Přihlaste se a využijte web naplno RYBICKY.NET »

Hodí se k sobě tyto ryby?

 

Články » Hodí se k sobě tyto ryby?   Vytisknout tuto stránku 

Hodí se k sobě tyto ryby?

Publikováno: 08.02.2008 • Autor: © popelucha • Rubrika: Ryby

Odpověď

Odpověď lze často nalézt v atlase ryb. Opět je potřeba přihlédnout ke všem níže uvedeným faktorům:

Predátor vs. potrava

Otázka, která napadne asi každého: nesežerou se mi tyto rybky? Odpověď překvapivě není úplně jednoduchá. Záleží samozřejmě na potravní specializaci druhu (masožravec, býložravec, všežravec), ale také na velikosti jednotlivých rybek, rychlosti růstu a velikosti v dospělosti. Neméně záleží i na temperamentu, o tom však dále.

Požadavky na prostředí

Nejdůležitější jsou shodné nebo alespoň podobné nároky na vodu: především teplota a pH. Někteří akvaristé radí ryby „zvykat“ např. na vyšší teplotu, chcete-li je chovat spolu s teplomilnějším druhem. Mnoho ryb takové „zvykání“ přežije, mně je však vytápění akvária studenovodním rybám velmi proti srsti. Stejně i naopak, teplomilné ryby ve studené vodě mohou přežít, ale máme akvária kvůli tomu, aby ryby přežívaly, nebo se snažíme vytvořit jim příjemné prostředí, kde mohou žít?

Tvrdost vody lze zjistit telefonátem do vodáren. Získáte přibližnou informaci o tom, jakou rybí osádku si můžete dovolit bez dalších úprav vody. Osobně můžu doporučit měřit chemické vlastnosti vody pomocí testů.

Je potřeba zvolit takové druhy, kterým bude kvalita vody vyhovovat, a je třeba brát ohled na všechny druhy. Ryby, které nesdílejí stejné požadavky na kvalitu vody, spolu někdy můžou žít, ale např. za cenu, že se nikdy nebudou třít. O nárocích každého druhu se lze dočíst v atlase. Více informací o chemických vlastnostech vody najdete v pětidílném seriálu Markéty Rejlkové.

Temperament

Stejně důležitý je i „životní styl“ každého druhu: dá rozum, že není dobré chovat dravce spolu s malými rybami nebo krevetkami. Avšak jsou i další charakteristiky – některé druhy jsou agresivní vůči jedincům svého druhu, jiné útočí na jakékoli ryby. U takových se většinou dočtete, že nejsou vhodné do společenského akvária. Některé druhy jsou agresivní pouze v době tření, takže na nich nemusí být jejich agresivita hned znát.

Při výběru osádky je dobré promyslet i věci, které nejsou životně důležité, avšak chceme jen, aby ryby spolu přežívaly? Nebo chceme, aby se jim spolu dobře žilo? Není dobré kombinovat klidné až plaché ryby s rybami temperamentními. Nedoporučuje se chovat hejnové ryby po málo kusech (otázka „kolik ryb tvoří hejno?“ je sice na místě, nemá cenu se ale dohadovat o jednu rybu). Některé ryby můžou být v akváriu po jednom kuse, jiné by měly žít v páru.

Ryby, které si pořídíte, aby zlikvidovaly...

... přemnožené malé rybky, šneky, řasy. Přemýšlejte nad tím, co se stane, až svůj úkol splní: vyrostou a bude jim akvárium malé? Nebudou mít svoji oblíbenou potravu, a tak se pustí do něčeho jiného? Někomu je věnujete nebo prodáte? Nebo jim přizpůsobíte podmínky v akváriu tak, aby nebyly jen nájemnými řemeslníky, ale právoplatnými obyvateli?

Rozdílné potravní nároky ryb lze řešit pestrou stravou, většina druhů dokonce střídání živé, mražené a sušené potravy ocení. Opět je ale třeba myslet na všechny druhy – nikoli množstvím, ale kvalitou.

Takže konkrétně?

Důležitá poznámka je, že i ryby jsou osobnosti. Co ohledně temperamentu platí pro druh, nemusí pro jednotlivce vůbec platit. Osobně bych ale nespoléhala na to, že zrovna moje rybka bude jiná, než je charakteristika jejího druhu.

Pokud chcete mít pohromadě ryby, které by mohly sehrát roli predátora a potravy, lze tomu mnohdy zabránit kompozicí akvária. Množství úkrytů, zarostlé kouty, volný prostor pro plavání... opět zjistíte v atlase, co kterému druhu vyhovuje.

Následující kombinace vycházejí především z otázek v diskusním fóru a odpovědí na ně:

 

Za správnost informací zodpovídá autor článku, dotazy směřujte na autora. Hodnocení článku hvězdičkami provádí redakce. K článku se vyjádřete pomocí palců (líbilo se / nelíbilo se).

Hodnocení
*****

Líbilo se: 27x Nelíbilo se: 0x Zveřejněno: 08.02.2008 Upraveno: 08.02.2008 Přečteno: 28889x

Schválili: Bob66 ** 30.11.12 • alpaka ** 14.01.13

Související články
Žádné související články
Další články z rubriky Ryby
09.01.2010*****Skalára amazonská (Pterophyllum scalare) - rozlišení pohlaví4814x
18.10.2011*****Poecilia sphenops-Black molly60x
21.07.2016*****Pár postřehů (neboli dva) z chovu skalárů875x
03.06.2006*****Morfologie ryb8474x
13.12.2011*****Mohou se přemnožit paví očka?2083x
04.05.2012*****Bezpečná a účinná léčba terčovců při masívní expanzi žábrohlístů a jak jí předejít877x
18.03.2008*****Krunýřovci (Loricariidae)10212x
21.10.2008*****Gavúnci4439x
15.03.2010*****SATANOPERCA - klenoty z Amazonie2895x
16.06.2010*****Gurama zlatá /Trichogaster trichopterus sumatranus "Gold"/2374x

Komentáře návštěvníků
Celkem: 26 záznamů přidat komentář Funkce je dostupná pouze pro přihlášené uživatele

[26] Januk17® 28.02.2018
Krásne po písane čim môžu aké rybičky spolu znášať medzi a polu vychádzať

[25] stryke83® 16.02.2018
Mám jednoduchá pravidla pro kombinace ryb:
1) žijí vedle sebe v přírodě? (ano/ne*)
2) mají rády obdobné podmínky (teplota, pH, tvrdost, rostliny) (ano/ne**)
3) jsou podobně veliké? (ano/ne***)

*ne = budou si žrát ploutve, honit se a oďobávat - navždy! (příklad: Skalára - Jižní Amerika + Betta samec - JV Asie; kdo to zkoušel tak ví, že tohle nekončí moc dobře - skaláry žerou bettě ploutve a ona je pak na oplátku uhoní k smrti)
**ne = brzké vymření mnoha ryb (příklad: terčovec + black molly; živorodky obecně nezvládají teploty, které potřebují terčovci, skaláry a třeba i neonky - živorodky se buď nafouknou = přemnožení bakterií v břiše a nebo naopak zhrbatí a vyhubnou = opět vlivem vyšší teploty přemnožení mycobacterií)
*** ne = tento problém vždy zmizí spolu s menším druhem ryb v břiše těch větších

Vyhodnocení:
1x ne ...... z trochou štěstí budete mít "jenom" nekonečné nepříjemnosti (nemoci, okousané ploutve, boje)
2x ne ...... problémy jsou jisté a velmi Vám akvaristiku otráví
3x ne ...... pokud si i přes to tuto kombinaci pořídíte, bude to rychlé.

[24] Pandice® 10.03.2017
Dobrý, třeba se někdy hodí.

Upravit [23] ® 07.03.2017
pěkně napsáno, využiji až budu zakládat společenské akva. Děkuji :-)

Upravit [22] ® 14.07.2014
Chci se zeptat, můžou v jednom akva být betty a dánia ?

Upravit [21] ® 25.06.2013
Ahoj, neberte tento článek tak vážně, v mnohém mají sice pravdu (třeba, že bojovnice guppy okusují), ale třeba říct, že Závojnatka a Skalára nemohou žít spolu, je úplná kravina!
Skalára má ráda teplotu vody asi od cca. 23-24C, závojnatka snese vodu velmi studenou asi až po vodu do 25-26C, když je v akváriu 24,5C (jako mám já stabilně), tak jaký je tady problem???


Fakt soužití v pohodě!!!! Nedejte na to!!!!!!

[20] LinaDee® 22.05.2013
Perfektní článek!

[19] miso87® 10.04.2013
Chcel by som sa opýtať, či môžem dať do 110l 1 pár cichlidiek ramirezových a 1 pár kakadu.A či sa znesú s gupkami,ktoré mám teraz ešte v karanténe.Poprípade ak máte skúsenosti ake ryby sa k nim hodia.Ďakujem

[18] Louka® 26.02.2013
Pěkný článek.Čekám až se mi zaběhne akvárium(napodruhé to nechci uspěchat).A zatím přemýšlím o rybí osádce.
Vyčetl jsem tady že se k sobě hodí neonka obecná(10) , dánio pruhované(4)a krunýřovec jednopruhý (4)to mi udělalo radost a zamýšlím k nim dát ještě pancéřníček panda(4).V závorce je uvedený počet ryb které zamýšlím od každého druhu.Myslíte že to takhle může být pohromadě?Chtěl bych aby se rybičky cítily v pohodě.Sice jsem uvažoval že bych tam k nim dal ještě jeden pár cichlidek Ramirezek,ale to už by asi bylo přerybněno a měl bych strach že mi ramirézky budou napadat neonky.Děkuji všem za rady při výběru budoucí osádky mého akvária.

Upravit [17] ® 26.12.2012
Hodí se k sobě mečovka červená a cichlidka ramirezova?

[16] exit® 11.02.2012
pěkný článek,spíš to srovnání...

[15] ampik® 08.10.2011
to o tech parmičkách platí pouze pokud mame asi jen 4 kusy. ja jsem si jich pořídil 8 a byly v pohodě. pak sem díky krupičce mel jen 4 a rejdili uz po ostatnich rybach. takze kdyz je tak 8-10kousku, tak nemaji problem si hrat a vystaci si mezi sebou.
kdyz chceme skalary a parmičky nebo paví oka, je to jednoduche. koupit parmičky i skaláry mlade. parmicky maji max. 2cm a skaláry asi 4cm (i s vocasem) otestovano a funguje to. zkousel jsem to 3x. u me, u tety a u me v jinem akva.

[14] glazura® 30.06.2011
Zajímavý článek, který pravděpodobně dobře poslouží hodně lidem... já mám akvárko teprve krátce, ale parmička čtyřpruhá, paví očko a black molly mám u sebe a je pravda že parmička první den honila páví očko, ale když jsem přidal další 3 páví očka, už si netroufne a spíš si hledí "svýho písečku". Akorát nevím jestli mám dva samce parmičky, a nebo pár:-)

[13] lukasleibelt® 08.05.2011
mě se daří soužití skalár amazonských a gavúnků diamantových.daří se jim dobře mám 400 litrové akva

[12] lukasleibelt® 19.04.2011
dobrý den mohl bych dát terčovce a paví oko (gupka)živorodka

[11] ryba® 20.02.2011
vesmes souhlas...ovsem co nadrz to original(v akvarku netopim.teplotu mam 20st a osazenstvo donedavna bylo para skalar mramorovych,cichavec perletovy,neonka obecna-hejno,tetry-hejno(za ty roky ruzne druhy),danio pruhovane,acistusi hnedy i gold,pancernicci kropenati,pred pul rokem jsem misto teter(postupne vymiraly starim)poridil kadinalky.ancistusi se treli snad po kazde vetsi vymene vody,sklalari dorostli do velikosti maleho talirku cca 15cm-v lete,kdyz se vic ohrala voda tak se i treli,cichavec cca 10cm-ted se z nich tesi kamarad.)pouze vlastni zkusenost!

[10] Leicu® 02.02.2011
Myslím, že do začátků docela inspirativní článek..

[9] pibor® 11.01.2010
Mohou být skalára a parmička nádherná

[8] pibor® 11.01.2010
Mohou být skalára a parmička nádherná

[7] Filip980® 22.12.2008
Rypoun se s pavími očky a gupky Endlerovými snese.

[6] invalida® 02.05.2008
jsem tu nový tak všechny zdravím. mám prosbu, poradte prosím co dát do 250 za rybky a kolik mám 2 black molly a 4 očka. chci radeji víc druhů mám malé děti. poradte mi taky s rostlinstvem co dobře roste a tak. ještě bych potřeboval poradit v jedný věci dostal jsem 300vku a má to jednu stěnu natřenou na modro nemáte někdo zkušenost jak to odstranit? dík

[5] Killer® 29.04.2008
k tlamovcum jen tlamovce..snesou i krunýřovce..krunýřovec skvrnitý už přes 50 let neni k sehnání..

[4] Tonys® 16.03.2008
akara hnědá a ramirezka že se rvou? to je ptákovina! Měl jsm je a dokonce občas spolu shlukovali.

[3] kosiska® 19.02.2008
V článku stojí, že tihle 2 čichavci mají rozdílný temperament, tak možná proto jednou parmičky ano a jednou ne. Čichavce jsem ale nikdy neměla, tak nemohu soudit. Článek je fajn, ale vyznívá mi to tak, že v každém akva to může fungovat jinak. Proto je asi třeba rybky sledovat a kdyby něco, "zakročit".

[2] Silent® 18.02.2008
Souhlasím s "předřečníkem". Parmičky, pokud jsou chované správným způsobem, agresivní většinou nejsou. Také mě zaráží nedoporučení chovu parmiček a čichavců perleťových a přitom soužití čichavců modrých s parmičkou je bez potíží? Já nevidím problém ani v jednom. Jinak ale informace jsou celkem vyčerpávající.

[1] Paul Ramon® 18.02.2008
Je zajímavé, jak jsou parmičky čtyřpruhé v nemilosti - přitom si myslím, že jejich "okusování" je pověra. Sám mám parmičky a i když jsem měl třeba jen tři, tak si nikdy ostatních nevšímaly.

Co mě zaráží je toto:

# čichavec modrý, parmička čtyřpruhá - ano, pokud je parmiček hejno
# čichavec perleťový, parmička čtyřpruhá - spíš ne, parmičky čichavce okusují

Další články tohoto autora
Žádné další články

© RYBICKY.NET - http://rybicky.net/clanky/458-hodi-se-k-sobe-tyto-ryby