Zelená vláknitá řasa
Díky za upozornění. Nějak jsem to "zazdil"...
Asi je zbytečné dál se tu "přetahovat" o PMDD a podobných věcech...
Mít doma stejnou vodu, neřeším žádné hnojení - většina rostlin by se dala "utáhnout" jen na výměnách části vody. A to CO2 jen v případě, že bych mocí-mermo musel mít doma nějaké "špekáčky".
...Vzhledem k živinám kterých je přiměřeně a vzhledem k druhu řasy kterou řešíme bych CO2 neomezoval... jak už tu zaznělo co akvarista to jiný názor na stejnou věc ikdyž vycházíme ze stejných informací... co do obsahu CO2 se nelze 100% spolehnout na Tillmanovu tabulku pokud měříme PH v akva, jehož hodnota je určena i dalšími složkami než jen množstvím CO2 ve vodě...
Těch informací je příliš málo na to, abych si troufl na nějaké "definitivní" názory.
Reaguji jen na data, která mi přijdou "nestandardní".
Např. to sycení CO2...
Kdybyste na tyto a další stránky chodil delší dobu, zjistil byste, že už před pár lety jsem i s přiměřeným vysvětlením popisoval, proč je potřeba brát Tilmannovu tabulku s rezervou, a proč považuji za vhodnější ke sledování koncentrace CO2 používat "dropčekry". (A proč tyto neplnit vodou z akva, ale roztokem o alkalitě 4 dKH, a proč přitom raději nepoužívat roztok jedlé sody...)
Po těch letech už mi to nějak nejde, psát to sem stále dokola, ale když už si to situace žádá, doplním vás: Tilmannově tabulce nelze věřit (zejména?) proto, že chyba měření alkality a pH běžnými prostředky je v kontextu s touto tabulkou značná, t.j. - výsledky takového měření jsou obvykle od reality notně daleko.
Takže když si dám dohromady intenzitu bublání, Drop-Checker ukazující "přesycení", "UT" měřenou testem od SERY a pH "sondou", dal bych lehce nohu z plynu, jak už jsem napsal.
Dneska sem vymenil 30 litru vody za kohoutkovou, odstatou. Co se dalo z te rasy sem sebral, nicmene vzhledem k prestavbe akvaria (presazovani rostlin diky demolaci rasou) proste nejsou rostliny zakorenene, proto kazda manipulace zpusobi vyplavani a to je tezce a nervy. CO2 pokracuju v tech rekneme 30-40bublinkach za minutu, svetlo ted mam tech 2x30w. jelikoz mam elektronicky rizeny casovac, je velmi tezke nastavit nizsi cas, nez 10 hodin, proto mohu hybat se svetly, rekneme ze mohu svitit jen 30W, nebo 60w a to tech 10 hodin. 20W zarivku mam na solo casovaci a s tou jiz hybat muzu... mohu tedy svitit treba 10hodin 30W a k tomu 3 hodiny 20w /t5/. Predelavka casu na 2x30W je temer nemozny (dela mi to znamy elektrikar, toho casu na dovolene ...
Kvůli tomu problému s filtrem a kvůli pravděpodobnému rozvýření kalu ze dna při odebírání řas i s rostlinkama bych souhlasil s doporučenou častější výměnou vody dokud se toto nestabilizuje.
Vzhledem k živinám kterých je přiměřeně a vzhledem k druhu řasy kterou řešíme bych CO2 neomezoval a naopak bych doporučil omezit světlo na nějakých 6 hodin pokud nechce dál omezovat výkon světel.
Ale jak už tu zaznělo co akvarista to jiný názor na stejnou věc ikdyž vycházíme ze stejných informací. Doufám že Tragett bude dál informovat jak se daří.
(Jinak co do obsahu CO2 se nelze 100% spolehnout na Tillmanovu tabulku pokud měříme PH v akva, jehož hodnota je určena i dalšími složkami než jen množstvím CO2 ve vodě)
jak říkal Sid, ubrat CO2 - kvůli nízkému pH, přidal bych PO4 a K, optimální poměr je někde kolem 20N : 2.85P : 28.5K+ v mg/l
Neřešila se už ta vstupní pražská voda u tohoto uživatele v jiným vlákně?
Edit: Tak to nebylo vlákno jiný, ale právě toto.
Takže (skoro) "klasika"...
A jaké parametry má vaše vstupní voda, víte?
15g Tenso cocktailu, 33g MgSO4-7H2O a 14g K2SO4 , k tomu dle potřeby PO4 apod.
Alespoň. Nejlépe ale do doby, než se srovnají NO2.
Taky uvidíte, co na to řasa.
S tim nemam problem, defacto hodnoty co sem nameril, mi tecou z kohoutku (krome PH, to mam vyssi, nekdy az k 8) takze vymenit denne 30l vody neni problem, rano si ji napustim a odpoledne / vecer ji v akva vymenim. Mohu to zkusit, to je malickost pro mne. Rekneme Tyden to takto praktikovat?
Moc jsem vám toho neporadil; abych se o to mohl pokusit, musel bych vás důkladně stran akvária "vyzpovídat", a ani to nezaručuje, že by vám mé názory musely být k užitku...
Vycházím jen z toho mála, co se dá o vašem akva vyčíst - zvýšená koncentrace NO2 a (IMO) zbytečně vysoká koncentrace CO2.
Vím, že je to otravné, ale co kdybyste zkusil měnit denně, (max. obden), tak kolem 30 l vody? A nemusíte ji ani moc upravovat mícháním s permeátem, pokud vám doma neteče "extrémně" tvrdá a/nebo alkalická voda.
Rasu sem celou vycesal po tom, co sem to akvarium predelal diky te rase. Kytky sly do pejru, tak sem co slo i s rasou vytrhal a dosazel, cili say je tam ted opravdu minimalne ...
Budu tedy bublat v mensim intervalu nonstop, bez jakehokoliv dalsiho hnojeni (jen musim doladit to zelezo vyhledove) s filtraci na max, ta se snad zajede co nejdrive. A uvidime, co to udela ...
Moc dekuju za rady!
Jak jsem napsal - CO2 bych ubral. Dávkování bych snížil na nějakých 30-40bubl./min. a pak případně upravil tak, aby pH stouplo na nějakých 6,8-6,9.
PMFE jsem krátce testoval - bez zjevného efektu... Takže neporadím.
Teď bych hlavně měnil tu vodu a přitom mechanicky odstraňoval tolik řasy, kolik jde.
Odesel, je tam ted nezajeta kostka biomolitanu, do posledni chvile jel stary filtr, ale uz je vyndany uplne, takze to ted musi jet pouze na tu kostku ...
Co se tyce CO2, mam ho tedy uplne vypustit, nebo omezit davkovani? Co s tim PMFE?
CO2 bublam momentalne 1bub/s
Pokud se dá těm číslům alespoň trochu věřit, tak hodně opatrně s CO2! Já bych na vašem místě "dal nohu z plynu".
No a ty NO2 signalizují, že není něco v pořádku. Ale píšete, že vám "odešel" filtr, takže příčina je asi známa... Měl byste začít denně měnit "citelnou" část vody.
PMDD jsem využíval, přešel jsem
merili sme testy od Sery, PH normalni sondou, testy opakovane ...
Xixao napsal: ...přesně víme kolik jaká dávka obsahuje čeho....prostě Profito je složením kvalitnější...
Ked presne vieme? -tak to treba dat sem.Lebo aj ja chcem presne vediet.
O tom ze je to kvalitne nepochybujem.
Podle vašich reakcí si troufnu předpokládat, že s tzv. PMDD, resp. jeho složkami, nemáte nejmenší zkušenost. Nebo se pletu?
U easylife ostatně jako u každého komerčního lepšího hnojiva přesně víme kolik jaká dávka obsahuje čeho. Při neznalosti PMDD a namíchání v petce to není tak jednoduché, navíc obsahuje více živin oproti standardnimu PMDD.
U používání jen určitých komponent například KNO3 ano přesně víme co tam dáme, ale jak jsem psal předpokládá to znalost základní co měřit, čím měřit a co je důležité v první řadě a co lze řešit postupně. Například amomiak a vysokou hodnotu je třeba řešit prioritněji než nedostatek například PO4.
Osobně proti PMDD v zásadě nic nemám, ale prostě Profito je složením kvalitnější a i na údržbu je pohodlější. Laik může nesprávných aplikováním složek a množství PMDD víc pokazit než u aplikování profita....
co akvarista to názor...
Taaak, dneska sem provedl mereni, teda spis Davidek75 provedl mereni (za cez mu dekuju), ja sem jen poslusne zapisoval namerene hodnoty a jsou nasledujici:
PH 6,3
CT 11
UT 6
NO2 0.3mg
NO3 25mg
FE 0,1
PO4 0,5
Pridavam momentalne CO2, cimz sundavam PH az na tuto soucasnou hodnotu, vstupni voda ma cca 7,5, nedavam PMDD ani PMFE, svitim 2x30W 10 hodin denne.
Co mi k tomu povite?
EDIT: Vodivost je 547
...PMDD je dosti zrádné, je to dle mého názoru pro zkušenější akvaristy..., různé koktejly s PMDD můžou ve finále pomáhat růstu řas...
Souhlas. Pokud PMDD namícháme a aplikujeme bez toho, abychom měli alespoň hrubou představu o tom, co děláme, dají se problémy čekat.
V tom případě je opravdu lepší komerční směska, která je připravena tak, aby v doporučeném dávkování pokud možno neuškodila, a to v jakýchkoli podmínkách...
Na druhou stranu - kdo se o problematiku hnojení PMDD zajímá, určitě narazí na doporučení nedělat z jednotlivých složek směsku, (vhodnou do podmínek, které měli kdysi dávno dva pánové ve svých dvou nádržích), ale připravovat si tyto samostatně.
...EasyLife Profito je kvalitnější než PMDD, otázka poměr cena sice není tak příznivá jako u PMDD ale budeš moc lépe najít problém který máš...
V čem je kvalitnější a díky čemu by mělo hnojivo EasyLife Profito pomoci lépe najít příčiny Tragettova problému?
...Problém je v tom že pokud nevíme co přesně schází v akváriu těžko odhadneme jaké složky PMDD použijeme...
Právě možnost použít cíleně jen tu živinu, kterou usoudíme jako "chybějící", naopak komponenty PMDD posouvá před komerční přípravky.
Znalost složení vstupní vody nám takové posuzování zjednoduší, ale není nezbytná. Pánové Sears a Conlin kromě toho, že "objevili" PMDD, také definovali doporučený postup, jak se pomocí přihnojování jednotlivými složkami (a jednoduchých hobby-testů na NO3, příp. Fe) dopátrat, která/é živina/y (nejpravděpodobněji) rostlinám chybí.
(K tomu může napomoci i znalost charakteristických projevů deficitu jednotlivých živin, kteréžto jsou ale zhusta zaměnitelné a u různých druhů rostlin různé...
).
Jako východisko bych viděl, vyrobit si z komponentů PMDD směsku, obsahující jednotlivé živiny v jakémsi "přiměřeném přirozeném poměru", a tuto používat v "decentních" dávkách v případě, že uživatel nabyde dojmu, že poměr teploty, světla a CO2 není tím, co by rostliny omezovalo v růstu.
...CO2 máš dostatek, CO2 konzumují i řasy, proto nadbytek také není dobrý...
Nadbytek CO2 není dobrý kvůli řasám?
PMDD je dosti zrádné, je to dle mého názoru pro zkušenější akvaristy znalý základy chemie, různé koktejly s PMDD můžou ve finále pomáhat růstu řas a naopak nepomáhat růstu kytek, problém je v tom že pokud nevíme co přesně schází v akváriu těžko odhadneme jaké složky PMDD použijeme.
Já ti osobně doporučuji kup si 250ml hnojiva EasyLife Profito, vydrží ti dlouho a není až tak drahé. 10ml na 100L nádrž týdně, proč? Je kvalitnější než PMDD, otázka poměr cena sice není tak příznivá jako u PMDD ale budeš moc lépe najít problém který máš.
Dle toho co píšeš CO2 máš dostatek, CO2 konzumují i řasy, proto nadbytek také není dobrý, při tvrdosti vody 7 doporučuji PH na 6.5 až PH 6.6 a měl bys mít realativně ideální hodnotu CO2, neměl bys překračovat 40mg/l ono už těch 30mg je opravdu pro hodně zarostlé akvárium, pokud ho nemáš tak zarostlé tak použij 20mg/l bohatě to stačí, zkontroluj si zda drobné bublinky CO2 se dostanou až ke spodu nádrže, ono nahoře může být zcela rozdílná hodnota než dole kam se hůře CO2 dopravuje
Odkalovat, měnit vodu, hnojit, CO2 zase nepřehánět, kup si rychle rostoucí kytky tady v atlasu jich najdeš mnoho a podpoř tím armádu rostlinek...
Nepřerybňuj ...
Mě docela ta barva sedí podle co ukazuje pH
- OT
1 15.08.2012 21:20 lhajek [1870] - Rostliny Světlo až k 10hodinám za den bych dal u stabilní a fungující nádrže spíš o hodinu méně. Jinak podle mě není problém začít kolem 5-6 hodin denně při záběhu nebo při potížích.
S dropcheckrem mám zatím špatnou zkušenost. Je pravda že origoš náplň denerle jsem nezkoušel, ale mě to ukazuje také hodně CO2 (asi tak na otravu), ale kdyby to byla pravda tak s tím musí začít mít potíže i ryby a ty se chovají jako obvykle. Nejlépe je podle mě jít podle chování obyvatel. cca po hodině trochu přidávat a neustále sledovat. Obětovat tomu víkend a vyladit to na snesitelné maximum pro živočichy a tím mám jistotu že CO2 je dostatek.
Další věc je že uvádíš občasné přihnojení, tam může být další problém. Zvýšil jsi světlo a tím stoupla potřeba CO2. Budiž to jsi také dodal. Ale stoupla také spotřeba živin a tam s občasným hnojením rostliny neuspokojíš a je tu další důvod proč přišla ke slovu řasa. Na eliminaci nedostatku živin je asi nejlepší začít hnojit metodou EI.
Jenže tím se pomalu dostáváme do oblasti pěkně bouřlivého růstu rostlin se silným osvětlením, spoustou CO2 a spoustou živin. Je otázka jestli to tak chceš. Pokud chceš klidnější růst rostlin tak je třeba začít u snižování světla. Bohužel v prezentaci máš víc nádrží a nějak jsem nedohledal ke které se ten problém vztahuje takže těžko víc upřesňovat.
Zkus pročíst tento článek o osvětlení:
www.rostlinna-akvaria.cz/…. Už jsem ho tu někde do fóra dával. Určitě na to navazují i další články o metodách hnojení, proudu v akváriu atd.
Já když jsem s CO2 začínal, tak jsem pomalu zvyšoval obsah Co2 ve vodě a postupně se to začalo "probarvovat. Dej potom vědět. Ona se ta barva moc rychle nemění
Jsem zvedavy, kolik mi drop checker ukaze zitra, az bude obnovena rovnovaha po vymene vody. Pak to premerim a ozvu se co a jak.
Pročítal jsem si zpětně příspěvky a narazil jsem na ten s drop checkerem. Když koupíš origo náplň od dennerle (ten máš), tak tam máš uvnitř samolepku (tilmanova tabulka?). Podle této tabulky a i té fotky co jsi tam dal, bych řekl, že máš v akváriu víc než 40mg/l. Vycházím z KH 7 a pH 6,6. Podle této tabulky to vychází na víc jak 50mg CO2/l a dle tvé fotky drop ch. by to sedělo. Teď jsem to pročetl znovu a ty jsi dal dokonce pH 6,5. No nevím, ale CO2 bude stačit. Mám také "controler" , nechávám vypínat při pH 6,58 a jak se nasvítí, pomalu jede vzhůru, rostliny ujídají a vláknitá řasa nemá šanci
Drop checker mi ukazuje, ze CO2 je moc, nedari se mi vyladit, aby bylo mnozstvi optimalni :/ dneska sem dal filtraci na maximum, tak uvidime, co to udela a jak se bude darit... jestli mi znova odejde eleocharis, tak se picnu :( jine prvky s tim nemohou mit co docineni? mam tu jeste PMDD a PMFE, ale to sem davkoval jen chvilku a sporadicky (rekneme po 1/ml denne cca 14 dni) mozne toto byl impuls, zvyseni hnojeni a zvyseni svetla...
Ono to chvíli trvá, než se to akvárko "upravíš" podle toho co Horác napsal, ale když se chytne ten "správný grif", to je pak paráda
. A vláknitá nemá šanci
Je třeba si uvědomit že více světla znamená více CO2, hnojiva a více obecně starostí.
Nechápu tu masáž svítit co nejvíce dokupovat různé super reflektory, halogenky apod.
Někdy je méně více a v akvaristice to platí dvojnásob
doporučuji svítit max 10 hodin a nejlépe s nějakou polední přestávkou hodinu dvě. Nemít akvárium u okna.
Co2 zvýšit ještě, pokud si dávkou nejsi jistý tak sleduj ryby a nebo si kup drop checker, zvýšit proud vody v filtr na maximum.
Ručně řasu odstranit. Růst řasy znamená že rostlinky prohrávají svůj boj nemají něčeho dostatek. Hodně světla klade na rostlinky velké nároky a pokud nedostanou dostatek živin budou chřadnout a vyhrají řasy...
Odkalit akvárium. Měnit často vodu alespoň 1xtýdně a alespoň 30%.
Koupit si nějaké hnojivo pokud chceš kvalitu a moc se nestarat doporučuji EasyLife Profito, 10 hodin svíceni max a jednou denně ráno hnojit dle návodu.
ja som musel niektore rastliny uplne zrusit pretoze som tu riasu z nich nedokazal odstranit, a ked mas taketo mnozstvo riasy v akva tak sa s tym tazsko bojuje
no, prave ze jakmile sem zjistil, ze roste ta rasa, tak sem omezil svetlo na 50w a pridal trosku CO2, ale ono se to vuuubec nelepsi. Tak sem dneska akva prikryl a premyslim, jak to udelat s tim svetlem ... a zda dal hnojit.
Pokud si vedeš záznamy tak se zkus vrátit do stavu před tím než začala růst - týka se to zejména osvěteleni (ne jen intenzita, ale i doba svíceni). CO2 bych doporučil raději vice, osvětleni raději méně a kratší dobu. Jakmile zpozoruješ že se rasa přestala šířit tak ji odstranit nejlépe všechnu. Nějaký čas počkat a pak pomalu zkusit přidávat zase na osvětleni. k tomu všemu velkou dávku trpělivosti a nic neuspěchat.
Myslím si ale že to že neslo HC bylo spis nedostatkem CO2 než nedostatkem světla, ale rovnováha mezi světlem a CO2 byla dostatečná aby řasa nepropukla, ale přidáním světla se rovnováha narušila.
Já osobně jsem nyní ve fázi zastavení růstu vláknité řasy po přidání CO2 (to musím ještě trochu odladit) a chystám se zbytky řasy co nejvíce odstranit z akva a pak pokud to bude stabilní zkusím trochu přisvítit protože se mě rostliny tahají dost za světlem.
EDIT: ještě doplním, nepočítám u tebe s nedostatečným hnojením, kvůli kterému nešlo HC, protože o něm jsi nic nepsal a tak ani nemůže tady nikdo posoudit jestli za tím nestálo také svým dílem.
0 15.08.2012 11:06 Tragett [61] - Mořské ryby Takhle mi zarostl eleocharis, svitil sem 2x30W T8, potom sem pridal jeste 21W T5, protoze mi moc neslo HC Cuba, nicmene zacala se mi v akva tvorit takovahle krasna rasa, ktera mi zatim velmi uspesne likviduje eleocharis, da se odstranit, nicmene jde to kolikrat i s rostlinkama .. nevim co s ni, omezil sem svetlo jen na 50W (30+20W) a pridal na CO2, jak mi bylo porazeno. nicmene ne a ne se to zlepsit. mam v akva parmicky SAE, otiky, ale tem to asi moc nechutna ... :-/
Starší reakce
nerozkládají se, na dotek jsou vcelku pevné jen změnili tak barvu, asi postupně umírají ty listy které se pěstovali v jiných podmínkách skleníky apod...
tak je zatím nechám a až ještě více rozrostou (pokud se rozrostou) tak je odstraním..
díky moc za rady
Pokud se nerozkládají a "nešpiní" vodu, můžeš je klidně nechat. Časem je ale stejně asi budeš muset odstranit.
uf, z toho co jsem načetl jsem pochopil, pokud budou plout hodně u hladiny mělo by se ubrat, to se u mě neděje plují normálně po celé nádrži, resp. podle druhu ryby tam v jaký části má plout... mno snížil jsem PH na 6.5 tak budu čekat až to naběhne a doufám že z akvária nebudu mít sodovku...
zrychleně dýchat, nejsem rybí veterinář ale laicky mě přijde že dýchají normálně...
ještě jestli můžu otravovat a zeptat se, u těch echyn. mám některé listy takové hnědé viz příloha, no tmavší než hnědé, mám je tam nechat nebo vytrhat? Podle sledování jsou to listy původní co tam byly když jsem rostlinku koupil, ty zelené jsou podle sledování nově vyrostlé po zasazení..
Zářivky můžeš případně zapnout, až bude situace 100% pod kontrolou. Vždycky, když přijde řasa, jako první uber světlo.
Nejlepší drop-checker jsou ryby. Pozoruj jejich dýchání. Když bude zrychlené, uber.
Ta poslední věta je přesná, stejně tomu platí i v jiných oborech než v akvaristice.
Zářivky tedy ty jedny 2x30W jsem úplně vypnul. Chjo před 3 týdny jsem kupoval ty 2x45W rampu kdybych to věděl, teď bych to udělal jinak a mohl jsem ušetřit...
CO2 mám nyní na Sera CO2 Controlleru nastavené na hladinu PH 6.6 a zdá se mě že do Sera aktivního reaktoru posílá hodně a na dropcheckeru je taková no přiložil jsem obrázek tak nevím zda si můžu dovolit ještě víc snížitPH/zvýšit CO2?, nějak nedokážu přesně určit barvu na tom drop checkeru ...
Proud mám na max co jde...
z kohoutku 25mg/l podle testu...
Neboj se, přidání KNO3 určitě neublíží, že je hodnota NO3 30 mg/l je absoluně ok. Lepší víc, než málo.
Máš tam stále moc světla, nechej zapnuté ty dvě 45W zářivky, to stačí až nad hlavu. Osvětlení měj zapnuté 8 hodin denně. Ty další zářivky raději schovej do sklepa, aby tě to nelákalo je použít, jenom si tím ublížíš.
Profito dávkuj jako doposud.
Zvyš množství pouštěného CO2.
Proud vody měj samozřejmě naplno.
Začni měnit 2x týdně 50% vody a odstraňuj veškerou řasu. Postupně stačí měnit 1x týdně klidně těch 30%.
Pokud se tímto budeš řídit, nebudeš mít problém. Musíš si ale vybrat, čí rady poslouchat. Pokud si vezmeš od každého to, co se ti hodí do krámu, bude z toho kočkopes a nebude ti to fungovat.
Tak teraz zmeraj tu vodu z vodovodu.Snad budeme mudrejsi.
Pisu tu ze ta voda tam ma kolo 30 - tak to sfarbenie by malo bit podobne.
Tak jsem přitáhl dneska nový Sera NO3 Test, opravdu tam ten byl špatný a nenapadlo mě to, díky
Sera má 5 hodnot podle barvy, pohybuji se barevně mezi 25mg/l až 50mg/l bohužel mezi tím nic nemá na porovnání, barevně bych subjektivně se přikláněl někam k 35mg/l (včera díky špatnému testu jsem přídaval 6g KNO3 na 250L)... takže teď ani nevím zda NO3 bylo před tím potřeba nebo ne a kde problém je...
Zdá se mě že po změně osvětlení řasa neroste tak rychle resp. skoro se zastavila, délky vlásků rozhodně nejsou o poznání delší jak tomu bylo během každého dne co jsem se vrátil z práce...
Přeměřil jsem PO4 1mg/l...
Přidat reakci
1 ...... 15
Zpět na obsah sekce Řasy • Zobrazeno 23918x