Přihlaste se a využijte web naplno RYBICKY.NET »

Metoda Walstad

 

Články » Metoda Walstad   Vytisknout tuto stránku 

Metoda Walstad

Publikováno: 10.06.2019 • Autor: © zelenakapusta • Rubrika: Začínáme

Protože sama už mám déle než rok akvárium - na fotce je jeho aktuální vzhled - založené právě metodou Walstad, rozhodla jsem se, i když poněkud váhavě, předat své zkušenosti dál v podobě série článků. Tedy, aspoň se o to chci pokusit.

F

Nejdříve by asi bylo dobré tuto metodu někam zařadit.

Metoda Walstad patří k low-tech přírodním akváriím. První část znamená, že se jedná o metodu, ke které nepotřebujete mnoho technického vybavení, vlastně stačí jenom základ - osvětlení, časovač, jednoduchý filtr, topítko a teploměr.

Ta druhá část znamená, že v tomto akváriu se respektují přírodní zákony, zjednodušeně "žádné násilí".

A protože toho není moc, proberu položky jednotlivě.

Osvětlení

Osobně mám "Aquatlantis Easy LED Univerzal 742 mm 36 W freshwater", nebyla to levná záležitost, stála mě 3946 Kč, ale jsem s tímto osvětlením velmi spokojená. Jestli budete mít držák nebo ne, je už jen na Vás. Já mám "Chihiros držák pro zavěšení osvětlení" za 858 Kč, pochopitelně jsem potřebovala dva, a pozor, tento set neobsahuje závěsná lanka

Časovač

Mám "mechanickou spínací zásuvku TS-MD3", stála mě 104 Kč. Má své nevýhody, pokud dojde k výpadku elektřiny, je třeba časovač přenastavit. Občas se ozve cvaknutí, ale takové zvuky mi nijak nevadí. Mít časovač je v této metodě naprosto nezbytné, protože pauza ve svícení je velmi důležitá pro obnovování množství oxidu uhličitého.

Filtr

Mám "TURBO FILTER 500 - professional od firmy AquaEl", stál 439 Kč. Je to jeden z nejjednodušších filtrů. Pochopitelně jsou na trhu ještě levnější a jednodušší, ale protože jsem na začátku chtěla dostát naprosto všem parametrům metody, rozhodla jsem se pro tento. Po čase jsem došla k závěru, že to nebylo nutné. Na druhou stranu, často doporučovaný "bublifuk" rozhodně nestačí.

Topítko

Mám "Atman AT 250 W", kolik stál, si už nevzpomínám, měla jsem ho ještě z minulého akvária. Topítko není nezbytným vybavením, pokud Vám doma teplota v zimě příliš neklesá. U mě je po většinu roku nastavené na minimum, takže je v pohotovosti, kdyby teplota klesla až příliš. Minimum je na tomto topítku 20 °C, ale zjevně není příliš citlivé, protože teploměr mi třeba ukazuje 18 °C a topítko se neaktivuje.

Teploměr

Stačí docela obyčejný, s přísavkou za 23 Kč.

Co se týká dalšího vybavení, jako pinzeta, nůžky, krycí skla a držáky na ně, popř. samolepící fólie na pozadí akvária atd., to už jsou drobnosti, které můžete mít, ale nemusíte. Někdo chce průhledové akvárium, takže mít zakrytou nějakou stěnu není vhodné. Někdo preferuje akvárium nezakryté, takže nepotřebuje krycí skla ani kryt, a protože v této metodě je nadhladinový růst vítaný, je vhodné na to pamatovat.

To by tak bylo všechno ohledně vybavení.

Ovšem tím nejzásadnějším, čím se metoda Walstad liší od ostatních metod, je použití zeminy pod písek. Autorka metody v knize uvádí, že má dobré zkušenosti s použitím "organických" zahradnických substrátů, které mají vyvážený obsah NPK.

Já použila "Aquaplants AGRO - substrát pro vodní rostliny", stál mě 109 Kč.

Je metoda Walstad vhodná pro naprostého začátečníka? Není tak snadné na to odpovědět, protože sama jsem při zakládání úplný začátečník nebyla, takže si netroufám odhadnout, jestli bych tu odvahu našla, kdybych neměla o akvaristice ani tušení.Ale pokud si i naprostý začátečník troufá, určitě to není nezvládnutelné.Řekla bych, že samotným základem je rozhodnutí, jestli se o akvárium touto metodou pokusit, nebo ne, protože jako každá metoda má i tato svá úskalí, a ne všechna jsou někteří ochotní překonávat.

Především je důležité si ujasnit, za jakým účelem akvárium chceme. Pokud jenom jako doplněk interiéru, tato metoda není vhodná. Stejně tak tato metoda není vhodná pro akvaristy, kteří se chtějí akváriem chlubit a sklízet chvalozpěvy. Zní to drsně, ale je to tak, protože metoda Walstad u nás nejenže není rozšířená a populární, ale je také mnohými akvaristy zatracována.  Ze své zkušenosti můžu potvrdit, že se můžete stát terčem posměchu.

Hned následujícím bodem je přečíst si tuto knihu:

F

Opravdu doporučuji knihu poctivě přečíst, ne jenom ji prolistovat, tedy pokud to s touto metodou myslíte vážně.

Mám za to, že jako slovo úvodem by to mohlo stačit.

 

Za správnost informací zodpovídá autor článku, dotazy směřujte na autora. Hodnocení článku hvězdičkami provádí redakce. K článku se vyjádřete pomocí palců (líbilo se / nelíbilo se).

Hodnocení
*****

Líbilo se: 10x Nelíbilo se: 0x Zveřejněno: 10.06.2019 Upraveno: 10.06.2019 Přečteno: 378x

Schválili: afc1886 *** 10.06.19 • vaclav ** 10.06.19 • romant *** 10.06.19 • ctibum ** 11.06.19

Související články
Žádné související články
Další články z rubriky Začínáme
22.10.2016*****Ako som rozsvietil a prerobil Diversa startup 5041x
05.08.2012*****Chtěl/a bych akvárko... jsem tady dobře?1218x
13.10.2016*****Akvárium – hotový set nebo si složit vlastní?725x
22.10.2012*****Rostliny - od začátku do konce115x
02.05.2014*****Zbavení se šneků v akváriu83x
29.04.2013*****Jak člověk může dojít k myšlence na akvárko55x
23.01.2011*****Založení akvárka z pohledu začátečníka5010x
09.06.2012*****Jak se ze mě stal akvaristickej laik785x
10.08.2015*****Moje "poprvé" aneb dlouhá story o mém začátku až po současnost46x
09.09.2018*****Skládáme akvarijní set svépomocí a levně22x

Komentáře návštěvníků
Celkem: 42 záznamů přidat komentář Funkce je dostupná pouze pro přihlášené uživatele

Reagovat na tento komentář [42] JirkaŠčobák® 13.06.19 09:21   Re: Oldass 13.06.19 08:53
Zeminu pod substrát dávám hrst až několik hrstí. Podíl 1:1 mi připadne moc. Ne, že bych to v minulosti také nezkusil, ale menší množství mi připadnou lepší.

Reagovat na tento komentář [41] Oldass® 13.06.19 08:53   Re: JirkaŠčobák 12.06.19 23:19
Walstad staví právě na správné výšce dna a jeho složení. 1 palec zeminy, 1 palec písku.

Reagovat na tento komentář [40] JirkaŠčobák® 12.06.19 23:19
Ve snu mě nenapadlo ukazovat dno :). O kvalitě dna přeci svědčí rostliny, které z něj rostou. Nediskutabilně. Pokud v 50 cm vysokém akváriu rostliny rostou skoro až k hladině, je to neklamný znak fittnessu.
Na dně v tomto konkrétním akváriu jsou chomáčky cladophory, kterou jsem pred 16. lety koupil jako řasokouli. Neřeším ji, kdyby se mi znelíbila, mohu ji prostě vyházet.

Reagovat na tento komentář [39] Planorbella® 12.06.19 21:06   Re: zervajs 12.06.19 21:03
Ale to se týče jen rostlin s kořeny.
Edit: podle mě mepotřebují substrát žádný, rostly mi i bez něj (sagittarie)

Reagovat na tento komentář [38] zervajs® 12.06.19 21:03   Re: Planorbella 12.06.19 20:57
přesně takhle ,
hledal jsem souvislost mezi filtrací a výškou dna ( substrátu).
laicky rostliny s mohutným kořenovým systémem potřebují víc než 2cm, nebo ne? ale to je otázka na "kořeny" nikoli na onu souvislost filtr- dno...

Reagovat na tento komentář [37] Planorbella® 12.06.19 20:57   Re: zervajs 12.06.19 20:25
Moc nevím, jak to myslíš, ale Sagittaria subulata mi zmohutněla do obřích rozměrů jen tak pohozená ve vodním sloupci, zatímco ve stejném akváriu Sagittaria subulata zasazená v substrátu (křemičitém písku ze stavby) rostla normálně, jak je standard.

Reagovat na tento komentář [36] Planorbella® 12.06.19 20:54   Re: Oldass 12.06.19 20:03
Mám raději vyšší dno, kvůli kořenům rostlin, aby se dobře uchytily a měly místo se rozpínat. 2cm jsou podle mých zkušeností vpohodě, akvárium to zvládne tak, jako i třeba s 10cm vrstvou substrátu. Co jsi konkrétně viděl na tom dně?

Reagovat na tento komentář [35] zervajs® 12.06.19 20:25   Re: Oldass 12.06.19 20:03
...bez filtru výška dna ( substrátu),
je někdo kdo pokus-omyl "zjistil" co rostliny ( z kořenovým systémem i bez) ještě snesou ?

Reagovat na tento komentář [34] Oldass® 12.06.19 20:03   Re: Planorbella 12.06.19 19:14
V pořádku, ale diskuse byla o tom, zdali dostačuje 2cm výšky dna v akváriu bez filtrace. Já si myslím, že ani náhodou, a když jsem viděl dno na fotkách, tak mi to jen potvrdilo.
Z nové fotky těžko hodnotit, když není nic vidět. :(

Myslím, že dno by mělo v akváriu bez filtru vypadat takto: www.youtube.com/…
Pěkná vrstvička písku, aby měla "zvířátka" kde vegetit :-).

Další ukázka Walstad: assets.theaquariumwiki.com/…

Reagovat na tento komentář [33] Planorbella® 12.06.19 19:14   Re: Oldass 12.06.19 18:17
Nejspíš je to tím, že je slabší světlo- ale ne moc a je to hustě zarostlé. Rybkám to vyhovuje

Reagovat na tento komentář [32] Oldass® 12.06.19 18:17   Re: JirkaŠčobák 12.06.19 18:06
Nevím, je to celé černé, není tam nic vidět.

Reagovat na tento komentář [31] JirkaŠčobák® 12.06.19 18:06   Re: Oldass 12.06.19 18:00
Na fotce, co jsem ti linkoval, je Akvárium na pracovním stole 250l. Je to kaluž plná řas?

Reagovat na tento komentář [30] Oldass® 12.06.19 18:00   Re: JirkaŠčobák 12.06.19 16:51
Koukal jsem na "Akvárium na pracovním stole" 250l.

Reagovat na tento komentář [29] JirkaŠčobák® 12.06.19 16:51
Máš na mysli tuto louži? rybicky.net/fotogalerie.php…

Reagovat na tento komentář [28] Oldass® 12.06.19 15:32   Re: JirkaŠčobák 12.06.19 10:18
Jirko nezlob se, ale to zrovna není ideální ukázka. Nevím jak akvárium vypadá teď, nemáš čerstvé fotky, ale před tím to byla kaluž plná řas.

Reagovat na tento komentář [27] zervajs® 12.06.19 12:54   Re: Papik 12.06.19 12:37
asi do rovnovážného stavu ne?

Reagovat na tento komentář [26] Papik® 12.06.19 12:37   Re: zervajs 12.06.19 12:22
jj, třeba u krevet bublifuky má, ale jinak vzduchování ti vyžene co2 z vody. To tolik nevadí u sytičů (v případě jemného vzduchování), ale u walstad metody ano.

V ostatních akváriích má klasickou čerpací hlavu s molitanem.

Reagovat na tento komentář [25] zervajs® 12.06.19 12:22   Re: Papik 12.06.19 12:13
na ten pohyb stačí vzduchovat nebo i bublifuk :)

Reagovat na tento komentář [24] Papik® 12.06.19 12:13
Diana píše (nevím už zda přímo v knize nebo v některém článku), že filtr používá především pro pohyb vody, aby se promísila ohřátá voda kolem topítka s chladnějším zbytkem. Také že se hodí, pokud je třeba někdy vzduchovat.

Poslední kapitola nebo dvě (nemám teď knihu u sebe) stačí pro výcuc podstatných informací o této metodě. Pochopitelně je lepší si přečíst knihu celou, kde je rozebráno, jak co funguje a proč to dělat takto.

Reagovat na tento komentář [23] zervajs® 12.06.19 11:39
pravdou je, že jsem /zatím/ přečetl pár kapitol oné knihy, článek mě nabudil do dalšího čtení...

Reagovat na tento komentář [22] zelenakapusta® 12.06.19 10:28   Re: JirkaŠčobák 12.06.19 10:18
Při tak častém protrhávání, které u sebe v akváriu dělám, by tak nízké dno bylo nemyslitelné. Ale na druhou stranu, mít tam tak velkou převahu kryptokoryn, které obecně moc rychle nerostou, možná bych tolik zásahů nedělala.
A je pravda, že na svoje cryptocoryne affinis jsem už dlouhé měsíce ani nesáhla. Moje hlavní pozornost se koncentruje vesměs na stonkovky a obě Sagittarie.

Reagovat na tento komentář [21] zelenakapusta® 12.06.19 10:21   Re: JirkaŠčobák 12.06.19 09:48
Autorka metody sama má filtry všude a doporučuje ho, ale jak jsi správně napsal, nikde jsem v knize nenašla, že by filtr jednoznačně být musel.
Jak jsem pochopila, je lepší když filtr v akváriu touto metodou je. Není to dogma, ale doporučení. Na druhou stranu, pokud se člověk od nějaké metody víc odklání, už to není tak docela daná metoda.

Reagovat na tento komentář [20] JirkaŠčobák® 12.06.19 10:18
Ani to není o výšce dna. V 250l bez filtru mám výšku substrátu asi 2 cm.

Reagovat na tento komentář [19] Oldass® 12.06.19 09:57
Já doufám, že pokud má člověk dostatečně vysoké dno, bakterie žijí zde a filtr netřeba. Samozřejmě záleží, jak se to vyvine časem, za více let.

Mě byla inspirací tato nádrž: www.youtube.com/…
Skvělá videa a akvárko funguje krásně i po delší době.

Reagovat na tento komentář [18] JirkaŠčobák® 12.06.19 09:48
Kdysi to zelenakapusta hledala v knize a nenašla informaci, že by při metodě Walstadt vyloženě filtr musel být.

Reagovat na tento komentář [17] zervajs® 12.06.19 09:44   Re: vaclav 12.06.19 09:27
píšu podle Ščobáka... já vím, že (Walstad) má.

Reagovat na tento komentář [16] vaclav® 12.06.19 09:27   Re: zervajs 12.06.19 06:27
Ona ale ve větších nádržích filtry má a i tu 4 hodinovou polední pauzu.

Reagovat na tento komentář [15] zervajs® 12.06.19 06:27   Re: JirkaŠčobák 11.06.19 13:53
tak jsem zkušebně založil ( podle vzoru "Ščobáka" :) omluva Walstadové)
Tedy bez filtru a polední pauzy v osvětlení ...

Reagovat na tento komentář [14] Angus68® 11.06.19 16:58
Paní Walstad napsala něco, co si jiní dřívější majitelé akvárií přečetli před mnoha lety. Vždyť tak to bylo u nás, když vycházely knihy p. St.Franka, R.Zukala, p.Rataje, Z.Vogela, K.Poláka a dalších.....
A všechno jim to fungovalo. Jen si pořád myslím, že ta voda je jiná.
Ale za tu snahu napsat něco nového ti dávám palec :-)

Reagovat na tento komentář [13] zelenakapusta® 11.06.19 15:28   Re: Planorbella 11.06.19 15:11
No právě a proto jsem to nenapsala jenom suše fakticky, ale podle vlastních zkušeností. Jedno z hodnocení této metody jistého akvaristy je, že to je - a teď cituji - "naprostá hovadina".

Reagovat na tento komentář [12] Planorbella® 11.06.19 15:11   Re: tramtra 11.06.19 14:11
Ono je to subjektivní. Někdo si potrpí na akvárium s ultra čistým dnem tak, že v něm nesmí být ani kousíček detritu, buduje cestičky a další blbůstky, každý den lije tekuté uhlíky atd., no a to pak akva vypadá jako sterilní laboratoř. To já nemám rád- nelíbí se mi to, je tam na mě málo života a breberek, které rád pozoruju. Mně se líbí právě akvária ve stylu rostlinná džungle, přirozené dno s detritem a sem tam i nějaká ta řasa- je vítanou potravou pro mnohé plže a další bezobratlé i obratlovce. Je to jen můj názor na věc.

Reagovat na tento komentář [11] zelenakapusta® 11.06.19 14:43   Re: JirkaŠčobák 11.06.19 14:34
Přesně!
Tedy ta druhá část. On počáteční vklad do této metody není zrovna malý, ale tím to také končí. Dál se kupuje jenom krmivo pro rybičky, no a v mém případě ještě písek na dosypání, ale o tom budu psát v dalším pokračování.

Reagovat na tento komentář [10] JirkaŠčobák® 11.06.19 14:34   Re: zelenakapusta 11.06.19 14:22
Minoritní proud může být minoritním i proto, že ho většina nezná nebo není komerčně zajímavý.

Reagovat na tento komentář [9] zelenakapusta® 11.06.19 14:22   Re: tramtra 11.06.19 14:11
Ano, pro mě je moje akvárium balzám na nervy, pastva pro oči atd. Jenomže nic z toho neubírá na tom, že přírodní akvária jsou minoritním proudem, aby tak říct, v akvaristice. Tedy v této době. A mám na mysli prezentovaná akvária, ne taková, která má plno lidí doma, ale nikde nejsou prezentovaná.

Reagovat na tento komentář [8] JirkaŠčobák® 11.06.19 14:16   Re: tramtra 11.06.19 14:11
Taky si myslím, že takové akvárium může být pěkný doplněk interiéru.

Reagovat na tento komentář [7] tramtra® 11.06.19 14:11   Re: zelenakapusta 11.06.19 14:02
:-) v tom případě bych to asi formulovala trochu jinak... Takhle, jak je to napsané, to vypadá tak, že ... Chcete krásné akvárium? Zapomeňte na Walstad. A to přece není pravda. No ne? ;-)

Reagovat na tento komentář [6] JirkaŠčobák® 11.06.19 14:09
Pokud bych měl říci, jestli to je nebo není metoda pro začátečníky, pak spíš je. Protože vychází z toho, že se koupí víc rostlinných druhů a následně se ubírají ty, které nefungují nebo jsou utlačované nebo naopak akvárium přerostou. Myslím, že kdo už realizoval akvárium touto metodou, udělá další akvárium s použitím druhů, které byly utlačeny nebo se nevešly, ale líbily se mu. Ne každý musí uvažovat jako já, ale já bych chtěl další akvárium jiné. Právě ta odlišnost bude podle mě finálně zajímavá.

Reagovat na tento komentář [5] zelenakapusta® 11.06.19 14:02   Re: tramtra 11.06.19 13:41
To jsem tam napsala s přihlédnutím k vlastním zkušenostem když jsem sbírala informace než jsem akvárium založila a dodnes se setkávám s názorem, že takové akvárium je žumpa.

Reagovat na tento komentář [4] zelenakapusta® 11.06.19 13:59   Re: Jája 11.06.19 13:09
Jirka má pravdu, v tomto akváriu je nejen radno, ale naprosto nezbytné rostliny protrhávat, ostatně jako v každém rostlinném akváriu. Podpoří se tím růst.
Pochopitelně, že s každým hnutím dna se spodní vrstva rozvíří, ale zákal tím nevznikne a během dne se vše zase usadí.
Je jasné, že nějaká část se může usadit na rostlinách, ale vzhledem k tomu, že v akváriu jsou přítomní šneci, obvykle do druhého dne je v mém akváriu vše čisté.

Reagovat na tento komentář [3] JirkaŠčobák® 11.06.19 13:53   Re: Jája 11.06.19 13:09
Z vlastni zkušenosti musím říci, že to nevadí - teda, pokud ti vodou nehýbe filtr. Dřív ci později se usadí všechno a takové částečně bahnité nebo úplně bahnité dno není na závadu (pokud nemáš vyloženě citlivé ryby).

Reagovat na tento komentář [2] tramtra® 11.06.19 13:41
Jani, netuším, proč by akvárium založené metodou Walstad nemohlo být vkusným doplňkem interiéru nebo nevhodné k chlubení se ním. Jsou to většinou krásné přírodně vypadající nádrže, kde to žije. Konec konců i to Tvoje je toho důkazem. Je škoda dopředu shazovat tento způsob založení akvária a odrazovat případné ještě ne úplně vyhraněné nadšence.

Reagovat na tento komentář [1] Jája® 11.06.19 13:09
Také by nebylo od věci zmínit, že v takovém AQ není radno přesazovat rostliny, neboť se do vody ze dna dostane dost "bordelu", což není zrovna pro ryby OK, ale ani pro vzhled akvária.

Další články tohoto autora
Žádné další články



© RYBICKY.NET - http://rybicky.net/clanky/1805