Přihlaste se a využijte web naplno RYBICKY.NET »

Do ráje přes půl světa

Články » Do ráje přes půl světa   Vytisknout tuto stránku

Publikováno: 28.11.2011 • Autor: © Vini • Rubrika:

Člověk se dozvídá mnohé - smutné, veselé, legrační, morbidní, nemožné,...ale jen málokdy by použil slovo „úžasné“ nebo „nesplnitelné“... Takováto slova jsem mohla použít já, když jsem se dozvěděla, že pojedu někam, kam se v mém věku dostane málokdo a o čem se mi nikdy ani nesnilo.

Mluvím o souostroví jménem Palau v Pacifiku, přesněji v Mikronésii vedle ostrůvku jménem Peleliu. Ještě nikdy předtím mě nenapadlo, že bych tak brzo mohla cestovat přes půl zeměkoule a dostat se jen malý kousek nad můj vysněný cíl - Austrálii.

Přesedali jsme jen cestou na Palau hned 4×. Poprvé jsme letěli z Prahy do Dubaje v SAE* asi něco přes 5 hodin. Napodruhé jsme letěli asi 14 hodin se super aerolinkou Emirates směr Dubai-Manila na Filipínách. Z Manily jsme pak měli vylétnout dvouhodinovým letem na ostrov jménem Guam, kde jsme měli strávit prvních 5 dní a potom přesedat na čtyřhodinový let směr Koror - Palauské ostrovy.

Zastávka 1. - Dubaj, SAE

Tak v tuto dobu jsme neměli zrovna moc času, jelikož jsme měli čas jen 3 hodiny a pak jsme přesedali na letadlo do Manily, proto jsme si jen prošli velké letiště a co nevidět jsme se odloupli od země a cestovali dál.

*SAE = Spojené Arabské Emiráty

Zastávka 2. - Manila, Filipíny

Tak toto byl první otřesný zážitek, už nikdy by se mi nechtělo jet tam znovu. Manila je obrovské město, které sice pojme asi 20 miliónů lidí, ale min. 1/3 z nich jsou lidé bez domova. Muži, ženy, děti i starci bydlí na ulicích a jsou si schopni leda postavit dům z kartonových krabic. Řeknu Vám, že mi večerní zastávka v tomto smradlavém městě plném korupce opravdu stačila, a to ještě nevíte, co mě čekalo cestou nazpět...

Zastávka 3. - Guam

Tak zde tedy máme strávit těch 5 dní... ostrov je nádherně upravený a hotel i pláže fajnové. Vlastně jsem se ještě ani nezmínila, za jakým účelem jsme se vlastně na tyto 2 hl. zastávky vydali. Vydali jsme se sem za účelem potápění s celou partou, přičemž já jsem byla její nejmladší účastník - tehdy mi bylo 13.

Kdo z koho? Krab nebo pes? :D

F

Druhý den po tom, co jsme si trochu odpočinuli, jsme se vydali na úpatí skalního útesu, samozřejmě v tom největším vedru. Všichni turisté jezdili až nahoru autobusem, přičemž si mysleli, že jsme blázni.

F F

Odpoledne jsme se vydali potápět a řeknu Vám, že ostrov je sice nádherně upravený, spousta restaurací s dobrým jídlem, skvělý hotel, ale potápění ohledně života, viditelnosti a všeho ostatního stálo za starou bačkoru. Pro mě to byla ale velice cenná zkušenost, protože to byly moje první ponory na otevřené vodě... a hned první ponor na vrak byl dekompresní*, protože jsem se bohužel docela rychle ponořila až do hloubky 30 m. Nicméně jsme se zdrželi asi jen 6 minut, což není opravdu nic hrozného. Tak tedy ostatní dny kromě plavání v bazénu a potápění probíhaly jako obvykle, ani jsme se nenadáli a už jsme seděli v dalším letadle tentokrát směřujícím do toho pravého ráje.

Tohoto rozkošného prcka jsem musela tátovi donést, aby ho vyfotil! :)  A tenhle krab mě štípnul, ale to stálo to za to, abychom ho vyfotili. :D

*dekompresní = riziko dekompresní nemoci při příliš rychlém sestupu, výstupu a nebo při potápění ve velké hloubce. Pokud se stane něco z těchto pojmů, je nutné dělat cestou na hladinu malé přestávky, aby se nemoci předešlo. Počítání minut potřebných k zastavení v určité hloubce má za úkol počítač na ruce potápěče, který upozorňuje i na více okolností.

Cílová Stanice - Koror, Palauské ostrovy

F

Tak jsme přešli k hlavní části příběhu,..

Když jsme se po čtyřhodinovém letu z Guamu na toto kouzelné místo doplácali do hotelu „Sea Passion“, neboli „Mořská vášeň“... Vše začalo druhý den ráno, když jsme objevili krásu místní soukromé mini pláže s barem a odjeli minibusem na obrovskou marínu vzdálenou asi 400 m od hotelu. Je zde obrovská tabule s rozpisem plánovaných ponorů u různých skupin, slovně se ani tak obrovská a skvěle zařízená marína nedá pořádně popsat. Její součástí je také bar a obchod z potápěčskými potřebami, místnost plná kajaků a potápěčských lahví, bazének na oplachování výstroje a ohromná spousta zakotvených lodí. Strnula jsem úžasem, nikdy bych netušila, že zrovna mě může potkat takové štěstí. Zde jsme se tedy registrovali a na další den jsme si naplánovali první dva ponory.

Vrátili jsme se do hotelu a zbytek dne strávili na mini pláži nebo u bazénku, večer jsme vyrazili do města vzdáleného asi 1 km na večeři... poté jsme seděli na baru u plážičky.

F

Hned můj 1. ponor na místě jménem „Big Dropoff“ jsem spatřila něco opravdu úžasného. V akváriu může vidět žraloka každý, ale jen někomu se podaří na volné vodě proplouvat po boku žraloků bělocípých, 2 barakud a na pár sekund jsem dokonce mohla spatřit svou první mantu atlantskou, to vše po pravé straně, jelikož po té levé se nacházel opravdu živý korálový útes plný rybek a sem tam se objevily i různé murény.

F F

Vše bylo prostě naprosto dokonalé, lépe si to snad člověk nedokáže představit. Ale vlastně jo, něco by se na tom našlo - nemám ráda anglické snídaně typu vajíčka, slanina, párky a vůbec jiná slaná jídla jako rýže a maso k snídani, to jsem nikdy nemusela - leda by se jednalo o chléb nebo rohlík, šunku a zeleninu... naopak sladkého jídla tam měli velice málo, ale tak co, žádná chudá snídaně mi rozhodně nemůže celý výlet absolutně nijak zkazit. :)

Boží na tom bylo taky to, že zbožňuji šnorchlování a chytání rybiček u moře a že bylo na mini pláži opravdu co chytat, Ale já si buď pro rybky vyrábím speciální jezírko, nebo je hned po odchycení pouštím tam, kde jsem je chytila. Obzvláště mě lákali malí ostenci, kterých zde bylo opravdu hodně k vidění včetně druhů jako je ostenec Picassův, ostenec černoskvrný, ostenec běloskvrný a ostenec modrý. Při ponorech bylo možno spatřit i velké jednotlivce Balistoides viridescens neboli ostenec titan, jenž patří mezi největší ostence. Také se zde občas vyskytl i „Orange-lined triggerfish“ a obrovská hejna ostenců černých čítající až několik tisíc jedinců...

Další velice zajímavý ponor byl na místě jménem "Blue hole" neboli Modrá díra. Zde šlo vidět žraloky bělocípé a dokonce i šedé žraloky útesové, největší jedinci zde byli dlouzí až 2,5 m. Také jsme spatřili dva napoleony a obrovská hejna barakud - byla to úžasná podívaná! :)

Zájem o cosi pod vodou, zřejmě to byl nějaký pořádný žralok. :D

F

Dalším z nejzajímavějších ponorů byl ponor na místo zvané „German Channel“ (Německý kanál), kde se pravidelně vyskytuje hodně mant atlantských. Na poprvé jsme byli bohužel neúspěšní a žádné jsme neviděli, no na podruhé se toto divadlo s mantami opravdu vyplatilo, ačkoliv jsem měla problémy s tlakem v uchu. Kromě mant atlantských jsme totiž mohli zhlédnout také vzácnou máčku skvrnitou dlouhou překrásné 3 m.

Ponorů jsem na Palau absolvovala celkem 10 a na Guamu 6, tudíž se opravdu nebudu dále rozepisovat. Mohu Vám říci jen to, že na všech ostatních palauských ponorech to bylo také překrásné a k vidění tu byly vzácné rybky, jako např. Pipe fish, vzácní mořští koníčci a nebo třeba vřeténka mandarín. Dále spousta žraloků bělocípích a šedých útesových, barakudy a napoleoni, papouščí ryby, různé druhy klaunů. Mezi jinými živočichy to byly např. překrásné karety, na jednu jsem si mohla i sáhnout a byl to úžasný pocit.

Krom toho zde byly ponory také na některé vraky, které byly hustě osídleny korálovými rybkami.

Jednoho krásně zataženého dne jsme se lodí jménem Mokko (s tou jsme mimochodem cestovali i na jiné ponory) vydali na jeden ostrov, kde se vyskytuje bájné Jellyfish Lake (Jezero medůz). Zde se smí pouze šnorchlovat, takže výstroj šla stranou. Cestu na tento ostrov jsme strávili nabalení v neoprenech a schoulení na podlaze lodi, jelikož neskutečně pršelo a byla hrozná zima. Já jsem si dokonce zalezla pod lavici a přikryla se ručníkem, přičemž jsem byla nabalená v dlouhém pětkovém neoprenu*.

*Dlouhý pětkový neopren = neopren o síle č. 5 - zjednodušeně je tlustý 5 mm a dlouhý u nohou až ke kotníkům a na rukou až k zápěstí.

Vypadá to nějak takhle - já po některém z ponorů :D

F

Když jsme se dopravili na ostrov, čekala nás vcelku zajímavá a strmá cesta, kterou jsme absolvovali natažení v neoprenech, s neoprenovými kluzkými botami, s maskou a šnorchlem na čele a s ploutvemi v ruce.

Dorazili jsme k teplejšímu jezeru a s radostí hupsli do vody. Jak jsme se blížili ke středu jezera, objevovalo se čím dál více nežahavých medúz barvy naoranžovělé béžové,.. jsou závislé na fotosyntéze, což jsem dodnes nebyla schopná pochopit. Nakonec byla voda malými i velkými medúzami tak zahuštěná, že jsem se bála normálně plavat, abych některé z nich neublížila. Velmi fascinující na tom bylo to, že kromě medúz zde žil pouze 1 druh sladkovodních rybiček (které se drží pouze u břehu) a jinak absolutně nic. Taky mě fascinovalo, že nikdo nevěděl, jak je jezero vlastně hluboké, a že muselo být opravdu dost.

Mohli jsme vidět pouze solidní černo a nic víc... Některé medúzy měly velikost talíře a jiné byly zas mrňavé jako nehet u nemluvněte.

V přístavu (my tomu říkali septik) bylo k vidění také mnoho zajímavých tvorů, jako např. olihně, které měnily barvu podle toho, jak se cítily... :)

F

Jednoho dne jsme si také vyrazili na ryby a koukněte, co jsme po 12-ti hodinách na moři přivezli..jmenuje se to „Wahoo“ je to ryba vzdáleně příbuzná marlínovi modrému. Kuchaři z nich udělali skvělou večeři, ale já bohužel ryby nejím.. :D

Takže takhle to vypadalo předtím...

F

...a copak nám z toho kuchaři udělali? Podívejte se sami! ;)

Č. 1. - Syrové sashimi

Č. 2. - Lehké file

F

Č. 3. - Co může být lepší než rybí řízek?

BOHUŽEL FOTO POD VODOU SE MI SEHNAT NEPODAŘILO. ://

Za správnost informací zodpovídá autor článku, dotazy směřujte na autora. Hodnocení článku hvězdičkami provádí redakce. K článku se vyjádřete pomocí palců (líbilo se / nelíbilo se).

Hodnocení
*****

Líbilo se: 31x Nelíbilo se: 1x Zveřejněno: 28.11.2011 Upraveno: 10.01.2012 Přečteno: 577x

Schválili: Bob66 *** 15.01.13 • Jarka *** 12.01.14 • Rex *** 12.01.14

07.02.2011*****Díl 1. - Mé 12 litrové přerybněné akvárko1912x
28.04.2011*****Osmadvacet dní...otevřená věc veřejná..1487x

Komentáře návštěvníků

x Funkce je dostupná pouze pro přihlášené uživatele