Biogenní odvápnění
Po dalším týdnu posílám foto, krusta téměř zmizela.
Starší reakce
A co listy, co byly pod BO, jak to vypadá?
Po cca dvou tydnech hlásím, ze krusta pomalým tempem mizí.
Starší reakce
Listy-podle okolností- postupně ostříhat. Většinou jsou krustou poškozeny a na krustu ráda nasedá i řasa
Tak pokud je voda kyselejší, tak by to slést časem mohlo. Ale ty listy, obávám se, budou stejně nenávratně poškozené, protože to BO ucpává jejich dýchací průduchy.
Vodu už mám vyřešenou osmozou. Projíždím fotky z minulého týdne a příjde mi, že toho povlaku trochu ubylo. Dám tomu čas a pak dám vědět. Díky
No pokud máš hodně tvrdou vodu, jak píšeš, tak se určitě nemá jak rozpustit. Lepší upravit parametry a po té, co vyrazí nové nezasažené listy, tak ty staré odstranit...
To tak bývá že na téhle krustě rostou další řasy. Jestliže nejde setřít z listů tak je to BO.
Díky, prošel jsem vlákno a podmínky jsem přizpůsobil. Jde mi spíš o to, jestli se ten povlak časem rozpustí. Povlak byl pod hnědou řasou, tak nevim jestli je to BO nebo schránky řas. Vstupní vodu jsem měl původně velmi tvrdou a svítil jsem málo, takže možná je to pozůstatek hnědé řasy/rozsvitky.
Tvrdá krusta se tvoří díky silnému osvětlení a nedostatku CO2 Jestli se rozpustí to nevím ale jedno z toho musíš změnit.
Zdravim. Mé nádrži se dlouhodobě nedařilo. Po pořízení RO se situace lepší. Jak ustupuje hneda řasa ukazuje se na listech bily povlak na listech (buď BO nebo schránky řas). Rozpustí se časem tento povlak když budu držet ph pod 7?
Starší reakce
Hlášení o průběžném výsledku: Se značným zpožděním sníženo osvětlení o cca 25 °, doba svícení prodloužena na 12 hod. (včetně stmívání a rozednívání). Při výměně vody a někdy i mimo výměny aplikován rašelinový výluh Tobren. Trochu přidáno na hnojení. Ostříhány všechny listy, na kterých byla příliš velká a zařasená krusta.
Došlo k mírnému snížení biogen. odvápnění, bude potřeba ještě zapracovat na poměru svícení-hnojení-kyselost, aby byly rostliny silné, nepřišla řasa a nedocházelo k dalším odvápněním.
Děkuji za rady, i částečný úspěch je úspěch.
Starší reakce
Na snížení ph by pomohla filtrace přes rašelinový granulát,pokud nechceš jít cestou CO2.
Intenzitu osvětlení snižte třeba o 20 nebo 30%. Lépe to specifikovat nedovedu...
Je to spíš o "hraní si se světlem", než tvrdá kalkulace. K tomu můžete zkusit prodloužit dobu osvětlení na (třeba) 12 hodin a sledovat, jak se budou rostlinky tvářit.
Ovšem s tou uhličitanovou krustou vám samotné úpravy světelných podmínek jen tak nepomohou; to by chtělo právě to snížení pH, které povede k rozpouštění povlaků uhličitanů na listech.
Otázky kolem pH velmi dobře vysvětluje Raviolka:
maniakva.sweb.cz/… Děkuji za rychlou a konkrétní radu. Na kolik % bych měla snížit intenzitu při svícení např. 12 hodin, aby ještě rostly stonkovky? Jsou dost zacloněny velkými listy u hladiny (na těch je právě patrné odvápnění).
Jakým způsobem (mimo dodávání CO2) je možné v akváriu snížit PH?
Pokud nechcete aplikovat CO2 nebo snižovat pH jiným způsobem, abyste rostlinám poskytla více volného CO2, pak byste měla snížit intenzitu osvětlení.
Toto snížení můžete rostlinám kompenzovat prodloužením doby osvětlení na 12-14 hodin i déle.
Ahoj, v nádrži
rybicky.net/nadrze/27931-u-nas-doma-250-l se mi tvoří krusta biogenního odvápnění. CO2 nepřidávám a ani nechci. Nijak zvlášť nehnojím (2 vstřiky PMDD týdně na cca 200 l vody v akva), bojím se řas. Pod rostlinami jsou velké rezavé hřebíky a tablety s hnojivem.
Svícení 12-19 hod., z toho 2xpůlhodina rozbřesk a stvívání, ráno v 7 hod. jen půlhodinka "světelné show" s přechody barev, bez běžného "bílého" svícení.
Rostliny byl decimovány ampulárkami okružákovitými, ale ty už jsou pár týdnů mimo. V akvárku je mraky levatek a okružáků.
Co mohu udělat proti odvápnění, když nechci instalovat ani RO ani CO2 set?
Voda tvrdá, brněnská,
Železo 0,04 mg/l
pH 7,45
Celková tvrdost 2,98
Amonné ionty méně než 0,03 mg/l
Dusičnany 36,48 mg/l
Dusitany 0 mg/l
Chloridy 21,04 mg/l
TOC 1,04 mg/l
Starší reakce
Při kyselém pH se sama rozpustí, při neutrálním nebo zásaditém zůstane.
Lze (mám) odstranit krustu způsobenou biogenním odvápněním nebo při zlepšení podmínek zmizí sama?
Starší reakce
Jenže já v tom akváriu nesvítím a ani jsem nikdy nesvítil.
No nic už jsem je dávno zlikvidoval a našel i příčinu.
Starší reakce
Většinou stačí ubrat na světle a samozřejmě že to vadí. PH i v přírodě se mění vlivem silného světla a asimilaci rostlin.
Ahoj vadí rostlině biogenní odvápnění a zahubí ji to nebo s tím může žít? Ještě jsem četl že kolísá pH Kolísá moc nebo jen nepatrně?Díky, jiné vlákno jsem tu nenašel tak jsem to napsal sem i když je to BO při přidávání CO2 .
Starší reakce
MichalV napsal: Môze vo vode, kde je nízka hladina CO2, použitie filtru s vysokým prietok tuto schopnosť rastliny mariť?
Člověk nikdy nemůže s jistotou říct, co přesně se v akváriu děje, ale v tomto případě nevidím důvod, proč by to měl být problém.
Přestože teorie je známá, a rostliny které to umějí víceméně taky, podle mého pozorování se to děje trochu záhadně. Chci říct, kolikrát bych čekal, že Egeria bude obalená vápencem jak zedník, a ono nic. S pohybem vody by to mohlo mít tu souvislost, že voda tu sraženinu odnese nebo rychleji rozpustí.
Chcem sa spýtať na Vaše skúsenosti s BO vzhľadom na prietok vody.
Ja som tieto prejavy nepozoroval (na listoch). CO2 buď nepridávam alebo len vo veľmi malej miere. Svetlo používam skôr slabšie, ale ani priamo pod žiarivkami nebol rozdiel. KH 12.
Podla teórie si vie rastlina použitím kyseliny sprístupniť CO2 z CaCO3. Robí to rozdielnym potenciálom na hornej a spodnej strane listu. (som lajk
).
Môze vo vode, kde je nízka hladina CO2, použitie filtru s vysokým prietok tuto schopnosť rastliny mariť?
Starší reakce
To by se musel sejít permanentí test s novými testy ve špatným ukazování. To je myslím pravděpodobnější že lhali ty staré.
marekiss napsal: Jinak když jsem změřil hodnoty starejma testama, tak vůbec neseděli s tím co ukazuje permanentní test. Tak doufám že ty nový testy, když sedí s permanentním testem, tak to není náhoda a ukazují správně.
Je tu aj druhá možnosť, tie prvé testy ukazovali dobre a permanentný ukazuje zle
Tak jsem vyměnil Burčákové CO2 za CO2 z flašky, a koupil nový testy na KH + PH od AQUARU a permanentní test na CO2 od Rataje. Podle těch nových testů je KH = 2-3 a PH někde okolo sedmi což sedí i s barvou na permenentním testu. Osvětlení jsem zase trochu přidal ale ne naplno. A na rostlinách se objevují bublinky kyslíku tak doufám že se to vyvine dobrým směrem.
Jinak když jsem změřil hodnoty starejma testama, tak vůbec neseděli s tím co ukazuje permanentní test. Tak doufám že ty nový testy, když sedí s permanentním testem, tak to není náhoda a ukazují správně.
Starší reakce
Používám převážně kapkové testy od AQUARu. Ale ne proto, že bych bezmezně důvěřoval jejich přesnosti* - důvodem je snadnost a rychlost provádění testů.
(*Stačí mi ke zjištění tendencí = zda sledovaný parametr "stoupá-drží-klesá".)
Zcela výjimečně, když mám nějaké pochybnosti a potřebuji se dobrat důvěryhodnějších čísel, používám kapkové testy JBL.
Jen si dovolím ještě jednu poznámku: se sycením vody CO2 nepřestávejte, (nebo alespoň ne dříve, než se situace v nádrži srovná), jeho zvýšenou koncentraci budete potřebovat i po snížení intenzity osvětlení. Jednak potřebujete rozpustit stávající produkty biogenního odvápnění a zároveň rostlinám ulehčit život.
Přimlouval bych se přitom za týdenní obměnu "kvasnicovače". Podle oka může vyhodnotit, že směs "ještě bublá", ale nemáte-li dropčekr nebo počítadlo bublinek, těžko postřehnete pokles produkce CO2, a ta bude po týdnu citelně klesat.
Nejlépe je připravit si včas ve druhé láhvi nový roztok, ten nechat alespoň den "rozbublat" a pak teprve vyměnit původní láhev za tuto novou.
(Vyhnete se tak dalšímu zbytečnému kolísání koncentrace CO2.)
Další možností je použít místo 1,5l PET lahví větší nádoby, např. 3l nebo 5l umělohmotné kanystry. Správným poměrem kvasnic a cukru ve větším objemu vody prodloužíte "užitečnou" dobu bublání CO2. S vychytáním těchto poměrů je třeba si trochu pohrát.
JJ papírky kupoval jsem je jeslti se nepletu v červnu. Takže 100let to ještě není, ale nejmladší taky nejsou.
Když už jsme u toho. Vzhledem k tomu, že se stále považuji za absolutně začínajícího akvaristu (2roky akvaristiky to furt umím prd tedy jeslti vůbec něco). Mohl by jste mi poradit jaké testy používáte vy? Vaše příspěvky zde na fóru mají většinou hlavu a patu a co jste radil jiným a já měl obdobný problém, obvykle mi pohmohlo. Mohl by jste mi tedy poradit jaké testy používáte vy?
Ten test od JBL jsou papírky?! Alespoň 100 let staré?
Rataj Azotin, Azotan, Aktin tedy NOx + PH
JBL název už nezjistím mám jen pixlu jak od šumivejch vitamínů, na které je napsáno UT + GT a barevné stupnice pro porovnání.
Ještě že jsem to sem napsal. Ona bublá statečné opravdu ty cca tři týdny ale asi tedy málo
S ohledem na neustále přetrvávající zmatky v pojmech - které testy jsou od Rataje? pH a UT? Pokud ano, moc bych jim nevěřil a tím pádem připadá v úvahu i varianta zvýšení koncentrace CO2.
1,5 l PET-láhev vám nemůže na 200 l akva dostatečně "bublat" ani týden, natož tři...
NO jsou to výsledky testů od Rataje a tvrdost JBL (tvrdost mi sedí i s tou co píšou vodárny) Zkusím tedy trochu utlumit osvětlení a uvidíme co to udělá.
ad. CO2 mám jednu 1,5L PETku která mi bublá vždy cca 3týdny a do AQ přidávám jen skrze lipové dřívko, takže většina bublinek dojde až k hladině a vyprchá.
Díky za radu.
Jestli se dá věřit alespoň trochu parametrům vody, které uvádíte, dalším zvyšováním koncentrace CO2 bych situaci neřešil. Raději snižte intenzitu osvětlení.
Zdravím včechny pročetl jsem toto téma a tuším, že v mé 200l "bují" biogenní odvápnění. Mohl by mi to někdo potvrdit nebo vyvrátit?
GT 7-8 UT 4-5 PH 6.8 NOx neměřitelné. Do nádrže přidávám CO2 z PETky nonstop co dá. Osvětlení 2x36W (lze štelovat, podle příspěvků by to mohlo vyřešit ztlumení nebo více CO2).
Díky za Rady
Starší reakce
Když zadáš do Google heslo biogenní odvápnění,vyskočí Ti nespočet odkazů!Pak už jen stačí pohledat,co Tě o b.o. konkrétně zajímá.
ahoj, nemáte odkazy na nějakou literaturu, popř www stránky, kde najdu informace o bio. odvápnění???
Starší reakce
Myslím že nie, mám zapojené totiž dve fľaše...V jednej to kvasí, bublá to druhej a až z tej do akvária...Ta druhá nie je plná, práve pre prípad, že by sa rozhodla prvá fľaša vykypieť...Takže týmto to zrejme nebude...Ale keď mením vodu v burčáku, tak to dávam do vlažnej..Cez deň to bublá, lebo sa ohrieva od krytu s osvetlením, v noci nie, lebo máme studený barák a v noci je celkom chladno. Skúsim poriadiť fotku, ale to vážne až nabudúce, lebo teraz som už nič nenašla.. :( Ale ďakujem vám moc za ochotu
Čitelná fotka by mohla napomoci.
EDIT: Jak píše kolega - mohl by to být "burčák".
Nerozděláváte tento roztok v teplé vodě?
Nemáte lahev příliš plnou, nedostalo se vám trochu burčáku do akvária?
Tak som nezotrela všetko, kúsoček som ešte našla...Ale nešumí to...Tak teda fakt neviem čo to je, myslela som, že to bude vyzrážaný vápnik, ale očividne nie je..Aj tak vám všetkým ďakujem
PS: nejaké ďalšie nápady čo by to mohlo byť? Skôr zo zvedavosti..Rastlinkám sa darí, to je hlavné..
Tak někdy příště.
No práve o to mi z počiatku šlo...Práveže ten povlak ide dole, lúpe sa to z listov..A má to štruktúru alebo ako by som to nazvala, ako keď sa lúpe vodný kameň...
To Danila: je to v prvom akvárku, vzduchovanie je už dlhšiu dobu vypnuté..Ale mám bublifuk, takže čiastočne k vzduchovaniu dochádza..
To Sid: To s tým octom ma nenapadlo, idem sa pozrieť či to ešte niekde ostalo, dnes som to z listov všetko zotrela, keď som vymieňala vodu...
...na Egerii mám biely povlak, ktorý keď zotriem, opadáva a vyzerá ako vodný kameň... Je to biogénne odvápnenie?
...ako je možné, že povlak sa mi robí teraz, keď som do akva začala dodávať CO2 z burčáku?
Je málo pravděpodobné, že jde o důsledek biogenního odvápnění...
Jde ten povlak setřít snadno? A je drsný na omak?
Zkuste utrhnout jeden-dva lístky s povlakem, ponořte je do skleničky s trochou octa a podívejte se, jestli se z povlaku budou uvolňovat bublinky. Případně si poslechněte, jestli uslyšíte šumění.
Při biogenním odvápnění je povlak na rostlinách drsný a hrubý a nejde setřít, navíc k tomuto jevu dochází při opravdu dlouhodobém nedostatku CO2,což u Vás moc nevypadá.
Mám za to, že se jedná o něco jiného.
Nevím, o které Vaše akvárium se jedná, ale pokud máte vzduchování(jak je vidět u jedné nádrže), tak nemá cenu přidávat CO2, kyslík ho vytlačí. Doporučuji vzduchování vypnout.
po dnešnej výmene vody UT 6,5 a pH cca 7
Koukněte se na parametry vody. Jestli vám nestoupá pH nebo uhličitanová tvrdost.
UT 6, inak je zdroj vody stále rovnaký, z vodovodného rádu, a svetlo sa tiež nemenilo..
Inak jediné, čo sa mení je, že občas pridávam výluh z olšových šišiek (vlastný), môže to mať dopad?
Určitě, možný je cokoliv. Jakou hodnotu má UT(alkalita), nedošlo ke změně vstupní vody? Nebylo to osvětlení v poslední době měněno, posilováno?
Přidat reakci
[1] 3
Zpět na obsah sekce Akvarijní rostliny • Zobrazeno 7456x