Přihlaste se a využijte web naplno RYBICKY.NET »

Založení a údržba 60 l akvária.

 

Články » Založení a údržba 60 l akvária.   Vytisknout tuto stránku 

Založení a údržba 60 l akvária.

Publikováno: 07.04.2013 • Autor: © Denda • Rubrika: Začínáme

Když jsem cca před 2 lety zjistil, že jsem snad posledním akvaristou, který nevlastní malé akvárium s krevetkami, rozhodl jsem se tuto chybu napravit. Pořídil jsem tedy 60 l akvárium - komplet Sera Biootop Nano Cube 60. Toto akvárium jsem zvolil proto, že má v zadní části 4 plastové komory, kterou slouží jako biologický filtr. Parametry tohoto kompletu jsou dle výrobce následující:

60 l sladkovodní kompletní akvárium s osvětlením PL-T5 a filtrací

Vybavení:

Vypouklé broušené a leštěné sklo včetně filtrace na 60 litrů.

Osvětlení: 1x PL-T5 18W bílá/bílá, 2 ventilátory pro chlazení elektroniky

4- komory vnitřního filtru :

síťka, filtrační molitan, 1 litr výkonného filtračního media sera siporax Professional, sera topítko 50W, sera čerpadlo STP 1000.

Kryt s posuvným a sklápěcím mechanizmem a integrovaným otvorem na krmení.

Další příslušenství:

50 ml sera filter biostart pro biologickou aktivaci sera siporax Professional , 100 ml sera blackwater aquatan pro úpravu vody.

Rozměry

(Š x V x H) 40 x 46 x 46 cm

 

Po nějaké době pokusů a omylů jsem se dobral ke skutečně  fungujícímu akváriu, jehož založení a údržbu popisuji níže. Myslím, že mezníkem na této cestě byly zejména sladkovodní bakterie, kvalitní biologická filtrace a systém substrátů a aditiv akvarijního dna.

 

Filtrace - výrobcem dodávané filtrační materiály, tedy 1 modrý biomolitan v první komoře filtru a pytlík se Siporaxem na řádnou filtraci akvária s větším množstvím živočichů, nejsou dostačují.

Mé předpokládané osazenstvo mělo tvořit 20 razbor galaxek, 6 pancéřníčků Adolf., 15 krevetek, 5 neritin, 6 Helen, což je poměrně značné zarybnění. Proto jsem raději komory filtru doplnil i o filtrační materiály Sera Siporax mini, ADA  Bio Rio a JBL MicroMec "co se tam vešlo".

Dno- Dennerle DeponitMix a Dennerle černý písek Sulawesi, jako mezivrstvu jsem použil preparáty ADA - substrátová aditiva, a to Penac P, ClearSuper, Tourmaline BC, Bacter, od každého po 2 lžičkách).

Rostliny - vzhledem k výkonu a typu osvětlení jsem raději po počátečních neúspěších neexperimentoval a použil anubiasy, hnědovky a vallisnerie, z náročnějších rostlin pouze Fissidens fontanus upevněný na kořenu.

Dekorace - kořen Branch Wood.

Svícení - 10 hodin denně od 13.00 do 23.00 hod.

CO2 - Tekutý Easy Life Carbo - 1 ml denně.

Hnojení - 1 ml Tropica Premium Fertilizer denně, 1 ml Easy Life Ferro denně, 1 ml Easy Life Potassium denně (myslím, že hnojivo Tropica by mohlo fungovat i samo o sobě bez dodávání železa a draslíku, tyto prvky by se mohly použít až v návaznosti na vzhled a stav rostlin, případně měření Fe).

Výměna vody - 1 x týdně 20 l + odkalování (odkalovač Dennerle pro Nano akvária je výborná věc).

Týdně po výměně vody upravené Sera Aquatanem - 10 ml eSha Pro-Phyll a 10 ml eSHa Optima, 15 ml Tetra ToruMin (komu se líbí tmavá tropická voda),  1 x za 14 dnů při výměně vody ještě navíc 5 ml Microbe Lift TheraP a 5 ml Microbe Lift Special Blend.

Vodu dále upravuji za pomoci olšových šištiček či kůry nebo listů mandlovníku mořského, případně prostředku Easy Life Catappa. V akváriu jsou dále umístěny, coby ozdoba a úkryty krevetek,  kousky skořicové kůry, která je jednak zdravotně prospěšná a  rozhodně vypadá lépe než umělé skrýše.

Tento systém se mi jednoznačně osvědčil a vše funguje, množí se, prostě prosperuje a je stabilní bez výkyvů. Kromě výměny vody, doplňování odpařené vody a sem tam zastřižení rostlin, je akvárium zcela bezúdržbové. Filtrační materiály jsou  dlouhodobě čisté bez nutnosti propírání, a to už více než půl roku.

V této souvislosti si  dovolím pár myšlenek či názorů.

Na chodu akvária se  významnou měrou podílí pravidelný přísun bakterií (Microbe-Lift 1 x za 14 dní), které se do současné doby ve sladkovodní akvaristice ne zcela doceňují. Bylo až neuvěřitelné jak po krátké době užívání těchto bakterií ubylo v akváriu odpadu i kalu a voda se projasnila. Byť jsem experimentoval s růzými komerčnějšími bakteriálními přípravky výrobky, Microbe-Lift se mi subjektivně jeví jako nejúčinnější. Není však špatné sem tam použít i nějaký jiný bakteriální preparát, který může dodat další, jiné prospěšné kmeny bakterií, než obsahuje Microbe Lift.

Kromě dodávání bakterií, které by se nemělo omezit pouze na dobu založení akvária, ale mělo by být soustavným prvkem při péči, považuji za druhou zásadní věc dostatečně objemnou a raději i předimenzovanou biologickou filtraci s různorodými filtračními materiály.

Třetím zásadním prvkem je pak důkladná příprava a založení dna, a to nejenom z pohledu zásobního substrátu (v mém případě DeponitMix), ale i z pohledu substrátových aditiv (v mém případě zn. ADA), když řádně založené a udržované dno vytvoří další, velmi účinnou a rozsáhlou filtrační plochu.

Ke stabilitě a řádnému chodu akvária pak přispívá i kvalitní krmivo, které ryby většinově stráví a vytvoří tak minimum odpadních látek. (používám zn. Hikari, NatureFood, Aquarium Munster).

V neposlední řadě pak výběr rostlin, u nichž je předpoklad, že budou při daném osvětlení akvária a přísunu či nepřísunu CO2 prosperovat, jakož i výběr naprosto zdravých a kvalitních rostlin, např. zn. Tropica, či Anubias.

Ameriku jsem samozřejmě neobjevil, ani nemám takovou ambici, jde toliko o mé možná i subjektivní poznatky, které snad někomu mohou pomoci a ukázat cestu a které nestavím jako absolutní a obecně platné. Akvárium je živý organismus a obecně platné zásady v něm více méně neexistují. Cesta k akváriu s pěknými rybami a rostlinami není jednoduchá. Myslím, že při pravidelném používání filtračních bakterií, může být tato cesta jednodušší a úspěšnější.

 

 

 

 

 

Za správnost informací zodpovídá autor článku, dotazy směřujte na autora. Hodnocení článku hvězdičkami provádí redakce. K článku se vyjádřete pomocí palců (líbilo se / nelíbilo se).

Hodnocení
*****

Líbilo se: 4x Nelíbilo se: 19x Zveřejněno: 07.04.2013 Upraveno: 07.04.2013 Přečteno: 1521x

Schválili: Bob66 ** 07.04.13 • romant ** 07.04.13 • Mrakoplash ** 08.04.13 • alpaka * 12.04.13

Související články
Žádné související články
Další články z rubriky Začínáme
05.09.2015*****Wroclaw či Vratislav - pastva pro oči akvaristy620x
10.11.2018*****Výstava Exotika v Lysé nad Labem 2018 - druhá část200x
13.10.2016*****Akvárium – hotový set nebo si složit vlastní?752x
02.05.2013*****Filtry a výběr filtru1791x
15.08.2012*****Jak jsme s tátou začínali aneb jak (ne)zakládat akvárium2005x
10.08.2015*****Moje "poprvé" aneb dlouhá story o mém začátku až po současnost51x
21.08.2012*****Návrat ztraceného syna.77x
13.01.2012*****Jak skoroakvarista z neakvaristy vzešel...852x
02.05.2014*****Zbavení se šneků v akváriu84x
18.01.2012*****Výroba akutní porodničky pro živorodky198x

Komentáře návštěvníků
Celkem: 32 záznamů přidat komentář Funkce je dostupná pouze pro přihlášené uživatele

Upravit Reagovat na tento komentář [32] ® 08.06.15 20:25
"Anubias jakožto extrémně rychle rostoucí rostlina nutně potřebuje přihnojování pro svůj zdravý růst"
Tak takové větě bych se konkrétně v tomto článku moc nedivil. Když hnojit, tak musí být co hnojit. Malawisti do akvárka taky nic takovýho nelijou.
Voloduson: Milý pane, nevím, jestli si to ( po těch dvou letech )přečtete, ale v tom svým komentáři máte skoro tolik bludů jako je celkově v tom článku. Je možné, že hnojiva Tropica se mnohokrát osvědčila, ale PMDD se taky mnohokrát osvědčilo. To samý platí pro substrát ADA a písek. Přijde mi, že je praktičtější podívat se na rybicky.net než hledat nějakou skupinu na fejsbuku, o které nic nevím ( což nutně neznamená, že je špatná ). Stejně tak polské akvaweby. Další věci, jako "nepoužívat hnojiva od různých výrobců" apod. už vystihl Marcel G. Ten koment připomíná reklamu stejně jako ten článek

Upravit Reagovat na tento komentář [31] ® 10.04.15 01:36
Hmm zajimave mám take 60 litru ale krom hnojiva a co2 vic nepotrebuji a parek kanciku se rozrostl i kviti se vede

Reagovat na tento komentář [30] Ad@m® 25.04.13 11:18
Ja som nikdy komerčné prípravky na dodávanie nitrifikačných baktérii nepoužil a akváriá som nezakladal zrovna podľa zaručených rád a no problemo. Dodávanie ich do zabehnutého akvária je už podľa mňa úplne na nič. Tieto prípravky mi prídu skôr ako metóda, ako vytiahnúť z menej znalých akvaristov peniaze. Takisto denne hnojiť dvadsiatimi hnojivami len pre Anubiasy, Microsoriá a Vallisnérky? Nebol by som prekvapený, ak budú zariasené a akvárium prehnojené, lebo Microsorium a Anubias si potrebné množstvo živín nájdu aj bez hnojenia. U krmív by som moc neriešil, koľko ryby využijú a koľko nie, lebo to, že je to od Hikari neznamená, že bude 99% využité, ale skôr pomer NPK.

Ale mne sa to aj tak páči.

Nie je to článok, podľa tých zaužívaných rád, podľa akvaristických prikázaní, ale ak si dokázal dostať akvárium do rovnováhy aj takto, je to dobré, aj keď ako som už spomenul, moje metódy sú iné. Za mňa palec hore.

Reagovat na tento komentář [29] sivon® 17.04.13 19:47
O nutnosti dobrého fungování nitrifikačních bakterií v akváriu se tady asi nikdo nehádá, ale celek vyznívá tak, že bez té chemie to nejde. Pokud si tento článek přečte začátečník a půjde do obchodu, kde bude prodavač podobného ražení, nechá tam neskutečné částky peněz a pak se bude divit, když to nebude fungovat.

Ono to trochu působí i divně, např. věta: " Kromě výměny vody, doplňování odpařené vody a sem tam zastřižení rostlin je akvárium zcela bezúdržbové."
Poté, co autor napíše, co tam vše denně leje a vychválí jistou značku odkalovače.

Upravit Reagovat na tento komentář [28] ® 17.04.13 14:12
2Voloduson: Chápu, že né každý dokáže snést kritiku, ale pokud se kritika opírá o rozumné argumenty, tak je (alespoň pro mne) mnohem užitečnější, než různá obecná tvrzení typu "míchat různé značky je špatné", "hodně hnojit je špatné" apod., aniž by si dal někdo tu práci s tím, vysvětlit proč. Podobná (s prominutím) hovadina mi připadá tvrzení, že hnojiva Tropica se osvědčila a jsou určitě lepší než PMDD (což z vašeho příspěvku vyplývá, když haníte akvaristy, kteří je spolu s křemičitým pískem používají). Svědčí jen o tom, že tomu příliš nerozumíte. Hnojiva Tropica mají totiž velmi podobné složení jako právě PMDD (jen tak mimochodem). Ale to byste měl jako zkušený akvarista přece vědět. Každý člověk by měl mít právo na svůj názor a každému se líbí něco jiného, ale stavět "nature aquarium" styl nad všechny ostatní a považovat tento systém za střed vesmíru je trochu ukvapené. Měl jsem možnost si psát a diskutovat s řadou "přírodních akvaristů", a zjistil jsem, že jen málo z nich je schopných své názory vysvětlit, obhájit (což ale platí i v jiných akvaristických skupinách - tuto na "rybicky.net" nevyjímaje). Proč se třeba doporučuje používat 35 mg/L CO2? Předpokládám, že jste určitě prováděl nějaké pokusy s růstem rostlin a můžete bez problémů doložit, že zrovna tato úroveň je pro rostliny nejlepší. Měřil jste někdy, kolik CO2 různé rostliny při různém osvětlení spotřebují? Nebo, co přesně se odehrává v substrátech ADA? A jaké je jejich složení? Nechával jste si někdy dělat v laboratoři jejich rozbor? Víte, co přesně obsahují (když už tak hájíte jejich použití a kritizujete obyčejný písek)? Jste si opravdu jistý tím, že pro úspěch je nezbytné používání konkrétní značky a že je špatné kombinovat různé systémy (ADA, Dennerle apod.)? Zajímalo by mě, na základě čeho jste si tím vším tak jistý? Na základě svého subjektivního dojmu/pozorování? Nebo na základě toho, že jste si to někde přečetl (třeba na polském webu)?

Reagovat na tento komentář [27] Damillo® 17.04.13 13:33
Ano, propagační články se budou mnohem lépe vyjímat na jiných webech. Zdejší server evidentně není "na úrovni"

Reagovat na tento komentář [26] Voloduson® 17.04.13 01:19
Podobne clanky jsou na tomto webu tak trochu hazeni perel svinim... Pokud se snazite pohybovat na urcite urovni, doporucuju mnohem lepsi weby, kde vam za prve nekdo poradi (predevsim pak lide kteri maji zkusenosti nejen s PMDD a kremicitym piskem jako zde, a kteri nepovazuji Flexiobklady za posledni vykrik akvaristiky) a za druhe se nesetkate s podobne ubohou diskuzi jako je ted ta pod vasim clankem. Doporucuju se porozhlednout po uzavrenych skupinach na facebooku a pokdu vladnete anglicky tak doporucuju polske weby (nejspis nejlepsi soucasny akvaristicky narod evropy). Spoustu veci, ktere popisujete v clanku delate leckdy trochu spatne... Predevsim pak michani ruznych znacek. Lepe pouzivat napriklad komplet od Dennerle a nemichat spolecne s produkty ADA apod... Volba hnojiv je super. Hnojiva Tropica uz se osvedcila mnohokrat. Pokud mate zajem napiste mi vzkaz a ja vam poslu odkazy na diskuzni skupiny CZ aquascaperu na facebooku...

Reagovat na tento komentář [25] Damillo® 15.04.13 22:22
Tak na toto téma máme asi oba svůj názor. Já jsem proti výměně vody ani pravidelné údržbě neřekl ani popel. Ale nezastávám názor, že je tohle všechno potřeba. A když se tak koukám po prezentacích místních matadorů, tak to nepotřebují ani oni. Ano, lze jít i touto cestou, ale v tomto zastávám názor spousty jiných, že to není v pořádku. Lze to i bez toho, jen se člověk musí trochu víc snažit. A o tom to je. A nic to nemění na faktu, že se tím řeší následky, ne příčiny

Upravit Reagovat na tento komentář [24] ® 15.04.13 21:47
No, toto přirovnání trochu pokulhává. Předně, akvárium je umělý ekosystém (narozdíl od mých zubů [zatím]). A jako takový je každá naše snaha umělou snahou o nastolení jakés takés rovnováhy. Pokud někdo nastoluje rovnováhu snížením intenzity osvětlení a rozumným počtem ryb, zatímco jiný ji nastoluje pravidelnou údržbou a častějšími výměnami vody, to už je věcí každého akvaristy (podle toho, co je jeho primárním cílem ... jaké pěstuje rostliny, jak silně má osvětlené akvárko apod.). Takže pokud někdo této uměle nastolené rovnováze pomáhá kromě jiného i pravidelnou násadou užitečných bakterií, rozhodně nedělá něco "více nepřirozeného" než my všichni ostatní. Mimochodem, za "nepřirozené" by se dal považovat i náš neutuchající boj s řasami, které jsou v každém "přirozeném" systému jeho nedílnou součástí (bez nich by řada živočichů v přírodě zahynula). Takže podporovat rychlejší/účinnější rozklad organické hmoty pomocí uměle dodaných bakterií mě osobně připadá mnohem lepší nápad, než nesmyslná honba za dokonalým akváriem bez viditelných známek řas.

Reagovat na tento komentář [23] Damillo® 15.04.13 12:00
Ano a o tom to je. Zlikviduje se důsledek - na pár dní - ale ne příčina. Proto ta kritika. Spíš než přípravek proti řase je dobrý se zamyslet nad osvětlením, hnojením, CO2. Ona ta řasa se tam taky neobjevila jen tak. V neposlední řadě máme i takové vymoženosti, jako je magnetická stěrka, třeba. Ano, není to super výkřik posledních technologií, ale funguje to.

U akvárií, stejně jako u všeho ostatního, je potřeba řešit příčinu, ne důsledek. Nebo snad vy, když vás bolí zuby se budete rvát Brufenem, jen proto že zabírá, než by ste šel k zubaři???

Reagovat na tento komentář [22] Jack® 14.04.13 22:31
Máte pravdu, autor si s článkem práci dal ale chci tím říci že se to dá řešit jednodušeji a levněji. Typické jsou přípravky na řasu. Nalejete to do akva, za pár dnů sice nic ale problém to nevyřeší.

Upravit Reagovat na tento komentář [21] ® 14.04.13 17:58
Předně bych chtěl ocenit snahu autora tohoto článku se s ostatními podělit o své pozitivní zkušenosti s akvaristikou. Rovněž nevidím nic špatného na používání různých komerčních přípravků, které si kladou za cíl zlepšit životní podmínky v nádrži, a naopak nerozumím zdejším negativním komentářům, které je bezhlavě kritizují, aniž by podložili nějakými solidními argumenty jejich škodlivost nebo zbytečnost. Pro mě je třeba naprostým vyhazováním peněz oknem kupování hnojiva od firmy ADA, které obsahuje naprosté minimum živin. V tomto případě je ale můj negativní postoj podložen alespoň rozborem jejich složení. Vím tedy, co kritizuji. Kritizovat ale přidávání bakteriálních násad, o jejichž složení kritici s největší pravděpodobností nic neví, mi ale připadá naprosto mimo. Bakterie pro rozklad organické hmoty se třeba v čističkách používají běžně. Myslím si tedy, že určité speciální násady by mohly v akváriu lepšímu odbourávání organických látek pomoct (zvlášť, když právě organický odpad bývá v akváriu největším problémem). Běžně se vyskytující bakterie se totiž v akváriu množí obvykle velmi pomalu a je jich tam jen tolik, aby pokryly aktuální produkci odpadu. Jak ale asi každý zkušenější akvarista ví, odpad v akváriu nevzniká konstantním způsobem (jeho produkce není non-stop stejná). A když se ho během pár dní vytvoří nečekaně víc, tak to žádné přirozené bakterie tak rychle nepokryjí a jednoznačně nejúčinnějším a nejrychlejším způsobem jeho odstranění zůstane odkalení nebo mechanické odstranění. Opět tedy platí, že pravidelně přidávaná násada vhodných bakterií by tento problém mohla celkem dobře řešit. O bakteriích v akváriu toho víme sakra málo! Pokud já vím, tak nitrifikační bakterie tvoří jen nepatrné procento ostatních druhů bakterií, které se v akváriu vyskytují. Já sice složení těch bakteriálních násad neznám, takže nevím, jestli jsou opravdu tak účinné, ale rozhodně bych si nedovolil je také bezhlavě odsuzovat (jen proto, že je nepoužívám). Co mi ale chybí (a s tím se k ostatním připojuji), jsou fotky, které by stav akvária ilustrovaly.

Reagovat na tento komentář [20] Jack® 14.04.13 12:38
Vždycky než napíšu koment dvakrát si ho rozmyslím. Zvláštní je že u mě to je jenom PMDD a CO2 jako chemie, občas kuchyňská sůl, taky 60 L, filtr, peru jednou za měsíc, už ani neodsávám, jenom dolévám, kytky rostou, voda čistá. Čím víc serepetiček, vodiček tím pro akvárium hůř. Jenom mlj názor.

Reagovat na tento komentář [19] lojzalojzovic® 12.04.13 16:21
hmm, se divím jak to že mi to moje akva funguje, dyť tam nedávám žádnou chemii, proč mi všecko nechcíplo a nemám šedou neprůhlednou smradlavou vodu?? jelikož se považuju za nováčka vnímám tenhle článek jako docela nebezpečný - kdybych neměl nastudováno hafo vláken zdejšího fóra a přínosné články pro nováčky, mohl by mě svést k neuváženému utrácení

Reagovat na tento komentář [18] predator3313® 11.04.13 00:31
No už když jsem četl tu část jak máš v 60l 5 neritin, tak sem si říkal že to bude zajimavý článek, liješ do toho akvária i nějáké přípravky na tvorbu řas? nebo jak to řešíš aby jsi je uživil?

Upravit Reagovat na tento komentář [17] ® 09.04.13 15:07
No, když se podíváte na profil autora rybicky.net/profil/26763 , myslím, že je jasno. :-D

Reagovat na tento komentář [16] KarlosS® 09.04.13 13:43
Dalo by se to nazvat - "Jak za co největší náklady provozovat akvárium".
Je legrační na co se lidi všechno nechaj nachytat, ale zřejmě je autor prodejce akvapotřeb. Protože článek bez jediné fotky a prezentace v profilu tomu nasvědčuje.

Reagovat na tento komentář [15] Damillo® 09.04.13 12:23
to Treeman - Ale o tom to přece není, jestli řeším nějakou kačku, nebo ne. I tady na foru je spousta lidí, kteří neoplývají platem horních 10 000 a přesto mají perfektní nádrže. Spíš jde o to, "Co potřebuji" a "Co nepotřebuji". Drtivá většina z toho, co tam dává, nebo dal, je zbytečná. Něco jako kondom bez špičky - pro falešný pocit partnerova bezpečí :-)

Reagovat na tento komentář [14] Treeman® 09.04.13 11:55
Dobrý návod jak to jde dělat pro lidi kteří neřeší nejakou kačku navíc a mohou si to dovolit let tam kýble přípravků. S jakým efektem to je věc druhá. Určitě také cesta ale nákladnější a je to na zamyšlenou. Dobré by bylo doplnit článek o foto nádrže řešení filtru atd... zvýšilo by to užitnou hodnotu.

Reagovat na tento komentář [13] Deathbull® 09.04.13 11:10
Pokud pán provozuje shop kde prodává tyto značky a pokud je to placený PR článek tak se to dá ještě pochopit. Pokud to ale bylo puštěno ven jako rady jak nechat v akvaristice tisíce korun za nesmysly tak potěš půnbů :(

Reagovat na tento komentář [12] Damillo® 09.04.13 11:02
Vynikající!!! Perfektní návod, jak si v 60-ti litrech založit vlastní funkční chemičku :-D No, tak trochu vážněji. Fakt tam toho leješ nějak moc, chtělo by to fotky a vůbec to spíš působí jako propagační článek, nebo - a to v horším případě - jako zápis "Můj milý deníčku, koukej kolik tam toho leju a přesto žijou!" Jinak souhlas s Liborem

Reagovat na tento komentář [11] LiborSprysl® 09.04.13 04:43
No on to ani není moc komerční článek...:-) On je možná dokonce trochu děsný...Tohle akvárko znám do detailů. ...20 razbor galaxek, 6 pancéřníčků Adolf., 15 krevetek, 5 neritin, 6 Helen....na mé gusto velmi divná obsádka...Ale budiž, každého věc. Ovšem co je podstatné a autor nezmínil, vstup do filtrační komory je od akvária oddělen toliko ne právě hustou síťkou...To značí, že všechny malé krevetky, (a pro ně, jak jsem pochopil, bylo akvárko primárně pořizováno), vezmou dráhu. A z té napěchované filtrační hmoty se budou věru špatně dostávat. Když už jsme u té filtrace...výrobcem dodávaný filtrační materiály, tedy 1 modrý biomolitan v první komoře filtru a pytlík se Siporaxem na řádnou filtraci akvária s větším množstvím živočichů není dostačují...Opak je pravdou. Tento systém zvládá dokonce 30 pávčat s tím, že se jim jednou týdně mění standardně voda.
K bakteriím už se vyjádřil kolega, nebudu opakovat...:-)...V neposlední řadě pak výběr rostlin, u nichž je předpoklad, že budou při daném osvětlení akvária a přísunu, či nepřísunu CO2 prosperovat, jakož i výběr naprosto zdravých a kvalitních rostlin, např. zn. Tropica, či Anubias...no tohle je výkřik zavánějící i pár pohlavky...:-)(znalí vědí proč)
Denní hnojení...no nevím...pro Boha co když zapomenu? Už nebudu mít skvělé akvárium? Celkově bych řekl, že to není ani PR ani praktický text...Je to prapodivná směska, byť se autor domnívá, že dodal nějaké poznatky, já si to teda nemyslím. Protože to co dodal, žádné poznatky nejsou...A to co nedodal, považuji za mnohem důležitější než třeba značku rostlin...viz síťka...:-)

Reagovat na tento komentář [10] Jar-oslaw® 08.04.13 23:34
to je divny,kolik toho nepotrebuji na fungujici akvarko.a fakt to chce fotky!!!!!!!!!!!

Reagovat na tento komentář [9] MichoCZ® 08.04.13 23:33
Článek mě teda moc neoslovil. Při běžném provozu stačí jen troška hnojiva v návaznosti na osvětlení a CO2. Bakterie stačí snad dát jen při zakládání pokud o to někdo stojí a zkrátit tím dobu záběhu. Pak se stejně bakterie množí ve filtru samovolně a snad dostatečně. Možná s těma fotkama by to bylo lepší.

Upravit Reagovat na tento komentář [8] ® 08.04.13 23:00
Moc nechápu, o čem článek vlastně je, jaké je jeho téma. Je to příběh "Jak jsem si založil své akvárko" nebo rada "Přidávejte bakterie z lahvičky"? Přijde mi to hlavně jako "Tolik posh akvaznaček a produktů znám!"

Reagovat na tento komentář [7] sivon® 08.04.13 22:18
Nevím jak ostatním, ale trochu mi to připomíná článečky z příruček firem, kde se dočtu, co vše z jejich výrobků musím nutně mít, aby mi akvárium fungovalo (mimochodem, krom kapky hnojiva funguje i bez těch serepetiček :-)).

Reagovat na tento komentář [6] slavko® 08.04.13 22:16
Potom sa za svoj príspevok o Anubiase ospravedlňujem ;-)

Reagovat na tento komentář [5] Ciffik® 08.04.13 21:00
Kvaliní foto materiál, který by poukazoval na stav akva v jednotlivých etapách ,,vývoje", by dle mého zvednul a posunul kvalitu článku min. o level či dva výše.

Reagovat na tento komentář [4] Horác® 08.04.13 18:42
to slavko: Firma Anubias opravdu existuje ... a velmi úzce s ní spolupracuje Oliver Knott ... viz en.anubias.com/

Reagovat na tento komentář [3] Tomas Enderson® 08.04.13 16:11
Zajímavej článek, jen mi nějak chybí fotky, nebo alespoň odkaz na prezentaci tohoto akvária, když se mu tak daří.

Reagovat na tento komentář [2] Zoidik® 08.04.13 14:37
Na můj vkus tam liješ až moc chemie. Nicméně mě docela zaujala zmíňka o skořicové kůře. Mohl bys sem, nebo mi poslat v SZ nějaký odkaz, kde se pojednává o prospěšnosti skořicové kůry? Docela by mě to zajímalo.

Reagovat na tento komentář [1] slavko® 08.04.13 14:22
"...výběr naprosto zdravých a kvalitních rostlin, např. zn. Tropica, či Anubias" - teda rastliny značky Anubias? Asi som zase niečo prešvihol, pretože túto značku nepoznám... ;-)

Další články tohoto autora
Žádné další články



© RYBICKY.NET - http://rybicky.net/clanky/1200-zalozeni-a-udrzba-60-l-akvaria