plynule spouští a vypíná světla pomocí PWM v nastavenou hodinu. Tlačítka reagují, nahoru/dolů nastavuje pwm, aktuální pwm se pak postupně zvětšuje/zmenšuje než nastavenou hodnotu nevyrovná.
tak supr. Omlouvám se tedy za mystifikaci.
Ale jen jestli mohu k tomu zapojení. K tomu arduinu si připoj ještě modul reálného času s baterií. A na výstupu těch LDD radši nepoužívej svorkovnici, je lepší to připájet natvrdo. Proudové zdroje totiž nemají rádi provoz bez zátěže, pokud by se ti to časem vypálilo nebo uvolnilo ...
Starší reakce
Video nebude, prosby nepomôžu.
A odvzdušnenie? To je prosté, je to zubové čerpadlo na vodu, vzduch má menšiu hustotu ako voda, takže čerpadlo po vytvorení istého podtlaku skončí, pretože vzduch prechádza medzi zubami... Avšak, po natiahnutí vody je výťah dostatočný zo zeme na vrch terárka, tj. niečo nad 120 cm a tlak parádny. Trysky to dokážu dobre zaťažiť - vidno na A-metri, naprázdno odber < 2 A, po záťaži až k 3 A. Mimochodom, motor je konštruovaný na max. 9 A, takže ešte tam je rezerva

Moc prosim, neslo by nahodit video, jak vypada roseni timto cerpadylkem?
Jdu se po nem podivat, a kdyz tak ho objednam...trosku me jen udivuje to, ze se pred spustenim musi profouknout...Diky moc za rady

Řešilo se tady, jestli se může připojit zdroj Meanwell ldd350 na Uzdroj 36V, když jsou na výstupu jen dva LED čipy (Cree XP-E red).
Tak jsem se konečně dostal k zapojení, na vstupu mám 36V, na výstupu jen ty dva čipy. Pwm (0-255) funguje normálně a zdroj ldd vůbec nehřeje.
Na vstupu je dle měření 36V, na výstupu 4V.
Ztrátu dohromady na zdroji a obou čipech při pwm 255 mi to ukazuje 3W.
Tak snad moje amatérská zkušenost pomohla dohadům

Používam tieto trysky
www.ebay.com/… ale vyskúšané mámaj tieto
www.ebay.com/… Tie druhé majú jembejší strek, ale tie plastové sa jednoduchšie uchytia, keď ich je viac (mám dve).
Ako čerpadlo sa mi osvedčilo
www.ebay.com/… používam ho na 5 V a berie pri záťaži (trysky) cca 3 A, ale pozor, pri rozbehu zhodí aj 20 A zdroj z PC, preto som musel pridať jednoduchý obvod na spomalenie rozbehu. Toto čerpadielko nevytiahne vodu z hĺbky viac ako asi 30 cm, preto ho treba odvzdušniť (potiahnem prvý krát ústami). Je dosť hlučné, ale spúšťa sa len 2x denne, i to len keď nemá kto striekať ručne, takže vtedy nemá komu hlučnosť vadiť...
0 06.02.2016 01:21 Martin – cerpadlo
Chlapi, poraďte mi prosím jake pouzit čerpadlo pro roseni terária. Chtěl bych pouzit jemnou rosici trysku a pokud možno na 12V max odběr 4A. Jedine co me napadlo je čerpadlo z ostřikovačů auta, to by par baru dat mohlo. Diky
Starší reakce
Však proč cpát všude relátka, když máme tolik polovodičů, odladění obvodu, je asi to nejzábavnější

0 29.01.2016 19:57 lexxtor Rušení arduina motorky mám konečně vyřešeno. Po napájení kondíků a diody na motor jsem si chvíli myslel , že je po problému. Jenže asi po hodině se arduino restartovalo, takže po ještě dalších testech jsem zjistil, že opravdu motor a rele ne. Udělal jsem tedy ty tranzistorové obvody jak poradil Hirafazel a tím mu moc děkuju, protože to konečně funguje bez chyby! Takže ještě jednou díky za pomoc všem , kteří se v mém problému angažovali. Jinak těm , kteří to chtějí řešit přes relé to důrazně NEDOPORUČUJI, vypadá to totiž že vše funguje , ale třeba až po hodině zátěžového testu zapínání čerpadel každou minutu na 30sec , arduino vytuhlo a obě relé zůstala sepnuta , což by v případě čerpání hnojiva bylo pro osazenstvo v akvárku asi likvidační...
jinak zajímavý článek o této problematice jsem našel zde:
thebox.myzen.co.uk/…
Samozrejme, všetko čo píšete, je pravda, ale... Dióda samotná neposkytuje ochranu pred elektromagnetickým rušením, ale pred vysokým elektromotirickým napäfím a používa sa najmä ako ochrana polovodičových spínacích prvkov pred prierazom napätím opačnej polarity, lenže motor nespína polovodič lež relé. I tu síce dióda pomáha predlžovaním životnosti spínacích kontaktov relé, ale to nie je predmetom problému. V neposledom rade, k prechodovému javu tu dochádza len 2x za pomerne dlhú dobu, a tak vyššie harmonické, ktoré by sa mohli na probléme podieľať budú mať zanedbateľnú amplitúdu. Hoci je možné, že používa zdroj, ktorý nedokáže absorbovať spätné napätie (a prúd), vypne to jeho ochranu, čím nakrátko poklesne napájanie arduina, lenže medzi riadkami čítam, že na napájanie Arduina používa úplne iný zdroj (pôvodne USB), takže o tento problém by nemalo ísť.
Ak mám pravdu a je to elektromagnetické rušenie od komutátora sú problémom vysoké frekvencie, a tu pomôže len zvedenie vyšších frekvencií kondenzátorom alebo jeho tienenie vytvorením faradayovej klietky. Diódy, pokiaľ to nie sú špeciálne -- vf, nie sú konštruované na prácu s vysokými frekvenciami, a tak pri tomto type rušenia nestihnú otvoriť prechod a ich účinnosť na tento účel tak bude nízka až žiadna.
Avšak, pokiaľ nemá k dotyčný k dispozícii nejaký (kvalitný) osciloskop, ktorým by mohol identifikovať presný zdroj problému, sú všetky rady výstrelom do tmy a i preto sa vyhýbam kategorickým vyhláseniam, a tak i v prípade spomínanej diódy som nenapísal, že nemá zmysel, ale že nemá veľký zmysel. A určite by som ako prvé skúšal kondenzátor. Alebo by som skúsil tieniť atduino, napríklad nejakou plechovkou, ktorú by som uzemnil
aspoň rukou a sledoval, či sa niečo zmení.
Dioda právě smysl má a velký - u každé indukční zátěži napájené DC by měla být vždy damper dioda, která spolehlivě likviduje přechodové děje. Viz. třeba dioda u relé -není spínáno PWM a přesto je zde dioda, která likviduje špice při vypínání relé. A motor se chová naprosto stejně a i hůře, bo se vlivem komutace na chvílí odpojuje rotor(při každem přechodu kartáče na každou další lamelu) a vnikají na motoru velké napěťové špice, takže dioda má smysl vždy, i u DC napájené motoru, nejen PWM!

lexxtor napsal: Takže kondenzátory a mozna diodu na motor ...
Dióda nemá veľký zmysel, pokiaľ to nie je PWM. Skúste kondenzátory, ako poslal KarloS, prípadne len jeden - paralelne k motoru, pokojne aj menej ako 10 nF (štýlom: čo so šuflíka vypadne prvé

). Ak pomôže väčšia vzdialenosť od Arduina, tak to bude rušenie od komutátora a potom treba odrušiť kryt motora, alebo radšej ho celý zatvoriť do kovovej škatuľky (hoc aj dierovanej), kde sa lepšie pripojí vodič a tú aspoň ukostriť. Môžete to overiť pokusne, okolo motora obtočiť drôt, no a k nemu pripojiť kondenzátory a uvidíte.
Ten kód som pozrel i skompiloval, ale nevidím tam žiadny veľký problém (teda jeden áno - pozrite si return vo funkcii setup(), ale nesúvisí s týmto), takže máte pravdu kódom to nebude.
Ty motorky jsou na 12V a udavanej odber 80mA. Realnej odber jsem nemeril
Síce to používam na rosenie terária a bez arduina, ale na spínanie čerpadla/motora 5V/3A používam MOSFET FQP30N06L, a to aj na pomalý rozbeh. Výhodou je minimály odber GATE a minimálny úbytok napätia v zopnutom stave (= minimálny stratový výkon, tj. netreba chladiť).
Mimochodom, teraz ma tak napadlo, aký je odber tých motorov, ten môj dokázal zhodiť pri rozbehu aj 200 W zdroj z PC, a ten je stavaný na odber okolo 20 A z 5V vetvy...
Přidat reakci
1 ...... 14 15
Zpět na obsah sekce Technika • Zobrazeno 16712x