Termostat
Aha jinou tu nemaji a nemam. Možná vezmu v TME.
Půjde k šípku a napájím to přímo
Jen rikam svuj nazor. Ja osobne patice pouzivam take ale jen na mikrokontrolery, ktere nejsou programovatelne v zarizeni ale v programatoru. A kdyz uz patici tak zasadne jen precizni s kulatimy piny, nikolit takovou tu klasicko halerovou co pouziva jen zahnuty plisek jako pin.
Tu patici tam nemíním nechat furt. Jen co najdu mě vyhovující hyrterezi, napájím to napevno. Ale při lehkém vyměnění je možnost zaznamenávat teploty spínání a přesnost.
Ale na integráč tu patici použiju, vyhovuje mi to lépe a kdyby se pokazil (krajně nepravděpodobné) lépe se vymění. Ovšem taky se dá napájet přímo na DPS. Nevim, co je lepší a bezpečnější, jen co mi vyhovuje více.
Nevim kdo na strednich skolach vymyslel, aby studenti vse davali do patic! Je to sice pekne, ale bylo by rozumnejsi je naucit dobre pajet. On DPS spoj vydrzi i tech 6 - 8 vypajeni a napajeni jakekoliv soucastky (osobni zkusenost). Kdyz jsem chodil na skolu tak to bylo to same, vse do patic. Ale taky vse fungovalo na principu nahodnych vybuchu. Pouziti mene kvalitnich patic tam kde nejsou potreba je podle mne spise na skodu nez k uzitku. Obzvlaste u zarizeni spojene galvanicky se siti.
Uvidim budu měřit multimetrem(umožňuje měřit teplotu na desetiny). Hysterezni rezistor si udělam vyměnitelný do patice na integráče a budu zkoušet různé hodnoty.
Nejsem si jist jestli tim bude mereni presnejsi
Takže nemám nakonec ještě ten integráč a NTC termistory, toho jsem si všim až dnes (paní přeslechla, dnes tam byla mamka znova a stejně neměli). Nejspíš to objednám z TME, maj tam ten integráč i termistory 3k3 (3ks do série)
matlala napsal: ... při nižším napětí vychází větší proud ...
Kurňa, to je to rychlopsaní. Jedno písmenko jiné a už se obrátí smysl celé věty. Mělo tam byt m a ne v. ;) Samosebou menši proud, odpor přímo úměrný napětí a nepřímo proudu.
To sedi... to mas pravdu.Ja mam prerobene 2 ohrievace jeden 80W a 50W oba su bez H.- zatial problem nemam -pracuje to ako ma.Mozno to castejsi spyna ako s H. - ale spirale je to jedno a triaku tiez ....moze sa aj 1000000krat zapnut vypnut za den....na rozdiel od bimetalu alebo rele.
Ale nech matlala skusi - s H a bez H.-da vediet aky rozdiel namera.-ja bi som musel rozobrat ohrievac
a to sa mi nechce
ked to maka dobre.
Nastaveni hysterze je dobre nejen z duvodu udrzeni teploty v urcitem rozmezi. Ale hlavne v miste kde dochazi k prepnuti ze stavu zapnuto na vypnuto a naopak. V teto dobe muze komparator ktery je uvnitr IO mit problem rozhodnout o stavu 0/1. A dojde ke kmitani vystupu a tim spinani a rozepinani zateze. U kabelu se spotrebou neco kolem radu desitek watuu je to mozna jedno
ale zkuste si 10 za sekundu zahrat s 2kW topnym telesem. Tot vysvetleni k hysterzi.
Tak tak... Ohmov zakon stale plati -a po 10-tich bozich - je to 11-ty platny.
matlala napsal: ... při nižším napětí vychází větší proud ...
Prosím vás to odporuje Ohmovu zakonu !!!!!!
"Jakou hysterezi to tedy s tim 47k má? +/-0.5 stupně?
DPS mam i s vývody na hysterezi."
Ja som to tam nedaval - aj to mam bez.
A ma to +/- ovela menej ako 0.5C stupna - mne s teplomer ani nepohne - 1 stupen ma asi mm - mozno 0.1-0.2C.
mnou vybraný kabel má odpor 28ohm na metr, použiju 85cm-23,8ohm. Napájení 12V vychází proud cca 0,5A (12/23,8 dle ohmova zákona) při nižším napětí vychází větší proud a to bych už musel koupit jiné trafo, mám doma jedno ze staré nabíječky, chcu ho použít dává 0,6A, ale to ještě vyzkouším jak bude kabel.
Již jsem se ptal na TERARUS.com a domluvili jsme se na tomhle
3-4C stupne??? ...to sa mi nezda - nemas pomale prudenie vody??? - a aj keby...v prirode mas tak isto rozdiel a ovela vecsi a vsetko tam dobre rastie.Ja mam napriklad jeden chinodor v 3 flasi emers - v akva sa mu nedarilo a v noci je tam 10C a cez den ked svieti slnko kolo 30C a ziadny problem krasne rastie - uz cakam kedy bude kvitnut.
A preco 12DC?
A aky vykon ma ten kabel - resp. meral si jeho odpor?
Ano bude na to připojeno trafo z 230V AC na 12V DC. Později chci použit i topítko bez regulace-misto kabelu, možná. Viz prezentace experiment. Topení nesmí byt vidět proto kabel.
To je prave to pod akva mam jen cca 3mm mekeho materialu na vyrovnani. A rozdil teplot dna a vody je cca 3-4C
A toto je podla mna zbitocnost - vyhrievat este zvlast dno.Pod aqua mas polystyren nie?-to je vyborny izolator tepla....rozdiel teploty vody a dna je podla mna nemeratelny....
Ano to je pravda, vodu jako takovou mam vyhrivanou pomoci klasickeho topitka schovaneho ve filtraci. Kabelove vyhrivani mam vytvorene pro vyhrev dna.
Mne osobne sa tie kable vyhrevne nepacia.- sklo je sklo...
Tohle mozne je, ale bez hysterze bych tomu transormatoru nedaval dlouhou zivotnost. Vami poslany link na 12V zapojeni bych rekl bude jednoduzsi i bezpecnejsi.
Ja osobne mam vyhrivani dna pomoci sveho kabelu zapojeneho na cca 12-65V regulovaneho linearne podle teploty dna a teploty vody v akva.
Takto to on chce - predpokladam - poriesena vec.
Ano ja vim, ale Matlala tu neco tvrdi o 12v ze chce spinat, pokud jede podle schematu zde zverejneneho, tak termostat na 12V stridavych nepojede! protoze IO nebude mit pres tak velky rezistor dostatek napajeni.
Toto je to...ze s triakom a 230v si mozes robit co "chces".- bude vecsie aqua....kupis ohrievac bez termostatu a je to
alebo 2-3...ohrievace - proste co chces.
TIC226m - mozes spinat co chces...
A to tedy budete tim spinat 12v? tim puvodnim schematem bez uprav?
no součástky(krom integráče, ten doufám bude dnes) i DPS už je hotová, takže to udělám na těch 230V, bude se to hodit i k topítku co mám doma pokažené, kdyby kabel nebyl dobrý. Před chvílí jsme to ještě ukazoval učiteli a říkal že to je dobré, pro mé účely (i pozdějsí použití na 230V topení je dobré a že bych to mel zvládnout.
Neco podobneho jsem mel na mysli. Jen pro Matlala, dejte si pozor bc547 neni dostatecne proudove dimenzovano na topny kabel. Nutne posileni pomoci rele nebo dalsiho tranzistoru.
Nevim, na to zapojeni jsem nekoukal. A i kdybych koukal, nevim, elektrony behaji rychleji nez ja.
kortezhugo (+ matlala) - Ano, ale on chce spinat nejaky maly, par W topny kabel do maleho akva, myslim?
Pak je jeste varianta termostat s dostatecne proudove zatizitelnym rele, to cele na 12V. Asi i ja bych sel cestou (teda ne, ja se znam, koupil bych to, za nekrestanske penize
) termostatu na 12V, nez se vrtat v necem co muze nejen bolet.
To mas pravdu - na 12v mas termostatov kopu - nie je problem.Ale 230V ma jednu vyhodu...-Prud.
Na 120W ohrievac je to 10A-
na 240w 20A.-tak ze 12v je dobre len na maly vykon.
Pri tomto zapojeni "teoreticky" mas neobmedzeny vykon.
svetelektro.com/…
Tu je to s operakom na 12V-ak to niekto chce.
Jakou hysterezi to tedy s tim 47k má? +/-0.5 stupně?
DPS mam i s vývody na hysterezi.
Priklanim se k nazoru konzultace s nekym zkusenejsim, z vaseho prispevku No zkontrolovat to dám strýci. Ale snad uzemnit není třeba, bude to pouze spínat trafo 12V a do čidla snad 230V AC nepude, ale změřím to a nějak zabezpečím uzeměním. Jsem uz uplne zmaten. Celou dobu se tu jedna o zapojeni spinajici zivych 230V!!! pokud jej chcete pouzit na spinani 12V tak budete mit dost problem!
K prohlaseni ...jen bez teplotní hystereze-... , to je hole silenstvi. Uprime lituju spotrebice zapojene dos site ve vasem okoli. Bez hysterze to bude velmi krasne spinat a vypinat nekolikrat za sekundu. Toto vubec nedoporucuji.
Kdyz yz tady pisete neco o 12V, tak bych se odvazil vam poradit. Zkuste nejakeho mistra ve skole poprosit aby vam pomohl navrhnout termostat na 12V. Jedna se jen o Operacni zesilovac(par korun) termistor a nejaky ten vystupni tranzistor pro spinani zateze. Doopravdy to neni na vic jak 30 minut prace. A bude to bezpecne.
matlala napsal: ...jen bez teplotní hystereze-...
Mozna mi neco uniklo, ale proc bez hystereze? Prijde mi divne (spatne) delat spinani topeni bez hystereze.
Ten už tam je rok, když se připojovala dílna, tak tam strýc ten proudový jistič dával. Už se totiž vědělo na co pujdu.
Nerez ocel nevadí na rozdíl od měděného drátu a v tvém případě bych raději uzemnil co se dá (krom fáze), protože pokud zatím! "nemáš dostatečné povědomí" co a jak, tak to nejdříve vyhodí pojistky a rodiče potom tebe.
Přemluvil bych rodiče, aby ti dali k narozeninám zabudovat proudový jistič do rozvaděče, pak si můžeš hrát téměř neomezeně.
Něco o Nerez Oceli:
www.astralpool.cz/… No zkontrolovat to dám strýci. Ale snad uzemnit není třeba, bude to pouze spínat trafo 12V a do čidla snad 230V AC nepude, ale změřím to a nějak zabezpečím uzeměním.
Ale nerez do akva? Nebude to vadit krevetkám? Mám doma nerez plechy 2mm tlusté.
Být tebou raději bych to vzal po sestavení i se schematem do školy, aby ti to učitel zkontroloval protože se mě jevíš velmi zmatený a mohl by to být tvůj první a zároveň poslední výrobek. Neber to nijak špatně, dej na rady zkušenějších! protože zde se nejedná o spínání zcela na suchu, ale pracuje se zde i s vodou což bývá i smrtelná kombinace! Doporučuji též sehnat si nerez svářecí drát který dáš dovnitř rohu akvária a uzemníš. Jinak přeji mnoho zdaru a pamatuj vždy s rozvahou!!!
Mno mam jeste naději. Dnes sem tam ještě vyslal mamku, včera tam totiž nebyl ten chlap, co má přehled, ale jen 2 baby, co se v integráčích prý nevyznaj.
To nemate v CZ ??? UAA2016??? - sa divim lebo tam mate ovela lepsie EL.predajne ako na Slovensku
ale mrknem sa ci nemam.
Vždyt podle toho to dělám, jen bez teplotní hystereze-odpor 47k na pinu č.2 integrace a s tvyma hodnotama rezistorů... Schema je totožné a ušetřilo mi to práci s kreslením spojů na DPS v pc.
Je tam normalně nulák a fáza.
Tak sehnal jsem vse. Kondik 47u 35V, ti206m. Jen integrač nic, ze už je neberou. Nebyl by někdo obhoten prodat 2ks. Poštovny bych uhradil. Nevim o ničen kde sehnat 2ks.
Edit: tedy, tic206m neměli, ale dali mi náhradu tic 226m
Jednoduchsie asi nenajdes nic.
-je to presne - spolahlive.
Tu to mas aj zo zemou ak chces-
niqro.3x.ro/… Mno ja su ted na konci prvaku slaboproude elektrotechniky, stridave proudy jsme brali zatim zběžně. Ale nějaký zkušenosti již mám. Sice jen teorii a pár obvodů na DC. Ale kolem sebe mám dost elektroznalých. Obvod vyleptat zvládnu, osadit též, když mi někdo pomůže s něčím, co nevím. Stejně se raděj ptám abych použil správné hodnoty součástek a pod.
Pokud ale víte o nějakém jednoduchém návrhu termostatu pokud možno s jednoduchou DPS, sem s ním. Nejsem proti.
Prominte ale po takoveto otazce mi pripada jako jedina dobra rada: "Radsi se do tohoto nepoustejte". Pokud mate problem s takovymto zakladem.
kortezhugo: Vy jste zrejmne od oboru elektro takze nemate s 230V problem. Ale dotycny ktery se nyni pokousi o konstrukci tyto zkusenosti mit nebude. Doporucil bych mu zustat pri zemi do 24V.
Ještě jedno dilema. Kam připojit/nepřipojit uzemění. Raději bych to uzemnil.
J ja nevim jak se znaci diody. A ten kondik seženu i diodu, když ne obchod, tak sklad školy.
1N4001 je na 50v
A ten kondik si kup na vecsie napetie.
A uf4007.
Ved to mas za 10Kc.
Jo staci LED mam doma ale nevim jakou. Dam tam možna doutnavku nebo spis paralelne s topným kabelem LED a rezistor.
Jinak mam doma diodu 1N4001 DC ale,co ta?
47uF mam jen 10V,ale vadit by to nemělo,když je na něm 8-9V.
Ake napetie je na termistore som nemeral.
Este k tomuto:
47uf-39kohm
alebo
100uf-27kohm
Ja som tiez nevedel kolko bude na kondiku - je tam 8-9V.Ale testoval som to z 47uf-350v - bez integraca je tam 305v - s integracom 8-9V.-klasicky odporovy delic.
Tak ze pouzi:
47uf-16v a 39kohm 1-2W
Este k LED:Pouzi s co najmensim prudom preto ze na TIC206M - ak si pozres ide max.5mA
Ak ti to nerozsvieti LED sprav to ako ja - paralene s vykurovacim telesom LED+rezistor.
A este D1 - obycajnu 1n4007 - ja som dal uf4007 - mam ich vela.
Dufam ze to staci.
Na paký napětí má byt ten kondík? Mám doma 47uF-10V nebo 100uF-16,25 či 50V. Jaký smysl má v tvém schéma záměna. Je to jen pro signalizační LED,nebo se pletu? dokumentaci IO jsem projel jen očima a odborná angličtina mi zatim nejde?
To samé co udělá záměna 39k/1W za 27k/2W. V originálním schematu je C1 47uF a R u usměrňovací diody 33k/2W. Tak co bude lepší?
Jo ještě jedna podstatní věc. Termistory(čidlo teploty), jaké nimy prochází napětí? (uvažuji 2-3 do série, pro zvýšení přesnosti.
A taky jaká LED je použita (mě se musí vše po lopatě, není to stavebnice a já se teprve učím a taky se raději na vše ptám zkušenějších, abych neudělal chybu), obyčejná červená cca 1.6V?
Edit: Už vidim, na kondiku 8-9V.
Přidat reakci
1 ...... ...... [2] 3
Zpět na obsah sekce Technika • Zobrazeno 3166x