Kvalita vody
Fór je v tom, že příliš měkká voda nemá žádnou stabilitu (pufrační kapacitu), a tak pH snadno lítá všemi směry (zejména s takovými velkými rybami). Za takových okolností řešit "jen" pH nikam nevede. Proto dostáváte rady směřující ke zvýšení alkality = uhličitanové tvrdosti.
Mramorová drť ve filtru je asi nejrozumnější řešení, a je pak věcí určitého experimentování vyladit vhodné množství atd.
Já to chápu jen pořád čekám až mi někdo řeknete co to udělá s pH
Mám li zdroj 6,7 zůstane 6,7 nebo poleze nahoru?
Já to sodou dělal spoustu let ale voda je čím dál měkčí a tak jsem dal do filtru trochu mramoru. Dá se říct že to funguje dobře už 5 měsíců jsem na sodu nesáhl.
Nemám foto k prezentaci takže se neukázala
Osazenstvo:
2x Heros Severum
8x Hoplarchus psittacus 15cm
4x Sturisoma pannamensis
Proto pořád řeším co udělá korál s pH v budoucnu a proto přidávám jen málo sody.
pH vodovodní vody zvládnou bez problémů, ale velice nerad bych to rval výše.
Mám vyzkoušené když jsem držel pH na hodnotách vodovodní vody, že jim to nevadilo ale rád bych se vyhnul tomu aby pH bylo přes 7...
Je to jednoduché soda = sodík a ten akvárium tolik nepotřebuje a ve větším množství bude i nebezpečný.
S tím až tak nesouhlasím. U mě je vstupní voda také 4, Mám akva cca 500l, po přidání sody mám PH 7,5 a to se mi drží bez problémů do další výměny vody
Tak tady jsem asi někde úplně mimo měl jsme za to že stability pH dosáhnu ideálně zvyšováním alkality jasné že KH=GH. Jen jsem nikde nenašel kde ten korál skončí s pH, všechny ryby jsou do nízkého pH takže abych nedošel do bludného kruhu kdy zase budu pH složitě snižovat...
Tvůj problém je příliš měkká voda a sodou tohle nezachráníš. Řeší se to přidání vápence, drcených korálů apod. do substrátu - zvyšujeme zároveň i tvrdost a pH; pomalejší a méně účinná metoda, ale zato má trvalý a stabilní efekt.
maniakva.sweb.cz/… Tak doufám, že si to přečte někdo kdo tomu rozumí více než já.
Mám dost velký problém s neustálým klesáním pH v akváriu po výměně vody mi každý den o něco klesne.
- cca 540L
- zdrojová voda GH 4/KH 0-1/pH 6,7/NO3 30/NO2 0
- GH 4/KH 0-1/NO3 50/NO2 0 měřeno Jak papírky tak kapičkami
- dno je křemičitý písek
- kořen ověřený starý nebarvící a hlavně malý
- filtry pouze s náplněmi neovlivňujícími chemii (keramika, sklo) AT-201 s biomolitanem, JBL e1501 (micromec,siporax,siporax,biomolitan) eheim 300 se skimmerem (plast, siporax, siporax)
- probíhala nejspíše kalcifikace(neustále slepá hladina) vyřešil jsem skimmerem jinak se ryby bez vzduchování dusily
- pH neustále směřuje k hodnotě 4 kde se pak drží v rozmezí 3,9 - 4,1 v případě přidání 2g jedlé sody pH vyleze o 0,5 kde se drží cca 8-10h a pak zase sestupuje dolů, pokud toto opakuji každý den jsem schopen pH udržet na rozumné míře v případě kdy vysadím jde pH ihned o 0,5 -1 stupeň za 24h dolů
-pH měřím Sera kapičkami a dvěmi digitálními měřáky
- filtry jsou v pořádku a nehnijí
- zkoušel jsem i častější výměny vody, ale měnit 100l vody každé 2 dny mi nepřijde jako řešení
na co tedy zapomínám popřípadě kde je chyba nebo jak to vyřešit?
Starší reakce
Říkám to pořád, vodu neměním, protože mám v akváriu lepší než ve vodovodu!
Jasně na to sem tak myslel.
Při léčbě musí být teplota od 28 do 33 dle druhu! Urychluje se tím lihnuti parazitu. Ta uprava kohoutkove pomocí třeba sera nitrivec, nebo jak se to jmenuje mě taky napadla, dík
Ano. Mám 140 l. Hobok na meruňky
asi ho budu muset očistit a někam zajet pro vodu, tu potom ohřát, nějak. Nic víc mě zatím nenapadá....
jadna sa o to akva pre zavojnatky?
Starší reakce
0 07.02.2016 16:33 vracmi – Nové řešení pro měření akvarijní vody
Pro měření kvality vody v jiné oblasti vyvíjíme jednoduchý měřicí modul a zajímalo by nás, zda by se hodil také akvaristům.
Rád bych poprosil o vyplnění tohoto stručného dotazníku
www.survio.com/…
Moc pomůžete s informacemi a rád vám následně poskytnu více informací.
Předem díky!
Starší reakce
Tak rostliny rostly celkem slušně, jen to chce trochu vyhladávat podle dKH..apropo 14KH a 20GH ještě není zas takový extrém
to jsi mě potěšil
Hlavu si z toho nedělej, když třeba mrkneš tady do atlasu a budeš podle dKH vyhledávat, tak s tou tvojí naměřenou 14° ti stejně vyjede pořádný seznam. Zas tak extrémní tu vodu nemáš, to by v Brně nikdo nesměl mít kytky nebo má každej doma reverzku
A dařilo se rostlinám v rozumné míře,nebo to byl boj?
Uvidím co to bude dělat,pak to budu řešit.
Ty hodnoty nejsou ještě nijak hrozné, já jsem měl GH36 a KH20
a také to šlo, než jsem si začal vozit vodu která má PH5,5, KH1 a GH3...teď spíš mám obrácené problémy a musím jí míchat
To jsem předpokládal,že to tak bude...Ta voda je jediný aspekt,ze kterého mám obavu,ale snad se najdou rostliny,kterým se bude dařit i při takových hodnotách.Nemám velké pěstitelské ambice ohledně náročnějších rostlin,budu vděčný,když se bude dařit i těm obyčejným.Jen musím nastudovat,které přicházejí do úvahy
Při KH14,GH20 a při použití burčáku PH dolů moc nepůjde
0 08.07.2015 13:06 hombre Vím,že to je věštění z křišťálové koule,ale dá se říct co udělají tyto parametry vstupní vody PH7,5.KH14.GH20 po zaběhnutí nádrže.Půjdou dolů k nějakým lepším hodnotám,nebo nijak významně?
A dá se nějak významněji snížit PH pomocí burčáku u nadrže +- 250l(čistý objem),nebo už je to velký objem na nějaké výraznější snižování?
Pak mě ještě napadlo,pokud bych chtěl snížit tyto parametry dešťovou vodou,která je k dispozici jen když prší
,tudíž hodně nepravidelně,není to spíš na škodu,když budou parametry vody kolísat.Mám na mysli,když třeba pětkrát po sobě dám vodu ze studny s výše uvedenými parametry a pak jednou dešťovou?
1) Vodivost (neboli konduktivita) vody se měří přístrojem zvaným konduktometr a udává se v jednotkám µS/cm nebo mS/m (100 µS/cm = 10 mS/m).
2) Vodivost vody vypodívá o obsahu všech rozpuštěných vodivých látek ve vodě (nejčastěji solí). Destilovaná voda, která je zbavena všech solí i jiných příměsí, má nulovou vodivost. Tvrdá voda s vysokým obsahem rozpuštěných solí může mít vodivost třeba i 1000 µS/cm (100 mS/m). V akváriích se běžně doporučují hodnoty kolem 200-400 µS/cm (20-40 mS/m).
3) Vodivost vody se zvyšuje obvykle přidáním nějakých solí (živin) do vody. Snižování vodivosti už je horší, a používá se k tomu nejčastěji reverzní osmóza (případně můžeš vodu s vyšší vodivostí naředit vodou s nižší vodivostí - např. dešťovou, demineralizovanou či destilovanou vodou).
Starší reakce
Já vím že ne a jak jsem psal rád naslouchám zkušenějším, v tomhle oboru jsem vcelku stále na startovní čáře
Kvalitní vodou jsem měl namysl spíš ideální podmínky v akváriu jak pro faunu tak floru.
Je pravda, že bch byl radši za rychlejší růst rostlin ale to zase ne tryskovou rychlostí
I tobě děkuju za odpověď
jen pro představu tohle je to co se mi líbí a proč to dělám
www.avdr.de/… Souhlasím s tím mít víc akvárií to bych ale bydlel už na ulici
I když mám ještě menší cca 18L ale to je jen low-tech akvárko a prakticky to samé jako hi-tech akva tj.trochu ryb a trochu kytek.
Chápu co se mi snažíš vysvětlit. Nicméně víceméně akvaristika zaujala kvůli aquascanpingu, ale rybky a kreveetky v akvárku mít musím i když jich tam nemusí být moc
.Děkuji za pěknou odpověď - ostatně jako vždy
0 21.05.2015 20:10 Koště Zdravím, moje nová vstupní voda, kterou budu muset zanedlouho začít používat, má NO3 kolem hranice 40 mg/l (údaje z vodárny).
Je to problém, pokud budu mít hodně rostlin v nádrži? Zvládnou NO3 spotřebovávat? Žádné rozmetače hnoje nevlastním, jen čistotné rybky. Jde mi o to, abych při výměně vody rybám ty podmínky spíš nezhoršoval. Nikdy jsem toto neřešil, zatím jsem občas musel i NO3 mírně dodávat. Jde mi hlavně o to, aby tím netrpěly ryby.
Vermut napsal: Píšeš o hodnotě např.10mg/l co když nemám ani to?Ale právě o tom jsem se já pokoušela psát, že jakékoliv číslo je pouhým číslem. Zaměň si 10 za 30, 5 nebo i 3,5...
Je to jen číslo. Pokud akvárium funguje jak má, není důvod se znepokojovat, že neodpovídá nějakému údajnému optimu.
Vermut napsal: Je mi jasné že nejlepší indícií jak poznat kvalitní vodu v akváriu jsou samotné rostliny . Ale ona ta "kvalitní" voda nemusí být ta, ve které se nejlépe daří rostlinám. Kterým rostlinám? Co to je "kvalitní"?
Já si z tebe neutahuju a nechci tě mást
. Nemám nic proti hnojení. Jen se snažím nahodit k zamyšlení, že jsou akvária A, kde jsou dusičnany vysoké přes tu údajnou horní hranici 30 mg/l - a rostliny bují. A jsou akvária B, kde jsou dusičnany pod údajnou spodní hranici 10 mg/l, často i neměřitelné, a přesto tam rostiny krásně rostou. Jsou to s největší pravděpodobností jiné druhy než v akváriích typu B, ale ani jeden typ není o nic horší nebo lepší. Jasně, pokud chceš, ať rostliny rostou co nejrychleji, tak hnojit je je logický přístup. Plně souhlasím s příspěvky ostatních, je potřeba si vybrat cestu kterou se chceš vydat a taky zohlednit ryby a výměnu vody jako to, co tě případně oddálí od nuly (akvária typu B) - nula není dobrá, to je fakt
Jiste ze nezalezi jen na jednom prvku jak pises, zalezi vzdycky na vsech. Rostliny bez dusiku ve vhodne sloucenine samozrejme neporostou, vzdycky to nejake minimum chce, a 3.5mg/l NO
3 je opravdu nizka hodnota. Rostlina kdyz cokoli z toho co potrebuje nema, nemuze zdrave rust. Jedina soucast vyzivy, kterou muzes beztrestne ubirat, je svetlo, ale to taky jen do miry, kdy to rostliny jeste nevzdaji. Pri mene svetle jsou samozrejme pozadavky rostlin na to ostatni nizsi, proto se take do low-tech akvarii bez pridavani CO
2 a bez hnojeni (ci s minimalnim hnojenim) sviti mene, ovsem adekvatne tomu pak take rostou pomaleji (a nebyvaji ani tak mohutne).
Ono je to vzdycky o rozhodnuti, o co Ti vlastne jde, a pokud o vsechno v jednom akvariu, vzdycky dojdes jenom ke kompromisu. Idelani je mit akvarii vic, pak muzes nekde protezovat rostliny, a nekde Ti o ne nemusi jit vubec. Nakonec ryby ruznych druhu taky nemuzes davat dohromady libovolne
.
Omlouvám se měl bych aktualizovat akva i obyvatele
je v něm cca 2 parmičky, 1 paví očko, 10-12 neonek a teter a cca 10 krevetek.
Ano jde mi o rostliny ale taky o blaho ryb! Je mi jasné že každá rostlina má jiné nároky, pochopitelně se snažím o to aby v mém akváriu bylo vše jak má být a proto se snažím aspoň o testy vody abych věděl co v akváriu vlastně mám. A mimochodem rozbor kohoutkové vody mám zjištěný a hodnota NO3 je 3,5mg/l, celý rozbor je k náhlednutí zde v tomto vlákně a posilím ho znovu zde
onedrive.live.com/…
Dočetl jsem třeba že i díky nízkému obsahu NO3 mohou vznikat sinice, se kterými jsem se setkal cca před 14 dny. Neříkám že za každou cenu musím do akvárka nasypat "hnůj"! Víceméně sbírám poznatky a zkušenosti zkušenějších. Se zvýšením jsem reagoval na odpověď Designera který mě upozornil,že zřejmě budu muset přihnojovat. Neříkám že má automaticky pravdu je mi jasné že nezáleží pouze na jednom prvku a proto se ptám zde Vás zkušenějších na foru jak docílit ideálních hodnot
, na základě toho si vždy vyhodnotím co je pro mé akva nejlepší.
Píšeš o hodnotě např.10mg/l co když nemám ani to? Vím že hnojit za každou cenu bez toho aniž bych tomu měl důvod je blbost. Je mi jasné že nejlepší indícií jak poznat kvalitní vodu v akváriu jsou samotné rostliny .
Maaara napsal: A máš už tam nějaký producenty hnoje, ze kterého by ti pomocí nitrifikace vznikalo NO3? Akvárko podle prezentace je čerstvý a bez ryb ...
A jak mi staromilci říkáme, hnojí se na zahrádce, akvárium hnojí ryby a když se to některým kytkám nelíbí, tak je prostě nepěstuji...
A máš už tam nějaký producenty hnoje, ze kterého by ti pomocí nitrifikace vznikalo NO3? Akvárko podle prezentace je čerstvý a bez ryb ...
Tak tahle ideální hodnota je asi tak relevantní, jako kdyby sis někde přečetl, že ideální váha postpubertální slečny je 40-45 kg.
Ideální pro co, pro jakou situaci? Pro ryby je ideální co nejblíže k nule, tobě jde předpokládám o rostliny. Některé nitrofilní a/nebo rychle rostoucí druhy budou vděčné za hodně vysoké číslo, 30 by jim bylo málo... většina vodních rostlin se ale spokojí i s málem. Je to taky o kombinaci především N:P:K, ale limitující může být i jiná živina.
Je to jen číslo. Určitě bych nezačala hnojit jen na základě toho, že test mi ukazuje, že mám málo dusičnanů. Mimochodem zkus si zjistit hodnotu ve vodárně, měli by znát přesné číslo a většinou ho zveřejňují (pokud to tedy není voda z vlastní studny).
Mně teče z vodovodu velmi čistá voda, nějakých 5 mg/l, v akváriích určitě nad 10 nestoupá - a kytky rostou. Samozřejmě jsou druhy, které signalizují nedostatek dusíku nebo pomalejší růst, případně jiné, které bych v téhle vodě trvale pěstovat nemohla - namátkou třeba Shinnersia rivularis, Limnophila aquatica... ale je dost takových, kterým se daří skutečně výborně.
Jelikož jsme v tématu KVALITA vody a nikoliv hnojení, tak mi to prostě nedalo neupozornit, že minimálně co se obsahu dusičnanů týká, tvá voda se zdá být kvalitní velmi a její kvalitu je radno kazit tehdy, pokud to bude vyváženo nějakým větším přínosem. Je potřeba si uvědomit, že to udávané optimum je jen ÚDAJNÉ a může být daleko od skutečnosti.
A jak říkám, pokud máš hodnotu někde okolo 10, to samo o sobě neznamená nic a můžeš mít akvárium úplnou džungli
Tak nějak bych to viděl taky, co se týká ideální hodnoty mi stejně nikdo přesně říct ani nemůže nicméně ideální hodnota by měla být v rozmezí od 10-30mg/l a já dle testu nedosáhnu ani na spodní hranici. Ale na to že budu muset přihnojit NO3 mě upozorňoval už Designer.
Hladina NO3 se dá zvýšit pomocí KNO3,které je součást PMDD,ale lze objednat i samostatně.Rozmíchat s destilkou a denně přidávat do akva. Kolik a jaké hodnoty jsou ideální ti nepovím to nechal na zkušenějších.
No musím to nějak sloučit s ADA hnojivem který používám.
No možná trochu hnojit do dna by stačilo....
0 21.05.2015 12:36 Vermut – Nízké NO3
Tohle je zřejmě špatně že viz foto. Čím mohu šetrně zvýšit NO3 abych neublížil rybkám a zároven pomohl růstu rostlinám? Díky
Starší reakce
Myslím, že cca 0,1 mg/l Fe vo vode stačí, samozrejme treba pridávať každé ráno trošku. A možno ani netreba, ak nie sú príznaky nedostatku na rastlinách, pretože železo sa vie naviazať a skončiť buď vo filtri alebo v humuse v substráte, takže rastliny ho možno majú dostatok k dispozícii tam. BBA nie je závislá len od železa - mne sa objavovalo aj v akváriu, kde som nehnojil (na rastlinách bolo vidno nedostatok železa), ale je prerybnené (veľké organické znečistenie) a je tam veľmi veľa dreva (koreň). Keď som začal pridávať trošku železa, stav riasy to nezmenilo.
ďakujem za koment,ešte doplním:
NO3 si meriam priebežne testom od sery a hodnotu som bezpečne držal pod 30 mg/l.
V labaku štandardne meraju NO3 len s papierikmi(presnejšie metódy nezvyknú používať, keďže v pitnej vode je u nas 5,5 mg/l) neviem či viac veriť akva testom alebo tomuto. Každopádne budem robiť častejšie výmeny. Je to skôr dôsledok kŕmenia a neuspokojivého rastu rastlín.
Nemám možnosti znižovať tvrdosť vody, som teda odkázaný na opätovné používanie burčiaku?
doteraz to prevádzkujem ako lowtech so slabím osvetlením (375 L akva a 2x36W T8 8 hodin)
Přidat reakci
1 ...... 7
Zpět na obsah sekce Voda, přípravky na úpravu a testy • Zobrazeno 8432x