DENNERLE pH Controller Evolution DeLuxe
jdu to hledat
ten typ je pouze označení => PH-201?
Ja som ho objednával na stránke ebay z Nemecka.
vypadá hodně dobře, přemejšlim, že si jí pořídim taky. kde si jí kupoval?
Fotky mám v zložke technika. Typ PH-201
ted sem koukal na ten tu tvojí řídicí jednotku a vypadá docela dobře. jak jí máš dlouho a si s ní spokojenej? jesti ti funguje bez problémů, tak bych si jí klidně koupil
Nemám priamo ju ale princíp je stále rovnaký.
a ty máš přímo řídicí jednotku od dennerleho?
jestli jo, tak by to byla paráda
Po použití pH controlleru sa takej chybe jednoznačne vyhneš, samozrejme za predpokladu, že všetko funguje ako má. Princíp je jednoduchý na základe nastavenej (želanej) hodnoty obsahu pH v akváriu controller dávkuje CO2 (čím znižuje hodnotu pH). Príklad z reálu - momentálne mám nastavenú hodnotu na 7,05 pH, controller zapína elektromagnet pri hodnote 7,02 a vypína pri hodnote 7,08 z nejakou tou rezervou tam samozrejme musíš rátať, inak by sa elektromagnet asi zbláznil
Dávkovanie pomocou spínacích hodín mám tiež odskúšané. Mne to prišlo dosť nestabilné, hlavne preto som si po zakúpení CO2 setu čo najskôr zaobstaral pH Controller
0 05.02.2012 23:15 drateník Jak vlastně funguje ten zázrak v podobě PH řídicí jednotky? Mám pod nádrží bombu, která je ovládaná přes el.mag.ventil a ten se zase otevírá podle nastavených spínacích hodin. Nemyslim si, že je to úplně blbej systém, ale onehdá se mi stala taková anomálie, kdy naměřená hodnota PH byla lehce pod 5. Pro příště bych se chtěl těmto stavům vyhnout velkým obloukem, myslíš že ta jednotka dokáže spolehlivě zabránit podobným renoncům? A pak ještě jen tak pro zajímavost =>
a) jakým způsobem se to vlastně připojuje?
b) pokud řidicí jednotka vyhodnotí tzv. nadlimitní stav PH (např. PH 7,79) vůči požadované hodnotě, tak jakým způsobem se začne jednotka chvat? otevře el.mag. ventil? (pokud ano, tak jak ho ovládá?)
PS: moc se oml. za množství otázek, ale tyto informace jsem nikde nedohledal
Starší reakce
Omlouvám se, špatně jsem to přečetl. Myslel jsem že máš 6x54w
...jediná možnost mě napadá, že vodovodní voda obsahuje další látky, kterých se v tu chvíli akvarijní vodě již nedostává a tak jejich doplněním opět propukne růst rostlin naplno...
Citujete moje vlastní slova...
Filipsiho vysvětlení samozřejmě platí pro případ, kdy se jedná o čerstvou, surovou vodu. Já mám ale vysledováno, že k podobnému jevu, (nikoli k vysrážení plynů, ale jevu, který bych popsal jako "zintenzivnění produkce O2"), dochází i při větší výměně odstáté vody.
(Existuje ještě jedno vysvětlení, ale to je konstrukce docela krkolomná...
)
Co se týče hnojení výměnou vody, bude to "nádrž od nádrže", resp. "zdrojová voda od zdrojové vody".
Tady v Olomouci takto nějaké nádrže provozuji a - jen pro zajímavost - jeden kolega měl dlouhodobě trable s řasami, (především červenými), když své nádrže sytil CO2, svítil poměrně "dostatečně" a lehce přihnojoval PMDD. Po vynechání PMDD a pravidelné výměně části vody kytky dlouhodobě dobře prosperují a řasy přestaly obtěžovat.
Ne, uvaha neni spravna. Vodovodni voda je v radu pod tlakem, obsahuje mnoho plynu, ktere se uvolnuji. Proto "to" bubla. Bublalo by i v akva bez kytek. Tj. bublinky po vymene nepochazeji z asimilace rostlin. Ale castejsi vymena zpravidla roslinam pomuze.
Nastavovani Ph v podstate aniz bys znal, sledoval, UT - tzn, je ti v podstate jedno, kolik co2 akva obsahuje. Proc ne. Sam to delam podobne.
Hele Side, mám převážně hodně zarostlá akva a jedinou (manuální) regulaci sycení CO2 dělám pomocí pH (v podstatě aniž bych znal, resp. sledoval tvrdosti). Jednou za čas změřím pH (kapky) a pokud je nad 7, přidám bublinky, pokud je pod 6,5, bublinky uberu. Tzn. jediným limitujícím faktorem pro sycení je skutečnost, že nechci aby pH kleslo výrazně pod cca 6,5 a zároveň aby bylo pod 7. Tzn. je mi celkem jedno CO všechno hodnotu pH ovlivňuje, pro mě je to hraniční hodnota a sycení CO2 je jedním z faktorů tuto hodnotu snižující. Touto metodou je možné za 2-3 týdny nastavit počet bublinek tak, že v podstatě není nutné jakékoliv další seřizování pokud nenastane nějaký jiný vliv.
P.S. Proč kytky začnou vždy poměrně výrazně bublat po výměně vody? Logicky při umělém sycení CO2 toto volné CO2 v akvarijní vodě výměnou části vody za vodovodní poklesne a kytky by měli bublat méně? Jako jediná možnost mě napadá, že vodovodní voda obsahuje další látky, kterých se v tu chvíli akvarijní vodě již nedostává a tak jejich doplněním opět propukne růst rostlin naplno. Toto se ale po cca dni opět vrátí k normálu, tedy k bublinkování obvyklé úrovně. Je tato úvaha správná? Pokud ano, tak by pak častější výměnou vody (aktuálně měním 1/2 jednou týdně) bylo možné růst kytek ještě zintenzivnit?
...Povodna voda ma 14 dKH a 7.8 pH, cize koncentracia CO2 je plus minus 7 mg/l. Po syteni ma voda 12 dKH a 7.3 pH, cize koncentracia je asi 19 mg/l...
Tou původní vodou je myšlena voda vodovodní, takže uvedené vztahy IMHO neplatí. (Skutečně nevím, kde by se taková koncentrace CO2 ve vodovodní vodě vzala).
Vím, že se opakuji, ale znovu musím připomenout, že Tilmannova tabulka platí omezeně - problém spočívá v tom, že neměříme jen obsah hydro/uhličitanů, a že pH neovlivňuje jen CO2, resp. H2CO3.
Proto také platí omezeně údaje "naměřené" při sycení vody CO2 "klasickou metodou" - kapkovými testy. (Kde výsledek navíc ovlivní nepřesnost takových testů.)
Stejná "chyba" pak najde "uplatnění" při nastavování kontroleru - přeci jen se nastavuje na základě "Tilmannovy tabulky", která vlastně neplatí.
Jako vhodnější při snaze dopátrat se o něco přesnější
hodnoty koncentrace CO2 považuji použití "permanentního testu CO2", kde máme poměrně přesně definovánu hodnotu "uhličitanové tvrdosti" a pH ovlivňuje jen CO2.
Je to jak píše Filipsi - je potřeba brát výsledky různých "měření" s rezervou a naučit se vnímat své akva jako celek.
0 03.11.2010 05:47 beny –
Re: hf To jsem nějak nepochopil ...
Z toho vyplývá, že do akvárka přidáváš méně CO2 než se tam při svícení spotřebuje. V tom případě je tvůj systém dávkování CO2 zralý na revizi, protože postrádá smysl...
Protože to řídí controler a ten stále měří hodnotu PH, tak během zhasnutí světla nebude tolik spostřebován CO2 a controler to vypne dle nastavené hodnoty PH.
To zatím ale ještě nevím, elektroventil bude příští týden.
Ta přestávka ve svícení v případě umělého sycení CO2 nemá moc smysl, nebo ano?
P.S. Jinak taky mám 4x54W v 300l...
Ok, díky za radu. Takhle jsem si to myslel, že to bude, ale chtěl jsem se ubezpečit.
K zářivkám, 2x54W bylo málo a 1x54 controler na T5 jsem nesehnal. Nesvítím ale vším najednou. Druhá rampa se zapíná jen na 5 hodin. Od 12 do 14 mají odpolední přestávku obě rampy
)
Měl by jsi udávat aktuální stav, ale to by jsi nic jiného nedělal než přenastavoval. Takže bych dal nějaký průměr co máš v období mezi výměnou vody. Jinak jsem se díval na tvé akvárium a překvapil mě ten počet zářivek. Řekl bych že jsi to trochu přehnal.
Alkalitu měříme testem nazvaným UT, je to tak?
Tvrdost měříme testem nazvaným CT, je to tak?
Přidáním CO2 se mění PH směrem dolů a mění se i alkalita. To kolik se má nastavit na controleru (nastavuji PH) se dělá buď automaticky, kde zadám hodnotu dKH a on si spočítá PH na obsah CO2 20mg/l nebo dle Tilmana zjistím hodnotu PH ze vztahu dKH a požadovaná hodnota obsahu CO2.
Až sem je to jasné. Jak jsem ale psal, hodnota dKH se po přidání CO2 také mění. Tedy mám počítat s hodnotou dKH 14 před přidáním CO2 tedy nastavit PH na 7,2 nebo mám počítat s aktuální hodnotou dKH a dle ní nastavit PH?
Počítej z tím že pokud rostliny fungují a v akvárium klesá i pH tak se bude snižovat i přechodná tvrdost. Nejlepší je dostat ji pod 10dkH to pak není potřeba tolik CO2.
Tenhle contreoller si to "prepocita" sam, takze je to obdoba toho, jako bys to udelal za nej, a nastavil pozadovane Ph. Stejne tak funguje, ve skutecnosti meri a ridi se pouze Ph.
Ridit se pouze pozorovanim akva, kolik nastavit. Testy brat jen jako slusnou orientacni pomucku, jestli neujizdime do opravdu nesmyslnych hodnot. Mereni a prepocitavani na skutecny obsah rozpusteneho co2 narazi (mimo jine) na to, ze akvarijnimi testy nemerime UT, ale alkalitu. A to nekdy muze byt slusny rozdil.
Nechapem. Preco sa v pH controlleri nastavuje hodnota KH? Ta sa s pH meni, takze to nedava zmysel.
Chápu kolik tam mám, ale nevím zda se mám držet v nastavení controleru hodnoty dKH před přidaním CO2 nebo během přidávání, protože v PH je rozdíl na 30 mg CO2 O,1. To je UT zatím 12, pokud to spadne více bude pravděpodobně i větší rozdíl.
No, to je jednoduche. Povodna voda ma 14 dKH a 7.8 pH, cize koncentracia CO2 je plus minus 7 mg/l. Po syteni ma voda 12 dKH a 7.3 pH, cize koncentracia je asi 19 mg/l.
Koupil jsem uvedený PH controler a mám jednu záludnou otázku.
Naše voda v vodovodu je dost tvrdá - 14 dKH. Tedy dle Tilmana je na 30 mg/l CO2 cca 7,2 PH. Zatím jen testuju, ale po najetí z původních hodnot PH 7,8 na 7,3 jsem zkusmo změřil opět UT a ta vyšla už 12.
Podle jakých hodnot se mám řídit?
Díky.
Přidat reakci
Zpět na obsah sekce CO2 • Zobrazeno 1363x