Akvárium bez krycího skla a krytu
Ahoj, já kočku vyřešil tak, že jsme koupil nový kryt se světlem - nahoře plochý a na něm mám položenou dřevenou desku ve stejné barvě jako je ten kryt. Macek na tom může i tančit.
Ten kryt je na aqva 100x40 - tzn že na 99x36 by se dal k zadní dlouhé hraně přilepit duralový profil ve tvaru L 40x40, na oba boky 5x5mm, nebo na jeden 10x5mm, a máš zatěsněný kryt.
Výstuhy mám
super. Díky za pomoc.
Já mám podélné výztuhy, skla má na nich. Jestli výztuhy nemáš, určitě bych dal držáky, aby skla byla "zapuštěná" uvnitř, bude to imo bezpečnější pro sklo i pro kočky...
99x37 vnější rozměr , skla si nechám uříznout, ale kryt, co jsem koukala neseženu. Máš ty skla z vrchu položené, nebo zapadlé dovnitř na držácích? Díky
Jaké jsou ty rozměry? Mám na "200" kryt z 5 mm skla a bez problému, lezou mi tam pořád...
Ahoj, máte někdo zkušenost s akváriem a krycími skly a k tomu kočky? Dostala jsem akvárium s netypickými rozměry a řeším jak ho zakrýt. Vydrží krycí skla, když tam hupsne 5kg čičina, popřípadě dvě? Děkuji
Starší reakce
Možná OT - jen pro představu odpar:
V našem RD s rekuperací (tzn. i stálá výměna vzduchu) jsme měli problém se suchým vzduchem v zimě. Po pořízení akva s plochou hladiny 1,6x0,5m je po problému - odpar dělá cca 15l/týden, v akva je hladina v pohybu (rampa). Vlhkost se drží 40%-50% (cca 60m2, ale otevřený prostor i do horního patra). Teplota akva 23st, vzduch 21-23st. Uvidíme co v létě - třeba budu muset nádrž zakrýt.
Voda v nekrytém akvárku je většinou o něco studenější právě proto, že se ochlazuje odpařováním (využívá se to i v létě při chlazení). Ale rozdíl 1-2 stupně může dělat i ne zcela přesný teploměr. I tak tam můžeš chovat spoustu ryb a jiných živočichů - viz místní atlas. Navíc pokud tam poběží nějaký filtr/čerpadlo, počítej že má trvalou spotřebu cca 5-10W a většinu tohoto příkonu je odpadní teplo, které bude trochu ohřívat vodu.
Pokud je akvárko slušně slepené a nepoškozené, sklo 6 mm je na tuto nádrž zcela OK - viz tabulky - zadej si do GOOGLE heslo - "akvarium síla skla". Já jsem na fóru v tomto ohledu známý jako přehnaně opatrný (jsem bývalý sklenář), takže tomuto prostě věř a dál to neřeš
Ano, krycí sklo Ti uřízne každý sklenář, není třeba nic speciálního. Ta hrana stačí sražená, neřeže a je mnohem levnější než broušená. Nezapomeň si nechat seříznout u jedné půlky skla 1-2 rohy, ať tam snadno protáhneš kabel od filtru.
Není potřeba žádné spešl sklo, jen si nech obrousit hrany, ať se nepořežeš. A ta telpota, AQ si udělá ,,svoje prostředí,, topítko jsme dávno vyndal, máme doma od 22-24 a v AQ se drží stabilně necelých 25 stupňů. A pokud budeš svítit, tak od světla se také voda oteplí. Délka mého AQ je 75 cm a sklo má 5mm, u tebe by neměl být problém, max. pro jistotu si nech uříznout a silikonem nalep 2 výztuhy - pásky skla u vrchu AQ.
Díky za rady. Bohužel voda má 18 stupňů, doma máme 21 - 22, ale voda má kolem 20. To asi většina rybek nedá ne? Krycí sklo asi nepomůže tomu, aby byla voda teplejší. Jinak přepážky odstranit lze - zkusila jsem zajet žiletkou a šlo to, ale zatím jsem neodstranila. Jestli je 6 mm na přední sklo málo nevím. Mám ještě 128 litrů akvarium a to má také přední a zadní sklo 6 mm tlusté a žádná jiná výztuha tam není.
Mám ještě jeden dotaz - krycí sklo na akvarium opravdu uřízne každý sklenář? Není potřeba žádné speciální sklo? Děkuji
ZDRI uz prakticky na vse odpovedel, jen pro doplneni moznosti pouziti krycich skel pridavam jine reseni, ktere jsem si osobne oblibil a muzu doporucit.
1) Akvárium je dimenzované dostatečně, s pevností nebude problém ani po vyříznutí vnitřních přepážek (je to nízká vanička, takže sklo 6 mm je dostatečné), přepážky/silikon doma nejsnáze odřízneš nějakým tenkým plochým nožem (pozor v rozích, ať nezajedeš do silikonu vlastní nádrže), finální dočištění silikonu jde snadno tuhou rovnou plochou (já používám škrabku na sklokeramické desky - 100 Kč v Elektrowordu - krásně se s ní čistí i řasy, nepoškrábe sklo)
2) ano, nekryté akvárium je výrazným zdrojem vlhkosti, navíc zde je to plocha skoro 1/2 m2, filtr na intenzitu odpařování nemá až tak velký vliv, pokud už dnes máš probleém s vlhkostí/plísní, určitě bych dal krycí skla, asi nejlevnějším způsobem a současně velice praktickým, je použít tyto plastové lišty na krycí skla:
zvirata.hyperinzerce.cz/… vlastní sklo Ti za pár korun uřízne každý sklenář (stačí síla 3-4 mm a jen sražená hrana, bez broušení)
3) uvedená teplota je zcela OK pro spoustu ryb i krevetek, vyjma teplomilnějších druhů, takže nádrž klidně může fungovat bez topení
Akneleh napsala:
1. akvarium je staré z odchovny, pokud oddělám přepážky (pokud to tedy půjde, jestli víte jak to co nejlépe odstranit, tak také prosím o radu), nepoškodí se tak, že třeba praskne - nejsou ty přepážky jakoby i výztuha? Na bocích jsou skla 1 cm, přední a zadní strana mají 6 mm
6 mm na metr délky mi přijde příliš málo, určitě to tam i jako výztuha slouží.
Akneleh napsala:
2. když oddělám ty přepážky a nebudu mít vrchní skla, pak nezvedne toto hodně vlhkost v bytě (nemáme moc dobrá okna, barák nemá zeteplení, v zimě tu občas nějaká plíseň je). Je odpar z akvária hodně velký zvlhčovač vzduchu? Manžel tvrdí, že i filtr, který bude čerpat bodu hodně vlhkost zvýší (přemýšlím ale, že časem filtr oddělám)
Další celkem správný postřeh. Z nádrže se samozřejmě odpařovat voda bude a čím teplejší bude, tím víc. Filtr (vnitřní nebo uzavřený vnější) sám o sobě vlhkost nezvýší, záleží ale na tom, zda způsobuje proudění na úrovni hladiny.
Akneleh napsala:
3. Nechci v akváriu mít topení, v bytě máme dost málo tepla - tak 22 stupňů - uvažuji o nějakých rybkách, co tolik tepla nepotřebují - třeba formosky, jaké jiné rybky by se hodily? Napadá mě ještě rájovec, ale raději bych nějaké hejno.
22? Neonka obecná, živorodka duhová (paví očka), mečovky, corydoras panda, toho je...
0 07.04.2020 12:14 Akneleh – Vlhkost a absence krycích skel
Získala jsem akvarium s třemi přepážkami, nejdříve jsem si myslela, že to bude super, ale teď se mi to už moc nelíbí, má celkem 96 cm krát šířka 45 cm a výška 30 cm a přemýšlím, že přepážky odstraním, ale to pak nebudu mít krycí skla, protože krycí skla jsou dělaná na ty přepážky. Mám k tomu několik otázek:
1. akvarium je staré z odchovny, pokud oddělám přepážky (pokud to tedy půjde, jestli víte jak to co nejlépe odstranit, tak také prosím o radu), nepoškodí se tak, že třeba praskne - nejsou ty přepážky jakoby i výztuha? Na bocích jsou skla 1 cm, přední a zadní strana mají 6 mm
2. když oddělám ty přepážky a nebudu mít vrchní skla, pak nezvedne toto hodně vlhkost v bytě (nemáme moc dobrá okna, barák nemá zeteplení, v zimě tu občas nějaká plíseň je). Je odpar z akvária hodně velký zvlhčovač vzduchu? Manžel tvrdí, že i filtr, který bude čerpat bodu hodně vlhkost zvýší (přemýšlím ale, že časem filtr oddělám)
3. Nechci v akváriu mít topení, v bytě máme dost málo tepla - tak 22 stupňů - uvažuji o nějakých rybkách, co tolik tepla nepotřebují - třeba formosky, jaké jiné rybky by se hodily? Napadá mě ještě rájovec, ale raději bych nějaké hejno.
Pozn. tohle je už třetí akvarium - mám už 128 l a 60 l, raději bych nové, ale manžel už nechce o ničem dalším ani slyšet a je mi škoda tohle vyhodit.
Díky za rady
Starší reakce
Okna máme 7komorový,odhlučněný trojskla..kvalitní...Teplotni rozdily jsou max 3 stupně...Větram stále,to bych tady nepřežila,zarosená okna jsou jen tam,kde je odkrytý akvarium...určitě nemám kastlová okna...
Protože topíš nerovnoměrně, máš velké teplotní rozdíly a bůh ví, jaká máš okna. Vodu na oknech máme/měli jsme za podobných podmínek i doma v Praze, kde žádná akvária nejsou. Velmi záleží na oknech, na skle, prostoru mezi skly a finálně tím, jak vnitřní okna chladná v porovnání s teplotou v bytě. V neposlední řadě je důležité, jak myslíte na větrání. Levná okna současnosti dokáží mít nepříjemnou vlastnost, že pokud se nevětrají alespoň na mikroventilaci, akumuluje se vlhkost uvnitř. Z množství osob uvnitř a vaření se při nevětrání akumuluje na sklech mnohem víc vlhkosti, než z akvárií.
P.S. Před 12 lety jsem nechal dát nová okna a na takovéto věci docela myslel. Mám plno odkrytých akvárií a vodu registruju na skle jen ve velmi malé míře a jen tam, kde to sklo ještě přímo něco zakrývá.
P.P.S. Když jse byl malý, museli jsme v zimě často ráno vstát a jít na zahradu pro dřevo, aby se zatopilo v kamnech. Párkrát nám v ložnici zamrzla přes noc voda a dodnes se raději koupu místo sprchuju, protože v koupelně taky zamrzala voda, takže horká vana byla jediná možnost, jak se umýt a neprochladnout.
Tak to nevim,ale ja v rodinnem zateplenem domě,kde se topi dřevem,a při odkrytem akváriu mám do rána uplně slitá okna,samozřejmě,a taky díky nekontrolovatelným výkyvům tepla v mistnostech,protože se netopí nonstop....Kde je kryt,je to v pohodě odpar žádný,kde není denně je odpar kolem 0,7 litrů...dost...Topitko není puštěny nikde...
Velmi záleží na budově. My měli plísně za skříněmi, ale od doby, co se bytovka zvenčí zateplila, je nemáme a vše je suché. Dokud nebyla zateplená, byly stěny chladnější a vlhčí.
Jediné místo, kde něco nemám je záchod (není tam zásuvka), všude jinde něco stojí a vše to jsou do jedné otevřené věci. Bez plísní. A odpar úplně v pohodě.
Nicméně mám odpozorováno, že je odpar větší tam, kde je v akváriu topení nebo filtr. Máš to v akváriu?
Stručně: To, jaké máš s odkrytým akváriem zkušenost, vyplývá z množství techniky a i z toho, jak bydlíš.
Kawa: No a? Nemusím ho utírat a považujme to za přirozenou formu hnojení.
Nemluvě o tom že do odkrytého akva padá prach.
V nezakrývání akvária tak úplně nesouhlasím. Pokud není akvárium zakryté, tak odpar činí i 3 litry vody denně ( záleží na ploše)! v méně vytápěných prostorách to je v zimě doslova peklo. Viděl jsem nezakryté akva ve starších domech a rohy stěn kolem akva byly pokryté plísní. V paneláku to bude nejspíš jiné, ale i v takové bytovce to bývá problém.A to nemluvím o špatně postavené dřevostavbě
Za mě akva určitě zakrýt! Sám s tím mám zkušenost, půl roku jsem to měl odkryté a v chladnějších měsících , kdy se méně větrá, se mi rosily okna. Po zakrytí vše v pohodě.
Starší reakce
Tak dobře, spočítáme to na 3 a 40%.
1.cyklus-odparem 3% se ti voda zahustí na 103,09mikro, výměnou 40% vody se dostaneš na cca 101.85
2.cyklus 105mikro, po výměně cca 103.7
3. 106.9 104.1
Aha, nepřímá úměra, čím je rozdíl mezí zbylou vodou a dolevanou vodou větší, tím je to zahuštění po dolití menší a menší. Pořád to poroste, ale zanedbatelně.
Ale neustali se to, pouze to bude nepodstatné.
Počítáme 3% dolití a 40% výměna vody... Samozřejmě pokud neměníš vodu, rostlo by to pořád.
Nemáte v těch úvahách s NHKG někde chybku?
Pro zjednodušení počítám s odparem 50%, princip zůstane zachován a bude to názornejsi. Počítám s výchozí vodivostí 100 mikrosiemens/cm
1.cyklus-po odparu půl objemu vody je zbylá voda o vodivosti 200 mikro, doleju vodou s vodivosti 100 a máme v akva rázem vodu o vodivost 150.
2.cyklus-po odparu půlky vody je vodivost 300. Opět doleju a máme vodivost 200.
Tak kde je těch ustálených 5% navíc?? Mi z toho vychází, že trend je stále zahušťovat.
V paneláku, kde bývá vlhkost i kolem 40%, je akvárium bez krytu určitě ku prospěchu
Já mám akvárium bez krycích skel roky, sice nad ním jakýsi kryt je ale je tak děravý že se ani nezarosí a odpařenou vodu dolívám dost často. Při mém objemu je to dost litrů, panelák ten odpar skousne ani nemrkne.
Jsem z Prahy takže asi ne, ale díky!!
Odkud jsi?
Pokud z okolí frydku mistku nebo jsi si schopna tady dojet tak za cokoladu ti nacepuji třeba 200 litrů RO (do 2um/s) vody.
A máš na rok vystaráno, zároveň budeš klidna. Ale já osobně bych odpar neřešil.
NHKG napsal: Podle mě to počítáš blbě. Při výměně odebere část té hustší vody, takže časem se to ustálí a voda bude hustší o cca 5%, což je naprosto zanedbatelné.
Omlouvám se za mystifikaci, děkuji NHKG a klaním se mu; jeho výpočet je správný a já jsem se mýlil.
Báro, pokud budeš měnit vodu, nehrozí, že by odpar nějak měřitelně změnil parametry vody. Neřeš to! Ale pokud tě to moc trápí, kup si z Číny tužkový měřič vodivosti/TDS. Dají se sehnat i za méně než 100Kč. Ale jediné co změříš, bude kolísání parametrů vstupní vody. To má na parametry vody v akvárium mnohonásobně větší vliv než dolívání odpařené vody.
Maq napsal: Po každé výměně vody (40%) bude koncentrace rozpuštěných látek vyšší o 1.86%. Když to udělá desetkrát, voda "zhoustne" o 20%.
Podle mě to počítáš blbě. Při výměně odebere část té hustší vody, takže časem se to ustálí a voda bude hustší o cca 5%, což je naprosto zanedbatelné.
Varianty řešení sice padly, ale pořád jsem se nedozvěděla jak můžu testy určit kdy už se voda "zahustí" moc. Sice si to můžu vypočítat, ale na to bych raději moc nespoléhala...
Krycí sklo sice doma mám, ale kořen z akvária trochu vykukuje nad horní okraj takže se tam nevejde (a navíc se mi to takhle líbí víc).
Ale díky za rady!
Krycí sklo podle mě bude zdaleka nejjednodušší řešení
Pokud má akvárium výztuhy, není co řešit a je to otázka 10ti minutové návštěvy sklenáře a investice kolem 100Kč, pokud výztuhy nejsou, tak se prodávají na krycí sklo držáky -
www.rostlinna-akvaria.cz/… Pokud to má záměrně zůstat otevřené, tak bych to nedoplňoval kupovanou destilkou - řešení je na zvážení finanční náročnosti a pracnosti, už tu padly asi asi všechny smysluplné varianty, stačí si vybrat
To určitě ne, já bych to doléval RO vodou, ale kdybych RO neměl, tak bych si jí kvůli odparu nepořizoval a řešil to občasnou větší výměnou, nebo ještě lépe - pořídil bych si krycí sklo
Tudíž doporučujete doplňování destilkou?
Výpočet platí, pokud mezi dvěma výměnami dojde k odparu 3% a mění se 40% vody.
Jarry napsal: U obyčejného akvária s rostlinami atd. a výměnách třetiny vody týdně bych to neřešil, něco spotřebují rostliny, ...
(1) Něco dodáme krmením, a jsme rádi, když to rostliny dokáží kompenzovat svojí spotřebou.
(2) Velkou většinu toho, co ve vodě plave, tvoří látky, kterých rostliny moc nespotřebují - vápník, hořčík, sírany, chloridy, uhličitany. To musí být super-řídká voda a akvárko bez ryb (bez krmení) a s minimem živin, abych občas změřil pokles vodivosti o jeden µS.
=
Nijak ten problém odparu nechci dramatizovat. Důležitější je hlídat vývoj dusíku, organických látek atd. Na druhou stranu není úplně správné to šmahem ohodnotit jako "zanedbatelné".
Akvárium má 128l, čistý objem cca 100l, týdně měním 40l. Vodu používám pražskou kohoutkovou (Střešovice).
Po každé výměně vody (40%) bude koncentrace rozpuštěných látek vyšší o 1.86%. Když to udělá desetkrát, voda "zhoustne" o 20%.
Cca 100 čistý objem, odpar cca 3 litry...
U obyčejného akvária s rostlinami atd. a výměnách třetiny vody týdně bych to neřešil, něco spotřebují rostliny, případně je možné udělat jednou za čas (6-12 měsíců) větší výměnu.
Nezáleží na počtu měněných litrů, ale na procentním podílu vyměňované vody. Pokud mění 100%, nic se hromadit nebude, pokud méně, hromadit se bude. Otázka je kolik.
Nějak mně uniklo, kolik má to akvárko litrů. Kdybych to věděl, demonstroval bych jednoduchým výpočtem.
Nic se ti hromadit nebude, pokud měníš 40l týdně!
Vlhkost doma snad nebude problém. A chápu to správně že kdyby se mi minerály začaly moc hromadit tak bych to poznala podle celkové tvrdosti?
Mám otevřené akvárium v pracovně a vlhkost je znát (za mě pozitivní máme suchý vzduch) když doplňuji odpar odstátou vodou je to dost znát. Když používám demi vodu je to ok. Ale hodně záleží na vstupní vodě a na tom co v akváriu plave a roste.
Budou ty tři litry týdně u minerálů tak znát, když mění třetinu vody? U vlhkosti si dovolím pochybovat, to snad vyvětrá jen příchodem a odchodem z bytu
Obsah minerálů postupně poroste; mně by to jedno nebylo, ale záleží na Tobě a Tvých podmínkách.
Jinak ten odpar pro bytové klima není vůbec zanedbatelný! Pokud máš suchý vzduch, asi to uvítáš. Ale plíseň na zdech není nic moc...
Opět záleží na Tvých podmínkách.
Přesně... Odpaří se jen čistá H2O a jiné prvky tam zůstanou a budou se hromadit. Proto právě přemýšlím jestli je znovu naředit čistou H2O nebo jestli je množství těch minerálů tak malé že je to jedno...
To by tak odpovídalo no...
Jestli dobře počítám, tak ve tvé nádrži je 1 cm úbytku hladiny 3,2 litru...
Přidat reakci
[1] 2
Zpět na obsah sekce Zakládání a údržba akvárií • Zobrazeno 4261x