Výroba vlastního filtru
Co dáš do filtru je celkem jedno plnit funkci bude jak keramzit tak pemza. Pokud tam chceš dát topení musí být ve volné vodě a nesmíš ho něčím zasypat.
Díky
To co jsi mi poslal vypadá že je to samé, jen malé kousky v pytlíku místo jednoho se šňůrkou... (Už doma mám 3 kousky, omylem jsem přítelovi koupila na paty něco jiného než chtěl
tak jsem si říkala že bych to využila takto)
A co v tom filtru má pemza vůbec za funkci? A ten keramzit nevadí nebo ho mám vyndat a místo něj tu drcenou pemzu?
A jak se dá jinak v pidiakvárku schovat topítko aby kolem proudila voda ale nerušilo vzhled? Do písku se zahrabat taky nesmí, kameny brání proudění a v kytkách je vidět jak je bílé...
právě mě napadlo do filtru, že jsem to kdysi dávno viděla v nějakém prospektu ale tam byl filtr vevnitř akvárka a topítko spešl pro ten typ se tam nějak zapíchlo mezi molitany... No už si to moc nepamatuju je to přes 25let, ale tak nějak to bylo...
Topítko bych tam rozhodně nedával jinak pemzou se myslí tohle
www.unihobby.cz/… musí se ale pořádně propláchnout.
Ahoj prosím o radu. Po odchodu betťáka budu předělávat Potížistu a opět vylepšovat "filtr". Ty uvozovky jsou proto že funkce filtru bude až na druhém místě, v první řadě to bude ozdravovna pro kytky, a vodopád kvůli pohybu a prokysličení vody v akvárku. Inspirovala jsem se takovýmto filtrem
www.zbozi.cz/…, jen je na umístění kytek moc malý...
Takže co to bude: truhlík
www.zbozi.cz/… s vyříznutým a slepeným vodopádem (jak je na hlavní fotce prezentace), ten zůstává, do něj žene vodu toto čerpadlo
www.rostlinna-akvaria.cz/… umístěné v akvárku. V truhlíku je konec hadičky zastrčený do vlepeného plastového košíčku co se v něm prodávají akvakytky - to aby náplň truhlíku neblokovala výtok vody z hadičky. Potud to mám. A chtěla bych tam ještě dát dovnitř topítko
www.zbozi.cz/…, aby se ho nedotýkala náplň tak bych kolem něj udělala dutinku z pletiva
www.zbozi.cz/…. Jako náplň mám teď směs válečků
www.akvapotreby.com/… a keramzitu
www.huka.cz/… a v tom zasazené pokojovky (názvy většinou neznám ani české natož latinské). Ty kytky tam budou nejen kvůli vzhledu, bude to i jakási kořenová čistička akvavody. A slyšela jsem i že se dává do filtrů pemza, mohu tuto obyčejnou
www.zbozi.cz/… rozbitou kladivem na menší kousky?
Tak bych se chtěla zeptat jestli to takto může fungovat, nebude to nějak negativně ovlivňovat vodu v akvárku, jestli je možné zabudovat to topítko (vydrží plastový truhlík teplo, nerozbije se topítko, a taky jestli to nebude vadit těm kytkám v truhlíku) a vůbec připomínky k tomu celému případně nějaké vylepšení? Díky moc!
Starší reakce
Ten bioflow mi okrem ineho sluzi aj ako kryt na schovanie ph sondy, teplotnych cidiel, plavaku na automaticke doplanie odparu (hlavne v lete je ten odpar epicky).
Takto by som mal vsetky cidla, sondy v sumpe a do nadrze by bola len jedna custom made lilly pipe vytoku.
Mně připadá, že to děláš u tak malýho akvária strašně složitý. Buď stačí zachovat ten Bioflow nebo ten Eheim, oba filtry mně připadají zbytečně moc. Mám 250 litrů a odjakživa používám jeden filtr, nejdřív Tetra a teď Eheim a nepřipadá mně, že bych potřeboval zvýšit filtrační výkon. Jediný, co jsem udělal hned na začátku, tak jsem rozšířil rozstřikovací rampu na celou zadní stěnu akvária.
Ahojte, kedze som zrusil svoje rio 240 po dvoch rokoch - uz sa okukalo a budem ho nanovo zakladat. Uvaujem nad moznostou predat svoj eheim 5e 700 aj bioflow 3 a dat do skrinky sump.
Zjednodusil by som cely system, ziadne 2 filtre + extra okruh na reaktor a vsetko by tahalo len to DCS 2000 na jednom okruhu (ak bude treba silnejsie, bude silnejsie) Peristalticke pumpy by sli do komory z cerpadlom (dobry napad?).
Nech som sa snazil akokolvek, nenasiel som tu a ani nikde inde navody ako nastavit prepazky aby som sa vedel dopatrat k prietokom. Presnejsie povedane - ake medzery potrebujem medzi prepazkou-dnom, prepazkou hladinou. Dimenzie rurok, aky velky ma byt overflow box a aby to nerobilo samozrejme ramus z padajucej vody. Vedel by niekto dat rychlokurz geniality na vyssie uvedene prepocty ? Dakujem vopred.
Starší reakce
Tohle ti podle mě fungovat moc nebude to bude spíš platit u velkých komorových filtrů, já to tak mám ale k téhle teorii jsem dost skeptický.
Tak jsem to vzdal. Po velké výměně vody při posunování stolu se voda šíleně zakalila a ten nový nezaběhlý filtr tomu nepomoh. Takže molitan je pryč a možná to zkusím později, až se akvárko zase dá do pořádku.
Starší reakce
Dalo by se to udělat tak? Bude to fungovat? Zkouším to, ale bioakvacit (nebo jak se tomu říká) je nový nezaběhnutý, tak prozatím žádné výsledky nepozoruju.
Maq napsal:
A to mě inspirovalo. Myslím že se tomu říká mokrosuché filtry, ne? Prostě zařízení, kterým voda zvolna proudí přes něco, třeba ten pitomý molitan, nebo pemzu, nebo třeba ještě něco lepšího, a to něco vyčuhuje nad hladinu.
U těch umělých bažin taky nefunguje hloubka/objem, ale plocha, kde je voda ve styku se vzduchem. Tam (trochu kupodivu, ale vysvětlení se našlo) funguje nejlíp dokonce i denitrifikace.
Máte ty komorové filtry dělané tak, že jsou otevřené a molitany vám vyčuhují kousek nad hladinu?
Starší reakce
Promiň,ale snažíš se objevit Ameriku,je to pouhá přehlídka vyhozených peněz a ztráta času.Vnitřní systém filtru je za zenitem,kvalitní přepad potřebuješ pouze pro vyrovnání hladin v obou nádržích.Uspořádání filrace je v tvém návrhu o ničem,vrstvení materiálu s malou průtokovou plochou a vysokou hustotou se bude rychle zanášet a manipulace na čištění je složitá.
Vertikální průtok mají své opodstatnění u zkrápěných,kanystrových a gravitačních filtrů,posledně jmenované mají průtok odspodu nahoru a jsou pod nimi umístěny odkalovací komory s vypouštějícími ventily.
V současnosti se přechází k filtracím s horizontálním průtokem a kazetovým uspořádáním náplní,aby se využila co největší plocha použitých materiálů,mezi nimi se nechává manipulační odstup pro odsávání sedimentů.
U Biomolitanů a Matal,se dá při vhodné tloušťce využít jejich stlačitelnosti a instalovat je samosvorně,případný zeolit se dá umístit do sáčku,nebo do koše s rastrem s příslušným rozměrem,Kaldnes může mít vlasní komoru nebo vloženou plastovou nádobu s přívodem vzduchu.Manipulace s jednotlivými filtračními médii je jednoduchá s vysokou účinností.
Zastáncům mikroporézních materiálům přeji hodně štěstí s tím,že každý filtr se jednou zanese,čím je hustší,tím to bude dřív a stane se pro vodu neprůtočným,nebo pouze obtékaným balastem,voda vždy poteče cestou nejmenšího odporu.
Nikomu nic nepodsouvám a nevnucuji názory,vycházím pouze z toho,co mi po nesčetných rozborkách filrů použitých v interierových nádržích v odlišných podmínkách osazenstva a uspořádání nejvíce vyhovuje.
Zapomíná se na předfiltr sání,dodávané plastové sací koše mají řídké žebrování,do vlastní filtrace jsou nasávány zbytky rostlin,krmiva,krevetky a potěry ryb,je vhodné je nahradit profi předfiltrem nebo bioakvacitem PPI 10-20.Vlastní uspořádání filru,uvedené ve filtru Eheim professionel 4+ 600 2275 :předfiltr bioacvacit PPI 10/2cm,spodní dva koše PPI 10/5cm
www.fytosel.cz/… (vyříznuto z rozměru 20x100cm - Fytosel -Jiří Sýkora),další dva koše PES kuličky (25ks/koš)
www.jonathansport.cz/… . Vrchní koš překryt vyříznutou
www.fytosel.cz/… .Použité materiály považuji za Top1,láká mne i Matala,časem se uvidí jestli do ní půjdu.Za sestavou je doplňkově umístěn kanystrový filtřík s microKaldnes.
Jen pro názornost,jak vypadá kazetová horizontální jezírková filtrace bez komor a přepadů:
www.rostlinna-akvaria.cz/… . Obdobný systém jsem používal s odlišnou hustotou náplní u závěsných filtrů s čerpadly.PPI 10 max 20,hustější jsou na bublifuky.
No, já bych napsal, že v jednoduchosti je síla.
Ta vata na začátku je špatně, bude se rychle zanášet a budeš nucen ji často čistit nebo měnit.
Protože je to nesmyslně komplikované, spousta hluchého prostoru, bude se to špatně a pravděpodobně celkem často udržovat atd. Měl jsem filtr bez přepážek, jen se 100l 20 PPI molitanu + 10kg pemzy mezi dvěma bloky molitanu roky, naposledy v tom bylo 30ks 20cm cichlid + 100 teter ve 1200l vody a stačilo jednou za rok molitany vytahat, proprat a zase byl rok klid. Voda protéká celým průřezem filtru, takže pomalu, což by mělo být také lepší. Tohle s největší pravděpodobností nepřinese oproti naprosto jednoduchému řešení žádné výhody z pohledu funkce samotné filtrace, jen se to bude hůře udržovat.
Je to dobre vymyslene, hrubá špina ostane na začiatku pri prepade dole, tak že ostatne špongie sa nebudú zanášať, max 1-2x do roka čistiť. Jednu vytku mam s uhlím to sa mení raz za 2-4 týždne to by som nechal niekde na vrchu, je jedno kde je a k tej vate dal by som ju do sendviča napríklad 10 špongia nech sa zbytočne nerozlieza kde nemá. Za mňa je to fajn vymyslene. Jedine čo by som ešte poriešil miesto pre zeolit, fajn vec na odstránenie dusitanov aj dusičnanov s vody, a netreba tak často menič vodu, raz za 3 mesiace zregenerovať v soli a je to. Stoji bagateľ.
Edit: Ale keby si to chcel mať dokonale tak jedno sklíčko na vyše to ešte chce
preco ulet? ved je tu 70 stran o prepade a skoro kazdy ho robil s prepazkami. Media pomenim uz podla toho, ako sa to bude zanasat, aky bude prietok.. tie som tam nakreslil len orientacne
Moc jsi si rady nevzal k srdci vata i jemné molitany se ti poměrně asi brzo ucpou ale filtr je dost velký tak to snad takový problém nebude není nad vlastní zkušenost.
Za mě je to celé totální úlet, ale zkušenosti a rady, jak komu přepadový filtr funguje, už jsi myslím dostal
0 03.02.2022 16:00 ferooo trocha som to upravil:
- lave sklo na filtri je vyssie o 7cm (v tejto stene bude otvor na bezpecnostny prepad)
- pociatocna hladina vody vo filtri bude 1cm od okraja (tym docielim, ze cerpadlo bude moct vycerpat do akva 50l vody bez toho, aby bolo na suchu)
- co sa tyka naplni, to by som riesil asi za jazdy, uvidim, co bude najucinnejsie
Starší reakce
Ta poslední komora s čerpadlem je malá.
Při vypnutém čerpadle je hrana přepadu z akvária srovnaná s hladinou, nic neteče. V takovou chvíli je filtr dole pod akváriem naplněn na maximum. Aby po zapnutí čerpadla voda začala téct, musí se nejprve zvedat hladina v akváriu, přepad začne přepouštět. Pokud ale není hladina alespoň 2cm nad úrovní hrany přepadu, tak toho dolů teče málo. Takže ta zásoba vody u čerpadla musí odpovídat zvednutí hladiny alespoň o 2cm. Pokud má ono akvárium řekněme rozměr 300x80x80, pak zvednutí hladiny o 2cm je cca 50litrů. A taková by měla být minimálně zásoba u čerpadla (nad čerpadlem). Teď na tom nákresu je cca 30litrů. A ty 2cm zvednutí hladiny je spíše takové minimum, samozřejmě záleží na požadovaném průtoku a průměru přepadové trubky. Nicméně je lepší to předimenzovat ať se čerpadlo nedostává na sucho.
EDIT:taky je dost důležitá výška hladiny nad čerpadlem, pro výkon čerpadla je důležitý rozdíl hladin v akváriu a filtru. Nezdá se to, ale každých 10cm rozdílu hladin dost sníží průtok čerpadla.
Bacha na velikost, jedna opravdu velká kostka by se mohla i docela špatně čistit
Měl jsem bloky 50x40x10cm a čištění už tak byl docela zážitek, na druhou stranu jsem to poprvé čistil po 3 letech, takže se to dalo přežít
Ale jinak naprostý souhlas + jak píše vaclav, žádné komory, jen jeden molitan za druhým, měl jsem to tak několik let a nikdy bych to už nedělal jinak.
Ja mám pro akvarium cca 2000l cca 330l filtr který ma 5 komor s médií postupně všechny hrubosti akvacitu a pak keramické vlálecky. Biologickou filtraci to zajištuje skvěle akorát to nesbírá moc jemných částic znečištění tak ještě uvazuju o přidání vaty nebo vatovych kouli. Jinak ale zadne speciální média
Tento druh filtru bych už nedělal. Chce to bloky akvacitu a mezi ně můžeš dát pak cokoliv dokonce jsem tu viděl na videu filtr obřího akvária jen s takto vyskládanými (s mezerou) bloky. Kdykoliv kterýkoliv můžeš vyndat, aniž bys rozebíral celou jednu komoru. Čeřící přepážky bych řekl nijak moc nepomáhají, protože i tak bude průtok filtrem dost velký. Pokud se rozhoduješ co do něj zapomeň na nějaké ohromné osídlovací plochy, protože tyhle povrchy v krátké době zarostou bordelem a bakteriemi, a tak bych si nechal ve filtru jen místo na něco co ovlivňuje nějakým způsobem vodu. Třeba nějaký absorbent na dusíkaté látky a podobné věci. Tu poslední přepážku tam samozřejmě nech abys v případě ucpání přívodu nevyčerpal celý obsah filtru do nádrže.
Já bych dal jako "předfiltr" snadno vyjímatelnou PPI10, chytí všechen mechanický bordel a půjde snadno vymýt. Pak už hlavně PPI20 nebo 30 a případně nějakou chemickou filtraci, pokud je to potřeba.
Přesně tak. Úplně klidně bych tam dal jednu větší kostku molitanu jedné drsnosti, žádné 4 druhy, do druhé komory třeba jemnější a dál bych si nekomplikoval život. Za čas to všechno zhnědne a bakterií bude plno. A bude to mnohem jednodušší na údržbu.
Kdepak, ten molitan bude plný bakterií. To jenom prodejci předražených Matrixů a podobných médií vytváří dojem, že bakterie nikde jinde nežijí...
Ked dam vsade molitan, nebude problem s kyslikom?
Potom bude vacsina molitanu len ako mechanicka filtracia, bez bakterii.
Já si myslím, že v tomto objemu to stačí osadit všude molitanem, je nejlevnější. Maximálně zvážit nějakou chemickou filtraci, pokud vzniká ve vodě nadbytek nějakých nežádoucích látek.
0 17.01.2022 15:54 ferooo caute, chystam sa konecne prerobit filtraciu (vymenit 2x FX6 za prepadovy filter).
akvarium: cca 2 roky, 2000l, 90ks cichlidy, jemny piesok, dekoracia kamene, ziadne rastliny, 26C, filtracia 2x FX6
udrzba: 1x tyzdenne 700l vody, filtre raz za dva mesiace
pod akva je priestor na cca 300l nadrz 100x50x60cm (dlzka x sirka x vyska)
Precital som cca 3/4 prispevkov v tejto teme, tu je vysledok
Moj navrh prepadoveho filtra je takto ok, ci treba nieco zmenit?
na vstupe je filtracna vata, potom molitan a keramicke kruzky, dalsia komora je zeolit, molitan.
Co tak uhlie, bioballs, nasekany molitan na kocky... co by bolo dobre pouzit?
Starší reakce
Ne na volno, ale do nějakého sáčku by to šlo dát.
Chcem sa Ta opytat, tie bio gule mas v nejakych sackoch na filtracny material?
Všechno, co brzdí vodu je na ho.no. Předpokládám, že ten filtr je v pravém zadním rohu a 9cm vody tam nebude a pokud je to čerpadlo silné tak to bude stačit max konec vývodu trošku přihneš nahoru.
Objavil som rotacnu vytokovu hlavicu...bude to fungovat, alebo len robit hluk?
youtu.be/… Sklenáři nechtějí dělat díry do hotových výrobků a sám jsem to nikdy nezkoušel. Jaké uvažuješ mít akvárium čeřit hladinu můžeš i jinak.
ano, to je posledna alternativa, len to chcem mat skryte za 3D pozadim
Spíš, než vrtat sklo budeš muset použít dvě kolínka nebo jinak vytvarovat výtok z filtru.
aj ked si mi radil ze ist vytokom ponad akva, tak technicky si to neviem predstavit.Teraz si lamem hlavu, ako tym vytokom budem čerit- okyslicovat vodu, ked je otvor 9cm pod hladinou. Da sa takto lepene sklo vrtat?
Já si to nemusím přebírat, já v tom mám jasno na rozdíl od jiných.
Postupně oddělit vs. oddělit rovnou = stejný výsledek. Polopatičtěji už to fakt nejde. Ta druhá varianta má ale tu výhodu, že dotyčnému zbyde více místa ve filtru na biologickou, případně chemickou, filtraci. A úplně nejlepší je řešit mechanickou filtraci mimo hlavní filtr - předfiltrem, zvlášť u někoho, kdo má malý kanystr.
Postoupnost třídění je vždy závislá na hustotě počtu ok rastru (síto a postupné oddělování materiálu,podle velikosti částic).Pokud ve filraci použiji husté síto s nuceným celoplošným průtokem,tak nemá smysl navazovat řidší sekcí,mimo obtékaných ploch médií, pro osídlení bakteriemi. Logicky si to přeber,jak chceš.
To co uvádíš,je s prominutím nesmysl.
Jste trochu mimo téma předfiltr tady nemáme tak se nemá o něm cenu bavit. Dát do filtru co nejemnější molitan nebo dokonce vatu tak je o tom stále se v něm hrabat. Podle mých zkušeností je úplně jedno, jaký filtrační materiál se použije hlavní je, aby moc nebrzdil vodu, dobře se čistil a fungoval. Začínal jsem kdysi s pískem a skončil přesně jak je to tu na poslední fotce s dvěma 5cm matracemi z hrubého molitanu a mezi tím s 2/3 obsahu balení 3D koulí.
Složitost? Čištění předfiltru je pořád stejně "složité". Nákladovost? Molitan koupíš jednou a potom ho už jenom propíráš. A pokud používáš vatu, tak ta tě opravdu finančně nezruinuje. Ona se zase až tak často nemění, jak by se mohlo zdát. A oklikou se dostáváme k otázce - není lepší vytvořit prostředí, kde není filtr potřeba vůbec?
Jasně to chápu, asi každý. Ale je nutno k tomu dodat i to B. A to je ve verzi s nejjemnějším materiálem složitost a nákladovost údržby takového filtru. Zřejmě proto někdo dospěl k složení různých jemností filtračního materiálu. Bez urážky, Vaše varianta je možná logická,ale v praktickém světě snad nepoužitelná. Pokud nevlastníte monopol na vatu. Ale určitě jsou výjimky,nadrzez,kde toho odpadu moc není..... bohužel to není můj případ....
Třeba zprofanovaný Matrix.
Ideální složení neexistuje a ani nevidím důvod se touto filozofickou otázkou zabývat. Ať si lidi poskládají filtrační materiály ve filtru jak chtějí. Pokud tedy došli k poznání, že filtr nutně potřebují, což je mimochodem taky kapitola sama pro sebe. Předfiltr je super věc, akorát nemusí být poskládán ve stylu - hrubý, jemnější, ještě jemnější a nejjemnější. Může se použít rovnou nejjemnější, vyjde to nastejno, logicky. S logikou má ale hodně lidí, jak to tu čtu, evidentně problém. Proto jsem použil ten příměr s tankováním, že nemusíš jezdit ke 4 čerpačkám, ale můžeš natankovat rovnou u té první a výsledek bude stejný, plná nádrž. Nemusíš používat 4 různé druhy jemnosti, stačí použít jednu, tu nejjemnější a výsledek bude stejný, čistá voda. Chápeme?
Co máš na mysli tím vysokoporézním materiálem?
Příklad s čerpáním paliva je tak trochu mimo. Jinak pokud ta % převedu na označení aquacitu, tak si začal tím nejjemnějším.
Třeba k tomu časem dospěji, ale zatím jedu v té ko*otime na ntou,s tím, že většinu bordelu chytá předfiltr. Líbí se mi, že do hlavního filtru téměř nemusím lézt a voda po všech pokusech vypadá skvěle. Kdybych používal jen vatu,voda bude bez pochyb pěkná,ale jaká by byla životnost filtru bez zásahu těžko říci. Vysokoporézní materiál je kapitola sama o sobě, nutno podotknout, že tam řadím i biomolitan a 3D koule..... takže jaké je ideální složení dle Vás? Zatím jsem se toho moc nedozvěděl
Přirovnávat to k tankování už mi přijde úplně mimo. To mi spíš připomíná hemodialýzu,kdy si uživatel zvolí, jaká metoda je vhodná.
Zaplnit celý filtr vatou není vůbec špatný nápad, jak by se na první pohled mohlo zdát. Akorát musí dotyčný vědět, proč to dělá. Každopádně ten léty omílaný mýtus, jak složit filtrační média pro mechanickou filtraci - tzn. hrubý, jemnější, ještě jemnější a nejjemnější, mě fakt fascinuje. To je jako kdybych měl u auta prázdnou nádrž a místo toho, abych zajel na jednu čerpačku a rovnou natankoval do 100%, tak bych jel postupně na 4 čerpačky, kde bych na první natankoval třeba 40%, na druhé 30%, na třetí 20% a na poslední těch zbylých 10%. No prostě koko*ina na n-tou. A k "vysoce porézním médiím" se raději vyjadřovat nebudu, to je kapitola sama pro sebe. Na lidské hlouposti se vydělává nejlépe.
Shimi napsal: Pokud chceme hned na začátku celého řetězce odstranit co nejvíc mechanických nečistot, což chceme, tak musíme logicky použít to nejjemnější co máme, tzn. filtrační vatu a tu, logicky, častěji měnit/čistit než zbytek filtračních materiálů.
Zajímavý názor, ale rád bych se dozvěděl, co za dát ve filtru za tu vatu? Asi dobré pro někoho,kdo věří, že většina bakterií bude žít ve filtru a za vatu dá pouze vysoce porézní materiál. Na mechanickou očistu to ztrácí význam, leda zaplnit celý filtr vatou
OK, to vypadá velice dobře. Předpokládám, že v pravém zadním rohu bude schovaný centrální vstupní otvor a v prostoru za pozadím se to bude samovolně rozdělovat do těch 4 vstupních otvorů filtru. A výtok se v tomto členitém 3D pozadí taky ztratí jako nic, takže pohoda
Rozmyslam, ze do nasavacej komory ubytujem vezovky malajske aby trosku likvidovali bordel.Skusal to niekto?
3D pozadie mi bude vyrabat chalan, ktory uz s tym ma skusenosti.Bude vyzerat priblizne takto
Přidat reakci
[1] ...... 71
Zpět na obsah sekce Technika • Zobrazeno 113181x